2015-05-02, 06:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du skulle inte kunna utveckla din betygsskala något? En bra film kan trots allt vara sämre än en bättre film och det syns inte när dina betyg består av hiss och diss.

Haha benägen att hålla med. Bra eller anus är en annan skala men de facto finns några grader av himmel/helvete däremellan
Citera
2015-05-02, 08:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Finns nog trots allt en stor majoritet som skulle se den här filmen för pretentiös enbart på grund av utförandet och att det inte är megablockbusters som de refererar till. Inom vissa subgrupper av filmtittare är allting som inte har hög budget antingen B-film eller prettofilmer...

Jag tycker det är sällan en film med påfallande låg budget blir riktigt bra. De enda jag kan komma på nu, är filmade teaterföreställningar. Där dialogen är så välskriven och skådespelarna så skickliga, att det bär hela vägen och man sitter andlös trots att det bara är en scen, och inga specialeffekter, statister, realistiska miljöer eller påkostad rekvisita. Kommer bl.a. ihåg en föreställning av Macbeth på TV, där det var helt mörkt på scenen, och de bara zoomade in en sak i taget med en ljuskägla: ett ansikte, ett par händer... men det bar!

...men de flesta manusförfattare är ju inga Shakespeares, och då räcker det inte med så lite utanverk, utan det blir bara trist, torftigt, taffligt och amatörmässigt för det mesta. Som en skräckfilm - kommer inte ihåg vad den hette, men den är ganska ny - där det var uppenbart att spökena var vanliga människor med ett lakan över sig...

Men jag kanske tillhör en subgrupp av filmälskare!
Citera
2015-05-02, 08:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Polanskis lägenhetstrilogi är urtrist goja i jämförelse med filmer som Henry: Portrait of a Serial Killer, Motorsågsmassakern och, låt säga, Maniac eller The Last House on the Left. Finns absolut inget fel med skräckfilmer som vill chocka tittaren istället för att använda sig av subtilt och kusligt tjafs.

Sen bör aldrig riktigt våld jämföras med våld på film. Det är ovärdigt att kolla på riktiga dödsvideos på nätet, och jag skäms över att jag själv har tittat på sån skit.

Då har vi olika smak helt enkelt. Tur att vi aldrig behöver hålla en filmkväll ihop! :-)
Citera
2015-05-02, 08:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Jag är med dig, bra skräck är typ Polanskis lägenhetstrilogi.
Tortyr / chock porr är rent bajs, det ska vara subtilt och kusligt annars får det vara.
Om man bara är ute efter att bli chockad kan man lika gärna kolla IS avrättningsvideor.

Jag gillade Rosemary's Baby, men inte Repulsion som jag tyckte var för psykoanalytisk. "The Tenant" kan jag inte komma ihåg att jag har sett, även om jag säkert måste ha gjort det. Satte den på nedladdning nu. Tack! :-)
Citera
2015-05-02, 09:44
Medlem
bombaccis avatar
Igår på första maj efter demonstrationen såg jag om Stallones film "rebell" (1970). Tyckte den var lite bättre den här gången. Antingen kände jag av första maj stämningen eller så var jag mer utvilad, men tyckte bilden var bättre o jag kunde orka koncentrera mig mer på storyn.

Den är dock väldigt kort och skulle behöva ha haft lite mer "filosofiskt" o kanske lite mer action i sig. Men den får godkänt 5/10
Citera
2015-05-02, 12:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Ja det är inte en film man rekommenderar till vem som helst.
Acquired taste och det men för seriösa filmälskare är den nästan ett måste.

Ja men precis, och som tur är finns det cineaster på forumet som såg filmen efter att jag hade gjort det och uppskattade den också, men all credd ska ju du ha som tipsade mig om den ifrån första början.
Citera
2015-05-02, 12:19
Medlem
Merwinnas avatar
"Cast a Shadow" från 1955. En film noire om en man som försörjer sig på att charma äldre rika kvinnor, döda dem och ärva deras pengar. Intelligent handling, fina mänskliga insikter och duktiga skådespelare. Kul att skådespelerskor i övre medelåldern också kan få omfattande och krävande roller ibland - det var ännu mer ovanligt vid denna tid då allt handlade om bystiga unga bombnedslag! Ger den 8 av 10.
Citera
2015-05-02, 12:47
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Shaun the Sheep Movie (2015)
på svenska. Aardman Animations senaste film hade jag rätt höga förväntningar
Eller Fåret Shaun Filmen på efter många goda omdömen och de infriades med råge. Fåret Shaun bor på en bondgård med några andra får, grisar, en tjur, en hund etc. Livet är ganska inrutat och för att få lite spänning i tillvaron lyckas de få husbonden att sova, låsa in honom i en husvagn och inta hans hus där de tittar på TV och äter pizza (haha). Men husvagnen rullar bort från gården och in i den närliggande staden där husbonden får ett klot i huvudet och plötsligt tror han är en frisör. Fåren inser dock snart att de behöver husbonden och beger sig till stan förklädda för att få honom att inse vem han är så han kommer tillbaka till bondgården. Samtidigt har de hundfångare (djurfångare?) som är de på spåren och vill fånga in dem för lösdriveri.

Handlingen är helt absurd men väldigt rolig och trots att filmen praktiskt taget är dialoglös (en del grymtande förekommer dock) är det både nonstop spänning och mycket humor som sagt filmen igenom. Inte ett död sekund. Vet inte hur många gånger jag skrattade åt alla bisarra händelser som förekommer. Egentligen är det väl en barnfilm baserad på tv-serien om fåret Shaun men den absurda humorn minst lika underhållande för vuxna (om inte roligare).Den bästa långfilmen av Aardman till dags dato

Betyg: 4/5
Efter viss eftertanke landar betyget istället på en stark 3/5. Mina höga förväntningar i kombination med hur mycket jag faktiskt gillade filmen spökade nog lite i mycket i den generösa betygssättningen. Att rättfärdiga en 4a var nog a stretch too far. Filmen är trots allt en bagatell.
Citera
2015-05-02, 12:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Efter viss eftertanke landar betyget istället på en stark 3/5. Mina höga förväntningar i kombination med hur mycket jag faktiskt gillade filmen spökade nog lite i mycket i den generösa betygssättningen. Att rättfärdiga en 4a var nog a stretch too far. Filmen är trots allt en bagatell.

Tänkte trots allt att se den i helgen efter din recension, men en trea är ju inte fy skam det heller, för en animerad film.
Citera
2015-05-02, 13:08
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Tänkte trots allt att se den i helgen efter din recension, men en trea är ju inte fy skam det heller, för en animerad film.

Se Lego om du inte redan gjort det. En av förra årets bästa filmer
Citera
2015-05-02, 13:26
Medlem
Ordlands avatar
Road Hard var min senaste fångst.

Grinögat kisar av bara tanken på komedi i vanliga fall men jag konsumerar all content Carolla producerar. Därav ett måste.
Eftersom allt ifrån filmen är återkommande topics i hans dagliga podcast kändes det som en visualisering av något jag redan "upplevt", men icke desto mindre bra för det.
Väl spenderade 90 minuter vid räkenskapen, ett ångestfritt tidsfördriv.
För en RomCom (snarare en regelrätt komedi med romantisk subplot i sista akten) är det bra shit. Speciellt om man väljer att ställa den mot Sandler-rullar och annat skräp från LA's "elit".

Rekommenderas å det gröfvsta. 4 service-dogs av 5 möjliga.
Citera
2015-05-02, 14:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Som sagt en stark 3a så jag rekommenderar den absolut. Men det är sällan jag ger animerade filmer 4or i betyg och de fåtal filmer jag givit högt betyg har berört mig starkt på ett emotionellt plan (som t ex Grave of the Fireflies, Millennium Actress, Barefoot Gen etc), vilket inte direkt Shaun the Sheep gör. Så det kändes inte rättfärdigat att ge Shaun the Shaun ett så pass högt betyg.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-05-02 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in