The Gunman (2015)
Den internationella spionen Martin Terrier bestämmer sig för att dra sig tillbaka med kvinnan han älskar. Men när hans uppdragsgivare vägrar släppa honom hamnar de själva i hans mordlystna sikte.
The Gunman är en film som spelar enligt de flesta regelböckerna. Vi har en politisk handling i bakgrunden där vår hjälte är med om något hemskt som terroriserar honom de kommande åren. Några år senare återkommer det förflutna med honom och alla gamla personerna iblandade är på någon vända också involverade omkring det samtidigt som en av dem är den riktiga skurken. Lägg även på ett förhållande huvudpersonen hade men som han gjorde slut med efter händelsen som satte sprätt på resten av filmen.
Som ni kanske märker är detta inte en särskilt originell film. Jag ska inte säga jag är förvånad eller chockad. Jag förväntade mig inte så mycket från filmen. Men med alla de stora stjärnorna involverade och den talang som ligger bakom varje skådespelare är jag ändå lite fundersam över hur de alla accepterade att till slut vara med i filmen.
Ironiskt nog så producerar inte bara Sean Penn utan även vart i med och skrivit manuset till filmen.
Men det är inte filmens kliché riktning som gör filmen till den sämre delen. Det som faller filmen för mig är att den någonstans 30-40 minuter in blev lite tråkig. Vilket låg kvar resterande utav filmens tid. Det kom till slut vid en tidpunkt när skurken i slutet förklarade varför han gjorde som han gjorde. Och jag kan ärligt talat inte minnas varför skurken gjorde vad han gjorde för jag vid det här lagret givit upp på filmen och brydde mig inte och var ganska så uttråkad.
Kanske inte lika mycket som när jag såg Blackhat. Men den filmen var fortfarande snygg att kolla på och hade en unik look till sig. Det hade inte denna. Den såg ut och spelades exakt som vilken annan thriller/action rulle som kommit ut de senaste 10-15 åren.
Det mest positiva med filmen är skådespelarna som medverkar. Man kollar på lsitan och vet ungefär vilka talanger man har att jobba med. Visst det kanske inte är deras bästa insatser. Men Sean Penn är fortfarande en väldigt bra skådespelare och han gör bra ifrån sig här. Hade det varit en helt annan skådespelare i rollen hade nog filmen verkligen tråkat ut mig ordentligt att jag nog nästan hade somnat. Ray Winstone är bra i sin fina lilla roll och dyker upp från och till.
Där är dock en skådespelare där varningsklockorna började ringa. Det var Javier Bardem. Vad tusan han gjorde i denna filmen har jag ingen aning. Till en början är han denna tystlåtna killen som är lite avundsjuk på Sean Penn då han är ihop med tjejen som Javier Bardem är kär i. Detta är början av filmen och han gör det bra i det lilla vi ser honom i.
Sedan dyker han upp igen när filmen tar plats 8år senare. Där börjar han spela mer alkoholist och helt over the top när Sean Penn dyker upp igen efter så många år. Till slut påminner han bara om en clown och han befinner sig i en helt annan film. Det var faktiskt till det stadiet att folk började skratta i biografen. Men det kanske var meningen av filmen? Men i så fall var det helt fel riktning att gå enligt mig då det kändes så felplacerat och märkligt.
Actionscenerna är helt okej. De är bättre än Taken uppföljarna i den aspekten. Säger detta då det är regissören till första Taken som gjort denna. Men först Taken är så mycket bättre än denna.
Gillade också att Sean Penn spenderade halva filmen utan att ha någon tröja på. slutscenen hade han bara en skottsäker väst på sig och den var alldeles för liten så det såg väldigt roligt ut när han sprang rundor i en för liten väst på sig och ingen tröja på sig alls.
En liten förvarning till folk som tänker se den för Idris Elba, jag är säker där finns de där ute. Det är inte värt det. Hans roll är en förlängd cameo. Han dyker inte upp fören 80-90 minuter in i filmen och dyker inte upp sen efter det fören sista scenen. Totalt är han inte med mer än 5 minuter, skulle bli förvånad om det ens är över det. Dessutom tillför hans roll inte någon större nytta till filmen alls.
I sin helhet är The Gunman en ganska så klichéfylld action/thriller film som inte gör något speciellt nytt med formatet. Det gör att filmen blir ganska så händelselös fattig och många scener går på tomgång och gör filmen mer uttråkad och sömnig än vad den egentligen borde ha varit.
Vad som räddar den är skådespelarna som gör ett bra jobb ifrån sig. Sean Penn lyckas lyfta filmen en hel del och han spelar inte rollen som om det vore en lönecheck. Han tar an sig rollen seriöst och likaså filmen, han var ju en av de som skrev manuset till och med!
Måste även tillägga att jag älskar sättet skurken dör på i filmen. Actionscenerna är bra gjorda, men spänningen fattas.
Filmen har alla element att lyckas, men allting fattas samtidigt och går mer på autopilot.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2515034/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Ug9xufczPVE