2017-06-05, 14:25
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Guardians of the Galaxy 2, 2017

Jag har inte sett ettan och inte läst serien, det här var mer en pliktskyldig grej och jag satt beredd med mobilen när filmen blev olidlig.

Men, den var faktiskt bättre än jag väntat mig och även om den är förutsägbar som ett terrordåd under ramadan och fast det var några scener som var stela och/eller utdragna får jag nog säga att den inte var så tokig. Kanske på grund av mina obefintliga förväntningar.

Umm, kort summering av handlingen från någon som inte vet vad fan som pågår:
Citera
2017-06-05, 21:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The hoodlum (1951)

Ett slödder till ungdom hamnar i fängelse, men han mor lyckas övertala myndigheterna om att den lille gossen är jättesnäll, varpå han släpps ut.

Vissa människor ska sitta inlåsta, det är min personliga uppfattning.
Även om jag retade upp mig på "the hoodlum" så var filmen rätt hygglig.

Polisen körde Nash, och lustigt nog åkte man omkring i en Nash Rambler, likadan, kanske rent av samma bil, som i the man who cheated himself.

3/5 tycker jag den var värd.
Citera
2017-06-06, 18:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
He walked by night (1948)

En riktigt hänsynslös luring genomför flera rån i Los Angeles, polisen får det besvärligt.

Ännu en reklamfilm om amerikansk polis, vi får se flera arbetssätt som var moderna då.
Man har en riktigt slipad rånare att tampas med.
.
Hyggligt kriminaldrama 3/5
Citera
2017-06-06, 22:29
Medlem
chessjamts avatar
Le Samouraï (1967)

Jef Costello (Alain Delon) är en yrkesmördare som lever ett ensamt liv i Paris. Efter ett jobb där han lyckas komma undan polisen med ett något vattentät alibi hamnar han ändå i arbetsgivarens onåd. När polisen inte har något annat spår att följa gör de allt vad de kan för att spräcka hål i Costellos alibi. Det dröjer inte länge förrän hans liv blir alltmer ohållbart.

Stilsäkert och realistiskt visar Jean-Pierre Melville upp här hur en gangsterfilm i 60-talets Paris ser ut utan krusiduller. All charm och glorifiering med gangstergenren är ersatt med opersonlig kyla där Alain Delon passar som handen i handsken i huvudrollen som den ensamma torpeden. Det är snyggt och coolt varje gång hans uttryckslösa ansikte fyller upp skärmen. Men tyvärr är filmen alltför händelselös för att engagera mig. Visst, det kan finnas en viss tjusning med att göra en gangsterfilm där avsaknaden av pistolskott och biljakter är det som gör filmen unik och sevärd, men när jag upplever gäspvarning under större delen av filmen så gör den inte sitt jobb. Slutet är någorlunda intensivt, men jag hade ärligt talat förväntat mig mycket mer av denna rulle som ändå kommit med på Flashbacks filmforums topp-100 lista de två senaste omgångerna. Hantverket är dock för välgjort för att klankas ner på och betyget blir ändå svagt godkänt, trots besvikelsen jag känner över att jag inte kan uppskatta denna klassiker lika mycket som vissa andra.

Betyg: 3/5
Citera
2017-06-06, 22:58
22 Bullets
Helt okej tidsfördriv.

http://www.imdb.com/title/tt1167638/?ref_=nv_sr_1
Citera
2017-06-07, 00:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Shoot to kill (1947)

En förfärligt skum åklagare sätter dit en gangster, som svär att hämnas, och som rymmer från fängelset.
Nu är goda råd dyra.

Ganska rörig film med många oväntade dubbelspel.
Kanske hade blivit bra om man gett lite tid åt karraktärerna, nu stökade man av allt på 63 minuter, det var lite synd på ett hyfsat manus.

2+/5
Citera
2017-06-07, 01:18
Bannlyst
White Girl En amerikansk tjej av europeisk härkomst blir förälskad i en grabb från de spansktalande delarna och hamnar i trubbel med marijuana, kokain och en massa knulla. När hon försöker hjälpa honom från att bli skickad i fängelse dras hon djupare ner i skiten. En rätt typisk film on en blåögd tjej som gör en massa felaktiga beslut men ändå till sist klarar sig därifrån ganska oskadd.

5/10
Senast redigerad av pethom 2017-06-07 kl. 01:22.
Citera
2017-06-07, 02:13
Medlem
Vonraks avatar
Cop Car (2015)
http://www.imdb.com/title/tt3813310/?ref_=nv_sr_1

Två pojkar från Colorado finner en övergiven polisbil, och blir indragna i någonting de aldrig någonsin kunnat förutspå.

Spännande och stundtals gripande film med rejäla inslag av svart humor. Blev positivt överraskad av filmen och trots att jag vanligtvis avskyr barnskådespelare, så är detta ett av få undantag där de faktiskt levererade - och reagerade som man kan tänka sig att verkliga barn skulle ha gjort i liknande situationer. Utspelar sig i realtid utan en massa toksnabba klippningar och skakiga kameror, vilket blev en positiv överraskning då det bidrog till att förstärka känslan av en (relativt) realistisk historia.

90 välplanerade filmminuter som rekommenderas varmt. Det är givetvis inget storslaget mästerverk - men det är ändå en klart sevärd film.

3.7 polisbilar av 5
Senast redigerad av Vonrak 2017-06-07 kl. 02:15. Anledning: Lade till länk till IMDB.
Citera
2017-06-07, 19:43
Medlem
Geomeisters avatar
Terminator 3: Rise of the Machines | Årgång: 2003
http://www.imdb.com/title/tt0181852/?ref_=nv_sr_4

Terminator 1 och 2 hade jag sett som ung. Nu var det dags att se Termintor 3 för första gången. Jag har känt till denna film sedan den kom ut, men delvis på grund av dåligt rykte har intresset varit minimalt för mig. Därav var jag också väl kritisk när jag började se filmen.. Förväntade mig ingen ny klassiker direkt.

Upplägget känns igen kanske väl mycket. Starten och introduktionen fungerade bra i 1:an och 2:an, men tveksamt om det inte kunde skett på annorlunda sett här. Nya super-roboten är en tjej. Det har jag inget emot, gör allra första scenen lite bättre om inte annat, men tycker inte hon når varken Arnold eller T-1000. Dock har skaparna gått steget längre och effekterna kring henne har definitivt sina fördelar gentemot tidigare filmer. Skådespelerskan är det inget större fel på, men har inte lika mycket charm som Arnold eller intensitet som T-1000. Dessutom tycker jag skaparna gjorde fel när dom bara "avslutar" vissa scener istället för att gå hela vägen och visa hur "grym" roboten kan vara. Det är egentligen min största kritik.

En bra bit av filmen påminnner kanske för mycket om Terminator 2, vilket jag tycker är onödigt. För senare delen där filmen börjar få en egen identitet är mer intressant. Jakten mellan två robotar och människor som flyr har man redan sett vid denna punkt. Det känns ofta som att se en mer extrem version av T-2 fast i mycket inte lika bra. Dom försöker ta allt ett steg längre, men behövs det verkligen efter T-2? Jag skulle satsat på att göra något mer annorlunda.

När filmen får egen identitet görs en del rätt, men även en del fel. Varför inte använda "tidigaste robotorna" mer? Nya John Connor och tjejen (som ska vara istället för Sarah Connor, typ) gör "okej" jobb, men känns anonyma och något felplacerade gentemot tidigare filmers skådespelare. Dessa skulle platsat bättre i exempelvis en Spiderman-film.

Jag gillar dock slutet av filmen.

Det känns som att en del kanske varit väl hårda mot denna film för att dom inte fått en ny klassisker. Det kan jag hålla med om, men samtidigt var den inte så dålig. Den bygger ifrån gamla storyn, lägger till lite och gör en fortsättning möjlig. Hade dom kanske vågat att gå ifrån 1:an och 2:an mer och placerat in skådespelare som känns mer "domedagen kommer" hade det här blivit en värdig efterföljare. Det här är inte en ny klassiker, men något bottennapp är det inte heller. Jämför man denna med den oändliga listan av actionfilmer finns det MYCKET som är sämre. I sin egen rätt är det här en godkänd rulle trots sina brister.

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-06-07, 23:29
Medlem
Life 2017

Puckade vetenskapsmän i rymden. Vad kan gå fel (kanske borde skriva rätt istället)?

2/5 bananer.
Citera
2017-06-08, 00:46
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Swing it, magistern (1940)

En internatskola får en ny musiklärare, i klassen går Alice Babs, nu blir det sjunga av.

Få svenska filmer är mer kända och sedda.
Förmodligen betydde den mycket när den kom, mitt under brinnande krig.
Imponerande att Alice Babs bara är sexton år, redan en driven artist som levererar, och som hon levererade, jag blev faktiskt lite tårögd.
Filmen har ingen ovanlig handling, men ändå har den något speciellt.
Förmodligen är jag inte riktigt klok (svara inte på det), men jag tycker verkligen om Swing it magistern.
Den får tveklöst en 4/5.
Citera
2017-06-08, 02:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Batman Returns (1992)

Då jag nyligen såg Superman Lives-dokumentären om Tim Burtons försök att göra en Supermanfilm i slutet av 90-talet med Nic Cage i huvudrollen, blev jag sugen på att se återse Batman Returns.

Jag älskar vad Burton gör med Batman; hur han lättar upp stämningen från Nolans kolmörker men samtidigt behåller också Burton ett eget mörker. Likt en serietidning eller den animerade tv-serien. Tonen är perfekt gällande hur man gör en superhjältefilm i mitt tycke. Marvel och DC:s nya tar sig själva på alltför stort allvar och den enda nygjorda superhjältefilm jag gillat är Ant-Man (2015) som hade den där lekfulla tonen.

Michael Keaton är the one and only Batman för mig och jag kan tycka det är lite synd att han är med mycket mindre här i den första filmen, men det är främst Danny DeVitos film där han gör sin storartade rolltolkning som Pingvinen. Dessutom är både Pfeiffer och Walken perfekta i sina roller, så castingen är verkligen top notch. Miljöerna är också helt enastående såklart. Manuset är dock något svagare än i den första filmen och den känns kanske lite för lång så betyget landar på en stark 3/5, men nära en 4a.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in