Förhoppningsvis växer den när jag ser den igen, även om det lär dröja ett tag.
Vilken version av filmen såg du? De flesta brukar säga att Director's Cut är den bästa. Själv uppskattade jag Theatrical snäppet mer med berättarrösten och det annorlunda (tillagda) slutscenen.
Vilken version av filmen såg du? De flesta brukar säga att Director's Cut är den bästa. Själv uppskattade jag Theatrical snäppet mer med berättarrösten och det annorlunda (tillagda) slutscenen.
Director's Cut tror jag det var. Ingen berättarröst och inget lyckligt slut.
Den är, i mitt tycke, inte makalös, fantastisk, otroligt bra, utan "bara" ganska bra.
I min värld får en "ganska bra" film typ 3/5, eller kanske en stark 2/5. 4/5 är ju det näst högsta betyget, då bör den vara mer än "ganska bra" för att förtjäna ett sådant betyg. Men du kanske bara uttryckte dig lite otydligt och uppskattar Blade Runner mer än vad dina ordval gjorde gällande.
I min värld får en "ganska bra" film typ 3/5, eller kanske en stark 2/5. 4/5 är ju det näst högsta betyget, då bör den vara mer än "ganska bra" för att förtjäna ett sådant betyg. Men du kanske bara uttryckte dig lite otydligt och uppskattar Blade Runner mer än vad dina ordval gjorde gällande.
Dåligt väder så två filmer under filten i soffan blev det.
Först tog jag itu med The Big Lebowski, den behöver knappast någon beskrivning eftersom den varit/är så hypad. Jag såg den när den kom, tyckte den sög då, fattade aldrig grejen med folk som tyckte den var bra, har "alltid" planerat att se om den och se om jag missade något, har börjat flera gånger men tröttnat redan vid första bowlingscenen. Men den här gången kryddade jag den med lite stark tobak och lyckades kolla hela, den sög fortfarande, förstår inte storheten. Helt värdelös är den inte men inte alls så bra som många vill ha den till, 3/10.
Sen en tidlös klassiker som jag älskade som ung(det var ett tag sedan), Guns of Navarone. Hade inte sett den på årtionden trots att jag ibland har Alistair MacLean-perioder, men jag mindes i stort sett varje scen, schysst med en br-rip i 1080 också. Troligen är den inte lika bra för någon som aldrig sett den, nästan lite löjligt med t ex ljussättningen av Annas ögon, karaktärerna, hjältemod osv, men jag får samma känsla som när den var färsk, riktig krigsfilm som den var på 60-talet, bättre än de flesta westerns t o m. Högst personlig betygssättning; 9/10. Ska följa upp den med Styrka 10 från Navarone någon dag och sedan hoppas att Polarstation Zebra svarar inte kommer ut i 1080.
En natt i New york (after hours) av m Scorsese med bla andra Griffin Dunn
Lite pretentiös och artsy film som dock har sin charm. Linda fiorentino är en skulptris och egentligen är filmen rätt kitsch men innehåller ändå lite intressanta grejer och jag gillar mardrömskänslan som bara ökar och ökar filmen igenom.
7,5/10
En arkitekt ondgör sig inför en läkare över sin färglösa, tråkiga fru.
Föga anar dom att frun hör alltihop.
Läkaren ska ge henne en injektion av ett nytt, oprövat, uppiggande medel.
Och i en hast blir frun helt annorlunda.
Riktigt trevlig gammal svensk film.
Kanske banbrytande på sin tid, idag känns det som något man sett förr.
gräset var inte grönare på andra sidan, skulle man kunna sammanfatta filmen
3/5. (Väljer att undvika ord som bra, god, hyfsad)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!