The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 (2014)
Katniss Everdeen blir motvilligt till en symbol för upproret mot det autokratiska styret i huvudstaden.
Hunger Games är nog en av de filmserier som har förvånat mig mest som görs idag. Jag trodde inte jag skulle uppskatta och gilla dessa filmerna så pass mycket som jag gjort. Första filmen är den svagaste i mina ögon. Tyckte det var den som var mest en röra och actionscenerna var inget vidare. Vad som räddade den var skådespelarna och handlingen. Tvåan var en stor uppgradering enligt mig. Inte bara var actionscenerna bättre, men handlingen som visserligen var nästan likadan som första var jag mer investerad i och karaktärerna utvecklades och nya skådespelare introducerades, speciellt Philip Seymour Hoffman.
Nu har vi trean som är uppdelad i två delar och denna är något bättre än vad första filmen var, men håller fortfarande tvåan som den bästa i serien.
Jag känner att det känns lite svårt att tycka till om denna filmen innan jag ens sett Part 2 då det känns som jag vill se det som en enda lång film. Som Kill Bill ser jag som en enda lång film och inte uppdelad i två delar.
Vilket gör att denna filmen inte är så actionpackad som föregående filmer, utan snarare mer förklaring, uppbyggnad och utveckling inför Part 2, ungefär som Harry Potter och Dödsrelikerna som delades upp i två delar. Men tyckte ändå filmen balanserade det rätt bra då karaktärerna var tillräckligt intressanta samtidigt som där var en del spännings moment i filmen som verkligen var spännande och jag satt med händerna i munnen.
En scen som sticker ut är när de ska rädda Peeta från huvudstaden, den scenen var väldigt bra gjord och spänningen var på topp.
Tyckte också skådespelarna gjorde bra jobb. Där introduceras en hel del nya karaktärer de första 5 minuterna i filmen, vilket kändes lite förhastat till en början men man vände sig ganska så snabbt och man fick reda på vilka karaktärer det var ganska så snabbt. Den enda som jag fortfarande inte gillar är Liam Hemsworth som jag fortfarande inte ser vad som är så bra med honom. Känslolös och inte alls lika charmig eller rolig som hans storebror.
Tyckte också det var extremt sött att innan eftertexterna börjar spela så står det "In Loving Memory of Philip Seymour Hoffman", för att indikerar hur mycket folk uppskattade och respekterade hans jobb i denna filmserie. Fan vad jag saknar honom redan!
Jag har också börjat gilla Donald Sutherland som President Snow väldigt mycket och han växer för varje film jag ser honom i och tycker han definitivt kan klassas som en av de bättre skurkarna från 2000-talet.
Jag gillade också propaganda riktningen filmen hade. Något som visserligen de andra filmerna också hade, men här var det extra mycket. Som scenerna när de filmade en TV där Peeta blir intervjuad eller när de ska göra en propagandafilm med Katniss. Jag gillade de scenerna en hel del.
Det känns som många kommer inte riktigt gilla filmen. Det mesta är som sagt uppbyggnad inför nästa film, och där av kommer jag inte ha så mycket att säga då jag känner att jag vill se Part 2 och se det som en lång film.
Men jag tyckte ändå inte när jag såg filmen som om där kändes som något nödvändigt skulle klippas bort, trots två timmar kändes det ändå som varje scen var viktig och tillförde någonting till filmen. Så jag var aldrig uttråkad eller fann filmen var som en enda stor filler för att tjäna extra pengar. Och jag vet mycket väl att anledningen till att de delar upp filmerna i två delar är EXAKT det, för att tjäna pengar. Men det kom inte av sig som det när jag såg den, i alla fall för mig.
I sin helhet är The Hunger Games: Mockingjay - Part 1 en film som lätt kan plastas som en enda stor uppbyggnad film inför nästa film. Men för mig kom det av sig som en bra uppbyggnad och jag tyckte trots de två timmarna så kändes nästan alla scenerna nödvändiga som tillförde någonting med handlingen och förde den vidare.
Skådespelarna gjorde fantastiska jobb och bra ifrån sig. Jennifer Lawrence växer och gör Katniss rollen bra, och likaså alla andra allt från Woody Harrelson's charmfulla, roliga och sköna Haymitch till Donald Sutherland som den ondskefulla President Snow till den sent men aldrig bortglömda Philip Seymour Hoffman. Filmen bjuder på bra spänning tillsammans med nya men fortfarande intressanta karaktärer.
Allt jag kan säga nu är att jag ser fram emot Part 2 och till en film jag faktiskt inte trodde jag för två år sedan skulle se fram emot till. Jag tycker denna filmserien är bättre än vad jag trodde och är utan tvekan den bästa filmserien där ute (om ens den enda bra) när det kommer till tonårsboks adaptionerna som görs nu efter Twilight genombrottet.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1951265/?ref_=hm_otw_t0
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=C_Tsj_wTJkQ