2015-01-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Ska du se 3:an här i veckan också, som får sverigepremiär?
Går aldrig på bio så nej det kommer jag inte göra, föredrar att streama hemma. Ibland är t.ex swefilmer ruskigt snabba att lägga ut nya filmer så får väl se när det blir av.
Citera
2015-01-06, 18:24
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Går aldrig på bio så nej det kommer jag inte göra, föredrar att streama hemma. Ibland är t.ex swefilmer ruskigt snabba att lägga ut nya filmer så får väl se när det blir av.

Okej. Känns som en otroligt onödig uppföljare som bara är till för att pumpa ut cash. Men, men det slutar väl med att jag kommer se denna tillslut ändå, action-supporter som man är.
Citera
2015-01-06, 18:36
Medlem
gurkmajjas avatar
La crème de la crème: http://www.imdb.com/title/tt2536428/?ref_=fn_al_tt_1

Ett gäng ungdomar som går på en fransk elitskola av typen Handels får för sig att tjäna sig lite extrapengar på ett inte så kanske moraliskt vis. En i det närmaste copy paste av en amerikansk film som jag inte nämner namnet på för att inte avslöja för mycket.

Inte mycket till komedi detta, så om ni ska se filmen räkna inte med några gapskratt direkt. Jag log väl ett par gånger kanske.

Annars är skådespelarinsatserna ok, fotot ok och regin ok, men handlingen känns ganska förutsägbar och filmen lyfter aldrig. Den amerikanska förlagan är roligare.

5/10
Senast redigerad av gurkmajja 2015-01-06 kl. 18:38.
Citera
2015-01-06, 18:39
Medlem
Citat:
Okej. Känns som en otroligt onödig uppföljare som bara är till för att pumpa ut cash. Men, men det slutar väl med att jag kommer se denna tillslut ändå, action-supporter som man är.
Håller med, men jag tycker trailern verkar rätt intressant faktiskt. Tack o lov verkar det som de inte mjölkade vidare på kidnappningstemat iaf. Det hade blivit för uttjatat.
Citera
2015-01-06, 19:17
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt Artificial Eyes-filmkatalog

Film: 1/25

Mother and Son (1997) - Aleksandr Sokurov

En mor och en son. På moderns dödsbädd tas hon hand om den hängivna sonen.

Mother and Son är långsamt plågsamt artistiskt vacker. Riktigt konstig film.

Jag gillade det hela men är egentligen något förbluffad. Detta var mycket märkligt. En annorlunda film.

Så slående vacker och enkel med en skärrande dialog.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna filmen.

Landar på en stark sjua. Det hade kunnat bli högre en annan dag, men idag stannar det på sjuan.

Betyg: +7/10
Citera
2015-01-06, 19:39
Medlem
Lotsos avatar
Citat:

Ska också se trean på bio på torsdag. Trots det att jag inte gillade 2an alls, men gillar verkligen ettan. Men vad fan gillar också action dessutom kan jag inte tröttna på Liam Neeson, även ifall det på sistone blivit lite per automatik skådespel från honom så finner jag honom fortfarande sten tuff. Jag gillade Non-Stop en hel del, men då är jag svag för filmer som utspelar sig på en transport som en båt, flyg eller tåg och någon ska lista ut antingen ett mord eller rädda det från att sprängas.
De säger ju också att Taken 3 är den sista, men det återstår och se... Liam Neeson sa också att han inte tänkte göra fler Taken filmer efter 2an...
Citera
2015-01-06, 19:42
Medlem
NirvanAs avatar
A walk among the Tombstones

Nja... allt har man sett tidigare - många gånger, man satt väl och hoppades att något skulle sticka ut, men förgäves... dög väl som underhållning, men knappt godkänt överlag.

2/5
Citera
2015-01-06, 19:56
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Har lustigt nog endast lyckas se Biutiful av Iñárritus, Babel står dock högt på watchlistan och kommer se den snarast!
Vad tyckte du om Biutiful?
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Rekommenderas starkt. Min favorit från "dödstrilogin".
Jag har inte sett 21 Grams, och Babel var för mig (om jag inte minns fel) 7/10.

Projekt: Película

Film 13/37

Amores Perros
(2000)

Den första delen i Iñárritus "dödstrilogi" (Amores Perros, 21 Grams, Babel) och den andra av dem som jag ser. Som titeln antyder (perros = hundar) så får vi se hundar. Väldigt många. Som i alla dessa tre filmer är det olika historier som vävs samman genom någon slags olycka, i detta fallet en bilolycka. Vi har Octavio, Susana, Ramiro och deras hund Cofi, vi har Valeria, Daniel och hunden Richie, och uteliggaren El Chavo som tar hand om stadens hemlösa hundar. Mer än så tänker jag inte säga om handlingen. Bra musik (La vida es un carnaval spelas! Så underbart skön låt) och även om staden är sliten är det fina miljöer man får se.

Gael García Bernal (som jag såg i Y Tu Mamá También) gör en bra insats i rollen som Octavio men bäst är nog Emilio Echevarría som den hemlösa El Chavo. Båda är även med i Babel (men inte 21 Grams).

Filmen väcker många känslor, och Iñárritu har uppenbarligen mycket att säga om döden. Först dödstrilogin, och sedan Biutiful. Den här filmen ska ni se!

8/10
Citera
2015-01-06, 19:56
Medlem
Dunder84s avatar
Interstellar

Uppskattade filmen väldigt mycket.
Bild och miljö var bra; den vetenskapliga (fysik) aspekten över filmen är dessutom intressant.

För övrigt ingår Matthew Mcconaughey i min katalog över bra skådespelare, så det finns en risk att jag tar i när jag ger den 8/10.

Hobbit: Femhäraslaget

Enbart på bild/ljud och miljö så ger jag den en 10/10.
Däremot önskade jag att man nyttjat den frihet man fick inför filmen, med tanke på hur liten Hobbit boken är. Det borde kunna gå att breda filmen lite och ge ännu mer bakgrundshistoria till några karaktärer.

Summa summarum - 9/10. (Mycket miljöaspekter här...)
Citera
2015-01-06, 21:17
Medlem
Non-Stop (2014)

Påminde mig lite om en film jag såg för några år sen (Flightplan?). Hursomhelst, väldigt spännande och de gjorde ett bra jobb med att få alla att verka skyldiga. Stark 7/10 tror jag.
Citera
2015-01-06, 23:12
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 14/37

Biutiful
(2010)

Iñárritu igen. Efter dödstrilogin så gör han ännu en film om döden. Javier Bardem spelar Uxbal, som är en mer eller mindre kriminell mellanhand som på egen hand försöker försörja sina två barn, Mateo (7) och Ana (10). Mamman? Jo, hon finns. Marambra heter hon. Bipolär alkoholist...

Uxbal får cancer och doktorn kommer med beskedet att han bara har några månader kvar att leva. Pappans grav ska flyttas, vänner dör, kollegor dör, och så vidare. Iñárritu verkar helt enkelt gilla att utforska dödens olika teman, att berätta om döden på olika sätt.

Det var i och för sig roligt att känna igen sig (filmen utspelas i Barcelona, en stad jag varit i), och Bardem är som vanligt mycket bra. Fotot är fantastiskt, men filmen är inte riktigt lika fantastisk - den börjar bra men håller inte hela vägen. Alldeles för lång(tråkig) och det blir lite väl mycket misär ett tag - och det håller inte när budskapet inte är särskilt glasklart. En femma är lite för svagt så det får istället bli en svag sexa.

6/10
Citera
2015-01-06, 23:33
Medlem
nihilverums avatar
Jag såg Exodus: Gods and Kings på bio för att använda 800 av mina SF-bonuspoäng till en fribiljett på en film i närheten av där jag bor denna lediga dag.

Ridley Scotts senaste film är huvudsakligen en 2,5 timmar lång actionfilm baserat på Exodus-avsnittet i Bibeln, som jag personligen inte har läst i detalj men ändå hade ett visst hum om innan jag såg filmen. Som mitt användarnamn antyder och min signatur tydligt visar är jag inte religiös och jag ser därför berättelsen som en saga bland andra sagor.

Filmen har överlag välgjorda specialeffekter och många väldigt kompetenta skådespelare med Christian Bale i huvudrollen (som enligt mig inte gjort en dålig skådespelarinsats i någon film, även om han har varit med i flera ganska dåliga filmer). Det är därför huvudsakligen för att berättelsen i mina ögon är en saga i mängden som jag ger filmen "bara" 6/10 (3/5 på Filmtipset).

Avslutningsvis, för de som inte har någon koll alls på innehållet i Exodus-berättelsen - se inte under några som helst omständigheter denna film tillsammans med någon som har personlig anknytning till december-tsunamin i Sydostasien 2004, eftersom sådana personer med ganska hög sannolikhet kommer att bryta ihop mot slutet av filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in