2015-01-14, 22:51
Medlem
nihilverums avatar
Grand Hotel (1932), vinnaren av Oscar för bästa film vid den femte Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om Grand Hotel i Berlin under mellankrigstiden och följer ett antal olika gäster under deras vistelse där.

Många klassiska skådisar, med Greta Garbo i en av huvudrollerna som den ryska ballerinan Grusinskaya, Joan Crawford som en ambitiös stenograf, Drew Barrymores farfar John Barrymore som en utblottad baron som försöker försörja sig som tjuv och Johns bror Lionel Barrymore som den döende revisorn Otto Kringelein som vill hinna med att bo på Grand Hotel innan han dör.

Överlag en oväntat bra film som jag rekommenderar till alla som gillar klassiker.

Betyg 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-01-15, 00:34
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 26/37

La ardilla roja
(1993) [The Red Squirrel]

Jota, en f.d. popstjärna, står på bron och försöker uppbåda tillräckligt med mod för att kunna hoppa. Plötsligt kraschar en motorcykel in i broräcket och en kvinna, Sofia, flyger ned på stranden. Hon är oskadd, bortsett från att hon lider av en minnesförlust - och Jota tar tillfället i akt och påstår att han är hennes pojkvän och att de bott tillsammans i fyra år. De reser på semester och har det allmänt trevligt, men det blir svårare och svårare för Jota att upprätthålla den här fasaden...

Filmen är nästan två timmar lång, och den är spännande och ganska bra i nästan en och en halv timme. Sedan spårar det ur totalt och från att ha varit en möjlig 7/10 hoppar den ned från bron och landar på svaga 3/10.

Spoilers nedan:

3/10
Citera
2015-01-15, 00:49
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Grand Hotel (1932), vinnaren av Oscar för bästa film vid den femte Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om Grand Hotel i Berlin under mellankrigstiden och följer ett antal olika gäster under deras vistelse där.

Många klassiska skådisar, med Greta Garbo i en av huvudrollerna som den ryska ballerinan Grusinskaya, Joan Crawford som en ambitiös stenograf, Drew Barrymores farfar John Barrymore som en utblottad baron som försöker försörja sig som tjuv och Johns bror Lionel Barrymore som den döende revisorn Otto Kringelein som vill hinna med att bo på Grand Hotel innan han dör.

Överlag en oväntat bra film som jag rekommenderar till alla som gillar klassiker.

Betyg 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Kör du igenom alla Oscars vinnare? Mycket intressant projekt, jag funderade på att göra något liknande själv faktiskt men blev IMDB top 250 projekt för mig istället.

Anyway jag lär kolla in den där då jag kom på rätt nyligen att jag aldrig sett något med Garbo vilket är rätt skamligt när man är svensk filmtaliban.
Citera
2015-01-15, 01:10
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, klart att du inte ska känna dig förolämpad, men med tanke på ditt betyg till Tesis så drog jag slutsatsen att Blind Dead inte är något för dig.
Nej då, blev inte förolämpad, undrade bara varför.
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Kör du igenom alla Oscars vinnare? Mycket intressant projekt, jag funderade på att göra något liknande själv faktiskt men blev IMDB top 250 projekt för mig istället.
Hur många av IMDb:s top 250 har du sett? Jag har sett 25 % (64).
Citera
2015-01-15, 07:08
Medlem
Strobeliciouss avatar
What if (2014)

En romcom med bla Daniel Radcliffe som träffar sin bästa kompis kusin under en fest, hon har pojkvän och vill bara att dom ska vara kompisar, men går det verkligen att en tjej med pojkvän är bästa vän med en kille?

Jag hat-älskar sånna här filmer. Älskar dom tackvare "feel good" känslan den frambringar men hatar dom för att det aldrig händer en själv.

4/5
Citera
2015-01-15, 07:53
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla

Anyway jag lär kolla in den där då jag kom på rätt nyligen att jag aldrig sett något med Garbo vilket är rätt skamligt när man är svensk filmtaliban.

Exakt, det är mitt filmprojekt för tillfället. Jag har i nuläget 85 av 86 vinnare i min samling (endast All the King's Men från 1949 saknas, men den är på väg i posten) och har sett ungefär hälften av dem. De som jag inte redan sett ser jag nu i kronologisk ordning. IMDb top 250 kanske jag fullföljer så småningom också. Jag har redan sett de flesta av dem.

Vad gäller filmer med Greta Garbo så har jag även Flesh and the Devil (1926), som jag ännu inte har sett, i min filmsamling.
Citera
2015-01-15, 09:26
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Exakt, det är mitt filmprojekt för tillfället. Jag har i nuläget 85 av 86 vinnare i min samling (endast All the King's Men från 1949 saknas, men den är på väg i posten) och har sett ungefär hälften av dem. De som jag inte redan sett ser jag nu i kronologisk ordning. IMDb top 250 kanske jag fullföljer så småningom också. Jag har redan sett de flesta av dem.

Vad gäller filmer med Greta Garbo så har jag även Flesh and the Devil (1926), som jag ännu inte har sett, i min filmsamling.

Stabilt, blir intressant att följa.

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Hur många av IMDb:s top 250 har du sett? Jag har sett 25 % (64).

112 tycken men jag måste se om typ 20 av dom för att jag inte har betyg på dom i nuläget.
Jag har det som långsiktigt projekt, jag blir inte bli klar i år.
Citera
2015-01-15, 09:51
Medlem
saggesalivs avatar
Unbroken (2014)

Jag har sett framemot Unbroken sedan jag hörde talas om den i början av förra året. Vissa stunder mer, vissa stunder mindre. För det har varit otroligt spännande att se hur en film regisserad av Angelina Jolie, om Louie Zamperini och med ett manus skrivet av Coen-bröderna ska se ut. Nu har jag äntligen sett Unbroken och jag är inte besviken.

Unbroken är en mäktig film som nästan sträcker sig över två och en halv timme. Den har den lilla amerikanska stämpeln i hörnet och har en klyschig ton kastad över sig, men det är lätt att bortse från. Varför det är så lätt att bortse från vet jag inte riktigt, egentligen så borde jag störa mig mer på filmen än vad jag gjorde. Men när man ändå kommer till tanken att filmen är regisserad av Angelina Jolie, ja då är det fan över alla förväntningar.

För Jolie har här skapat någonting, vackert, känslofyllt och genuint. Det är fantastiskt att se att hon faktiskt kan göra film bakom kameran, som inte suger hårt.

Scenerna ute på havet är mina absoluta favoriter. Jag är ett uttalat fan av strandsättningar ute på det stora havet och det är mycket bra porträtterat i Unbroken.

Ja, Unbroken var vad jag väntade mig och lite till. Jag är definitivt nöjd med hur Unbroken blev i slutändan, för det är faktiskt en riktigt bra film. Den klättrar just nu högt på 2014 listan just för att 2014 har varit ett riktigt dåligt filmår.

Betyg: 6/10
Citera
2015-01-15, 11:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Unbroken (2014)

Den klättrar just nu högt på 2014 listan just för att 2014 har varit ett riktigt dåligt filmår.

Japp, 2014 var ett dåligt filmår och blev inte många fyror utdelade till filmer ifrån förra året.
Citera
2015-01-15, 11:10
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Unbroken (2014)

Jag har sett framemot Unbroken sedan jag hörde talas om den i början av förra året. Vissa stunder mer, vissa stunder mindre. För det har varit otroligt spännande att se hur en film regisserad av Angelina Jolie, om Louie Zamperini och med ett manus skrivet av Coen-bröderna ska se ut. Nu har jag äntligen sett Unbroken och jag är inte besviken.

Unbroken är en mäktig film som nästan sträcker sig över två och en halv timme. Den har den lilla amerikanska stämpeln i hörnet och har en klyschig ton kastad över sig, men det är lätt att bortse från. Varför det är så lätt att bortse från vet jag inte riktigt, egentligen så borde jag störa mig mer på filmen än vad jag gjorde. Men när man ändå kommer till tanken att filmen är regisserad av Angelina Jolie, ja då är det fan över alla förväntningar.

För Jolie har här skapat någonting, vackert, känslofyllt och genuint. Det är fantastiskt att se att hon faktiskt kan göra film bakom kameran, som inte suger hårt.

Scenerna ute på havet är mina absoluta favoriter. Jag är ett uttalat fan av strandsättningar ute på det stora havet och det är mycket bra porträtterat i Unbroken.

Ja, Unbroken var vad jag väntade mig och lite till. Jag är definitivt nöjd med hur Unbroken blev i slutändan, för det är faktiskt en riktigt bra film. Den klättrar just nu högt på 2014 listan just för att 2014 har varit ett riktigt dåligt filmår.

Betyg: 6/10

Glad att du åtminstone kände någonting när du såg filmen, själv kände jag absolut ingenting. För mig en av 2014års största besvikelser, jag förväntade mig bättre. Där var absolut inga karaktärsutvecklingar alls. Liksom vad fick vi lära oss om huvudpersonen förutom att han sprang i de olympiska spelen och var en soldat? Att säga han var en kämpe räknas inte.

Citat:
Japp, 2014 var ett dåligt filmår och blev inte många fyror utdelade till filmer ifrån förra året.

Kanske jag som är snäll, men tycker ändå där varit en del bra 2014 filmer. De flesta som vanligt dock kom under d sista halvåret typ. Första halvåret var det typ bara 5 2014 filmer jag gillade.
Citera
2015-01-15, 11:17
Medlem
Catapillas avatar
2014 rikskefft för mig också, enda riktigt bra rullarna so far är Boyhood (9 / 10) och Turist (8 / 10)

Jämfört med 2013:

10 / 10
La vie d'Adèle
La Grande Bellezza
9 / 10
Blue Ruin
Återträffen
8 / 10
Her
Prisoners
Locke
Stoker

Nu har jag iofs 5-6 2014 rullar kvar som jag hoppas på men det ser inte direkt ljust ut.
Citera
2015-01-15, 11:31
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:

När var det senaste ett bra filmår enligt dig? Är dock villig att hålla med dig. En del fyror har det blivit men inga starka sådana.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in