2014-05-15, 18:00
Medlem
upperkatts avatar
Crash. Bra film. 7/10.
Citera
2014-05-15, 18:12
Medlem
Rakiis avatar
Frankenstein and Me (1996)

Hade inte hört talas om denna innan podradioprofilen Josh Hadley länkade trailern på Facebook och skrev lite om den, han brukar ha bra och överhängande likvärdig smak med mig så självklart tog jag mig en titt på den, blev inte direkt besviken heller vilket var kul. Allt kretsar kring en ung grabb i mellanstadiet mellan barn och tonåring som har en stor fascination för filmmonster och i synnerhet Frankenstein, medan hans mamma och lärare (spelad av Louise Fletcher) tycker att han är en ohämmad drömmare som aldrig kommer bli någonting om han inte lägger manken till med sina Frankensteindrömmar. Pappan (Burt Reynolds) är dock mer förstående för sin söner, han uppmuntrar dom att drömma vidare.

Som sagt blev jag väldigt positivt överraskad av detta familjedrama kombinerat med coming of age-film, däremot är det ingen film för de minsta barnen då man har en del explicita scener ifrån Night of the Living Dead som barnen ser i smyg på en drive-in biograf, men är man runt tretton-fjorton år går den nog hem kan jag tänka mig. Kul också att Ryan Gosling dyker upp i en av sina tidigaste filmroller, färsk ute ur Disneyklubben och redo att entra filmvärlden, han var nog femton då denna spelades in men han är sig lik och lätt att falla för hans karaktär. Klart en bra och godkänd ungdomsfilm som jag rekommenderar för alla som gillar coming-of-age film, varmhjärtad och vemodig är den, men samtidigt väldigt fin!

3/5
Citera
2014-05-15, 18:16
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Frankenstein and Me (1996)Hade inte hört talas om denna innan podradioprofilen Josh Hadley länkade trailern på Facebook och skrev lite om den, han brukar ha bra och överhängande likvärdig smak med mig så självklart tog jag mig en titt på den.

Det är sällsynt att möta personer som gillar Josh Hadley , eller så är det bara Brad Jones sida där alla hatkommentarerna är...Har ingen direkt åsikt om honom, men att bedöma filmer innan man sett dem känns lite drygt tycker jag.
Citera
2014-05-15, 18:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det är sällsynt att möta personer som gillar Josh Hadley , eller så är det bara Brad Jones sida där alla hatkommentarerna är...Har ingen direkt åsikt om honom, men att bedöma filmer innan man sett dem känns lite drygt tycker jag.

Jo, men jag gillar både Jones och Hadley men Hadley kan ju börja dryga sig riktigt jävla mycket ibland, men hans kunskap om film och tv-serier är ju mäktig, dock brukar han dra samma historier flera gånger i podcasten (Radiodrome) som man hört ett par gånger förut.
Citera
2014-05-15, 19:40
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.arving
Gökboet (1975)

Vilken jävla film asså, helt strålande!
Scenen där dem spelar basket är helt klart en favorit

5/5

Ett mästerverk rakt igenom som går hem alla dagar i veckan.
Citera
2014-05-15, 20:20
Medlem
[complex]s avatar
Några filmer jag sett senaste tiden...

The lunchbox
Pompeii
The monuments men
Kid cannabis
The monkey king

Bra filmer, men några stod ut. The lunchbox var sjysst också då jag sällan ser utlänska filmer förutom mest amerikanska och japanska.. Och franska. Beror på. Iallafall, bra filmer.

Palla sätta betyg på alla, men några jag gillade lite mer bara.
Senast redigerad av [complex] 2014-05-15 kl. 20:50.
Citera
2014-05-15, 20:35
Medlem
JoeL431s avatar
Godzilla vs. Mechagodzilla II (1993)

De här var pampigt! Kommer knappt ihåg första filmen i mötet (-74 versionen för att inte förvirra med titlar) men kände först att "Oj, detta var nog bättre!".
Vi startar upp i något labb där Mechagodzilla förbereds med härlig rund 90-tals CGI. Han ser riktigt bra ut här!
Filmen känns smått gotisk men mycket dunkla miljöer med dimmor insprängt mellan storstads slagen.
Finns knappt en död minut och möte efter möte mellan G och MG är både intressanta och intensiva att följa. Tänkte på att MG's "radiostråle" ofta var regnbågsfärgad och glad medan G har sin pålitliga blå-råa "radiostråle".

Känner att filmen har sin egna handling och lever på sig själv här, man har försökt att göra en modernare och mörkare (möjligtvis). Kraftig känsla av att filmen står på egna ben finns i vilket fall.

Sedan måste jag bara säga. Main theme't dyker upp ofta och tidigt i filmen, riktigt bra!! Men känslan av att jag hört slingan tidigare gnager. Känns som en modern låt men slingan går ju i en Japan-G-rulle från 90-talet liksom. Kan inte släppa tanken och kommer till slut på vilken låt som snott hela slingan:

Godzilla vs. Mechagodzilla II-theme:
https://www.youtube.com/watch?v=LZ0sBtcUb14

Redline Records remix av Oscar Linnros - Balkongen (från 6 sek rullar den kontinuerligt):
https://www.youtube.com/watch?v=tK7vKEYEuvU

Fan.. Jävla Masse.. Tyckte remixen lät så jävla fet just för den biten.

3+/5

http://www.imdb.com/title/tt0107027/

Edit: Vi skulle behöva en Godzilla - Hela filmserien-tråd .
Senast redigerad av JoeL431 2014-05-15 kl. 20:42.
Citera
2014-05-15, 20:57
Medlem
American Hustle (2013) Har läst mycket skit om den här filmen så jag hade inga höga förväntningar alls. Storyn var väldigt tråkig och jag brydde mig verkligen inte ett skvatt om vad som hände. Är ingen film jag skulle vilja sitta o se om och om igen. Trots det så tycker jag inte att den var sååå usel som folk har sagt. Jennifer Lawrence var höjdpunkten av filmen. Hennes komedi behövdes och hon passade utmärkt som ung gold digger mamma. Christian Bale var också bra, men Amy och Bradley störde jag mig på. Kände verkligen ingenting för deras karaktärer. Överlag en ok film som duger att slötitta på. 5/10
Citera
2014-05-15, 20:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Vi skulle behöva en Godzilla - Hela filmserien-tråd .

Ja absolut, det skulle vi behöva, du känner dig inte manad att starta en?
Citera
2014-05-15, 21:04
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja absolut, det skulle vi behöva, du känner dig inte manad att starta en?
Jo absolut men känner spontant att Lotso skulle sammanfattat och smällt upp en "köttigare" tråd än mig. Ska tjata på honom via PM .
Citera
2014-05-15, 21:05
Medlem
saggesalivs avatar
Like Father, Like Son (2013)

Ännu ett stark och känslosamt familjedrama av Koreeda har kommit till våra ögon. Jag gillar det starkt.

Det jag imponeras av allra mest är skådespelet, speciellt av barnen. Barnet som spelar Keita är så otroligt söt och spelar fullständigt utmärkt.

Har egentligen inte så mycket att säga om filmen, där av dessa korta styckena. Jag tycker att den skulle kunna kortas ned med kanske 20 minuter, den är bra rakt igenom, men framåt slutet så blir det lite rörigt och något långdraget - det är verkligen inget som stör egentligen, endast något som jag noterade - filmen är lika fantastisk ändå. Slutet var väl tyvärr lite för stor moralkaka för min smak - det förändrar inte mitt slutbetyg - men gör att filmen inte klättrar lika många placeringar på 2013-listan.

Slutbetyget är en något svag 7/10 - jag är helt klart nöjd med min upplevelse. Stark film.
Citera
2014-05-15, 21:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Jo absolut men känner spontant att Lotso skulle sammanfattat och smällt upp en "köttigare" tråd än mig. Ska tjata på honom via PM .

Ja gör det, hoppas att vi får en Godzillatråd värdig filmerna!

Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Det jag imponeras av allra mest är skådespelet, speciellt av barnen. Barnet som spelar Keita är så otroligt söt och spelar fullständigt utmärkt.

Håller med dig om Keita, otroligt fin insats och otroligt söt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in