SSF:
Lonely Boys (2016) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |
Ett nyligen kraschat förhållande tvingar Jules att flytta in hos bästa vännen Saul. Saul, i sin tur, går igenom sitt egna helvete med en pågående skilsmässa och en frostig relation till sin rumskamrat Morgan (sex kan ha hänt, och ångrats). Två krisande vänner på Manhattan vars drömmar är på väg att krossas, det finns bara en sak att göra - korka upp alkoholen och ge sig ut på en helgfylla! Men frågan är om deras vänskap kommer överleva.
Det märks att det här är ett passionsprojekt för regissören Dan Simmon och hans team. Inte gjort på en stor budget alls, men den lyckas utforska teman som vänskap, relationer, förlust och livsbejakande nya erfarenheter på ett varmt och humant sätt. Jag är mycket imponerad över skådespelarinsatserna i denna film, situationerna som uppstår känns aldrig krystade utan det är trovärdigt hela vägen när de skriker på varandra, gråter och skrattar. Passion som sagt.
Jag älskar New York-miljön (vet att jag säger det i varje NY-film, men det är en grym stad) och det märks att det är en äkta NY-bo som ligger bakom. Vi besöker charmiga restauranger, trånga supermarkets (öl måste inhandlas) och däckar på ett hustak med den ikoniska siluetten i bakgrunden tillsammans med Jules och saul. I en bisarr avslutning hamnar vi också i ett pittoreskt strandhus i Connecticut - men vad som försiggår där är inte lika pittoreskt.
Storyn är inte spektakulär på något sätt. Det här är saker som alla kommer känna igen sig i - därför tappar jag mitt intresse i korta perioder hur välgjort det än är. Saul är också en ganska påfrestande karaktär, men han vägs upp fint mot slutet ändå. Dialogen är rapp och rolig, det där sköna NY-tugget är väl fångat. Sen är det kul att gamla fina Richard Masur (The Thing, It) dyker upp i en roll där han får sitta i en fåtölj och klaga över ungdomen som inte fattar något.
En mysig liten indiefilm som inte kommer skaka om någons värld men som lämnar en varm och go känsla med sin ärlighet. Ett skönt avbrott från mastodontproduktioner. Jag tror den finns på Itunes och andra tjänster, väl värd att kolla in och stödja filmskapande på en lägre nivå.