Laura (1944)
Laura Hunt (Gene Tierney) hittas mördad och polisdetektiven Mark McPherson (Dana Andrews) finner flera möjliga misstänkta när han kollar upp hennes bekantskapskrets. Under fallets gång blir han alltmer och mer förälskad i den bortgångne Laura.
Det här var en riktigt bra film-noir. Huvudkaraktären får en tuff uppgift att lösa ett mordfall då de två huvudmisstänkta personerna, Vincent Price och Clifton Webb, sätter käppar i hjulet för hans undersökning. Dana Andrews kände jag igen dels från
Ball of Fire (1941) men också från oscarsvinnaren
The Best Years of Our Lives (1946). Var lite osäker i början ifall han var rätt val att spela huvudrollen här men han axlar ansvaret väl. Han har en bra röst dessutom, om ändock inte lika fängslande som Vincent Prices som är en mästare på att stjäla alla scenerna han är med i. Kul att se honom i en annan roll än som skräckfarbror. Han måste ha varit hyfsat ung här 1944. Clifton Webb som den äldre snobben är perfekt i rollen. Hans förakt för dem i hans tycke "simpla människor" känns genuint och passar bra till handlingen. En sann karaktär som ger extra underhållning till filmen.
Utan att avslöja för mycket så tycker jag att de andra skådespelarna gör ett bra jobb ifrån sig de med. Kul att se Judith Anderson, det hemska hembiträdet i Hitchcocks
Rebecca, spela en någorlunda normal karaktär här.
Fotot är snyggt och bra, jag kan inte klaga på någonting utan jag sitter fängslad till slutet som är rafflande och spännande. Det blir en solid fyra. Inget tal om saken.
Betyg: 4/5
---
Fantasia (1940)
Ackompanjerad av klassisk musik får vi se olika animerade segment som inspirerad av de olika kompositörernas verk försöker fånga eller gestalta andemeningen eller en idé utifrån de musikaliska styckena. Resultatet är ett kollage av visuellt vackra och konstnärliga berättelser.
Wow, det här var en riktig extraordinär upplevelse. Det var nog endast två segment som jag kände igen sen tidigare – slutet på nötknäpparsviten och trollkarlens lärjunge – resten av filmen var en helt ny betraktelse. Nästan så att jag ångrar att jag inte har sett den här filmen tidigare.
Jag måste säga att förutom balletdansen med flodhästarna så gillade jag alla de olika segmenten i filmen. Jag uppskattade starkt kombinationen mellan musik och animation. Man kan inte helt enkelt inte gå fel med den här (no pun intended) fantastiska musiken. Orkar inte gå igenom alla de olika segmenten men Tjajkovskijs nötknäpparsvit i början och den grekiska mytologisegmentet med Beethoves Pastoralsymfoni samt slutet med Blåkulla och Ave Maria är nog favoriterna om jag ska lyfta fram några. Om jag ska framföra någon kritik alls så tycker jag väl inte riktigt att det var nödvändigt med att ha en presentatör mellan de olika segmenten. Hade varit bättre om det bara flutit på oavbrutet, imo.
Jag har varit skeptisk till den här filmen ett bra tag, mycket på grund utav att jag aldrig gillat
Fantasia 2000 som Disneyklassiker när jag var mindre. Har därför inte känt något större sug att se den här gamla Fantasiafilmen efteråt. Som tur är så har man breddat sin filmsmak sen man var en liten grabb och kan uppskatta den nu som vuxen. Jag undrar dock om jag inte hade gillat den även om jag sett den när jag var yngre. Omöjligt att svara på, hursom så får
Fantasia (1940) också en fyra tillsammans med
Laura. En riktigt bra dag idag filmmässigt sett.
Betyg: 4/5