2016-04-09, 00:13
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Once upon a time in America (1984)

Såg den för första gången på rätt många år. Det som slog mig är att filmens rytm är splittrad på flera ställen. Dessutom är Leone fokuserad på snygga tagningar och miljöer men mindre på människan. Och hans försök med det senare fungerar inte. Dock en bra historia överlag. James Woods är bäste skådespelare i filmen i mina ögon. Slutet avger mest meningslöshet och känslokyla, vilket inte ger någonting. Filmen är i lite avsaknad av kraft, men vissa scener är också riktigt bra. Framför allt när Leone vågar ha lite tålamod.

7/10
Jag såg den för första gången förra veckan. Första timmen, eller hur lång tid det nu spenderas med barndomen, tycker jag är hur bra som helst. Den delen får högsta betyg på alla skalor. Men vuxentiden är inte fullt så engagerande tyckte jag. Tyvärr. Jag gav filmen en stark trea av fem, men barndomsdelen är som sagt verkligen en fullpoängare.
Citera
2016-04-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Jag såg den för första gången förra veckan. Första timmen, eller hur lång tid det nu spenderas med barndomen, tycker jag är hur bra som helst. Den delen får högsta betyg på alla skalor. Men vuxentiden är inte fullt så engagerande tyckte jag. Tyvärr. Jag gav filmen en stark trea av fem, men barndomsdelen är som sagt verkligen en fullpoängare.

Jag håller med dig om att barndomstiden är klart bättre, riktigt bra.
Citera
2016-04-09, 03:30
Medlem
Kirk.Douglass avatar
C.R.A.Z.Y. (2005)

Kanadensisk coming-of-age-rulle som utspelar sig under 60/70/80-talet och kretsar kring Christian som växer upp med fyra andra bröder i en katolsk familj i Quebec. Pappan är inte den liberala typen om man säger och då han misstänker att Christian är homosexuell gör han allt för att få Christian att undertrycka sina egentliga känslor. Det ska minsann inte växa upp några fjollor i hans hushåll! Detta gör såklart allting värre då känslorna blir allt starkare desto äldre Christian blir och till sist blir det som en exploderande tryckkokare med allt agg han byggt upp mot fadern.

Jag hade dock förväntat mig lite mer utav storyn, då filmen tokhyllats av både kritiker och publik. Fajten mellan Christian och fadern som filmen mest kretsade kring kändes tjatig i längden. Inledningen när Christian var barn var det bästa i hela filmen och det bjöds på en del comic relief, men när Christian växte upp från 15-års ålder (1975) blev det i princip gravallvarligt drama fram till slutet. Jag hade gärna sett lite mer komedi som lättade upp.

Men som helhet så är det ett gott hantverk och filmen har en bra knorr på slutet. Tydligen är C.R.A.Z.Y. baserad på verkliga händelser därav poängen att berätta en historia som kanske hade framstått som ensidig om det var en fiktiv idé. Fadern i filmen är för övrigt otrolig lik Frankrikes president Francoise Hollande; hade svårt att släppa det under hela filmens gång.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-04-09 kl. 03:54.
Citera
2016-04-09, 17:32
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Carol (2015) 🌑🌑🌑

En förbjuden kärlek mellan två kvinnor i 1950-talets New York. Rooney Mara är ung och blyg och jobbar som butiksbiträde medans Cate Blanchett är en gift världsvan överklassbrutta. Ljusår från varandra på alla plan och en omgivning som garanterat inte godkänner deras syndiga utsvävningar är det frågan om kärleken verkligen är störst av allt.

Visuellt är den otroligt läcker där 50-talet verkligen kommer till sin rätt och soundtracket med sina stråkar sitter känslomässigt perfekt genom filmen, sen är såklart dom två huvudrollsinnehavarna makalöst bra - jämför man liksom Rooney Mara som blyg och sårbar tjej här med hennes roll som Lisbeth Salander ser man vilken stor skådespelare hon är, och Cate Blanchet är mästerlig som vanlig i en roll som påminner om den i The Aviator (2004) där hon rör sig lika graciöst som en klassisk filmstjärna. Dom är också trovärdiga som stormförälskade i varandra - man ser deras inre tonåring komma fram. Deras roadtrip dom gör tillsammans är filmens höjdpunkt där dom tar sina trevande steg närmare och närmare mot varandra.

Förutom romansen tycker jag familjesituationen som Cate Blanchett har är intressant. Hennes förhållande är dött men barnen förbinder henne med mannen och det utvecklas senare till en domstolstvist om vem som ska ha vårdnaden - där kunde mer fokus ha lagts faktiskt. Kyle Chandler är intensiv och obehaglig som den frustrerande maken.

Men jag har svårt att bli fullt engagerad i deras berättelse. Vet inte om det beror på tempot, dialogen eller vad men nåt är det som gör att den inte får mer bollar. Den förlitar sig för mycket på att man ska falla pladask för karaktärerna och utvecklar inte riktigt filmen så man blir fullt engagerad i deras öde. Regissören Todd Haynes är jag inte bekant med sen innan och med Carol kittlar han mig väl inte direkt upp i brygga att se fler filmer av honom. Men absolut sevärd och vacker film om man gillar 50-tals estetik och förbjuden kärlek.
Citera
2016-04-09, 18:05
Medlem
smutsigafingrars avatar
Beowulf (2007)

Känns som att titta på ett datorspel. Det störde mig också att det i en stund kunde se riktigt snyggt ut med fina detaljer för att i nästa stund se ut som att vara direkt taget från Morrowind...

Berättelsen var väl också lite tunn och ointressant. Filmen handlade egentligen om fightingscener mellan Beowulf och något monster, allt däremellan var bara utfyllnad. Det bästa med filmen var ändå Grendel, som lyckades göra till ett otäckt och, samtidigt, plågat monster.

Betyg: 2/5

Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Regissören Todd Haynes är jag inte bekant med sen innan och med Carol kittlar han mig väl inte direkt upp i brygga att se fler filmer av honom. Men absolut sevärd och vacker film om man gillar 50-tals estetik och förbjuden kärlek.

Haynes har gjort en annan film som passar in på "50-tals estetik och förbjuden kärlek", Far from Heaven som är en av mina favoritfilmer. Jag kan i princip titta på den med ljudet avstängt, jag älskar verkligen hur den typen av filmer ser ut.
Senast redigerad av smutsigafingrar 2016-04-09 kl. 18:07.
Citera
2016-04-09, 18:08
Medlem
mr.demons avatar
Much Loved 4/5 Egentligen inget mästerverk, men jag älskar arabisk film. Mycket ass i filmen. Loubna som spelar en av hororna i filmen blev även cuttad i ansiktet om jag inte har fel. Marockanerna gillade inte henns sexcener, antar jag?

Tjuvheder. 3/5 inte så bra som jag trodde att den skulle vara.
Senast redigerad av mr.demon 2016-04-09 kl. 18:15.
Citera
2016-04-09, 19:56
Medlem
Fjantors avatar
The Martian

Tredje gången jag såg denna nu..
Idag fick det bli på inköpt bluray..
Och ja den är ju jäkligt visuellt snygg och bra..

Så fler ggr kommer det nog att bli..

4/5
Citera
2016-04-09, 20:45
Medlem
Edward-Tellers avatar
Runaway Train (1985)

En actionrulle från åttiotalet som faktiskt är bra. Vi får följa två fångar som just har rymt från fängelset och en tredje person när de kämpar mot ett skenande tåg som rusar genom Alaskas ödelandskap.

Betyg: 8 / 10
Citera
2016-04-09, 21:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jägarna (1996)

Rolf Lassgård spelar polis som flyttar tillbaka till norrland och barndomshemmet, som han delar med Lennart Jähkel.
Några ryska bärplockare hittas döda, men historien tar oväntade vändningar.

Rätt spännande svensk film, inte alls tokig.
4/5
Citera
2016-04-09, 21:48
Medlem
VelvetReds avatar
Maps to the stars.

En skön film att följa såhär när man är bakis, eller vilken annan dag somheslt.

Bra story och upplägg, något sömnigt, men ändå intressant. Julianne Moore är alltid lika vacker...

3/5
Citera
2016-04-09, 22:48
Medlem
Sqrbankens avatar
The Martian

Dagen förstörs för ett gäng Mars-resenärer när en storm drar in över deras bas; sämst dag får astronauten som inte lyckas komma med evakueringsraketen. Strandsatt på Mars. Robinson Cruse i Rymden!

4 av 5 piroger från min sida också.
Citera
2016-04-09, 23:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jägarna 2 (2011)

Det har gått femton år, Rolf Lassgård tvingas genomföra en mordutredning i den norrländska trakt han är uppväxt i, det blev inte så enkelt som det först verkade.

Har inte samma råa framtoning som sin föregångare, men har en betydligt bättre, och klurigare intrig.
Peter stormare har tidigare inte varit någon av mina favoriter, men här är han strålande.
4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in