Citat:
Ursprungligen postat av
Rakii
Finns nog trots allt en stor majoritet som skulle se den här filmen för pretentiös enbart på grund av utförandet och att det inte är megablockbusters som de refererar till. Inom vissa subgrupper av filmtittare är allting som inte har hög budget antingen B-film eller prettofilmer...
Jag tycker det är sällan en film med påfallande låg budget blir riktigt bra. De enda jag kan komma på nu, är filmade teaterföreställningar. Där dialogen är så välskriven och skådespelarna så skickliga, att det bär hela vägen och man sitter andlös trots att det bara är en scen, och inga specialeffekter, statister, realistiska miljöer eller påkostad rekvisita. Kommer bl.a. ihåg en föreställning av Macbeth på TV, där det var helt mörkt på scenen, och de bara zoomade in en sak i taget med en ljuskägla: ett ansikte, ett par händer... men det bar!
...men de flesta manusförfattare är ju inga Shakespeares, och då räcker det inte med så lite utanverk, utan det blir bara trist, torftigt, taffligt och amatörmässigt för det mesta. Som en skräckfilm - kommer inte ihåg vad den hette, men den är ganska ny - där det var uppenbart att spökena var vanliga människor med ett lakan över sig...
Men jag kanske tillhör en subgrupp av filmälskare!