2017-01-27, 23:50
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt4282872/

Dead Story (2017). Skräckfilm, mycket lågbudget, oberoende filmbolag. Börjar som den typiska haunted house-historien, med ett ungt par som flyttar in i ett hus där det - enligt grannar - finns något slags förbannelse, p.g.a. att en kvinna blivit mördad av sin man där, varefter mannen begick självmord. Kvinnan börjar se spöken, vilket stör mannen då han måste vara hemma och barnvakta henne fast han borde vara på jobbet. Han är nämligen ny i karriären. Mycket närvarande i parets liv är även hans mamma... som uppenbarligen aldrig gillat sin svärdotter. Mamman vill ha det till att svärdottern är psykiskt sjuk.

Det är LITE bra bitvis, pulsen går faktiskt upp några gånger! Huset är mycket lämpligt som spökhus (även om jag fick en stark känsla av att det enbart användes för exteriörbilderna, och att interiörerna är tagna i en modern lägenhet..?). Naturen utanför är fin, fotot är helt OK. Mannen och svärmodern spelar bra, medan kvinnan och spöket spelar oerhört amatörmässigt. Spöket är dessutom inte alls så där eterisk som man tror att andeväsen ska vara, utan snarare är det ett solitt och klumpigt spöke!

Det mest intressanta här är ändå det psykologiska dramat som pågår mellan människorna, och som många säkert kan känna igen sig i. T.ex. hur mannen dras mellan jobbet och frun, och hur mamman är svartsjuk på kvinnan som tagit hennes lille son ifrån henne (enligt hennes sätt att se). Det är mycket vanligt att svärmödrar håller på så, och försöker hålla kvar sitt barn (särskilt ofta en son) i något slags beroende.

Det tristaste med den här filmen var annars, att så många idéer introducerades men inte följdes upp. T.ex. detta med kameran:

4/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-01-27 kl. 23:53.
Citera
2017-01-28, 01:36
Medlem
Elementarts avatar
Arrival med Amy Adams. Såg filmen utan några förväntningar, hade inte ens sett nå trailer till filmen men visste bara lite grann vad den skulle handla om. Tyckte att den var riktigt bra, bra story som höll sig. Betyg: 4/5.
Citera
2017-01-28, 03:55
Medlem
Korders avatar
The Way of the Gun (2000). Positiv överraskning. Riktigt härliga actionscener (framför allt jaktscenen!) och humor som allt som oftast träffar rätt. Juliette Lewis är vansinnigt dålig i sin roll, men det vägs upp av att alla andra - till och med Ryan Phillipe - sköter sina roller exemplariskt.

7/10, nästan en 8.
Citera
2017-01-28, 10:07
Medlem
La La Land.
Jag såg den igår och blev först lite besviken, men jag fick inte bort den ur tankarna, musiken nynnade jag på och under kvällen växte betyget från en sjua till nio.
Rekommenderas varmt.
9/10
Citera
2017-01-28, 12:29
Medlem
enkeltulipans avatar
Torsk på Tallin.

Jag har sett den en gång förut för kanske 10 år sedan. Mindes i stort sett ingenting mer än att jag då tyckte filmen var väldigt rolig. Den här gången tyckte jag att den var i första hand hjärteknipande fin och tragisk och i andra hand lite mörkt rolig. Antar att det är jag som har förändrats och inte filmen
Citera
2017-01-28, 18:33
Medlem
Inherent Vice

Filmen handlar om en privatdetektiv / hippie i 70-talets USA som glider runt och undersöker en exflickväns försvinnande. Filmen påminner om Chinatown fast den innehåller mer svart humor och satir, mer diffusa teman och väldigt mycket droger. Det är en film som levererar sina teman med subtilitet och innehåller en rad bisarra händelser som får en att undre om det inte är Bunuel som regisserat.

Jag vet inte vem jag skulle rekommendera den till men jag gillade den. Den faller utanför ramarna på så vis att man aldrig vet vad som ska hända i nästa scen och sådant uppskattar jag.

3.5 / 5
Citera
2017-01-28, 19:35
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Inherent Vice

Filmen handlar om en privatdetektiv / hippie i 70-talets USA som glider runt och undersöker en exflickväns försvinnande. Filmen påminner om Chinatown fast den innehåller mer svart humor och satir, mer diffusa teman och väldigt mycket droger. Det är en film som levererar sina teman med subtilitet och innehåller en rad bisarra händelser som får en att undre om det inte är Bunuel som regisserat.

Jag vet inte vem jag skulle rekommendera den till men jag gillade den. Den faller utanför ramarna på så vis att man aldrig vet vad som ska hända i nästa scen och sådant uppskattar jag.

3.5 / 5
Har du läst något av Thomas Pynchon tidigare? Jag tyckte personligen att den, väldigt väl, fångade den Pynchon-ianska paranoia och oklarhet som genomsyrar många av hans noveller vilket är otroligt imponerande av PTA. Min relation till PTA är väldigt hit-or-miss och Inherent Vice kanske inte är min favorit av hans filmer men jag tycker ändå att han som regissör lyckades med ett väldigt svårt uppdrag: att översätta Pynchon till film. Filmer som Inherent Vice ger mig hopp om eventuella adaptioner av såväl Blood Meridian som Infinite Jest även om de gör sig bäst i min fantasi.
Citera
2017-01-28, 19:50
Medlem
nihilverums avatar
Anomalisa (2015)

En animerad film om Michael Stone (röst av David Thewlis), en man som skrivit inflytelserika böcker om hur man optimerar kundtjänst och som inte har många intressen. När han åker på en affärsresa träffar han på Lisa Hesselman (röst av Jennifer Jason Leigh) och blir genast mycket fäst vid henne.

Intressant och välanimerad film (med avsiktligt styltiga rörelser). Ett intressant grepp är att alla karaktärer utom Michael och Lisa, oavsett kön, har samma röst (Tom Noonan) för att indikera hur ointressanta och likartade alla andra människor ter sig för Michael.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-01-28, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Har du läst något av Thomas Pynchon tidigare? Jag tyckte personligen att den, väldigt väl, fångade den Pynchon-ianska paranoia och oklarhet som genomsyrar många av hans noveller vilket är otroligt imponerande av PTA. Min relation till PTA är väldigt hit-or-miss och Inherent Vice kanske inte är min favorit av hans filmer men jag tycker ändå att han som regissör lyckades med ett väldigt svårt uppdrag: att översätta Pynchon till film. Filmer som Inherent Vice ger mig hopp om eventuella adaptioner av såväl Blood Meridian som Infinite Jest även om de gör sig bäst i min fantasi.

Min far köpte V och Bleeding Edge när de kom ut men de föll honom inte i smaken så nu står dem hemma hos mig, jag har dock inte hunnit läsa dem ännu men denna film gjorde mig intresserad så jag tar nog tag i dem mycket snart
Citera
2017-01-28, 21:18
Medlem
Korders avatar
The Conjuring 2. Ja nä, varför denna är populär begriper jag inte. Ännu sämre än den första filmen. Nästan parodiskt usel. Jag vet inte vad mer jag ska säga. Det fanns mer eller mindre ingenting jag gillade i filmen.
3/10.
Citera
2017-01-28, 21:31
Medlem
Ronilles avatar
Allied

Brad Pitts senaste. Tyckte den var riktigt bra, över förväntan faktiskt.
Citera
2017-01-28, 22:44
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Suicide Squad (2016) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |

I en värld där superhjältar är högst verkliga är också hotet om oövervinnerliga superskurkar verkligt. Därför har underättelseofficeren Amanda Waller presenterat en kontroversiell lösning - sätt ihop en grupp av de jävligaste, farligaste och mest desperata skitstövlar till skurkar som världen sett och använd dem till att bekämpa ännu större skurkar. Sagt och gjort, och det dröjer inte länge förrän gruppen skickas ut på ett självmordsuppdrag för att rädda världen - trots att de inte kunde bry sig mindre utan bara tänker på hur de ska fly. Samtidigt lurar Jokern i bakgrunden för att ytterligare fucka up situationen.

Vilken röra till en film. Innan jag går in på allt det dåliga så tycker jag Will Smith förtjänar lite beröm. Hans Deadshot-segment i inledningen är mer intressant än något annat filmen presterar och hans karaktär fungerar bäst i ett träsk av tråkiga och underbyggda karaktärer. Harley Quinn ser bra ut och agerar som förväntat, men satan så lama skämt som kommer ut ur hennes mun. Faktum är att hela filmen består av one-liners så fantasilösa att man snart hellre önskar sig ett slag av Quinn's baseballträ mot huvudet så man slipper lyssna på skiten. Hemsk dialog. Jokern kändes som en wannabe gangster och spelas extremt krystat av Jared Leto, dessutom är hans roll i filmen ytterst förvirrande.

Filmens huvudskurk är ett skämt. Och hennes arme består som i 85 andra superhjältefilmer av larvigt svaga monster/aliens som våra hjältar aldrig är hotade av utan bara kan peta lite på så att deras CGI-huvuden sprängs. Actionpartierna är förutsägbara och tråkiga. Men vad SS främst saknar är ett vettigt manus som inte dribblar bort en efter femton minuter och framförallt - en bra klippning! Sällan har en film känts så fragmenterad och trasig - fylld med karaktärer som de inte vet hur de ska använda. Tips: kapa karaktärerna till en nivå ni kan hantera era usla amatörer.

Jag såg extended så kom inte och säg att den "fördjupar" filmen. Det här är uselt på alla möjliga plan, till och med musiken blir man irriterad på för det vittnar om att skaparna inte har en jävla aning om vad de sysslar med. Obefintlig underhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in