2014-09-05, 22:38
Medlem
Adult World (2013)

Riktigt bra och mysig film faktiskt. Evan peters är ju aldrig fel och emma roberts var helt okej trots att jag oftast starkt ogillar henne. Trevlig film att se nu i höstmörkret. 7/10
Citera
2014-09-05, 22:38
Medlem
Lotsos avatar
Let's Be Cops (2014)

Två vänner som vill ha ut lite mer av livet bestämmer sig för att låtsas vara poliser. När de ovetande ger sig på riktiga gangsters blir leken till allvar.

Detta är ett typiskt exempel på komedifilmer vi har idag som bara inte förstår vad som gör en komedifilm rolig. Detta var ingen rolig film alls, tvärtom det var knappt några skratt alls. Det märktes också på bion. Det kom ett par skratt här och där från publiken, men för det mesta var det dött. Vilket aldrig är ett bra tecken.
Trailern fick mig inte att skratta så mycket, men små flina åt ett par skämt. Men jag såg den främst för min vän ville se den så som den snälla vännen jag är så gick jag och såg den med honom. Men till och med han tyckte detta var en dålig film och att alla de roliga skämten var just i trailern.

Handlingen är inte speciellt intressant. Jag förstår att i komedifilmer så är handlingen verkligen inte i centrum. Något jag förstår, men det betyder inte att handlingen ska vara dålig eller kliché för det.
Detta är ännu en komedifilm som gör vartenda kliché i handboken som existerar. Och det är inte gjort på ett smart sätt eller medvetet som i 22 Jump Street. Filmen bara lockar fram dessa klyschorna för att få en tre akt utifrån en tom komedi utan några bra skämt.
Det blir väldigt frustrerande i långändan och för en film som inte är så lång, kändes det verkligen länge. Redan 30 minuter in började jag kolla på min klocka och visste redan där att detta skulle bli en lång sittning.

Även skurkarna är totalt ointressanta och skit tråkiga. Först så är dem ryssar och jobbar under maffian. Vilken härlig och bra idé, vid 2014! Har jag aldrig sett förr...
Men för att en komedifilm ska funka så måste man ha en skurk som levererar som är underhållande och där skådespelaren spelar över eller bara har skoj med rollen. Samtidigt som skurken även bjuder på en del komedi, samtidigt som han/hon är seriös i sitt handlande.
Men jösses vilka tråksnubbar vi har och jobba med här. Först har vi James D'Arcy som är väldigt dålig. Han spelar sin roll som om han verkligen är i en seriös thriller film och är inget intressant med honom alls. Han gjorde verkligen så filmen stod stilla varje gång han var framför kameran.
Sedan har vi Andy Garcia som är med i 5 minuter. Jag gillar Andy Garcia, men samma problem här. Han spelar rollen för seriös, som om han är i en helt annan film. Han passar inte in och han blir totalt ointressant lika snabbt som han introduceras.

Huvudpersonerna gör inget märkvärdigt i sina roller. Jag har sett Jake Johnson i andra filmer där han verkligen är bra. Safety Not Guaranteed och till och med 21 Jump Street i det lilla man såg honom. Detta är första filmen jag ser honom ha huvudrollen och det märks att han kan vara huvudrollsinnehavaren i en film. Om han får det rätta manuset, detta är verken filmen eller manuset som visar den potentialen.
Damon Wayans Jr. är hyfsad, men hans karaktär har alltid denna inställningen att varje gång någonting händer så vill han vända ryggen åt och inte göra något, tills Jake Johnson övertalar honom. Något som pågår under hela filmens gång. Vilket blir lite tröttsamt i långändan.
Jag tror med det rätta materialet och med den rätta filmen så hade Jake Johnson och Damon Wayans Jr. utan tvekan kunnat bära en komedifilm. Men i detta fallet så är det manusets fel, och karaktärerna blir inte så intressanta eller väl utforskade och det blir problemet med huvudpersonerna.

En annan sak jag störde mig på var att det enda huvudpersonerna behövde göra för att sätta dit skurken som James D'Arcy spelar, så behövde de bara spana på honom. Sedan har de lala bevisen de behöver. Vilket såklart leder till en ganska så vanlig fråga, varför har inte de vanliga poliserna gjort detta?
Vi får veta att varje gång poliserna ska sätta sitt James D'Arcy så har deras ställe alltid varit "rent" och dem har inte hittat några bevis. Men hade då inte en vanlig spaning på honom kunnat göra det? Jag manar jag trodde det var en normal sak poliserna gör för att sätta ditt en seriös brottsling och för att få fram bevisen ännu mer.

En ska som dock fick mig att skratta var i slutet, och detta är en scen som sak tas seriöst. Under hela filmens gång så är Damon Wayans Jr. kär i Nina Dobrev och dem blir ihop under filmens gång (ungefär). Men när han i slutet berättar att han inte är en riktigt polis så gör hon slut (såklart).
Det är först när han återvänder till henne i slutet för att bli tillsammans igen, där hennes respons till honom är:
"Sorry, we don't serve liars here. Can I get you a cup of bullshit for the road?"
Jag vet inte varför, men hennes leverans utav den repliken så var hon seriös, och hela scenen spelas seriös. Men det var det som gjorde det hela så roligt för mig. Att hennes respons var en sådan hård replik i detta scenariot, när någon hade sagt något helt annat eller mer normalare. Och när ens film seriösare moment är det roligaste i en "renodlad" komedifilm så är det inget bra tecken.

I sin helhet kan jag inte mer än att säga detta är en medioker film. Alla roliga skämt var i trailern, och även då när de spelas i helheten i filmen så är de inte så värst roliga.
Skurkarna är totalt ointressanta och skådespelarna som spelar dem tar sin roller alldeles för allvarligt,så det blir nästan som om dem befinner sig i en helt annan film. Handlingen är riktigt dålig och tunn och spelar på varje typiska klichéer vi har sett i de senaste komedifilmerna de senaste åren. Jake Johnson och Damon Wayans Jr. är inte dåliga i filmen, dem fick bara ett uselt manus med varken humor, handling eller karaktärer.
Med tanke på alla polis relaterade komedifilmer som kommit ut, så är detta en av de svagaste. Ta och se The Other Guys, 22 Jump Street eller troligtvis den bästa polis komedifilmen som existerar och den bästa komedifilmen enligt mig från hela 2000-talet, Hot Fuzz.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1924435/?ref_=hm_cht_t4

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=UKIAZjs__Xc
Citera
2014-09-05, 22:56
Medlem
Skitiga Fula och Elaka, det var 10 år sen sist och den är fortfarande helt jävla underbar. 5/5.
Citera
2014-09-05, 23:38
Medlem
Tvonds avatar
X-Men - Days of future past.

Ytterligare en bra Marvel film denna sommaren, riktigt snygg och imponerande cgi fest

Betyg 8 av 10 .
Citera
2014-09-05, 23:48
Medlem
IceEyess avatar
Let's Be Cops

Konceptet var intressant, även om det enligt mitt tycke bar vissa tydliga drag av Hot Fuzz och Rush Hour.

Filmen fungerar klanderfritt som hygglig kvällsunderhållning och innehåller en del dråpligt komiska scener, men ett fullbordat mästerverk är det inte tal om.
Citera
2014-09-06, 00:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyitis
Skitiga Fula och Elaka, det var 10 år sen sist och den är fortfarande helt jävla underbar. 5/5.

Den är riktigt rolig, nästan lika rolig som Brakfesten för att jämföra med en annan klassisk italiensk komedi!
Citera
2014-09-06, 01:20
Medlem
Carnage.s avatar
Jag måste väl krypa till korset och erkänna att jag faktiskt smådiggade Let's Be Cops, som jag avfärdade som skit när trailern släpptes. Kanske har att göra med att jag är lite halvnykter just nu, men jag gillade den fan ändå. Ingen av mina vänner tyckte dock att den var rolig så jag kanske har fel.
Citera
2014-09-06, 01:22
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Jag måste väl krypa till korset och erkänna att jag faktiskt smådiggade Let's Be Cops, som jag avfärdade som skit när trailern släpptes. Kanske har att göra med att jag är lite halvnykter just nu, men jag gillade den fan ändå. Ingen av mina vänner tyckte dock att den var rolig så jag kanske har fel.

Det finns inga rätt eller fel när det kommer till vad man tycker om en film.
Citera
2014-09-06, 01:29
Medlem
[complex]s avatar
Blue is the warmest color.
Riktigt bra film. 8/10
Citera
2014-09-06, 01:31
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Det finns inga rätt eller fel när det kommer till vad man tycker om en film.

I det här fallet så tror jag nog att jag objektivt sett har.. fel.
Citera
2014-09-06, 01:50
Medlem
OleYellers avatar
Life of Crime

Kul att återse Ordell och Louis. Den sistnämnde var inte alls lika trögtänkt här som i Jackie Brown. Skön kidnappningshistoria som höll mig fängslad från start till mål. 3/5

The Two Faces of January

Bra skådespeleri och mysigt att återse Grekland. Intressant story och psykologiskt rimlig. Uppskattad! 3/5

Båda två över förväntan med tanke på vad man brukar få när man drar hem 2013-14-filmer. Det här är två gedigna filmer som står sig. Hade kunnat lägga ut texten långt längre men jag orkar inte. Se!
Citera
2014-09-06, 04:10
Medlem
BlackMetals avatar
Blood from the Mummy's Tomb (1971)

En grupp arkeologer upptäcker drottning Tera's grav. När expeditionsledarens dotter Margareth växer upp blir det uppenbart att hon har drottningens själ i sig och i vuxen ålder börjar hon döda av expeditionsmedlemmarna.

Detta är den enda filmen i serien som inte har en traditionell mumie som springer runt och dödar. De gör något nytt med konceptet och det är jag glad för och dessutom utspelar den sig i nutid (för filmens inspelningsdatum). Filmen känns betydligt mer modern och Margareth känns något intressantare än en mumie då hon fortfarande är sig själv men blir mer och mer övertagen av Queen Tera under filmens gång vilket ger filmen lite djup. Inte för att de gör mycket med det men det finns där.

Det finns ett par sköna och flummiga drömsekvenser och det är utan konkurrens seriens mest blodiga och mörka installation. Även om den är lite av en röra på många sätt så är det ett Hammer som försöker förnya sig och för mig träffar det rätt trots att filmen definitivt har sina problem.

3/5

Sammanfattning:

Hammer's Mummy-filmer har precis som när det kommer till Universal's hamnat lite i skymundan för deras vampyr- och Frankstein-filmer. Det är i båda fallen troligtvis med all rätt då filmerna bara är sämre över lag än de andra två och hur mycket jag än gillar att se en mumie gå runt och döda så föredrar jag fortfarande vampyrer och Frankensteins monster mer då de har utrymme för personlighet och det gäller nog de flesta.

Hammer börjar sin filmserie ambitiöst med att lägga in sina största stjärnor och resultatet blir därför också en bra start för serien och på alla sätt är det den film som håller ihop bäst. De resterande filmerna släpps sporadiskt under deras "horror cycle" och då utan deras stjärnnamn och de ger oss bara mer av samma. Detta fram till den fjärde filmen som gör något nytt med konceptet och moderniserar det hela på ett sätt som i mina ögon lyckas. The Mummy (1959) och Blood from the Mummy's Tomb (1971) är de filmer som är värda att spana in och eftersom de inte är uppföljare till varann finns det ingen anledning att se alla om man inte är ett stort Hammer-fan.

Om jag skulle rangordna filmerna från bäst till sämst blir det så här:
1. The Mummy (1959)
(FB) Vilken film såg du senast?
2. Blood from the Mummy's Tomb (1971)
3. The Curse of the Mummy's Tomb (1964)
4. The Mummy's Shroud (1967)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera