2014-10-07, 08:00
Medlem
sim-man92s avatar
The China Syndrome http://www.imdb.com/title/tt0078966/
Bästa nysedda filmen för i år, easy. Skrev ett kortkort omdöme på filmtipset..
Citat:
Fy tusan vilken åktur, håller en på helspänn från första bildruta till den sista. Sjukt intressant story, som både är kompetent och effektivt berättad, Ja sen har vi Jack Lemmon som pricken över i:et. Just nu fullpott 5 av 5, men får nog sova på saken..
Citera
2014-10-07, 09:36
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
The China Syndrome http://www.imdb.com/title/tt0078966/
Bästa nysedda filmen för i år, easy. Skrev ett kortkort omdöme på filmtipset..
En klassiker! Underbart skägg på Michael Douglas också!
Citera
2014-10-07, 10:09
Medlem
saggesalivs avatar
Efter att ha tagit en paus från flashback-skrivandet på cirka fyra månader - vilket i och för sig har varit ganska skönt. Så kom jag på mig själv när jag i förra veckan var på Lunds filmfestival, att jag saknade att skriva om alla filmer jag såg, saknade att dela med mig om mina åsikter och saknade att bråka om vilka filmer som var bra och vilka filmer som var dåliga. Jag tänkte därför i alla fall försöka att lite smått skriva här i filmforumet igen då jag faktiskt hade otroligt kul när jag skrev en 400-ords recension efter vartenda film jag såg.

Därför så tänkte jag att eftersom jag i förra veckan och denna helg var på Lund Fantastisk Film Festival, där jag såg några bottennapp och några toppennapp, så skriver jag lite ort om alla filmer som jag såg där.

The Signal (2014)

Suburban Gothic (2014)

Predestination (2014)

I, Origins (2014)
These Final Hours (2013)

High Kick Angels (2014)
Citera
2014-10-07, 10:09
Medlem
saggesalivs avatar
Lund Fantastisk Film Festival filmer - fortsättning:

Zombeavers (2014)

The Samurai (2014)
Citera
2014-10-07, 11:48
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Efter att ha tagit en paus från flashback-skrivandet på cirka fyra månader - vilket i och för sig har varit ganska skönt. Så kom jag på mig själv när jag i förra veckan var på Lunds filmfestival, att jag saknade att skriva om alla filmer jag såg, saknade att dela med mig om mina åsikter och saknade att bråka om vilka filmer som var bra och vilka filmer som var dåliga. Jag tänkte därför i alla fall försöka att lite smått skriva här i filmforumet igen då jag faktiskt hade otroligt kul när jag skrev en 400-ords recension efter vartenda film jag såg.

Därför så tänkte jag att eftersom jag i förra veckan och denna helg var på Lund Fantastisk Film Festival, där jag såg några bottennapp och några toppennapp, så skriver jag lite ort om alla filmer som jag såg där.

Trevligt att ha dig tillbaka
Citera
2014-10-07, 13:26
Medlem
Bittersteels avatar
The day of the Jackal

Året är 1963. Efter att ett mordförsök på Charles De Gaulle misslyckades, bestämde sig OAS (Organisation armée secrète) för att hyra en utländsk lönnmördare som kalls sig för Schakalen (Edward Fox) för att genomföra dådet. Den franska polisen får reda på det här och för en kamp emot klockan för att kunna stoppa honom och för att rädda presidenten. Kommer de att lyckas?

Det här är andra gången jag ser den här filmen och den är fortfarande en av de bästa thrillers jag har sett. Edward Fox är perfekt som Schakalen. När man ser han planera dådet får man intrycket att det här är en man som planerar alla tänkbara möjligheter som kan inträffa. Lebel (Michael Lonsdale) är polisen som jagar efter Schakalen och han strider mot klockan genom hela filmen och gör en utmärkt insats i filmen. En sak som jag märkte med filmen var att det är ingen musik i filmen efter de första fem minuterna. De enda musiken man hör i filmen, är det som spelas på skärmen.
Jag kan gå på och gå på hur bra den här filmen är i all evighet, men det är verkligen en av de bästa thrillers jag har sett. Se den om du kan.

9/10
Citera
2014-10-07, 14:18
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Efter att ha tagit en paus från flashback-skrivandet på cirka fyra månader
Den legendariska saggen har äntligen hittat tillbaka!
Citera
2014-10-07, 15:14
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillade den inte lika mycket som du, Radcliffe var ju bra och så men Aja som regissör är ingen som jag direkt gillar, Haute Tension är fortfarande hans bästa och boken av Joe Hill ska du läsa om du nu gillade filmen, förutsatt att du läser böcker!

Jag gillade att det kändes "nytt" nått enormt. Nästan allt känns som det är gjort redan, det som känns nytt gör mig glad.
Älskade scenerna när folk utblottade sina mörkaste tankar och sen genomförde det. Jag hade älskat en film som rakt igenom handlar om det.
Citera
2014-10-07, 16:23
Bannlyst
The Signal förtjänar verkligen inte betyget 8 av 10.

Den är snygg och de har skapat en hel del med den lilla budget som fanns, men det tar inte från det väsentliga och det är att filmen är ganska ointressant och trist.

Det är en typisk 2 av 5 film. Den har en hel del brister men den fungerar för stunden. Godkänd, inte mer än så.
Citera
2014-10-07, 16:33
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
The Signal förtjänar verkligen inte betyget 8 av 10.

Den är snygg och de har skapat en hel del med den lilla budget som fanns, men det tar inte från det väsentliga och det är att filmen är ganska ointressant och trist.

Det är en typisk 2 av 5 film. Den har en hel del brister men den fungerar för stunden. Godkänd, inte mer än så.
I en fullsatt biosalong på Sverigepremiär, med perfekt bild och perfekt ljud. Så föll jag pladask, jag älskade den verkligen. Likaså gjorde mitt sällskap. Att det är en lågbudgetsrulle märkte jag inte alls av och jag viste det endast för att det stod i festivalkatalogen. Jag älskade verkligen den filmen och enligt mig är det en av de mest välgjorda och genomtänkta sci-fis på länge. Eubank skapar extremt mycket av väldigt lite egentligen. Utmanande manus, magnifikt och kreativt foto och ett emotionellt koncept gör denna filmen till så mycket mer.

Verkligheten bröts sönder och bytte skepnad, jag fylldes med förundran. Den är helt klart värd 8/10, och den är väldigt nära 9/10, för mig.
Citera
2014-10-07, 18:47
Medlem
saggesalivs avatar
Undead (2013)

Ett zombie-utbrott ankommer till lilla fiskarstaden Berkley. Några få människor lyckas undkomma det, en av dem har varit med om samma sak tidigare. De ska överleva, tillsammans.

Efter att ha sett Daybreakers, och Predestination, Spierig bröderna två andra filmer utöver Undead, hade jag faktiskt ganska höga förväntningar på Undead.

Allting krossas då den första timmen då filmen nästan är olidlig, jag tänker fölera gånger på att stänga av och det verkar som att detta är en av de sä msta filmerna jag sett. Skådespelet är uselt, scenografin är ännu uslare. Ingenting stämmer, storyn är ologiskt och allting är bara förvirrande, på ett störande sätt.

Efter lite mer än 2/3 av filmen, så börjar den faktiskt bli något intressantare, säcken knyts ihop, vi får förklaringar och aliens blandas in i bilden. Men det går knapast att rädda ett sjunkande skepp, bara möjligen få det att sjunka långsammare.

Jag är något splittrat, jag tänkte ett tag på betyg som jag aldrig delar ut - 1/10, men efter slutspurten höjdes den till 2/10, 3/10 och till och med 4/10.

EDIT: Höjer den från 3/10 till 4/10
Senast redigerad av saggesaliv 2014-10-07 kl. 19:05.
Citera
2014-10-07, 18:51
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Undead (2013)

Olidligt dålig. Känns och ser ut som ett skolprojekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in