SSF:
Carol (2015) 🌑🌑🌑
En förbjuden kärlek mellan två kvinnor i 1950-talets New York. Rooney Mara är ung och blyg och jobbar som butiksbiträde medans Cate Blanchett är en gift världsvan överklassbrutta. Ljusår från varandra på alla plan och en omgivning som garanterat inte godkänner deras syndiga utsvävningar är det frågan om kärleken verkligen är störst av allt.
Visuellt är den otroligt läcker där 50-talet verkligen kommer till sin rätt och soundtracket med sina stråkar sitter känslomässigt perfekt genom filmen, sen är såklart dom två huvudrollsinnehavarna makalöst bra - jämför man liksom Rooney Mara som blyg och sårbar tjej här med hennes roll som Lisbeth Salander ser man vilken stor skådespelare hon är, och Cate Blanchet är mästerlig som vanlig i en roll som påminner om den i The Aviator (2004) där hon rör sig lika graciöst som en klassisk filmstjärna. Dom är också trovärdiga som stormförälskade i varandra - man ser deras inre tonåring komma fram. Deras roadtrip dom gör tillsammans är filmens höjdpunkt där dom tar sina trevande steg närmare och närmare mot varandra.
Förutom romansen tycker jag familjesituationen som Cate Blanchett har är intressant. Hennes förhållande är dött men barnen förbinder henne med mannen och det utvecklas senare till en domstolstvist om vem som ska ha vårdnaden - där kunde mer fokus ha lagts faktiskt. Kyle Chandler är intensiv och obehaglig som den frustrerande maken.
Men jag har svårt att bli fullt engagerad i deras berättelse. Vet inte om det beror på tempot, dialogen eller vad men nåt är det som gör att den inte får mer bollar. Den förlitar sig för mycket på att man ska falla pladask för karaktärerna och utvecklar inte riktigt filmen så man blir fullt engagerad i deras öde. Regissören Todd Haynes är jag inte bekant med sen innan och med Carol kittlar han mig väl inte direkt upp i brygga att se fler filmer av honom. Men absolut sevärd och vacker film om man gillar 50-tals estetik och förbjuden kärlek.