2017-02-07, 07:37
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt3553378/?ref_=nv_sr_1

Sugar Mountain (2016). Utspelas i Alaska i nutid. Två unga bröder och den ena killens flickvän (som är bådas gamla barndomskompis) har misslyckats med att försörja sig på hederligt vis och dragit på sig skulder. De börjar överväga olika ohederliga sätt att få in pengar, som rån, försäkringsbedrägeri. Sedan kläcker de idén att den ene ska låtsas gå vilse i vildmarken, men i själva verket tillbringa tiden i en grotta där allt är förberett med varm sovsäck, gasolkök, konserver o.s.v.. Han ska sedan komma tillbaka med en spektakulär överlevnadshistoria, som de kan sälja till tidningar, TV, kanske skriva en bok o.s.v.. Men BÖR man utmana ödet eller ropa varg..? Självklart:

Engagerande och bitvis spännande film, bättre än jag förväntat mig. Dock är detta inte en vacker, storslagen och glättig Hollywoodfilm med skurkar å ena sidan och hjältar å den andra, utan det är blekare, gråare (menar nu både bokstavligt - fotot alltså - och bildligt) - och just därför mer realistiskt. Trovärdigt beskrivet om hur lojaliteter kan skifta, om hur svårt det är att veta om man kan lita på någon när det kommer till kritan. Mycket bra skådespelare; det känns helt realistiskt. Fina flygbilder över Alaskas karga vinterlandskap. Filmmusiken är också bra och passande, mestadels amerikansk folkmusik.

Det som drar ner betyget ett snäpp för mig - från 8 till 7 - är att det var onödigt mycket och grafiskt våld och sex. Gillar inte det.

7/10
Senast redigerad av Merwinna 2017-02-07 kl. 07:41.
Citera
2017-02-07, 19:06
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Lobster (2015) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

I en dystopisk framtid har singelmänniskor det inte lätt. I vad som skulle förlama Sverige om det vore verklighet - så arresteras singlar och sätts på ett hotell där de har 45 dagar på sig att finna en partner. Annars förvandlas de till ett djur (man får välja vilket). Men det måste vara riktig kärlek annars förvandlas de till det hemskaste djuret av alla. Det här drabbar David vars fru precis har lämnat honom. Tillsammans med sin bror, nu en hund, checkar David in på hotellet som kommer avgöra resten av hans (mänskliga?) liv.

Låter det konstigt? Det är konstigt. Bisarrfaktorn är uppskruvad till max i varje bildruta och det är så många "vad i helvete?" situationer att man tappar räkningen. Men det är gjort på ett bra sätt! Davids resa i inledningen till det mystiska hotellet där reglerna förklaras och han träffar på de andra gästerna/fångarna är otroligt medryckande. Jag älskar världen den bygger upp, överraskningarna slutar aldrig komma. Det är fascinerande, roligt, och alltid med en underfundighet som man kan grubbla sig galen på. Det känns ofta som litteratur - förstärkt med berättarrösten av Rachel Weisz som guidar oss.

Jag kunde inte vara mer såld på filmen. Men sen händer något, handlingen förflyttas från hotellet till en avsevärt svagare omgivning och intresset sjunker tyvärr snabbt. Det är fortfarande fascinerande och jag vill aldrig stänga av eller något sånt, men jag önskar att de hade stannat på hotellet eller helt enkelt haft en starkare andra halva.

Flera scener är briljanta i all sin absurdhet. Att se John C. Reilly tvingas stoppa ner handen i brödrosten i frukostsalen för att han har onanerat på sitt rum är guld värt. Colin Farrel är dock stjärnan i huvudrollen och visar på stort skådespel med sin torra David. Det är ingen fullträff rakt igenom, men för mig så träffar tonen och dialogerna och all underbar bisarrhet helt rätt. Synd att säcken inte kunde knytas ihop bättre, men oavsett - en film som jag helhjärtat rekommenderar för ett avbräck från alla normala tråkiga filmer.

Where were you? I was looking for you.
I was masturbating behind those trees over there.
Citera
2017-02-07, 19:40
Medlem
nihilverums avatar
Birthday Card (2016)

Noriko (Ai Hashimoto) förlorade sin mamma Yoshie (Aoi Miyazaki) till en dödlig sjukdom när hon bara var 10 år gammal. Yoshie lovade Noriko att hon skulle få födelsedagskort från henne ända tills hon fyllde 20, och eftersom Yoshie insåg att hon inte skulle överleva skrev hon alla korten i förväg med olika tips för livet och även några önskemål om saker Noriko ska göra.

En film som trots sin sorgliga utgångspunkt ändå är mestadels feelgood utan att bli överdrivet sentimental.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-02-07, 19:48
Medlem
nihilverums avatar
Flying Colors (2015)

Sayaka Kudo (Kasumi Arimura) är en andraårselev i gymnasiet som bär korta kjolar och har blekt håret blont. Trots sin ålder ligger hennes akademiska kunskaper på en fjärdeklassares nivå. Under sommaren går hon på en privat intensivskola där hon möter läraren Tsubota (Atsushi Itô), den första att se någon potential hos henne. Med hans hjälp vill hon komma in på det prestigefyllda Keio-universitetet.

En ganska klyschig och förutsägbar men ändå bitvis underhållande film.

Betyget blir 5/10 eller en svag 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-02-07, 19:54
Medlem
nihilverums avatar
Your Name (2016)

En månad efter att en komet landat i Japan för första gången på tusen år börjar Tokyobon och studenten Taki (röst av Ryûnosuke Kamiki) drömma att han bytt kropp med en flicka som går i skolan på landsbygden. Samtidigt börjar även Mitsuha (röst av Mone Kamishiraishi), en tjej som tröttnat på landsbygden, drömma att hon bytt kropp med Taki. När de inser att de faktiskt tillfälligt byter kropp på riktigt och att de kan kommunicera genom att lämna meddelanden på varandras smartphones så blir de så småningom intresserade av att mötas på riktigt, vilket visar sig vara svårare än väntat.

Välgjord anime med lagom dos av övernaturliga inslag.

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-02-07, 20:04
Medlem
Ziayas avatar
La la land. https://www.rottentomatoes.com/searc...la%20la%20land
Musikalfilm men inte den bästa jag sett. Bra film att se med tjejen (för mig). Helt okej story med ett överraskande realistisk syn på romantik, trots all ljuv förälskelse och spontansång. Hört bättre låtar så där ger jag inget högt betyg.
Är en usel recensent så det räcker så.

Godkänt.
Senast redigerad av Ziaya 2017-02-07 kl. 20:07.
Citera
2017-02-07, 20:07
Medlem
nihilverums avatar
Keeping Up with the Joneses (2016)

Jeff Gaffney (Zach Galifianakis) bor i en lugn villaförort med sin fru Karen (Isla Fisher) och arbetar som HR-ansvarig. En dag får de nya grannar när Tim Jones (Jon Hamm) och hans fru Natalie (Gal Gadot) flyttar in. Det visar sig snart att de till synes perfekta grannarna är spioner, och livet i området är inte längre sig likt.

Ganska generisk tramskomedi, även om Galifianakis spelar en något mer städad karaktär än han brukar.

Betyget blir 4,5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2017-02-07, 20:15
Medlem
nihilverums avatar
Masterminds (2016)

David Ghantt (Zach Galifianakis) är en värdetransportförare som tröttnar på det monotona livet och tar chansen när hans kollega Kelly Campbell (Kristen Wiig) lanserar en idé om att råna kontoret på de pengar som för tillfället finns där. Planen sätts i verket genom Kellys vän Steve Chambers (Owen Wilson). Trots en katastrofalt ogenomtänkt plan lyckas de komma över 17 miljoner dollar, men David själv blir tvungen att fly till Mexiko för att komma undan polisen. Baserad på verkliga händelser.

Här är Galifianakis ungefär sin vanliga typ, men filmen är överlag hyfsat välgjord. Jason Sudeikis gör en bra insats som en okonventionell yrkesmördare.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-02-07, 20:27
Medlem
nihilverums avatar
Doctor Strange (2016)

Kirurgen Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) är mycket framgångsrik, men efter en bilolycka blir hans händer allvarligt skadade och han kan inte fortsätta sin karriär. Han kommer så småningom i kontakt med en grupp mystiker under ledning av The Ancient One (Tilda Swinton) och får lära sig att separera anden från kroppen för att kunna röra sig i den parallella andevärlden. Där finns dock en annan uppsättning problem som Dr. Strange måste göra sitt bästa för att stoppa.

En helt OK superhjältefilm baserad på en serie som jag tidigare inte hade hört talas om.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-02-07, 21:24
Medlem
Elementarts avatar
Bloodsucking Bastards (2015).

En skräckkomedi om vampyrer som infiltrerar ett kontor. Verkar vara en lågproduktion, men trots det så har filmen med ett par kända skådespelare, Pedro Pascal är med i den bland annat. Men jag kände att det inte riktigt var en film i min smak.

Betyg: 2/5 (en svag tvåa)
Citera
2017-02-07, 21:44
Medlem
Geomeisters avatar
Hundraettåringen som smet från notan och försvann (2016): http://www.imdb.com/title/tt4940370/?ref_=nm_flmg_act_1

Tips! Se första filmen innan du ser denna. Gärna kort inpå. Jag såg nämligen första filmen, men det var ett tag sedan. Den här filmen blir mindre rörig om man minns första betydligt bättre än vad jag gör.

Filmen har absolut en del charmiga moment och är rolig emellanåt, men för var varje rolig händelse sker fyra överdrivna/löjliga/tråkiga. Mina tankar går mot saker som "Göta Kanal" - Påkostad film där dom verkligen tvingar in skämt hela tiden... Vilket gör att kvaliteten sjunker.

Det är ingen direkt kopia av första filmen utan en typ av fortsättning. Vilket jag tycker är bra, men att det pratas en mängd olika språk som ofta (ologiskt) besvaras med svenska blir snabbt tråkigt. En eller två gånger hade gjort det kul.. När det gäller var och varnnan mening blir dagisnivå.

En film som VILL FÖR MYCKET, men har en löjlig handling. Det matchar inte. Någon ny Sällskapsresan eller Torsk på Tallinn är det inte, MEN.. Mycket är välgjord och humorn finns där någonstans under alla dåliga skämt. Kommer det en fokuserad tredje film kan den faktiskt bli bra. Denna är inget jag rekommenderar dock.

Betyg? 2,5 eller Svag 3 / 5
Citera
2017-02-07, 22:50
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lars Hård (1948)

Lars Hård sitter på Långholmen , och berättar hur han hamnat där.

Kanske hade ynkedomen till karl haft en diagnos idag.
Han klarar inte av något arbete, utan får sparken, slåss och stjäl och bär sig åt, och någonstans ligger något budskap att det är väl inte så farligt, han är ju snäll inerst inne, och kastar inte sten på fåglar.

Nej, det här var ett riktigt bottennapp.
En film man verkligen kunde bränna alla kopior av, utan att den kommer att saknas.
Nu är jag absolut inte för filmbål, men skulle ett offer krävas, så börja gärna med den här.
1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in