2014-10-27, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, det är ju en smakfråga, men jag gillar då filmskaparna anammar stilen och greppen i förlagorna och inte förstör dom helt och hållet med att ändra innehållet radikalt som i andra filmer.
Såg att det var någon slags namninsamling på Facebook för att få igång en uppföljare....
Citera
2014-10-27, 21:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Såg att det var någon slags namninsamling på Facebook för att få igång en uppföljare....

Precis, men frågan är om filmbolaget vågar att chansa på en uppföljare, tror inte det rent instinktivt.
Citera
2014-10-27, 21:32
Medlem
tigerpops avatar
Philomena

Bör ha lärt mig vid det här laget att inte döma en film innan jag sett hela. Kändes lite blasé innan jag kommit in i den. Riktigt bra i slutändan.

Citera
2014-10-27, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Precis, men frågan är om filmbolaget vågar att chansa på en uppföljare, tror inte det rent instinktivt.
Nä,den gick väl inte så bra på bio. Tjänade väl in vad den kostade ungefär,har jag för mig...
Finns ju säkrare uppföljare på seriehjälte-filmer (enligt bolagen).
Citera
2014-10-27, 21:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä,den gick väl inte så bra på bio. Tjänade väl in vad den kostade ungefär,har jag för mig... Finns ju säkrare uppföljare på seriehjälte-filmer (enligt bolagen).

Den floppade på bio, men gick ändå till besökarnas hjärtan och gjorde succé på DVD.
Citera
2014-10-27, 22:34
Medlem
Catapillas avatar
400 Blows

Skådespelet och cineografin är helt outstanding, bland det bästa jag sett och musiken är väldigt bra. Tyvärr bryr jag mig inte ett enda skit om någon karaktär i denna filmen, hade exakt samma problem med Pickpocket som är gjord i liknande stil.

Small Change står kvar som min ohotade Truffaut favorit.
Citera
2014-10-28, 00:03
Medlem
saggesalivs avatar
Insomnia (2002)

Varken besviken eller överrumplad. Är nöjd med en trevlig filmupplevelse men inte mer än så.

Nolan är en av de regissörer som har bästa snittbetyget för mig, ändå ser jag inte honom som en av de bästa, inte ens på topp tio, än. Han har två tior, en nia och tre åttor - lysande rakt igenom nästan. Men då har jag inte sett hans två första filmer, Insomnia och Following.

Insomnia är en intressant film. Den har den där härliga amerikansk-småstads-mord/Twin Peaks-auran som jag är så förtjust i. Här med en fin touch att det aldrig blir mörkt i småstaden vilken orsakar storstadspolisen insomnia.

Insomnia är på alla plan en mycket enklare film än vad jag sett av Nolan. Det är som att vi skalat av en senare Nolan-film till grunden så att endast stammen står kvar. För att det går faktiskt att se Nolan här i regi-konsten, även om det inte är så tydligt.

Insomnia var en bra film och får ett bra betyg - 6/10.
Citera
2014-10-28, 00:22
Medlem
Punklivs avatar
Nybyggarna av Jan Troell

Jävlar. Det här är så bra! Minst lika bra som sin föregångare. Jag börjar med det negativa så har vi det ur vägen: den blir stundtals lite tråkig och jag tappar koncentrationen, men det är korta perioder. Och dialekterna, precis som i Utvandrarna var de stundtals kassa.

Men det finns mycket positivt också: bra skådespelare, framför allt Monica Zetterlund som jag måste se mer av. Sugs in så enormt under stora delar av filmen att det känns som att jag bor där med dem i Minnesota. Musiken, fotot och klippningen ska också ha enormt beröm. När Robert och Arvid (vars vänskap är så jävla vacker) har gått vilse ute i öknen och är helt förstörda är fotot, klippningen och musiken (enbart trummor, om jag minns rätt) briljant, och man får en väldigt stark känsla av hur de mår. Svårt att beskriva. Det är fantastiskt i resten av filmen också. Och vilka miljöer! Så vackert!

Den här är betydligt mörkare och mer deprimerande än sin föregångare. Utvandrarna lämnade mig med en trevlig känsla, att det finns hopp och att allting blir bra. I Nybyggarna lämnas jag med en uppgiven känsla som säger att allting går åt helvete, oavsett vem du är.

Det finns gott om starka scener i den här. Vackra, ledsamma, äckliga. Bland annat otroliga landskap, dödsfall, hängning och en scen med ett foster... den visar starka bilder.

Velar över betyget. Under större delen av filmen är den en femma, men dialekterna är som sagt ibland dåliga och den blir i korta perioder lite tråkig så just nu blir det inte en femma, kanske höjer dock.

4/5, den starkaste någonsin.
Senast redigerad av Punkliv 2014-10-28 kl. 00:26.
Citera
2014-10-28, 07:15
Medlem
erlioms avatar
The Seventh Seal (1957)

Nej, blev besviken. Hade nog för höga förväntningar då den blivit hyllad av så många. Dock den första gamla svartvita film jag sett, och jag tror inte jag är mogen nog för att uppskatta det (dels åldersmässigt men framförallt sett till kunskap till film), tyvärr.

Gillade von Sydow och schackscenerna.

6/10.
Citera
2014-10-28, 09:20
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nybyggarna av Jan Troell

Jävlar. Det här är så bra! Minst lika bra som sin föregångare. Jag börjar med det negativa så har vi det ur vägen: den blir stundtals lite tråkig och jag tappar koncentrationen, men det är korta perioder. Och dialekterna, precis som i Utvandrarna var de stundtals kassa.

Men det finns mycket positivt också: bra skådespelare, framför allt Monica Zetterlund som jag måste se mer av. Sugs in så enormt under stora delar av filmen att det känns som att jag bor där med dem i Minnesota. Musiken, fotot och klippningen ska också ha enormt beröm. När Robert och Arvid (vars vänskap är så jävla vacker) har gått vilse ute i öknen och är helt förstörda är fotot, klippningen och musiken (enbart trummor, om jag minns rätt) briljant, och man får en väldigt stark känsla av hur de mår. Svårt att beskriva. Det är fantastiskt i resten av filmen också. Och vilka miljöer! Så vackert!

Den här är betydligt mörkare och mer deprimerande än sin föregångare. Utvandrarna lämnade mig med en trevlig känsla, att det finns hopp och att allting blir bra. I Nybyggarna lämnas jag med en uppgiven känsla som säger att allting går åt helvete, oavsett vem du är.

Det finns gott om starka scener i den här. Vackra, ledsamma, äckliga. Bland annat otroliga landskap, dödsfall, hängning och en scen med ett foster... den visar starka bilder.

Velar över betyget. Under större delen av filmen är den en femma, men dialekterna är som sagt ibland dåliga och den blir i korta perioder lite tråkig så just nu blir det inte en femma, kanske höjer dock.

4/5, den starkaste någonsin.

Otrolig slice of life-film. Har själv bara en stabil fyra på den, men blir sugen på att se om och potentiellt uppgradera när jag läste din recension.

Men första filmen är trots allt bättre och en 5/5. En av de bästa svenska filmerna någonsin.
Citera
2014-10-28, 16:42
Medlem
kanelipullas avatar
Såg Left Behind idag.. en riktigt dålig kalkon-rulle. C-film!! Betyg 1/10

http://www.imdb.com/title/tt2467046/?ref_=rvi_tt
Citera
2014-10-28, 23:07
Medlem
Dawn of the Planet of the Apes (2014)

Var ett tag sedan jag såg föregångaren men jag minns att jag tyckte den var ganska jäkla bra så denna hade lite att leva upp till. Tyckte faktiskt att den höll samma goda kvalité mestadels hela filmen genom. Grymt bra animerad och intressant plot

Betyg: 4.5 bananer av 5 möjliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in