2015-05-07, 00:19
Medlem
jotnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag håller tyvärr med. Jag hoppades på att den skulle vara bra då jag - om det är någorlunda väl utfört - är ganska svag för found-footage och det i kombination med konspirationsteorier om rymden lät som ett ganska intressant koncept. (även om det, bevisligen, fanns stor risk för flopp) 4/10 är nästan i överkant för Apollo 18 enligt mig, om jag inte minns helt fel.

Utöver Blair Witch Project så är Cloverfield bra, [Rec] likaså. Apropå found-footage.

Det känns som att man är ensam som filmfantast att verkligen gill found-footage. Det ses ju ner på en hel del inom filmvärlden men jag tycker skakiga kameror och hobby-kvalitén är lika spännande varje gång
Citera
2015-05-07, 03:33
Bannlyst
Nama-natsu (Raw summer) En rätt kul och kortare film om en gubbe som har ett intresse för en tonårstjej han ofta ser på tåget. Gubben är inte den enda perversa personen i filmen.

5/10
Citera
2015-05-07, 06:51
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Film: Old Joy (2006) http://www.imdb.com/title/tt0468526/?ref_=fn_al_tt_1

Kommentar: Är svag för dessa filmer som får en att känna igen sig, och att man på många sätt kan relatera till det man ser. Den här handlar om två gamla kompisar som inte träffats på länge, men som nu ska iväg tillsammans för att campa och bada i en varm källa. Under resan dit får man via deras diskussioner reda på mer och mer om vilka de är som personer. De har rätt olika livsstilar, och båda kommer fram till den jobbiga insikten om hur långt de glidit ifrån varandra. Detta samtidigt som de omges av en mysig landsbygd och den otroligt vackra skogen i Oregon, USA. Perfekt musik till också. En underbar filmupplevelse enligt mig.

Betyg: 9/10

Såg den här igår kväll. Min enda invändning är att Kurt (Will Oldham) är så jävla vilsen i livet. Hans funderingar och anekdoter visar mer en förvirrad ung man än någon man faktiskt vill lyssna på och lära sig av, som i en film som denna vore mycket mer angenämt. Annars är det en väldigt skön film om två gamla kompisar som spenderar lite tid uppe i bergen. Älskade musiken, tempot och miljön.

7/10
Citera
2015-05-07, 08:16
Medlem
sim-man92s avatar
Breathless (1983).
Alltså fy fan.. visst hade mina aningar att jag skulle gilla den, men inte i närheten av lika mycket som jag gjorde. Ville nästan dra till med högsta betyg i affekt när eftertexten rulla.

Nu i efterhand har den sjunkit något. Men fortfarande en übercool 80-tals rulle där man utnyttjar LA på bästa sätt, nästan så staden blir en karaktär i sig själv. Lägg även till ett perfekt ihopsatt soundtrack. Och en helt fucking fantastisk Richard Gere, han är verkligen helt outstanding här. En av hans bästa roller till och med. Valerie Kaprisky funkar även hon, speciellt tillsammans med Gere, hettan och kemin mellan de två är slående.

Bör egentligen inte jämföras med originalet, men vill bestämt hävda att remaken är en bättre film. Ja jag är seriös. Säkert ingen populär åsikt, men så är det.

Underskattad är bara förnamnet
4 av 5
Citera
2015-05-07, 09:09
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Breathless (1983).

Låter bra! Ska se den snart.
Citera
2015-05-07, 09:51
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Apollo 18 (2011)

En fejkdokumentär skräckfilm i stil med Blair Witch Project eller Paranormal Activity, men som fokuserar på den fiktiva månexpeditionen Apollo 18, under vilken kommendören Nathan Walker, kaptenen Ben Anderson och överstelöjtnanten John Grey skall skydda USA från sovjetisk satellitövervakning men upptäcker att de inte är ensamma på månen...

En del autentiska klipp från tidigare expeditioner blandas med regisserade skräckinslag. Resultatet är sämre än de filmer som nämns ovan.

Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Tycker att den var rätt hygglig emellanåt, men den höll inte riktigt hela vägen.
Citera
2015-05-07, 11:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Breathless (1983).

Underskattad är bara förnamnet
4 av 5

Det är du och Tarantino mot världen i detta fallet!
Citera
2015-05-07, 15:09
Medlem
Lotsos avatar
The Water Diviner (2014)

Efter slaget vid Gallipoli, 1919, reser en australiensisk far till Turkiet för att hitta sina tre försvunna söner.

The Water Diviner är Russell Crowe's regidebut. Det är egentligen det stora som säljer filmen när jag tänker efter. För när jag ser på filmen känns det som det inte är en chans filmen hade gått på svenska biografer eller ens blivit så vida känd om Russell Crowe inte regisserat filmen och bara skådespelat.
Problemet med The Water Diviner är att det märks att budgeten är mindre än vad en sådan här film egentligen kräver och att Russell Crowe inte har dragit full nytta mera. Filmen känns och spelas som en indie rulle och det enda som gör att den får stjärnskott i sig är just Russell Crowe.

En sådan här film bör ha en högre budget bakom sig för att göra denna historian intressant och välgjord. Detta är den stora avsaknaden jag får när jag ser filmen. Det gör det hela inte bättre när det är en någorlunda halvgjord bra film via regin. Russell Crowe har en del att lära sig mera om han vill fortsätta regissera.
Problemet är att han inte har en riktigt sammanställd röd tråd genom filmen och att den oftast slingrar sig ut i sidospår. Sidospår som inte känns riktigt relevanta till huvudhandlingen och sidospår som i all ärlighet är rätt så tråkiga och ointressanta.

Den första timmen av filmen är den bästa och mest intressanta. När Russell Crowe kommer till Istanbul och börjar sitt sökande och med hjälp på vägen. Men efter en timme när Crowe har hittat sina två söner och får veta att hans tredje son lever och börjar sökandet efter honom bli filmen totalt ointressant och tråkig. För det är här filmen går in på en massa sidohandlingar där jag som tittare inte bryr mig ett skvatt.
Där är handlingen där Olga Kurylenko ska gifta om sig, där är handlingen med Yilmaz Erdogan som försöker fly grekerna som invaderar Turkiet. Något som visserligen hände historiskt sätt men som hade passat i en annan film för sig. Då det bara blir rörigt och malplacerat.

Det hjälper heller inte att vi inte riktigt får lära känna karaktärerna riktigt. Filmen börjar med att Russel Crowe's fru tar självmord. Men vi blir aldrig berörda då det är praktiskt taget början av filmen. Vilket är känslorna som startar Russel Crowe att göra denna resan att hitta sina tre söner. Men när jag som tittare inte känner av de känslorna blir det svårt att bli 100% investerad och känna av hans sorg.
Det gör det heller inte bättre när Olga Kurylenko dyker upp som är där bara för att Russell Crowe ska ha ett kärleksintresse. Och det hela spelas som en klyschig romantisk film mellan de två. Varför Russell Crowe kände att ha med en sådan karaktär och en sådan handling begriper jag verkligen inte.

Sedan förstod jag heller inte riktigt vissa saker i filmen. Som hur Russell Crowe kände av var hans söner låg begravda i slagfältet. Liksom har han en inre kraft som känner av detta? Något som återkommer där han får någon slags vision där han tror sig veta var hans överlevande son är.
Men när han väl träffar hans son så säger sonen att han inte kunde återvända hem. Okej fint. Men han kunde väl ändå om han lever skickat ett brev till sin far att han lever och var han befinner sig och varför han inte tänker återvända och vad som hänt de andra två bröderna. Men ja, då hade där inte existerat en film, och filmen är baserad på en "sann berättelse". Men fortfarande, var det så svårt med ett brev?

Med detta sagt så ogillar jag inte filmen. Där var en del som jag kunde ta från den och verkligen uppskatta.
Främst så är det en sjukt vacker film att kolla på. Trots den låga budgeten som märks en del så märks det verkligen inte när det kommer till fotot. En av de vackraste filmerna jag sett från 2014. Även musiken var väl använd och gav en bra mix blandning.

Sedan var där ett par skådespelare som skötte sig väldigt bra. Då menar jag de turkiska skådespelarna som får bra speltid som Yilmaz Erdogan och Cem Yilmaz. Upsakttat att Crowe väljer lite mindre kända skådespelare i sådana relativt stora roller. Trots att båda två är välkända i Turkiet.
Russell Crowe är sig själv här. Ännu har han inte haft den där rollen där han övertygar mig. Inte ens i filmer som L.A. Confidential och A Beautiful Mind som jag gillar väldigt mycket finner jag han vara bra i. Att Olga Kurylenko har en karriär förbryllar mig...

I sin helhet är The Water Diviner en blandad påse. Russell Crowe lyckas ändå göra ett bra jobb första gången som regissör. Men det är inte fläckfritt och det märks ganska så tydligt ganska så tidigt in i filmen. Filmens första timme är den bästa och mest intressanta. Det är efter en timme som filmen går nedför och där sidohandlingarna kommer in som inte har någon väsentlighet att vara där mer än att fylla ut filmen.
Men mycket görs upp för det otroligt vackra fotot som verkligen överstiger en hel del tillsammans med musiken. Sedan kommer vi till den viktigaste punkten, gillade jag filmen, och ja det gjorde jag.
Framför allt så är det en film som har en bra och intressant berättelse som den berättar. Det enda som drar ner det är just det att det är en indie film med lite högre budget än normala indie filmer. Men om ett större företag låg bakom och lite mera pengar åt filmen hade detta kunnat bli väldigt bra om Crowe ändrat lite grann av de sakerna jag skrev ner ovanför. Samt att första timmen är betydligt mer välgjord och intressantare än resterande tiden.
The Water Diviner är en bra start för en första regissör, men det är också ett tydligt exempel att oavsett hur hyllad och "bra" skådespelare du är så gör det ingenting när du väl sätter dig i regissörsstolen. Något Russell Crowe bör tänka på tills nästa film som han vill regissera.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3007512/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=8CkLC4Zr2Mw
Citera
2015-05-07, 15:11
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är du och Tarantino mot världen i detta fallet!
Jag vill även minnas att Kermode föredrar remaken. Har inte själv sett den, men blev onekligen sugen nu efter vad sim-man92 skrev.
Citera
2015-05-07, 15:35
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Jag vill även minnas att Kermode föredrar remaken. Har inte själv sett den, men blev onekligen sugen nu efter vad sim-man92 skrev.
Jag blev också sugen på filmen, kanske blir den ikväll. Godards original Breathless (1960) föll mig inte alls i smaken. Segdragen och bakgrundsjazzandet går en på nerverna.
Citera
2015-05-07, 15:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko

Jag gillade inte remaken minns jag då jag såg den för några år sedan, och originalet är faktiskt en utav få Godard-filmer som jag gillar.
Citera
2015-05-07, 15:57
Medlem
Rakiis avatar
Kiss Me Deadly (1955)

Mja, mitt första möte med Spillane's machoprivatspanare Mike Hammer blev väl inte riktigt som jag hade hoppats och trott på, jag har läst mycket gott om filmen tidigare och var sugen på en till noir efter att ha blivit golvad utav Gun Crazy men men... Hammer är ju utan tvekan en ball och väldigt trevlig karaktär i kontrast till Raymond Chandlers karaktärer som Bogart har porträtterat tidigare. Däremot var inte filmen riktigt vad jag hade hoppats på, för trevande och småputtrig thriller utan någon egentlig hållhake på mig som tittare förutom lådan som alla jagar. Slutet kom lite som en härlig överraskning och förstår varifrån attachéväskan i Pulp Fiction fått sin referensram ifrån, men överlag lite utav en besvikelse.

2/5

Straight Outta Tompkins (2015)

Jag ska inte påstå att jag är besviken på filmen då jag inte hade någon egentlig koll på vad det var förutom den lite luddiga IMDB-beskrivningen som innefattade droger och en nedåtgående spiral för en skoltrött New York-student. Zephyr Benson tror jag inte att jag har sett någonting med tidigare och denna har han skrivit, regisserat och spelar huvudrollen i, vilket alltid är upplyftande och härligt då unga talanger får komma fram i rampljuset då han (utan att ha dubbelkollat) verkar vara i min egen ålder eller kanske lite yngre. Men Benson är ingen direkt Dolan som regissör eller manusförfattare, filmen hämtar friskt inspiration ifrån Basketball Diaries med Dicaprio förutom att basketen är utbytt emot baseball, men grundpremissen är densamma. Sen är den inte riktigt lika skitig som många andra narkotikafilmer i New York är, Kids är ett praktexempel på en bättre film som är fortfarande kontroversiell och slog publiken med häpnad 1995. Vad anbelangar Straight Outta Tompkins är det en helt okej coming of age-historia om att vara ungdom i ett rotlöst samhälle men den saknar det lilla extra och djupet för att vara riktigt bra. Plus att det är lite moralpaniksvarning i bästa Reefer Madness-stil att cannabis är en inkörsport till kokain och heroin.

2/5

Dennis (2007)

Otroligt bra kortfilm för att vara bara på arton minuters speltid så bidrog den med genomgående mera känslor än många dramafilmer med längre speltid, vilket märktes på Teddy Bear som långfilmen blev som denna bygger på. Kanske var lika bra att ha sett långfilmsversionen tidigare och ha den färskt i minnet för vidare referensramar men Dennis klådde Teddy Bear nästan på samtliga punkter även om jag gillade långfilmen rätt mycket, men ofta är det bättre med kort och koncist, avskalat också. Kim Kold är riktigt bra och trovärdig som kroppsbyggaren med dålig självbild och som blir körd å hunsad av sin mor som han bor tillsammans med. Sen att man slängt in lite "förnedringsporr" i en scen bidrar enbart med sympatin för Dennis som karaktär, han är också i synnerhet den enda personen i hela filmen som man faktiskt tycker om. Gillar också att regissören trots den korta speltiden låter mycket vara över för tittaren att tänka på, inget skriveri på näsan direkt vilket jag uppskattade väldigt mycket. Jag är dessutom ett väldigt stort fan av kroppsbyggarscenen och kan säga att Dennis som film känns väldigt levande och trovärdig i sin beskrivning av en ensam man som söker kärlek samtidigt som ha lever i en "kärlekslös miljö" och där gemene man/kvinna ser Dennis lite som ett levande freak med sin muskelmassa. Slutord; mycket bra, vacker och känslomässig!

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in