Citat:
Ursprungligen postat av
saggesaliv
Har lustigt nog endast lyckas se Biutiful av Iñárritus, Babel står dock högt på watchlistan och kommer se den snarast!
Vad tyckte du om Biutiful?
Citat:
Ursprungligen postat av
retrospective
Rekommenderas starkt. Min favorit från "dödstrilogin".
Jag har inte sett 21 Grams, och Babel var för mig (om jag inte minns fel) 7/10.
Projekt: Película
Film 13/37
Amores Perros (2000)
Den första delen i Iñárritus "dödstrilogi" (Amores Perros, 21 Grams, Babel) och den andra av dem som jag ser. Som titeln antyder (perros = hundar) så får vi se hundar. Väldigt många. Som i alla dessa tre filmer är det olika historier som vävs samman genom någon slags olycka, i detta fallet en bilolycka. Vi har Octavio, Susana, Ramiro och deras hund Cofi, vi har Valeria, Daniel och hunden Richie, och uteliggaren El Chavo som tar hand om stadens hemlösa hundar. Mer än så tänker jag inte säga om handlingen. Bra musik (
La vida es un carnaval spelas!

Så underbart skön låt) och även om staden är sliten är det fina miljöer man får se.
Gael García Bernal (som jag såg i
Y Tu Mamá También) gör en bra insats i rollen som Octavio men bäst är nog Emilio Echevarría som den hemlösa El Chavo. Båda är även med i Babel (men inte 21 Grams).
Filmen väcker många känslor, och Iñárritu har uppenbarligen mycket att säga om döden. Först dödstrilogin, och sedan Biutiful. Den här filmen ska ni se!
8/10