2017-04-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
The Ring är välgjord. Men i mitt tycke inte skrämmande, även om jag håller med om att den är olustig.

Two är inte lika spännande. Och i spoilern har du fel. I första det andra och i den andra det första.

Nja, jag tror du missförstod - jag ifrågasatte att dom i [
.
Citera
2017-04-14, 21:25
Medlem
Geomeisters avatar
The Warriors (1979): http://www.imdb.com/title/tt0080120/?ref_=nv_sr_1

Det här var en av dom skönaste filmerna jag sett på länge. Inte nödvändigtvis den "viktigaste" eller "bästa", men satan vad skön!

Alla gäng i New York ska samlas utan att någon riktigt vet varför. Något händer där och ett gäng blir bannlyst på stan. Detta gäng följer man sedan som tittare. Många tonårsfilmer i USA är ofta spelade av folk betydligt äldre. Det här känns dock som många genuina tonåringar. Några kända skådisar? Inte vad jag kunde se och inte tidernas bästa skådespel heller, men det fungerar ändå.

Det här är svenska Stockholmsnatt utan moralpredikan med en krydda Clockwork Orange och möjligtvis någon New York-rulle i ett. Det kändes som en b-film i starten, men är underhållande när den väl drar igång.

Det är en actionfilm, men inte med dagens "springa på väggar-Matrix" eller "någon som skjuter med machine gun åt alla håll" action utan gammal klassisk fighting. Inte världens snyggaste scener, men genuint underhållande gentemot mycket annan action som är mer stil än hjärta.

En ny pärla i min samling!

Betyg? 3,5 - 4 / 5
Citera
2017-04-14, 21:33
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0081712/?ref_=nv_sr_1

Vi hade i alla fall tur med vädret (1980). Svensk komediklassiker. En familj med mamma, pappa, tonårsdotter, liten son och gammal morfar åker på husvagnssemester. Gösta, pappan, tror att han vet allt bäst, och dessutom ser han gärna konkurrenter överallt som han måste tävla med - vilket gör att han ställer till det för sig själv och familjen på olika sätt. De som skapade "Sunes" pappa hämtade förmodligen mycket inspiration ifrån Gösta!

Filmen bygger på igenkännande - jag kan dra mig till minnes situationer från både barndomens semestrar med föräldrarna och senare semestrar med min exman och mina egna barn. Många gånger har semesterupplevelserna man längat efter blivit mest till floppar... men i slutändan kanske det inte var så viktigt ändå, för gemenskapen och kärleken i familjen har ju funnits där! Minns man dessutom den här tiden så blir det ännu mer igenkännande och kanske lite nostalgi. Det är ett fint tidsdokument av sent 70-tal med hawaiskjortor, nätbrynjor, Tempo-kassar, Shellmackar, mammans papiljottlockar och dotterns fönade page - och mycket annat man kommer ihåg när man ser det.

En film som alla svenskar bör ha sett!

8/10
Citera
2017-04-14, 23:21
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Nja, jag tror du missförstod - jag ifrågasatte att dom i [
.

Nja, temat är olikt. I första filmen fyller
en roll i filmen och en ganska viktig sådan. Det är ett genomgående tema som bidrar till storyn.
i 2: an är en enstaka scen.
Citera
2017-04-14, 23:29
Medlem
Lotsos avatar
Fast & Furious 8 (2017)

Med Dom och Letty på smekmånad, Brian och Mia förtidspensionerade och det övriga gänget på fri fot har alla i gruppen skaffat något som liknar vanliga liv. Men när en mystisk kvinna lockar in Dom på brottets bana, och dessutom får honom att förråda de som står honom närmast, ställs de åter inför utmaningar som kommer att testa deras gränser till det yttersta.

Jag väljer att kalla filmen Fast & Furious 8 då det är så den heter i filmen när titeln dyker upp, och inte "The Fate of the Furious", då alla redan vet de kommer göra 10 av dessa filmerna. Samt jag är inte något större fan av de alternativa titlarna de ger dessa filmerna.

Jag beskrev i min recension till Fast & Furious 7, att jag inte är något större fan utav dessa filmerna. Utan såg alla just inför 7an enbart för att Jason Statham var med, samt att jag gilla idén att James Wan var utanför sin komfortzon. Även Kurt Russell och Dwayne Johnson var ett stort plus.
Jag gillar filmerna från 5an, då det är då de tar en ny riktning och börjar på nytt ungefär.
Men samtidigt så undrar man hur de fortsätter utan Paul Walker, då han ändå ar en central roll i de föregående filmerna.

Helt ärligt är jag här åter igen enbart för Jason Statham. Jo visst, jag hade sett filmen även utan honom då jag nu sett alla. Men han är huvudanledningen till att jag ens har ett lite intresse för dessa filmerna. Där av är 7an min personliga favorit i denna serie. Dock så hjälper Kurt Russell och Dwayne Johnson en del de med.
Fast & Furious 8 är ungefär i samma ställning som jag håller 7an och 5an. Kanske inte lika bra som de två, men ändå högre än 6an. Resterande bryr jag mig inte särskilt mycket om och hamnar där av längre ner på listan.

Handlingen är väl inte särskilt märkvärdig. Självklart undrar man varför Dom gör som han gör, när man ser trailern och även under filmens gång. När man väl ser filmen så kommer man förstå, och jag kan faktiskt ändå köpa anledningen till varför han gör som han gör.
Däremot har jag lite svårt att han ändå inte berättar sanningen för sitt team, eller "familj" som Dom gillar att säga hela tiden. Men även under filmens gång har Dom lite av sina egna knep, och ligger ändå jämställt gentemot skurken spelad av Charlize Theron.

Tyvärr så känns det lite som att originalskådespelarna kör lite på tomgång (no pun intended). Avsaknaden av Paul Walker märks av, och av någon anledning känns det som att utav originalskådespelarna är det bara Vin Diesel som vill vara där, och även han har mer driv i föregående filmer.

Personerna som stjäl showen är utan tvekan Jason Statham och Dwayne Johnson. De har kul under hela filmens gång, och har verkligen det där drivet och vet exakt vilken typ av film de är med i. Där är en underbar scen involverad Statham och en bebis under en actionscen. Ännu en gång precis som med 7an, så pågår där en Statham film samtidigt som en Fast & Furious film pågår.
Även kemin mellan Statham och Johnson är bra, faktum är så skulle jag enbart vilja följa dessa två i en film än hela detta gänget. Varför kan vi inte få en egen film eller spin-off med dessa två skådespelarna eller karaktärerna. Typ som en buddy-cop film. För enligt mig så är en av de bästa scenerna i denna filmen med de två där de meckar med en bil och pratar med varandra.

Charlize Theron som skurken var okej, men jag ville ha mer från henne. Jag kände aldrig riktigt av hotet från henne, då hon mestadels bara står framför en dataskärm och pratar. Där är en scen som är ganska så mörk där hon känns som ett hot. Men annars tyckte jag hon inte gjorde någon större anmärkning.
Lite synd då Helen Mirren dyker upp och är underbar i de få sekunderna hon är med i, och hade passat utmärkt som skurk, där man även kunde fortsatt på Shaw familjen, där även Owen dyker upp i slutet.
Men det känns som denna serien har andra planer för Shaw familjen i framtida filmer.

Även en snabb notis angående Scott Eastwood. Han var... ganska så jobbig faktiskt. Vilket är konstigt att jag säger, då han annars brukar vara bra i det jag ser honom, samt han är mer nertonad i sina andra roller. Men här märks det tydligt att filmen försöker få honom att vara den nya Paul Walker (Brian rollen). Men det funkar inte, och när hans karaktär är något jobbig blir det inte bättre. Kunde man inte bara bytt ut honom till Kurt Russell under actionscenerna.

Actionscenerna i denna är ungefär lika bra som i de tidigare filmerna. Det märktes kanske lite extra under ubåtsscenen att där var en del dataeffekter. Men jag hade ändå en underhållande tid så jag brydde mig inte särskilt mycket om det blev för fejk. Hur seriöst ska jag ta en film liksom där Dwayne Johnson tar en missil med sina egna händer, hängandes från en bil och skjuter iväg den på is mot en annan bil så den exploderar.
Där är en cool New York scen där massvis med bilar faller från byggnader och parkeringshus, och den scenen var ganska så fräck och cool.

I sin helhet är jag själv lite förvånad att det är Fast & Furious filmserien som blivit den lökiga underhållande actionserien bland de moderna popcorn rullarna. Men jag klagar inte, men jag kan se ifall de riktiga fansen börjar tröttna eller inte finner något nöje längre i filmerna. Då filmerna har blivit vad de blivit.
Men jag brydde mig inte om det i första taget, och för mig är detta det jag vill ha utifrån serien. Med det sagt så känns avsaknaden av Paul Walker, och jag känner ändå att 7an hade varit ett bra avslut för denna filmserien. Även originalskådespelarna kändes som de körde på tomgång i denna och hade inte lika mycket energi som i de föregående filmerna.
Men Jason Statham och Dwayne Johnson är de som lyfter filmen och är de riktiga stjärnorna i filmen. De har underbar kemi tillsammans, de vet vilken typ av film de är med i och har bara kul från början till slut. Jag betalar mer än gärna för en egen film med bara de två, eller en spin-off på deras karaktärer i en film.
Actionscenerna håller, och jag var aldrig uttråkad under filmens gång. Även ifall skurken inte var den bästa i serien, så är hon heller inte den sämsta. Helen Mirren levererar på de få minuterna hon har, och även kul att se Luke Evans tillbaka. Som sagt, vi kommer få se mer av Shaw familjen i kommande filmer är jag säker på.
I det stora hela blev jag underhållen, och känner mig nöjd och fick det jag betalade för. Gå inte in och förvänta er mer i en sådan här film. Då har man inget sinne för humor.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt4630562/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uisBaTkQAEs
Citera
2017-04-15, 00:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dans på rosor (1954)

En liten teater har ekonomiska problem, Karl-Arne Holmsten vill bygga om teatern till parkeringsgarage.

I övrigt var det ett utmärkt val en långfredag, då man ju ska ha det så tråkigt som möjligt, och detta var, i sanning, urtråkigt.
Väldigt tam dialog, tråkiga dansnummer, tråkig historia.
En lustig detalj var att sista tio minuterna var i färg, det blev det inte roligare av, men jag kan inte komma ihåg om jag sett det tidigare i någon svensk film.

2-/5
Citera
2017-04-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Nja, temat är olikt. I första filmen fyller
en roll i filmen och en ganska viktig sådan. Det är ett genomgående tema som bidrar till storyn.
i 2: an är en enstaka scen.

Ok. Here we go:

Men då vet jag att
Senast redigerad av mystic_handyman 2017-04-15 kl. 00:21.
Citera
2017-04-15, 08:34
Medlem
Arlorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Ok. Here we go:

Men då vet jag att

Ja då är vi överens. Jag missade din poäng.
Citera
2017-04-15, 10:21
Medlem
UndeadNinjas avatar
Såg senast The Phenix Incident, sci-fi filmad som en dokumentär. Den var väl sådär. Inte lika bra som tex Area 51 som filmas genom en som har med sig kamera på deras äventyr och utforskning av Area 51.
Citera
2017-04-15, 18:43
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Warriors (1979): http://www.imdb.com/title/tt0080120/?ref_=nv_sr_1

Det här var en av dom skönaste filmerna jag sett på länge. Inte nödvändigtvis den "viktigaste" eller "bästa", men satan vad skön!

Alla gäng i New York ska samlas utan att någon riktigt vet varför. Något händer där och ett gäng blir bannlyst på stan. Detta gäng följer man sedan som tittare. Många tonårsfilmer i USA är ofta spelade av folk betydligt äldre. Det här känns dock som många genuina tonåringar. Några kända skådisar? Inte vad jag kunde se och inte tidernas bästa skådespel heller, men det fungerar ändå.

Det här är svenska Stockholmsnatt utan moralpredikan med en krydda Clockwork Orange och möjligtvis någon New York-rulle i ett. Det kändes som en b-film i starten, men är underhållande när den väl drar igång.

Det är en actionfilm, men inte med dagens "springa på väggar-Matrix" eller "någon som skjuter med machine gun åt alla håll" action utan gammal klassisk fighting. Inte världens snyggaste scener, men genuint underhållande gentemot mycket annan action som är mer stil än hjärta.

En ny pärla i min samling!

Betyg? 3,5 - 4 / 5
Jo visst är det en skön film men stör mig alltid på deras upplägg av stadens typ av gäng.
Ett rollerskate gäng, ett baseball gäng osv. Det är så löjligt helt enkelt. Filmen hade haft mer glans om gängen varit mer realistiska eller i alla fall hittat en bra och unik nisch, som orphants eller lizzies.
Än att i stället ha ett gäng för dom som gillar klä ut sig till giraffer, ett gäng som gillar sockervadd, ett gäng som är fans av monty python osv.

Sen
Citera
2017-04-15, 20:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Boxtrolls (2014)

Under marken, i en liten stad, bor ett antal figurer som samlar på skräp.
Dom har fått sitt namn då dom är klädda i kartonger.
Ett barn försvinner, och boxtrollen får skulden, och ska utrotas.

Ganska förutsägbar, och ganska fult animerat (eller vad nu kallas).
Någonting kändes som Dumma mig, kanske rösterna, kanske något annat.

3/5
Citera
2017-04-15, 22:35
Medlem
Tvonds avatar
Split http://www.imdb.com/title/tt4972582/?ref_=nv_sr_1

Nä varken spännande otäck eller något funderade på att snabbspola igenom vilket är ett dåligt betyg på en film. 15 år sedan M. Night Shyamalan gjorde en bra film

Betyg 4 av 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in