Blitzkrieg 7/45
The Monuments Men (2014)
Några, mestadels gamla, amerikanska män åker till Europa i slutet av kriget för att rädda konstverk. Utvalda tack vare sin expertis.
Väldigt klyschigt men visst, det här skulle väl kunna fungera. Dessutom så medverkar skådespelare som John Goodman, Bill Murray, George Clooney, Matt Damon och Kate Blanchett. Det är nästan så att det inte ska gå att göra en riktigt dålig film när alla de här medverkar, men jodå, det går.
Innan jag sågar filmen nämner jag det positiva. Dels musiken, där stycket som upprepas med lite variation är riktigt bra, dels stämningen där de verkligen lyckats framkalla en illusion av att vi faktiskt befinner oss i andra världskriget i mitten av 40-talet.
Och nu det negativa. Att Matt Damons karaktär inte kunde franska var halvroligt. Första gången. Inte andra. Inte heller tredje, eller fjärde, eller femte. Att man har så många olika karaktärer och därmed sidohandlingar försämrar filmen något oerhört då man inte lyckas ingiva någon slags känsla för någon av karaktärerna, möjligtvis med undantag för George Clooney som ändå får sägas spela huvudrollen.
Donald tror jag han som var dum i huvudet hette, han beger sig alltså till Brügge för att rädda något kyrkligt konstverk när de onda nazisterna dyker upp för att ta det till Tyskland. Han gömmer sig bakom en pelare i kyrkan men en av de onda nazisterna verkar ha upptäckt honom. Så Donald skjuter honom när han väl dyker upp inom räckhåll för hans pistol.
I ARMEN. I ARMEN?! Jävla dumskalle. Nazisten svarar med två skott i bröstkorgen och snipp snapp snut så var Donalds saga slut.
Sedan tramsar någon fransos runt med John Goodman och först skjuter Goodman nästan ihjäl fransosen, men istället blir det senare så att de är helt oförståeligt oförsiktiga i krigsområden under andra världskriget. Då får de fan skylla sig själva om de dör.
Bill Murray och hans kompanjon börjar snyfta när de spelar upp något på sin grammofon och om man hade lyckats med att skapa känsla för karaktärerna så hade det varit väldigt sorgligt. Nu är det bara antingen intetsägande eller löjeväckande. Eller både och. Skämten som man får stå ut med titt som tätt genom hela filmen är inte särskilt roliga.
Många konstiga uttalanden också; Donald säger till exempel att han tycker att det är konstigt att han känner sig som mest levande,
Citat:
... it feels odd that in a place with so much death, I've never felt more alive ...
nu när han befinner sig mitt bland krig och död. Ja herregud, vad konstigt! Verkligen! Nästan värd en whoco. Matt Damons karaktär säger
"I do love my tie", vadå "MY tie"? Du fick den för en halvtimme sedan för att du var dåligt klädd. Nej, det här var riktigt uselt.
2/10