2015-05-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Smaksak. Iaf i denna rulle. Kunde opererat titsen åtminstone.

Citera
2015-05-13, 23:41
Medlem
jotnans avatar
Funny Games (1997)
Av Michael Haneke

När jag inte trodde att det kunde bli värre, gör kultklassikern Funny Games min redan starka fobi för rika, tyska ungdomar ännu starkare.

Vi befinner oss i en ljuvlig skärgård där rika människor spelar golf och seglar med sina båtar. En helt vanlig familj åker ut till sitt hus för att spendera sommaren i, när några unga, artiga, om än lite underliga nykomlingar dyker upp på deras trappsteg. Det som följer är en hemsk lek som familjen faller offer för. Och allt sker helt utan mening.

Funny Games kryllar av starka skådespelarinsatser som verkligen får en att känna ångest i situationen Haneke presenterar. Ulrich Mühe tar priset för sin roll som familjefadern som brutit benet. Han har alltid varit en fantastisk skådespelare och här är han inget undantag. Scener där han bryter ihop blandas med mer subtila framträdanden, som den punkt ungdomarna tvingar honom att be sin fru klä av sig naken, och han inser att familjen helt och hållet är i deras händer. Det går att pausa på det exakta ögonblicket.

Det filmen lyckas med, till skillnad från liknande vålds/tortyrfilmer är att bygga upp en riktigt bra stämning. Det hela börjar med att vara socialt obekvämt och går över till en mer hotande atmosfär och till slut ren terror. Detta sker så fint och naturligt att man aldrig riktigt tänker på sömmarna. inte alltför uppenbart att något kommer hända men små små saker som den nervösa hunden, samt gester och blickar avslöjar det kommande . Allt pratande i början av filmen är väldigt långdraget. Det är lika mycket prat som i en Tarantino-film förutom att Tarantinos dialoger fångar ens intresse. Det är inte på något sätt dåligt, men för att förlita sig så pass mycket på prat är det inte särskilt intressant eller stimulerande.

Ändå vill jag ge filmen respekt för att våga ta sin tid och inte stressa. En scen pågår i 11 minuter utan klippning (eller dialoger för den delen) i samma rum. Det är ett modigt drag, på samma sätt som öppningsscenerna där en av dessa psykopater, i ett långsamt tempo, stannar över sitt välkomnande i köket. Men i 11-minutersscenen samt vissa andra känns längden lite för överflödig. Jag har inga koncentrationssvårigheter men tänkte ibland "Jaha? Vad väntar vi på?"

Filmens största styrka är helt klart dess koncept. Allt ifrån mannens roll i familjen, överklass, barbarism och framförallt livets meningslöshet får plats i en på papperet simpel utgångspunkt.

Fadern känns typisk skandinavisk. Han vill inte trampa någon på tårna, vilket leder till att han inte kan kasta ut förövarna när hans fru, som gått på sin kvinnliga intuition, ber honom att göra det. Under tidens gång sitter han också maktlös eftersom benet är brutet. Jag tycker det är en intressant spinn på den vanliga mansrollen som fixare, försörjare och beskyddare. En annan intressant variation är överklassmiljöerna som skär sig oerhört med det barbariska. Miljöerna och förövarnas kläder är vita, allt sker en solig sommardag och våldet utövas med golfklubbor - överklassens symbol. Det är en film som kommer stanna kvar länge hos mig, och i synnerhet ett citat: Varför gör ni det här? Varför inte?

All positiv kritik åsido, gillar jag verkligen inte hur en av karaktärerna konstant river tredje muren och börjar prata in i kameran. Det fungerar i vissa filmer och serier, som exempelvis House of Cards, men här är det bara distraherande. Filmen beskrivs också som att vi, publiken själva ska sättas på plats för våra våldslustar, men det blir både predikande och oklart vad Haneke egentligen menar på en och samma gång. Det var något jag inte kände var relevant och filmen hade absolut klarat sig utan det spåret.

Frågan ni väntat på: Blir man illa till mods av det som händer? Ja, absolut, och då ser jag mig ändå som härdad. Särskilt efter en scen som utspelas utanför kameralinsen hade jag svårt att fortsätta. Våldet kommer inte ofta, men de är det hänsynslösa maktutövandet bakom våldet som får det att vridas om i magen och gör Funny Games till en film jag kan Rekommendera!
Citera
2015-05-14, 01:00
Medlem
Pickmylussys avatar
Thor

Min favorithjälte hittills. (Rankar superman batman o ironman lägst btw). Iaf denna dag!
Skön lirare. Tex scenen när han får mat på jorden och på klassiskt vikingamanér godkänner födan som smakfullt och hivar bägaren ner i backen.

Fett cool fight i jotunheim dessutom. Bra effekter.

Much wow!

Besviken på portmans roll dock. Tycker hon kunde gjort det bättre. Kändes bara töntig överlag.

5+/10!!
Citera
2015-05-14, 01:07
Medlem
budadis avatar
The Mule. Trodde det skulle vara lite mer komedi, men själva situationen som utspelar sig i filmen är ändå komisk på sitt sätt. En, vad ska man säga, trång film? Men som ändå lyckades hålla mig underhållen i princip hela filmen.

7/10
Citera
2015-05-14, 01:21
Medlem
Stercoriuss avatar
Såg nyss Interstellar och fann filmen intressant och tankeväckande, men det fanns vissa brister. Först det positiva: Effekterna var förstklassiga och handlingen var överlag mycket bra, med undantag för segmentet där Matt Damon var med, kändes onödigt i det stora hela, filmen hade ändå fungerat utan det stycket av filmen i min mening. Finner konceptet kring filmen mycket intressant.

Det negativa jag fann med filmen var skådespelarinsatserna och jag tycker att rollerna som Matthew McConaughey samt Anne Hathaway fyllde borde blivit givna till några andra istället. Ibland kändes det även lite vekt med samspelet mellan olika karaktärer. "The power of love"-snacket kändes ganska malplacerat också.

Mitt sammanlagda betyg blir därmed 7.5/10.
Citera
2015-05-14, 01:24
Medlem
"Serpico".

Känns dessvärre lite som en B-film om man ser till regin och filmfotot. Annars är Pacino bra och det är en intressant historia.

7/10.
Citera
2015-05-14, 02:49
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Jag älskar Western, klassisk som nyare varianter - men jag klarar inte av John Wayne. Jag förstår inte hur han kan ha en sån stor uppskattning världen över för allt jag sett hittills är som du säger en massa överspelande och larvig tuffhet. Ska se Stagecoach, så vi får se om den är ett undantag.

Förresten, om du gillar Western måste du läsa Blood Meridian av Cormac Mccarthy, författaren till The Road och No County for Old Men. Den är bättre, råare och mer fantastisk än någon annan westernskildring inom alla medier. Verkligen min absoluta favoritbok.

Jag har inte sett mycket med han, det lilla jag sett så imponerar han absolut inte. Jag tror han snabbt blev en ikon för en ur-amerikanare på den tiden - stor, tuff och belägrar kvinnor på löpande band.

Haha lustigt att du nämner den för den står i bokhyllan och jag planerade att börja på den så fort nuvarande bok är slut! Nu gjorde du den väldigt spännande.
Citera
2015-05-14, 04:00
Medlem
Strobeliciouss avatar
Project Almanac 2014

Gillar sättet filmen är gjord på. Precis som i Chronicle så är det en kamera som någon karaktär filmar med som vi får se filmen igenom.

Filmen handlar om ett par ungdomar som upptäcker/bygger en tidsmaskin. Till en början är allt frid och fröjd tills en utav dom reser tillbaka för att ändra en sak.

Precis som i alla andra filmer som tar upp temat tidsresande blir det för konstigt till slut, allting blir lite för spacat.

Den får iaf 3/5. Sevärd, kunde haft ett bättre slut.
Citera
2015-05-14, 09:17
Medlem
Pickmylussys avatar
Captain America första avengern

Tråkigaste actionhjälten av alla. Värre än Iron Man tom. Dräkten är avskyvärd bara den.
Dessutom är han tråkig ! Tror inte det var en enda humoristisk sekvens i rullen.

3/10, snudd på en fyra för att det är bra filmat.
Citera
2015-05-14, 10:34
Medlem
The Water Deviner http://m.imdb.com/title/tt3007512/
Den här var riktigt jävla dålig och förutsägbar. Hoppas Russell Crowe håller sig framför kameran i framtiden. 1/5
Citera
2015-05-14, 10:37
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
"Serpico".

Känns dessvärre lite som en B-film om man ser till regin och filmfotot. Annars är Pacino bra och det är en intressant historia.

7/10.
En av dom bästa polisfilmerna som jag sett.
Citera
2015-05-14, 11:07
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stercorius
Såg nyss Interstellar och fann filmen intressant och tankeväckande, men det fanns vissa brister. Först det positiva: Effekterna var förstklassiga och handlingen var överlag mycket bra, med undantag för segmentet där Matt Damon var med, kändes onödigt i det stora hela, filmen hade ändå fungerat utan det stycket av filmen i min mening. Finner konceptet kring filmen mycket intressant.

Det negativa jag fann med filmen var skådespelarinsatserna och jag tycker att rollerna som Matthew McConaughey samt Anne Hathaway fyllde borde blivit givna till några andra istället. Ibland kändes det även lite vekt med samspelet mellan olika karaktärer. "The power of love"-snacket kändes ganska malplacerat också.

Mitt sammanlagda betyg blir därmed 7.5/10.

Jag var helt lyrisk när filmen var slut och jag kommit ut från bion, men ju längre tiden går desto plattare blir den. Det är synd, men som bioupplevelse är Interstellar kanske det bästa jag sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in