SSF:
The Lobster (2015) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
I en dystopisk framtid har singelmänniskor det inte lätt. I vad som skulle förlama Sverige om det vore verklighet - så arresteras singlar och sätts på ett hotell där de har 45 dagar på sig att finna en partner. Annars förvandlas de till ett djur (man får välja vilket). Men det måste vara riktig kärlek annars förvandlas de till det hemskaste djuret av alla. Det här drabbar David vars fru precis har lämnat honom. Tillsammans med sin bror, nu en hund, checkar David in på hotellet som kommer avgöra resten av hans (mänskliga?) liv.
Låter det konstigt? Det är konstigt. Bisarrfaktorn är uppskruvad till max i varje bildruta och det är så många "vad i helvete?" situationer att man tappar räkningen. Men det är gjort på ett bra sätt! Davids resa i inledningen till det mystiska hotellet där reglerna förklaras och han träffar på de andra gästerna/fångarna är otroligt medryckande. Jag älskar världen den bygger upp, överraskningarna slutar aldrig komma. Det är fascinerande, roligt, och alltid med en underfundighet som man kan grubbla sig galen på. Det känns ofta som litteratur - förstärkt med berättarrösten av Rachel Weisz som guidar oss.
Jag kunde inte vara mer såld på filmen. Men sen händer något, handlingen förflyttas från hotellet till en avsevärt svagare omgivning och intresset sjunker tyvärr snabbt. Det är fortfarande fascinerande och jag vill aldrig stänga av eller något sånt, men jag önskar att de hade stannat på hotellet eller helt enkelt haft en starkare andra halva.
Flera scener är briljanta i all sin absurdhet. Att se John C. Reilly tvingas stoppa ner handen i brödrosten i frukostsalen för att han har onanerat på sitt rum är guld värt. Colin Farrel är dock stjärnan i huvudrollen och visar på stort skådespel med sin torra David. Det är ingen fullträff rakt igenom, men för mig så träffar tonen och dialogerna och all underbar bisarrhet helt rätt. Synd att säcken inte kunde knytas ihop bättre, men oavsett - en film som jag helhjärtat rekommenderar för ett avbräck från alla normala tråkiga filmer.
Where were you? I was looking for you.
I was masturbating behind those trees over there.