2014-11-24, 03:21
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
28 Days Later (2002)

Jag känner att jag borde ha sett den här filmen mycket tidigare då jag ser att många senare zombiefilmer hämtat inspiration från denna. Tyvärr har även de nyare jag sett (oftast) varit bättre också. Storyn är helt okej men det finns ingen genuin känsla i det här och inte ens musiken som är väldigt välkomponerad kan kompensera.

Filmens första halva är ändå godkänd men efter det så ändras fokus helt från drama till splatter. Slutet lade ändå upp det bra för en uppföljare som jag trots denna besvikelse kommer att se inom kort, kanske har dem bestämt sig vad de vill göra för slags film då?

Första halvan: 6/10
Andra halvan: 3/10
Total betyg: Svag 5/10
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-11-24 kl. 03:23.
Citera
2014-11-24, 09:32
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Lucy, verkligen otroligt dålig.

Första halvan av filmen sitter jag mest och skakar på huvudet åt all pseudo-vetenskap och andra halvan undrar jag hur Besson ska lyckas göra ett actionklimax spännande när huvudpersonen är Gud, det går givetvis inte. Stil över substans beskriver denna filmen ganska bra.
Citera
2014-11-24, 10:01
Medlem
skitgotts avatar
Såg The Hobbit: The Desolation of Smaug för andra gången. Väldigt bra och spännande film, ska bli kul att se den sista i triologin.
Citera
2014-11-24, 10:01
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
28 Days Later (2002)

Jag känner att jag borde ha sett den här filmen mycket tidigare då jag ser att många senare zombiefilmer hämtat inspiration från denna. Tyvärr har även de nyare jag sett (oftast) varit bättre också. Storyn är helt okej men det finns ingen genuin känsla i det här och inte ens musiken som är väldigt välkomponerad kan kompensera.

Filmens första halva är ändå godkänd men efter det så ändras fokus helt från drama till splatter. Slutet lade ändå upp det bra för en uppföljare som jag trots denna besvikelse kommer att se inom kort, kanske har dem bestämt sig vad de vill göra för slags film då?

Första halvan: 6/10
Andra halvan: 3/10
Total betyg: Svag 5/10

Tycker snarare denna är mycket bättre än skit som görs idag på skräck/zombie fronten.
Kul med Cillian Murphy också.
Citera
2014-11-24, 10:56
Medlem
skriklimpans avatar
Låt den rätte komma in (2008)

Filmen, som är baserad på en bok med samma namn, handlar om Oskar som är mobbad och är fascinerad utav seriemördare. Han har en klippbok där han samlar artiklar om mord och plockar fram och bläddrar i då han känner sig riktigt nere. Oskar agerar aldrig på sina fantasier, men är såpass fylld med hat och desperation att han brukar hugga i ett träd med en kniv och låtsas att han hugger i sina mobbare. I en lägenhet i samma byggnad flyttar jämngamla Eli in, även hon fylld med hemligheter. De båda har gemensamt att de drömmer om en riktig vän, någon som förstår dem, och de blir snabbt kompisar. Parallellt med den historien löper en om Håkan, som är pedofil och Elis vårdnadstagare, och historien om ett gäng slitna kompisar där en utav dem blir offer för en mystisk seriemördare.

Jag såg filmen då den kom ut och tyckte då att den inte var något speciellt, men när jag kollade om på den såg jag de mer subtila dragen och kunde då uppskatta den mer. Vampyrfilmer brukar - enligt min åsikt - ofta vara dåliga på att hantera godhet och ondska, men denna film målar upp en så bräcklig och skimrande bild utav huvudkaraktärerna att jag inte kan låta bli att älska dem. Oskar, som tvingas vara god, och Eli, som tvingas vara ond, är karaktärer jag verkligen känner att jag bryr mig om när filmen tar slut. Väldigt bra film, lätt en utav de bättre svenska filmerna. Även väldigt bra soundtrack, vilket inte precis sänker betyget.

9/10
Citera
2014-11-24, 11:02
From Hell (2001)

Med Johnny Depp och Heather Graham. Utspelar sig i London 1888 o handlar om jakten på Jack the Ripper. Har sett den för länge sen, men var i London förra veckan o gick en guidad "Jack the Ripper-tour". Så jag blev lite sugen på att se denna film igen.

Ger den 7 av 10.
Citera
2014-11-24, 12:11
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Tyvärr har även de nyare jag sett (oftast) varit bättre också.

Vet inte om jag vill kalla 28 Dagar Senare för en zombiefilm, men ändå, kan du nämna några som är bättre än denna? Kan inte komma på en enda (modern zombiefilm, alltså) som ens kommer i närheten av Boyles mästerliga rulle.
Citera
2014-11-24, 12:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
28 Days Later (2002)

En av mina absolut bästa bioupplevelser var under den filmen.
Citera
2014-11-24, 14:02
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Vet inte om jag vill kalla 28 Dagar Senare för en zombiefilm, men ändå, kan du nämna några som är bättre än denna? Kan inte komma på en enda (modern zombiefilm, alltså) som ens kommer i närheten av Boyles mästerliga rulle.

Den hade varit helt okej om allting höll sig på samma tema utan att helt tvärvända efter bloddroppen i ögat. World War Z är väl bättre om vi går åt dramahållet även om jag inte gillade den jättemycket, Dawn of the Dead åt det mer "zombiehållet".

Håller med om att det är fel att kalla den en zombiefilm men den är inte exempelvis virus a la Contagion heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En av mina absolut bästa bioupplevelser var under den filmen.

Kan tänka mig att det blir mycket bättre på bio med tanke på hur den är filmad. Jag såg (tyvärr) DVDrip på datorskärmen.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2014-11-24 kl. 14:04.
Citera
2014-11-24, 14:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Kan tänka mig att det blir mycket bättre på bio med tanke på hur den är filmad. Jag såg (tyvärr) DVDrip på datorskärmen.

Minns att vi inte alls var så värst många i salongen, det var en söndagsförmiddag och adrenalinet pumpade i mig vid de mest hektiska scenerna i filmen, speciellt där i tunneln då bilen stannar. Jag gillar verkligen filmen riktigt jävla mycket och har den och 28 Weeks Later på BD hemma i hyllan nu, fick båda för hundralappen på Coop för något år sedan.
Citera
2014-11-24, 16:37
Medlem
Autoziones avatar
The Business

Actionfilm av Nick Love som utspelar sig på 80-talet. Danny Dyer spelar en kille som flyr från England till Malaga efter att ha pucklat på sin styvfarsa. Med sig har han en leverans till en nattklubbsägare och han blir del av dennes gäng. Riktigt bra film, tät action och ett hysteriskt bra soundtrack. Rekommenderas till fans av Sexy Beast och Mad Dogs.

8/10

Guardians of the Galaxy

Presentation känns överflödig. Själv filmen kändes sådär, visst var den snygg med bra musik och så men den innehåller samma enerverande krystade humor som Avengers och känns inte som mycket mer än en upprepning av den filmen. Superhjältefilmer är väl inte riktigt min grej förutom när det gäller Iron Man.

6/10

The Principal

Skön actionfilm med James Belushi som spelar en lärare som blir rektor för en riktig problemskola där det handlas med droger hejvilt och hotfulla gäng är vardag. Är en typisk 80-tals film med allt vad det innebär men den lyckades kombinera hyfsat bra skådespel med en del action.

7/10

The Substitute

Lite samma tema som The Principal fast här är det Tom Berenger som spelar en före detta legosoldat som får ta över som vikarie efter att hans flickvän blivit attackerad av ett gäng som består av elever på skolan. Lite mer ösig action än Principal och en hysterisk utveckling av handlingen gör den till en bra men ålderstigen film. I jämförelse med The Rock som kom ut samma år är den inte den bättre filmen om man säger så. Men den får ändå:

7/10
Citera
2014-11-24, 16:45
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Minns att vi inte alls var så värst många i salongen, det var en söndagsförmiddag och adrenalinet pumpade i mig vid de mest hektiska scenerna i filmen, speciellt där i tunneln då bilen stannar. Jag gillar verkligen filmen riktigt jävla mycket och har den och 28 Weeks Later på BD hemma i hyllan nu, fick båda för hundralappen på Coop för något år sedan.

Brukar inte bli så skrämd men när jag såg den första gången blev jag fan skraj!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in