Fast & Furious 8 (2017)
Med Dom och Letty på smekmånad, Brian och Mia förtidspensionerade och det övriga gänget på fri fot har alla i gruppen skaffat något som liknar vanliga liv. Men när en mystisk kvinna lockar in Dom på brottets bana, och dessutom får honom att förråda de som står honom närmast, ställs de åter inför utmaningar som kommer att testa deras gränser till det yttersta.
Jag väljer att kalla filmen Fast & Furious 8 då det är så den heter i filmen när titeln dyker upp, och inte "The Fate of the Furious", då alla redan vet de kommer göra 10 av dessa filmerna. Samt jag är inte något större fan av de alternativa titlarna de ger dessa filmerna.
Jag beskrev i min recension till Fast & Furious 7, att jag inte är något större fan utav dessa filmerna. Utan såg alla just inför 7an enbart för att Jason Statham var med, samt att jag gilla idén att James Wan var utanför sin komfortzon. Även Kurt Russell och Dwayne Johnson var ett stort plus.
Jag gillar filmerna från 5an, då det är då de tar en ny riktning och börjar på nytt ungefär.
Men samtidigt så undrar man hur de fortsätter utan Paul Walker, då han ändå ar en central roll i de föregående filmerna.
Helt ärligt är jag här åter igen enbart för Jason Statham. Jo visst, jag hade sett filmen även utan honom då jag nu sett alla. Men han är huvudanledningen till att jag ens har ett lite intresse för dessa filmerna. Där av är 7an min personliga favorit i denna serie. Dock så hjälper Kurt Russell och Dwayne Johnson en del de med.
Fast & Furious 8 är ungefär i samma ställning som jag håller 7an och 5an. Kanske inte lika bra som de två, men ändå högre än 6an. Resterande bryr jag mig inte särskilt mycket om och hamnar där av längre ner på listan.
Handlingen är väl inte särskilt märkvärdig. Självklart undrar man varför Dom gör som han gör, när man ser trailern och även under filmens gång. När man väl ser filmen så kommer man förstå, och jag kan faktiskt ändå köpa anledningen till varför han gör som han gör.
Däremot har jag lite svårt att han ändå inte berättar sanningen för sitt team, eller "familj" som Dom gillar att säga hela tiden. Men även under filmens gång har Dom lite av sina egna knep, och ligger ändå jämställt gentemot skurken spelad av Charlize Theron.
Tyvärr så känns det lite som att originalskådespelarna kör lite på tomgång (no pun intended). Avsaknaden av Paul Walker märks av, och av någon anledning känns det som att utav originalskådespelarna är det bara Vin Diesel som vill vara där, och även han har mer driv i föregående filmer.
Personerna som stjäl showen är utan tvekan Jason Statham och Dwayne Johnson. De har kul under hela filmens gång, och har verkligen det där drivet och vet exakt vilken typ av film de är med i. Där är en underbar scen involverad Statham och en bebis under en actionscen. Ännu en gång precis som med 7an, så pågår där en Statham film samtidigt som en Fast & Furious film pågår.
Även kemin mellan Statham och Johnson är bra, faktum är så skulle jag enbart vilja följa dessa två i en film än hela detta gänget. Varför kan vi inte få en egen film eller spin-off med dessa två skådespelarna eller karaktärerna. Typ som en buddy-cop film. För enligt mig så är en av de bästa scenerna i denna filmen med de två där de meckar med en bil och pratar med varandra.
Charlize Theron som skurken var okej, men jag ville ha mer från henne. Jag kände aldrig riktigt av hotet från henne, då hon mestadels bara står framför en dataskärm och pratar. Där är en scen som är ganska så mörk där hon känns som ett hot. Men annars tyckte jag hon inte gjorde någon större anmärkning.
Lite synd då Helen Mirren dyker upp och är underbar i de få sekunderna hon är med i, och hade passat utmärkt som skurk, där man även kunde fortsatt på Shaw familjen, där även Owen dyker upp i slutet.
Men det känns som denna serien har andra planer för Shaw familjen i framtida filmer.
Även en snabb notis angående Scott Eastwood. Han var... ganska så jobbig faktiskt. Vilket är konstigt att jag säger, då han annars brukar vara bra i det jag ser honom, samt han är mer nertonad i sina andra roller. Men här märks det tydligt att filmen försöker få honom att vara den nya Paul Walker (Brian rollen). Men det funkar inte, och när hans karaktär är något jobbig blir det inte bättre. Kunde man inte bara bytt ut honom till Kurt Russell under actionscenerna.
Actionscenerna i denna är ungefär lika bra som i de tidigare filmerna. Det märktes kanske lite extra under ubåtsscenen att där var en del dataeffekter. Men jag hade ändå en underhållande tid så jag brydde mig inte särskilt mycket om det blev för fejk. Hur seriöst ska jag ta en film liksom där Dwayne Johnson tar en missil med sina egna händer, hängandes från en bil och skjuter iväg den på is mot en annan bil så den exploderar.
Där är en cool New York scen där massvis med bilar faller från byggnader och parkeringshus, och den scenen var ganska så fräck och cool.
I sin helhet är jag själv lite förvånad att det är Fast & Furious filmserien som blivit den lökiga underhållande actionserien bland de moderna popcorn rullarna. Men jag klagar inte, men jag kan se ifall de riktiga fansen börjar tröttna eller inte finner något nöje längre i filmerna. Då filmerna har blivit vad de blivit.
Men jag brydde mig inte om det i första taget, och för mig är detta det jag vill ha utifrån serien. Med det sagt så känns avsaknaden av Paul Walker, och jag känner ändå att 7an hade varit ett bra avslut för denna filmserien. Även originalskådespelarna kändes som de körde på tomgång i denna och hade inte lika mycket energi som i de föregående filmerna.
Men Jason Statham och Dwayne Johnson är de som lyfter filmen och är de riktiga stjärnorna i filmen. De har underbar kemi tillsammans, de vet vilken typ av film de är med i och har bara kul från början till slut. Jag betalar mer än gärna för en egen film med bara de två, eller en spin-off på deras karaktärer i en film.
Actionscenerna håller, och jag var aldrig uttråkad under filmens gång. Även ifall skurken inte var den bästa i serien, så är hon heller inte den sämsta. Helen Mirren levererar på de få minuterna hon har, och även kul att se Luke Evans tillbaka. Som sagt, vi kommer få se mer av Shaw familjen i kommande filmer är jag säker på.
I det stora hela blev jag underhållen, och känner mig nöjd och fick det jag betalade för. Gå inte in och förvänta er mer i en sådan här film. Då har man inget sinne för humor.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt4630562/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=uisBaTkQAEs