2015-04-11, 22:03
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hoppas på att skräckgenren får ett lyft i år nu, skulle verkligen behövas!
Milt uttryckt. Och på tal om inget tycks Lynch skippa TP. Det är svåra tider nu.
Citera
2015-04-11, 22:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Milt uttryckt. Och på tal om inget tycks Lynch skippa TP. Det är svåra tider nu.

Som fan, vet inte vad man skall ta sig till egentligen... harsh times som sagt!
Citera
2015-04-11, 23:01
Medlem
Lotsos avatar
The Gunman (2015)

Den internationella spionen Martin Terrier bestämmer sig för att dra sig tillbaka med kvinnan han älskar. Men när hans uppdragsgivare vägrar släppa honom hamnar de själva i hans mordlystna sikte.

The Gunman är en film som spelar enligt de flesta regelböckerna. Vi har en politisk handling i bakgrunden där vår hjälte är med om något hemskt som terroriserar honom de kommande åren. Några år senare återkommer det förflutna med honom och alla gamla personerna iblandade är på någon vända också involverade omkring det samtidigt som en av dem är den riktiga skurken. Lägg även på ett förhållande huvudpersonen hade men som han gjorde slut med efter händelsen som satte sprätt på resten av filmen.

Som ni kanske märker är detta inte en särskilt originell film. Jag ska inte säga jag är förvånad eller chockad. Jag förväntade mig inte så mycket från filmen. Men med alla de stora stjärnorna involverade och den talang som ligger bakom varje skådespelare är jag ändå lite fundersam över hur de alla accepterade att till slut vara med i filmen.
Ironiskt nog så producerar inte bara Sean Penn utan även vart i med och skrivit manuset till filmen.

Men det är inte filmens kliché riktning som gör filmen till den sämre delen. Det som faller filmen för mig är att den någonstans 30-40 minuter in blev lite tråkig. Vilket låg kvar resterande utav filmens tid. Det kom till slut vid en tidpunkt när skurken i slutet förklarade varför han gjorde som han gjorde. Och jag kan ärligt talat inte minnas varför skurken gjorde vad han gjorde för jag vid det här lagret givit upp på filmen och brydde mig inte och var ganska så uttråkad.
Kanske inte lika mycket som när jag såg Blackhat. Men den filmen var fortfarande snygg att kolla på och hade en unik look till sig. Det hade inte denna. Den såg ut och spelades exakt som vilken annan thriller/action rulle som kommit ut de senaste 10-15 åren.

Det mest positiva med filmen är skådespelarna som medverkar. Man kollar på lsitan och vet ungefär vilka talanger man har att jobba med. Visst det kanske inte är deras bästa insatser. Men Sean Penn är fortfarande en väldigt bra skådespelare och han gör bra ifrån sig här. Hade det varit en helt annan skådespelare i rollen hade nog filmen verkligen tråkat ut mig ordentligt att jag nog nästan hade somnat. Ray Winstone är bra i sin fina lilla roll och dyker upp från och till.
Där är dock en skådespelare där varningsklockorna började ringa. Det var Javier Bardem. Vad tusan han gjorde i denna filmen har jag ingen aning. Till en början är han denna tystlåtna killen som är lite avundsjuk på Sean Penn då han är ihop med tjejen som Javier Bardem är kär i. Detta är början av filmen och han gör det bra i det lilla vi ser honom i.
Sedan dyker han upp igen när filmen tar plats 8år senare. Där börjar han spela mer alkoholist och helt over the top när Sean Penn dyker upp igen efter så många år. Till slut påminner han bara om en clown och han befinner sig i en helt annan film. Det var faktiskt till det stadiet att folk började skratta i biografen. Men det kanske var meningen av filmen? Men i så fall var det helt fel riktning att gå enligt mig då det kändes så felplacerat och märkligt.

Actionscenerna är helt okej. De är bättre än Taken uppföljarna i den aspekten. Säger detta då det är regissören till första Taken som gjort denna. Men först Taken är så mycket bättre än denna.
Gillade också att Sean Penn spenderade halva filmen utan att ha någon tröja på. slutscenen hade han bara en skottsäker väst på sig och den var alldeles för liten så det såg väldigt roligt ut när han sprang rundor i en för liten väst på sig och ingen tröja på sig alls.

En liten förvarning till folk som tänker se den för Idris Elba, jag är säker där finns de där ute. Det är inte värt det. Hans roll är en förlängd cameo. Han dyker inte upp fören 80-90 minuter in i filmen och dyker inte upp sen efter det fören sista scenen. Totalt är han inte med mer än 5 minuter, skulle bli förvånad om det ens är över det. Dessutom tillför hans roll inte någon större nytta till filmen alls.

I sin helhet är The Gunman en ganska så klichéfylld action/thriller film som inte gör något speciellt nytt med formatet. Det gör att filmen blir ganska så händelselös fattig och många scener går på tomgång och gör filmen mer uttråkad och sömnig än vad den egentligen borde ha varit.
Vad som räddar den är skådespelarna som gör ett bra jobb ifrån sig. Sean Penn lyckas lyfta filmen en hel del och han spelar inte rollen som om det vore en lönecheck. Han tar an sig rollen seriöst och likaså filmen, han var ju en av de som skrev manuset till och med!
Måste även tillägga att jag älskar sättet skurken dör på i filmen. Actionscenerna är bra gjorda, men spänningen fattas.
Filmen har alla element att lyckas, men allting fattas samtidigt och går mer på autopilot.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2515034/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Ug9xufczPVE
Citera
2015-04-11, 23:09
Medlem
nihilverums avatar
Samurajer och idioter (2014) (hela dokumentären på SVT Play)

En dokumentär om hur det japanska kameratillverkande företaget Olympus försökte dölja förluster som uppkom i samband med de senaste börskrascherna genom att köpa upp små företag till för höga priser och hur företagets förste ickejapanske vd Michael Woodford upptäckte problemet och tog upp det med styrelseledamöterna. Detta fick dock inte önskad effekt utan ledde istället till att Woodford fick sparken från sin post.

Filmen ger en intressant inblick i bristerna i japansk företagskultur. Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-04-11, 23:17
Medlem
serotonins avatar
Montevideo, bog te video! (2010)

En serbisk film som utspelas 1930 och handlar om ett fotbollslags väg till Uruguay och det första VM som spelades. Storyns berättarröst tillhör en handikappad ung kille men filmens huvudpersoner är två av spelarna och det är deras liv vi mest får följa, både fotbolls- och privatlivet. De två skådespelarna (Milos Bikovic och Petar Strugar heter de) har av sina insatser att döma lirat en del boll i sina dagar och imponerar hyfsat mycket. Skådespelare som ska föreställa proffs brukar annars vara ett stort problem med sportfilmer.

Ett snyggt och trevligt 30-tal bjuds vi på, troligen lite för snyggt och välklätt mot hur Serbien verkligen såg ut då. Det är en trevlig men väl tillrättalagd film och dramat saknas. IMDb's betyg på 8.4 är mycket överdrivet, möjligen patriotiska serber som lyft snittet. Svag 3/5 i betyg, kan kanske ändå vara något för den fotbollsintresserade forumiten.
Citera
2015-04-12, 02:07
Medlem
Grand Central

Triangeldrama mellan arbetare på kärnkraftsverk.

I sina bästa stunder är den både nervig och stämningsfull, med hjälp av musik och bra skådespelare. När den är som sämst faller försöken till atmosfär platt och det finns flertalet scener som känns överflödiga och borde ha dött i klipprummet.

Manuset trampar i bekant terräng och saknar starka karaktärer, främst Denis Menochets karaktär som hade behövt någon form av dragningskraft. Nu är han inte bara ful utan även korkad. Hela triangeldramat blir då väldigt ensidigt när han inte har någonting att erbjuda.

Förutom goda insatser av skådespelarna som gör det bästa av ganska mediokert material står scenerna inne på kärnkraftverket ut som de bästa. Snygga och stämningsfulla i scener som känns lite science fiction i heltäckande skyddsdräkter, radioaktivitet och passande musik.

Betyget hamnar någonstans i mitten och det är en godkänd film även om jag hade hoppats på mer med den rollistan man hade att jobba med.
Senast redigerad av dwe 2015-04-12 kl. 02:11.
Citera
2015-04-12, 03:23
Medlem
NirvanAs avatar
Annabelle

Så dålig att jag somnade till den, blä.

1/5
Citera
2015-04-12, 07:12
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Om Armageddon är ekvivalent med avföring så äter jag det med glädje.
Liv Tyler är ju med, bara det gör att den är någorlunda sevärd. Fast det är också bara därför, i stort sett. Den är åtminstone en bättre rymdfilm än t.ex. Gravity.

Apropå Liv Tyler, om ni gillar (att kolla på) henne: One Night at McCool's. Herregud säger jag bara. Mums!
Citera
2015-04-12, 07:32
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Liv Tyler är ju med, bara det gör att den är någorlunda sevärd. Fast det är också bara därför, i stort sett. Den är åtminstone en bättre rymdfilm än t.ex. Gravity.

Apropå Liv Tyler, om ni gillar (att kolla på) henne: One Night at McCool's. Herregud säger jag bara. Mums!
Något naket? Annars orkar jag inte kolla.
Citera
2015-04-12, 08:07
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Något naket? Annars orkar jag inte kolla.
Inget helnaket vad jag kan minnas. En av höjdpunkterna är när hon i tajt klänning tvättar bilen. Googla om du inte ids se filmen.
Citera
2015-04-12, 10:47
Medlem
zebrabodys avatar
Den man älskar!

Rolf Lassgård = Bra
Jonas Karlsson = Bra och SNYGG på något lite luffigt tilltuffsat vis! (Behöver jag säga mer )

Nej man jag gillade filmen! Egentligen kanske det inte är någon super kanonfilm. Men den visar på en komplicerad relation som kan uppstå då en kvinna blivit fysiskt misshandlad och den attraktion som ändå kvarstår, som kanske kan tes märklig för dem som aldrig drabbats.
Men gillar man Jonas Karlsson sitter man där och bara väntar på dem minuter som han ska visas i rutan (trots att det egentligen är han som är svinet, men det ser man väll inte så där jätte mycket av i filmen då tack och lov får jag väll säga...)

Meeer filmer med Jonas !
Citera
2015-04-12, 14:06
Medlem
Perfectscores avatar
night at the museum 2 (Night at the Museum: Battle of the Smithsonian)

Filmen var riktigt värdelös 1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in