2015-05-01, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
För att man vill berätta om den "verklighetstrogna" historien bakom filmen som sådan antagligen, och för att upplysa världen om att man ska tänka till både en eller två gånger innan man ger sig ut på vischan i Australien.

Nu var väl det mest troliga att det var den unge manlige vännen till flickorna som hade gjort av med dem på något sätt..? I övrigt är det betydligt fler som dör av törst i den australiensiska vildmarken - DET bör man varna mest för.
Citera
2015-05-01, 19:09
Medlem
Merwinnas avatar
Jag såg nu på eftermiddagen en film från 50-talet: "Naked Jungle". Om en postorderbrud som anländer till en ödsligt boende plantageägare i Sydamerika i början på 1900-talet. Han har annonserat efter en fru, men de har aldrig träffats. Han är en stark man, men rädd för kvinnor som han har noll erfarenhet av, och i början går allt snett och de fullbordar inte äktenskapet. Ja, det kan ju bara sluta på ett sätt! :-) Så långt är det typisk gotisk romantisk film för kvinnor. Men i mitten av filmen ungefär går det över till en katastroffilm, där en invasion av soldatmyror är katastrofen. Då blir det faktiskt riktigt spännande!
Citera
2015-05-01, 19:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag såg nu på eftermiddagen en film från 50-talet: "Naked Jungle". Om en postorderbrud som anländer till en ödsligt boende plantageägare i Sydamerika i början på 1900-talet. Han har annonserat efter en fru, men de har aldrig träffats. Han är en stark man, men rädd för kvinnor som han har noll erfarenhet av, och i början går allt snett och de fullbordar inte äktenskapet. Ja, det kan ju bara sluta på ett sätt! :-) Så långt är det typisk gotisk romantisk film för kvinnor. Men i mitten av filmen ungefär går det över till en katastroffilm, där en invasion av soldatmyror är katastrofen. Då blir det faktiskt riktigt spännande!

Glömde betyg: 7/10. Lite fånig och förutsägbar, men kom igen starkt när myrorna anföll
Citera
2015-05-01, 20:31
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Final Cut: Ladies and Gentlemen

Finns egentligen väldigt mycket att säga om denna men vill ändå fatta mig kort då det är en sådan pass unik och vacker film som varje cineast med självrespekt bör ta och se, och då ska jag understryka cineast då detta inte är en film som uppskattas av pöbeln. Se den och begrunda erat filmintresse i den och dyk ned i en massa scener som ni uppskattade redan innan och få dessa i en helt ny kontext!

Tack så mycket för tipset insectqueen och en uppmaning till er andra så spana in Taxidermia av samma regissör!

4/5

Såg inte din recension fören nu, kul att du gillade den.
Jag blev nästan lite tårögd när jag såg den, massa fina film minnen triggades och jag blev smått överväldigad över min kärlek till film som konstform.
Det här hade ju lätt kunnat bli pretto och bajsnödigt men det faktum att det används klipp från alla sorts filmer och inte bara "finfilmer" räddar hela projektet, en väldig fin kärleksförklaring
Citera
2015-05-01, 20:32
Medlem
nihilverums avatar
Bereavement (2010)

Filmen handlar om den sexårige pojken Martin Bristol (Spencer List) som har ett ovanligt neurologiskt tillstånd som gör att han inte kan uppleva smärta, värme eller kyla. År 1989 kidnappas han av seriemördaren Graham Sutter (Brett Rickaby) som tar med Martin och låter honom se på när en serie unga kvinnor mördas.

Den här var inte alls bra. Betyget blir 2/10 eller 1/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-01, 20:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Det här hade ju lätt kunnat bli pretto och bajsnödigt men det faktum att det används klipp från alla sorts filmer och inte bara "finfilmer" räddar hela projektet, en väldig fin kärleksförklaring

Finns nog trots allt en stor majoritet som skulle se den här filmen för pretentiös enbart på grund av utförandet och att det inte är megablockbusters som de refererar till. Inom vissa subgrupper av filmtittare är allting som inte har hög budget antingen B-film eller prettofilmer...
Citera
2015-05-01, 20:39
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Finns nog trots allt en stor majoritet som skulle se den här filmen för pretentiös enbart på grund av utförandet och att det inte är megablockbusters som de refererar till. Inom vissa subgrupper av filmtittare är allting som inte har hög budget antingen B-film eller prettofilmer...

Ja det är inte en film man rekommenderar till vem som helst.
Acquired taste och det men för seriösa filmälskare är den nästan ett måste.
Citera
2015-05-01, 22:54
Medlem
nihilverums avatar
Austenland (2013)

Filmen handlar om Jane Hayes (Keri Russell), ett fanatiskt fan av Jane Austens romaner och filmatiseringarna av dessa, och huvudsakligen Pride and Prejudice. Hennes besatthet med Colin Firths tolkning av Mr Darcy blockerar effektivt alla möjligheter till personliga relationer eftersom hon inte tycker att några män i verkligheten lever upp till hennes förväntningar som byggts på nämnda karaktär. När hon åker på en resa till ett Jane Austen-inspirerat resmål i England verkar det dock som att hon kanske trots allt kan uppfylla sina drömmar...

Den här filmen hade förmodligen framstått som mycket bättre om man själv hade någon entusiasm alls för Jane Austen, vilket jag inte har.

Betyget blir 4/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-05-01, 23:09
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men igen då: jag VILL bli rädd när jag ser skräckfilm, men det ska vara på det där rena, gotiska skräckfilmssättet. Där spänningen byggs upp, man bara anar spöket först, men sedan blir det mer och mer tydligt att det finns, att det kommer närmare - och så får man plötsligt se det, och det är så otäckt, så otäckt, och man hoppar till! Tortyrscener ger ju inga sådana positiva effekter - inte på mig i alla fall - utan det är bara obehagligt. Och som sagt: man kan bli mer ängslig för att råka illa ut i verkligheten om man tittar på sådant, mer paranoid. Eftersom det faktiskt kan hända i verkligheten - mänskliga galningar finns ju. Till skillnad från spöken. Därför är det ofarligt att bli skrämd av spöken - rädslan följer inte med en ut på gatan när filmen är slut...

Jag är med dig, bra skräck är typ Polanskis lägenhetstrilogi.
Tortyr / chock porr är rent bajs, det ska vara subtilt och kusligt annars får det vara.
Om man bara är ute efter att bli chockad kan man lika gärna kolla IS avrättningsvideor.
Citera
2015-05-02, 03:47
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
District 9 (2009)

I nästan 30 år har ett gäng rymdvarelser varit tvungna att bo i det slummiga flyktinglägret District 9 i Johannesburg. Vi får följa tönten Wikus som jobbar med att tvångsflytta rymdisarna till ett nytt läger. Men efter en liten olycka blir han den mest efterlysta personen i Sydafrika och... ja, resten får ni se själva.

Vet inte om jag tycker filmen tvunget är så politisk som alla säger men jämför man med Neill Blomkamps andra filmer så är det ju ett jätteföretag eller regeringen som är den stora skurken varje gång. Skitsamma egentligen, det här är en jävligt bra debutfilm. Snygg action, bra effekter och människor som exploderar tills det bara är köttfärs och hjärnsubstans kvar. Tycker nog den här spöar de flesta actionfilmerna från Hollywood. Och för mig är greppet helt nytt, i vanliga fall blir ju jorden invaderad av aliens i stil med Independence Day och liknande. Känns ganska fräscht.

Betyg: hiss
Citera
2015-05-02, 03:56
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Jag är med dig, bra skräck är typ Polanskis lägenhetstrilogi.
Tortyr / chock porr är rent bajs, det ska vara subtilt och kusligt annars får det vara.
Om man bara är ute efter att bli chockad kan man lika gärna kolla IS avrättningsvideor.

Polanskis lägenhetstrilogi är urtrist goja i jämförelse med filmer som Henry: Portrait of a Serial Killer, Motorsågsmassakern och, låt säga, Maniac eller The Last House on the Left. Finns absolut inget fel med skräckfilmer som vill chocka tittaren istället för att använda sig av subtilt och kusligt tjafs.

Sen bör aldrig riktigt våld jämföras med våld på film. Det är ovärdigt att kolla på riktiga dödsvideos på nätet, och jag skäms över att jag själv har tittat på sån skit.
Citera
2015-05-02, 06:07
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Betyg: hiss
Du skulle inte kunna utveckla din betygsskala något? En bra film kan trots allt vara sämre än en bättre film och det syns inte när dina betyg består av hiss och diss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in