2015-07-26, 18:21
Medlem
Gosifs avatar
Såg precis klart Scenic Route från 2013 med bl.a Josh Duhamel och Dan Fogler.

En bra film som levererar! Två män som råkar ut för bilproblem mitt ute i öknen någonstans..

4/5!

Senast redigerad av Gosif 2015-07-26 kl. 18:26.
Citera
2015-07-26, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
"Blackfoot Trail" från 2014. Överlevnadsfilm som utspelas i kanadensiska vildmarken. Jag gillar egentligen överlevnadsfilmer, och särskilt sådana som utspelar sig i vildmark med endast naturens krafter till fiende s.a.s.. Det behövs inga förföljande skurkar eller övernaturliga monster för att det ska bli tillräckligt spännande och läskigt.

Men den här filmen var irriterande p.g.a. huvudpersonerna var så förbannat dumma! Särskilt mannen i paret. Ge sig ut i värsta vildmarken utan grundläggande utrustning och först och främst utan kunskap. När folk är så där dumma kan jag inte sympatisera lika mycket med dem, som när det är en intelligent huvudperson som visar sig vara en värdig motståndare mot björnar o.s.v.. (Tänk "The Edge" t.ex..) Dessutom är färgerna bleka och det är uppenbarligen låg-budget.

Slutet var dock lite roligt:

Ger den 4/10. Fast som varningsfilm att visa t.ex. i skolor skulle jag kunna ge den högre poäng, för man tänker hela tiden: "det DÄR dumma ska jag aldrig göra".
Senast redigerad av Merwinna 2015-07-26 kl. 18:50.
Citera
2015-07-26, 20:28
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Såg precis klart Scenic Route från 2013 med bl.a Josh Duhamel och Dan Fogler.

En bra film som levererar! Två män som råkar ut för bilproblem mitt ute i öknen någonstans..

4/5!

Citera
2015-07-26, 20:30
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja

Citera
2015-07-26, 20:32
Bannlyst

Derek (Edward Norton) är en före detta skinnskalle och medlem i ett nazistgäng. Han döms till fängelse efter att ha begått ett rasrelaterat brott. Tiden i fängelse får Derek att börja tänka om men när han släpps ut upptäcker han att hans yngre bror Danny (Edward Furlong) är på väg längs samma väg som han själv färdades. Derek bestämmer sig för att försöka hjälpa sin bror innan det är för sent.

Filmen är väldigt bra och välspelad. Jag har hört den jämföras med Stanley Kubricks A Clockwork Orange och jag håller med om att det finns vissa likheter. Det här är en av 90-talets bästa filmer.

Betyget blir en 9:a på skalan 0-10.

Leigh (Kristen Bell) ska snart fylla 30 och upplever att hennes liv inte utvecklats till det hon hoppats på. Hon känner sig osäker på vad hon vill göra men bestämmer sig för att flytta in hos sina föräldrar och tar sen jobb som badvakt. Med tiden inleder hon ett riskfyllt förhållande med en tonåring.

Jag ångrar att jag såg den här skiten. Filmen är 98 minuter lång men det känns som tio timmar och den handlar i princip bara om en vuxen kvinna som beter sig som en fjortis och inte vill acceptera att hon måste bli vuxen. Att den dessutom har nominerats till priser är ett mysterium. Det enda pris den skulle förtjäna är en "razzle".

Betyget blir en 2:a på skalan 0-10.
Citera
2015-07-26, 20:35
Medlem
bombaccis avatar
Var på bio idag och tittade på Ant-Man. Tycker den var helt okej. Gillar när det är lite "karaktärsutveckling" och inte mission impossible styket när de springer omkring o gör omöjliga saker. Tycker egentligen att den här filmen hade förmodligen varit lika bra utan 3D. Hade ganska svårt att se texten i början.

Snyggaste scenen tyckte jag annars var när ant-man "förvandlades" för första gången och fick springa från vattnet.

Gillade fighten med "superskurken" på slutet. Snyggt att göra det i miniatyrform och sedan i normal storlek.

Får 6/10 av mig.
Citera
2015-07-26, 21:55
Medlem
cargo 2009

Otroligt tråkig och seg. Skyr den som pesten. 1/5.
Citera
2015-07-26, 22:12
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solopoetry.
Take shelter (från 2011)

Såg nyss klart den här. Handlar om en man som lever ett harmoniskt liv med sin hörselskadade dotter och fru. En natt börjar han drömma hemska drömmar och allt eftersom börjar det bli svårt att avgöra vad som är verklighet och vad som bara existerar i hans huvud. Håller han på att bli schizofren? Det är en psykologisk film om rädslan för allt vi inte kan kontrollera.

Den var riktigt riktigt bra. 5/5

Kul att höra! Sneglat åt den ett par gånger utan att komma till skott, kanske får bli den inom kort då.
Citera
2015-07-26, 22:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Kul att höra! Sneglat åt den ett par gånger utan att komma till skott, kanske får bli den inom kort då.
När den ändå är så på tapeten och hyllas här inne får jag passa på att instämma med att det är en bra film men jag håller den inte så högt som de som brakar till med femmorna.
Citera
2015-07-26, 22:41
Medlem
nihilverums avatar
Blindness (2008)

En stad drabbas av en epidemi av omedelbar blindhet som underligt nog beskrivs som vit snarare än svart av de som drabbats. De första offren förs till ett övergivet mentalsjukhus, men samvaron där havererar snart när antalet växer okontrollerat och de fysiskt starkare angriper de svagare och behåller de begränsade matransonerna för sig själva. Ett ögonvittne dyker dock upp när en kvinna som inte drabbats (Julianne Moore) följer med sin drabbade make (Mark Ruffalo) till sjukhuset. Hon låtsas vara blind och hjälper en grupp blinda att hantera situationen så gott det går.

Ganska intressant koncept och välgjord postapokalyptisk stämning. Mycket internationell rollbesättning. Baserad på en roman av José Saramago med samma engelska titel.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-07-26, 22:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
När den ändå är så på tapeten och hyllas här inne får jag passa på att instämma med att det är en bra film men jag håller den inte så högt som de som brakar till med femmorna.

Jag tycker inte heller att den riktigt är en 5/5 utan snarare en stabil 4/5.
Citera
2015-07-26, 23:02
Medlem
Clean,Shaven 1993

Om en schizofrenisk man (Peter Greene) som försöker få tillbaka sin dotter från hennes adoptivfamilj.
Rejält blek, deprimerande och realistisk insikt om hur livet kan se ut för en med schizofreni. Han bilar igenom Usa i sökandet efter dottern och paranoian blir större och större.
Stämningen i filmen är allmänt obehaglig, skickligt inspelat.
Måste påpeka att Clean,Shaven var ganska unik, har nog aldrig sett något liknande förut.

Gillade den starkt!

8 av 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in