Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-08, 21:49
Medlem
Split (2016)

En allmänt B film som sexan snart kommer visa. 2-3/5
Det enda som gjorde att man tänkte "oj jävlar" var när filmen Unbreakable hamande på tapeten. Split är varken skräck eller thriller. En mellanmjölkhistoria helt enkelt.
Citera
2017-06-08, 22:45
Medlem
Dr_Dollars avatar
Wonder women
https://www.youtube.com/watch?v=1Q8fG0TtVAY

Jag blev riktigt glatt överraskad faktiskt, den här filmen var betydligt bättre än jag hade hoppats på.
Det fanns några ynka detaljer som blev lite..."barnfilms-vibbar" på, men dom var så betydelselösa egentligen.
Slutscenen gav mig rejäla rysningar faktiskt, och det mullrade på rätt bra i salongen

4/5

Och några få ord om Gal Gadot måste ju bara få komma med.
Det är i mitt tycke i det närmaste själva definitionen av "den perfekta kvinnan"
Jisses vad vacker denna varelse är?!
https://pmcdeadline2.files.wordpress.com/2013/12/wonderwoman__131204173641.jpg
Helt galet vacker, och det där charmiga leendet gör mig bara glad i själen
Citera
2017-06-08, 22:47
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Life 2017

Puckade vetenskapsmän i rymden. Vad kan gå fel (kanske borde skriva rätt istället)?

2/5 bananer.
Jag kan förstå att man inte gillade den, men varför var de puckade?
Citera
2017-06-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag kan förstå att man inte gillade den, men varför var de puckade?
Citera
2017-06-09, 00:45
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Exempel
Fair enough. Jag tycker slutet var för uppenbart, i övrigt väldigt mellanmjölk och något nyskapande var det knappast - kasta ner Alien och Gravity i en mixer och resultatet blir Life.
Citera
2017-06-09, 14:50
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Och några få ord om Gal Gadot måste ju bara få komma med.
Det är i mitt tycke i det närmaste själva definitionen av "den perfekta kvinnan"
Jisses vad vacker denna varelse är?!
https://pmcdeadline2.files.wordpress.com/2013/12/wonderwoman__131204173641.jpg
Helt galet vacker, och det där charmiga leendet gör mig bara glad i själen
Mjo, men rent spontant när jag såg att dom valde henne så tyckte jag att hon är lite väl smal och spinkig för att spela wonder woman.
Jag minns WW som lite mer skrymmande, kraftigare.
Citera
2017-06-09, 19:11
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Kramer vs. Kramer (1979) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |

Ted och Joanna Kramer är ett par som bor i New York med sin 7-åriga son Billy. För Ted har karriären alltid kommit i första hand - familjen har fått lida och en dag bestämmer sig Joanna för att lämna både honom och Billy. Plötsligt står Ted ensam ansvarig för att uppfostra Billy, mitt under ett stort projekt på jobbet som egentligen kräver all hans tid. Några långa svåra månader följer men de båda får det till slut att fungera. Då kommer Joanna tillbaka och kräver vårdnaden om Billy och hon är beredd att ta det till domstol.

Jag älskar den här filmen. Även om jag inte kan relatera till någon som helst situation i det här familjedramat så är den ändå fängslande. Dustin Hoffman i absolut toppform, en Meryl Streep som matchar honom, fina New York miljöer och en barnskådespelare i Justin Henry som är fullständigt fenomenal. Hur otroligt är det inte att alla tre skådespelare vann en Oscar egentligen? Samspelet mellan Hoffman och Henry är helt otroligt - från den frostiga inledningen när det står klart att de är fast med varandra till att de är i perfekt harmoni mot slutet. Sen kommer förstås bitchen Streep och förstör allt men hennes karaktär sympatiserar man också med.

Det är ett enkelt manus men slagkraftigt. Skådespeleriet gör att den här lilla historien slår hårt på alla känslosträngar och det fungerar utan att bli tillgjort - det känns så förbannat mänskligt. Råttegången mot slutet är mer spännande än många invecklade mordrättegångar för man bryr sig verkligen om alla karaktärer. Sen är den rolig också. Hoffman är lite underskattad på den fronten, men hans tajming här är perfekt och skapar många roliga situationer - som när han söker jobb mitt under en julfest, eller lär Billy hur man lagar fattiga riddare.

Nä, dramafilm blir inte mycket bättre än så här. En klassiker som kommer förbli tidlös tack vare den perfekta balansen - varken för sockersöt eller allvarlig, bara mänsklig - och ständigt aktuella problemställningar. Har du inte sett den har du en riktig pärla att se fram emot. Ett något abrupt slut stör lite men det är inget snack om att det här är ett mästerverk.
Citera
2017-06-09, 19:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Kramer vs. Kramer (1979) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |

Ted och Joanna Kramer är ett par som bor i New York med sin 7-åriga son Billy. För Ted har karriären alltid kommit i första hand - familjen har fått lida och en dag bestämmer sig Joanna för att lämna både honom och Billy. Plötsligt står Ted ensam ansvarig för att uppfostra Billy, mitt under ett stort projekt på jobbet som egentligen kräver all hans tid. Några långa svåra månader följer men de båda får det till slut att fungera. Då kommer Joanna tillbaka och kräver vårdnaden om Billy och hon är beredd att ta det till domstol.

Jag älskar den här filmen. Även om jag inte kan relatera till någon som helst situation i det här familjedramat så är den ändå fängslande. Dustin Hoffman i absolut toppform, en Meryl Streep som matchar honom, fina New York miljöer och en barnskådespelare i Justin Henry som är fullständigt fenomenal. Hur otroligt är det inte att alla tre skådespelare vann en Oscar egentligen? Samspelet mellan Hoffman och Henry är helt otroligt - från den frostiga inledningen när det står klart att de är fast med varandra till att de är i perfekt harmoni mot slutet. Sen kommer förstås bitchen Streep och förstör allt men hennes karaktär sympatiserar man också med.

Det är ett enkelt manus men slagkraftigt. Skådespeleriet gör att den här lilla historien slår hårt på alla känslosträngar och det fungerar utan att bli tillgjort - det känns så förbannat mänskligt. Råttegången mot slutet är mer spännande än många invecklade mordrättegångar för man bryr sig verkligen om alla karaktärer. Sen är den rolig också. Hoffman är lite underskattad på den fronten, men hans tajming här är perfekt och skapar många roliga situationer - som när han söker jobb mitt under en julfest, eller lär Billy hur man lagar fattiga riddare.

Nä, dramafilm blir inte mycket bättre än så här. En klassiker som kommer förbli tidlös tack vare den perfekta balansen - varken för sockersöt eller allvarlig, bara mänsklig - och ständigt aktuella problemställningar. Har du inte sett den har du en riktig pärla att se fram emot. Ett något abrupt slut stör lite men det är inget snack om att det här är ett mästerverk.

...och den lille pojken spelar otroligt bra! Jag skulle säga att det var unikt på den tiden. Numera ser man oftare barnskådespelare spela mer naturligt, men då läste de oftast fortfarande bara sina repliker utantill, och man märkte att de inte förstod vad de sa eller varför. Gråt var också väldigt tillgjort o.s.v..
Senast redigerad av Merwinna 2017-06-09 kl. 19:37.
Citera
2017-06-09, 19:28
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och den lille pojken spelar otroligt bra! Jag skulle säga att det var unikt på den tiden. Numera ser man oftare barnskådespelare spela mer naturligt, men då läste de oftast fortfarande bara sina repliker innantill, och man märkte att de inte förstod vad de sa eller varför. Gråt var också väldigt tillgjort o.s.v..

I extramaterialet berättar Dustin Hoffman att han spenderade mycket tid med honom för att de skulle bli bekväma med varandra. Det otroliga är att de improviserade många scener också - som när han äter glass vid matbordet och Hoffman blir vansinnig. Undrar om någon någonsin kommer slå Justin Henrys rekord på att vara den yngsta som fått en Oscar (8 år).
Citera
2017-06-09, 19:36
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
I extramaterialet berättar Dustin Hoffman att han spenderade mycket tid med honom för att de skulle bli bekväma med varandra. Det otroliga är att de improviserade många scener också - som när han äter glass vid matbordet och Hoffman blir vansinnig. Undrar om någon någonsin kommer slå Justin Henrys rekord på att vara den yngsta som fått en Oscar (8 år).

Ska man vara petnoga så blev han bara nominerad. Tatum O'Neal är väl hittills den yngsta vinnaren (10 år).
Citera
2017-06-09, 19:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jo, jag förstår att det måste ha legat mycket arbete bakom att få honom så där trygg.
Citera
2017-06-09, 19:41
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Ska man vara petnoga så blev han bara nominerad. Tatum O'Neal är väl hittills den yngsta vinnaren (10 år).

Well, this is embarrasing. Ja du har rätt, han var bara nominerad. Kollar man på IMDB vilka Oscars filmen fick så ser det ut som han vann, men vid närmare titt så var det bara en nominering. Oh well.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in