2018-10-03, 16:17
Bannlyst
Colombiana (2011)

Bra film med bra action och spännande.

7/10
Citera
2018-10-03, 21:58
Medlem
Geomeisters avatar
Små citroner gula | Året var 2013
https://www.imdb.com/title/tt2172061/?ref_=nv_sr_1

Svensk romantisk komedi. Ser man på svenska serier/filmer kommer man känna igen en och annan skådespelare. Det är mycket klichéer och stereotyper. Det som störde mig mest var dock den fysiska "humorn". Har jag aldrig tyckt sånt är minsta kul och dom scenerna drar bara ned.

Filmen försöker slänga in några mer "tekniska" moment än många filmer i samma genre. Ganska onödigt, men kanske litet plus för att dom åtminstone försökte göra något lite extra.

Skådepeleriet och dialogen är ingen höjdare, men Josephine Bornebusch (Solsidan) är faktiskt ganska rolig och passar för sin roll. Anki Lidén och Tomas von Brömssen lägger in lite familjäritet i allt. Huvudpesonen är visserligen söt, men är inte riktigt "material" som huvudroll. Helheten blir ingen höjdare.

Betyg?
Citera
2018-10-04, 01:42
Medlem
hugTracersbutts avatar
Maniac - 1980.

Denna film av William Lustig är ganska gritty och brutal och det är det som i min mening gör den bra. Det här är inte en rolig b-film där man skrattar åt de dåliga (eller bra) effekterna, det är snarare atmosfären och miljöerna som gör den sevärd, man kan tro att det är en vanlig thriller/slasher men den är mer än det. Frank Zito är en störd människa som ger ser ut i natten för att mörda folk och han skalperar kvinnor, han gör detta p.g.a. något mamma-komplex, skådisen som spelar Frank gör det riktigt bra. Inte svårt att se var inspiration till filmen kommer ifrån, USA drabbades under 60 och 70-talet av en hel del seriemördare.

Inte direkt en film för känsliga, Tom Savini gör effekterna och han gör till och med en cameo och får en hagelskur i huvudet, en av de bästa effekterna i filmen. Jag har även sett remaken och måste säga att originalet är bättre, men remaken hanterar vissa saker bra också.

7/10. Rekommenderar denna om man är intresserad av "smutsiga" 80's filmer.

Såg även Pieces nyligen, en kultfilm kanske bland b-filmer.

En sån film som är så dålig att den är bra (inte direkt, den är ganska kul faktiskt). Ganska standard film som försöker imitera friday the 13th, Texas Chainsaw etc, vet inte om jag såg en klippt version, men blev inte imponerad av effekterna. Slutet vill jag inte spoila om nu nån någonsin kommer se den, men det är verkligen riktigt dåligt. Rekommenderas i oktobermörkret. 5.5/10.
Senast redigerad av hugTracersbutt 2018-10-04 kl. 01:48.
Citera
2018-10-04, 09:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Såg även Pieces nyligen, en kultfilm kanske bland b-filmer.

Enligt vad jag fått fram är det Eli Roth's favoritfilm, och på ett sätt känns det fullt logiskt. Tror att jag har sett filmen i fråga för en del år sedan men den lämnade väl inga bestående intryck, inte som Maniac som du skrev om också, en film man ser mellan varven.
Citera
2018-10-04, 09:35
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Upgrade (2018) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

I en nära framtid där teknologin styr i stort sett allt finns en man som skyr utvecklingen som pesten. Grey Trace är nöjd med att låta sina händer göra jobbet. Men när en tragedi drabbar honom och han hamnar i rullstol får han chansen att operera in ett extremt avancerat chip som kan styra över hela hans kropp och ge honom oöverträffade färdigheter - färdigheter som kommer väl till pass i hans jakt på hämnd.

Från Leigh Whannell - mannen som överträffade självaste Cary Elwes i dåligt skådespeleri i den första Saw filmen - kommer en uppfriskande sci-fi rulle som i alla aspekter är bra. Det jag gillar med den är att den vet sina begränsningar och försöker sig inte på någonting den inte klarar av. Det är lågbudget men det märks väldigt sällan för den fokuserar på sina styrkor.

Styrkorna i det här fallet är coola actionscener, en detaljkänsla som gör världen trovärdig och överraskande nog ett bra och intressant manus. En till ytan ordinär hämndhistoria innehåller komplexa vändningar, fungerande humor och spänning till sista bildrutan. Speltiden bara flög förbi - jag hade kunnat kolla i tre timmar till för underhållningen låg konstant på hög nivå.

Samtidigt saknas det där extra för att den ska ge bestående intryck. Nu känns det som en smart, cool och kul film för stunden men inget som jag kommer tänka på nästa vecka. Logan Marshall-Green i huvudrollen är helt okej men han har alltid känts som en njae-skådis för min del. Det fanns ingen intressant skådis eller insats i de övriga rollerna heller.

Men ta lätt på kritiken, det är småsaker jag anmärker på som inte påverkar helheten särskilt mycket utan det här är en solklar rekommendation för alla som letar efter en schysst rulle att se på medans man mular käften full med Polly. Underhållning hela vägen, actionscener som får en att både grimasera över våldet och jubla över hur coolt allt känns och en engagerade historia med ett oförutsägbart slut.

Jag är definitivt nyfiken på vad Leigh Whannell gör med sin nästa film då han säkerligen har mer resurser att arbeta med. Vi kan ha något stort på gång här.
Citera
2018-10-04, 21:52
Medlem
Herr.Dittlings avatar
[b]Billy the kid in Texas (1940)/B]

Billy kommer till Texas

Kändes faktiskt äldre än 1940 båda i bildskärpa och berättelse.
Inte särskilt spännande 2/5
Citera
2018-10-04, 21:55
Spoilers kan förekomma. IRON MAN. Film från år 2008. Den första i Marvel Cinematic Universe. Ett "universum" för barn och vuxna som fastnat i övergångsfasen.

Iron Man är Tony Stark spelad av Robert Downey Jr. Har svårt att se någon annan skådis passa bättre i rollen. Hans vän och mentor som startade företaget Stark, Obadiah Stane, tillsammans med Tonys pappa, spelas av Jeff Bridges. Även Jeff känns som rätt man för jobbet. Tony har en assistent med den käcka namnet Pepper Potts, en rödhårig ung kvinna med slimmade former - skådespelad av Gwyneth Paltrow. Just Paltrow kanske inte är det perfekta valet, men nära nog inpå kanske.

Filmen visar upp play boy:n Tony Stark och hur han får moraliska tankeställare när han upplever på egen hand vad hans vapen kan ställa till med. Så han försöker sadla om.. Obadiah gillar inte Tonys nyvunna ambition och inser att vapen är stora pengar och att man inte gör sig av med en gås som lägger gyllene ägg (även fast jag skulle låta avliva gåsen, om gyllene ägg inte vore metaforiskt - måste nämligen göra ont att föda gyllene ägg).

Det är andra halvan av filmen där allt sakta går ner i underhållningsvärde. Ty, det är ju svårt att knyta ihop säcken; något man kan sympatisera med. Nu börjar kampen där de två järnmännen slåss för företagets (och, ville filmen kanske ge uttryck för, mänsklighetens framtid) framtida inriktning.

Och någon gång slutar filmen.

3+/5
Citera
2018-10-05, 06:01
Medlem
Ambelains avatar
"H.M.S. Defiant" - (1962)
https://www.imdb.com/title/tt0055884/

Alec Guinness, Dirk Bogarde, m.fl.

---

För den som gillar gamla segelfartyg och filmer som "Hornblower" och "Master & Commander" är detta en given film.
Historien utspelar sig under 1800-talets Napoleon-krig i allmänhet och i synnerhet under det berömda "myteriet" vid Spithead.

Alec Guiness är den äldre kaptenen p skutan och Bogarde den yngre, äregirige och sadistiske officeraren.

Mycket av den tidens liv och leverne kring den brittiska flottan blir avhandlat på olika sätt.
Bla får man en inblick i hur de gjorde för att få tag på manskap.
"Impressment" kallades det, där ett gäng gick runt på stadens gator och torg, och in på krogar och etablissemang, för att helt sonika roffa åt sig folk.
Vare sig de ville eller ej.

Livet ombord ett krigsskepp skildras också ingående. Med viss tonvikt på bestraffningarna, en av den brittiska flottans ädla "traditioner" (åtminstone om vi frågar Winston Churchill", som hade följande att säga om det: Traditions? Rum, the lash, and sodomy. Thats traditions for you!").

Några sjöstrider får vi tillfälle att avnjuta också. Britterna avfyrar sina kanoner och bordar fienden, tar sedan deras skepp och förhör den franska besättningen.
Varav en bar på upplysningar om den nära förestående franska invasionen av England.

Sen blir det myteri.
Ett mycket stort myteri, som i verkligheten mer var som en slags tidig "strejk."
Där alla besättningsmän och marinsoldater på alla skeppen i eskadern hade konspirerat i syfte att få bättre levnadsbetingelser ombord (och bli av med sadistiska officerare).
Vilket lyckades också, och de sammansvurna blev benådade av Kungen och slapp dingla i rånocken.

En matros i filmen får emellertid dingla, fast det har inget med myteriet att göra. Han bara dinglar för kamerornas skull.

---

För att vara en så pass gammal film, 55 år gammal, så är den ändå förhållandevis underhållande.
Ingen störande tidstypisk musik tex, utan bara njutbara vyer och berättelser.

Helt klart en film för oss som gillar segelbåtar =)

Betyg

4 av 5
Citera
2018-10-05, 13:51
Medlem
Geomeisters avatar
Fierce People | Året var 2005
https://www.imdb.com/title/tt0401420/?ref_=nv_sr_2

En film som tar många amerikanska stereotyper och daskar dessa på rumpan!

Donald Sutherland är med och skön som alltid. Chris Evans (Marvels Captain America) visar på något helt annat och är betydligt mer uppfriskande här. Kristen Stewart blev en av mina värsta fiende i och med "Twilight" där hon spelar vansinnigt dåligt, men här visar hon upp en helt annan sida och är solklart bättre.

Filmen är väldigt random i både positiv och negativ bemärkelse. Den är inte förutsägbar för fem öre. Dialogen är oerhört uppfriskande kontra många av dagens PK-filmer. Den svänger flera gånger om och innehåller intelligens, bra skådespel, sex eller naket, konstiga saker och svärta.

Det känns som att skaparna hade en relativt tydlig idé och sedan slängt in mycket spontant. Inte en film för alla, men för mig blev det en positiv upplevelse.

Betyg?
Citera
2018-10-05, 13:57
Medlem
PaperHouses avatar
Tears of the sun. 100% rå action som handlar om ett navy seal gäng som leds av bruce willis. Kan det bli bättre?
Citera
2018-10-05, 19:10
Medlem
Geomeisters avatar
Baby Driver | Året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt3890160/?ref_=nv_sr_1

Jag stoppar in allt i en spoiler. Vet inte om jag kommer skriva överdrivet mycket spoilers, men då filmen är relativt ny vill jag inte förstöra något för någon.

Betyg?
3 / 5
Citera
2018-10-05, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Transpecos - http://www.imdb.com/title/tt4687464/?ref_=fn_al_tt_1

Tre gränsbevakningspoliser arbetar vid en avlägsen ökenväg och de närmaste 24 timmarna kommer att ta med dem på en förrädisk resa som kan kosta dem livet.

Fann den gradvis ganska spännande och underhållande..
En film jag gärna tipsar om..

3,5/5
Rekommenderas, långsam, brutal och bad feel, dvs anti good feel
Förklarar varför den bara gick på bio en vecka i usa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här