2015-05-03, 09:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ett anständigt liv (1979)

Jag såg om den här gamla vidriga upplevelsen till film. Varför vet jag inte riktigt. Jag har sett hela trilogin i rätt ordning tidigare, så jag hoppade inte på den här värsta delen först. Jag har försökt få tag på kortfilmen Epilog om Kentas död, men inte lyckats. Någon som sett den?

Betyget på den här blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Nu är det dags att se lite anime-komedi för att muntra upp sig själv igen.

Vi fick se den genom skolan på högstadiet, som varnande exempel! Minns än idag att jag blev väldigt illa berörd. Samtidigt fanns det sorglustiga scener, som när de båda männen inte hade med några egna blommor till krematoriet (eller om det var en urnkyrkogård?), utan tog en bukett från en annan död... Men nog avskräckte det alltid!
Citera
2015-05-03, 09:38
Medlem
Citat:

Jag såg om den här gamla vidriga upplevelsen till film. Varför vet jag inte riktigt. Jag har sett hela trilogin i rätt ordning tidigare, så jag hoppade inte på den här värsta delen först. Jag har försökt få tag på kortfilmen Epilog om Kentas död, men inte lyckats. Någon som sett den?

Nu är det dags att se lite anime-komedi för att muntra upp sig själv igen.

Har Epilog på DVD. Tycker om alla filmer väldigt mycket, då första och andra är bäst. Trean håller inte riktigt.
Citera
2015-05-03, 10:11
Medlem
emma80s avatar
Citat:

Jag har försökt få tag på kortfilmen Epilog om Kentas död, men inte lyckats. Någon som sett den?

Jag har båda Modsboxarna på dvd. Vill du äga den så är det den undre boxen, med betydligt mer bonusmaterial, du ska jaga:

http://www.discshop.se/search.php?q=modstrilgin

Nyutgåvan från Noble och Folkets bio (den med bild på framsidan), inte SF-boxen (svart med röd text). Brukar dyka upp på Tradera, second hand m.m. emellanåt.
Senast redigerad av emma80 2015-05-03 kl. 10:15.
Citera
2015-05-03, 11:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Jag har båda Modsboxarna på dvd. Vill du äga den så är det den undre boxen, med betydligt mer bonusmaterial, du ska jaga:

http://www.discshop.se/search.php?q=modstrilgin

Nyutgåvan från Noble och Folkets bio (den med bild på framsidan), inte SF-boxen (svart med röd text). Brukar dyka upp på Tradera, second hand m.m. emellanåt.

Tackar för tipset. Jag ser att alla tre långfilmerna finns i sin helhet på Youtube i nuläget, så det är lite konstigt att ingen verkar ha laddat upp epilogen som bara är på fem minuter om jag förstått det rätt.
Citera
2015-05-03, 11:58
Medlem
Tron är en kultfilm. Storyn består inte av något annat än att de måste slåss mot ett datorprogram som tagit över, den har blivit för mäktig. Hackaren får sina molekyler upplösta av en laser, åker in i datorvärlden och måste slåss där, vilket är skumt (att datorprogrammen är som människor). Snyggt med all neon, effekterna är något utdaterade, måste varit snyggt att se den på bioduken. Man måste älska det ändå. Ska spela det bortglömda spelet från 2003 och efter det se Tron Legacy.

Såg en film som hette Zombie 4.

En tråkig och dålig film, undantaget vissa scener som var bra. Zombierna var mer som zombier i en modern zombie-film, springer, hoppar runt. Filmen hade inte en budget som en modern zombie-film (försöker se så många zombie-filmer jag kan den här månaden). En annan konstig detalj var att några zombier kunde prata och använda vapen.
Citera
2015-05-03, 12:00
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Tackar för tipset. Jag ser att alla tre långfilmerna finns i sin helhet på Youtube i nuläget, så det är lite konstigt att ingen verkar ha laddat upp epilogen som bara är på fem minuter om jag förstått det rätt.
Det kan mycket väl stämma, hade för mig att den bara var 5-6 minuter.

Här är Jonas Åkerlunds film om Modstrilogin och Stefan Jarl, som tröst: http://www.jonasakerlund.com/short-f...ls-modstrilogi
Citera
2015-05-03, 12:17
Medlem
Lotsos avatar
Child 44 (2015)

Moskva 1953. Stalins järngrepp är hårt och obarmhärtigt och säkerhetstjänsten är brutal och urskiljningslös. I detta "perfekta" samhälle finns inga brott, men ändå lever miljoner i ständig skräck. Officeren Leo Demidov är en idealistisk krigshjälte, som är lojal mot sin arbetsgivare. Han tror att han är med och bygger ett perfekt samhälle, men han har börjat tvivla ... tvivla på ett samhälle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar, men där man försöker mörka ett barns död.

Jag såg denna på bio igår och det kanske inte var den bästa dagen att se den på. Jag hade redan igår haft n heldag borta och varit uppe väldigt tidigt. Men min vän och jag beslöt oss för att se filmen ändå trots den något sena tiden och att vi båda två var lite trötta.
Detta gör nog så att min kritik mot filmen kanske inte kommer vara helt 100% genuin då jag faktiskt var nära att somna under filmens gång. Men jag höll mig igenom och såg hela filmen från början till slut.

Men detta är inte en rekommenderad film att se när du är trött. För detta är en film som känns väldigt länge och är ganska sakta gående i sin ton och framfart och det hela blir lite Unbroken vibbar över det. Jag tyckte inte detta var en särskilt spännande film och tyckte tempot var plågsamt.
Grejen är det. Hade filmen haft tillräckligt med intressanta karaktärer så hade jag åtminstone hängt med mer, men där var ingenting för mig att hämta hos karaktärerna alls.

Någonstans där inne finns där en bra film. För handlingen är där egentligen inget fel på. Det är en intressant historia att berätta som Daniel Espinosa har tagit fram. Men hans framförande av historien blir inte bra. Han lyckas inte göra filmen tillräckligt intressant och utveckla eller förstärka några av karaktärerna så de blir intressanta. Där av brydde jag mig aldrig riktigt om handlingen och filmen greppade aldrig tag i mig.
Hade Daniel Espinosa gjort filmen mer spännande med lite mer tempo i sig och gjort karaktärerna mer intressanta så hade filmen nog ändå haft något hos sig. Men detta blir i slutändan det som faller filmen mest.
Problemet är väl också det att han har två olika handlingar som pågår. visst har de två något med varandra att göra, men samtidigt är där tillräckligt med material att filmen kan stå på egna ben med en av dessa handlingar.

Skådespelarna är ju en hel del bra med i den. Man kollar bara på namnen och tänker "okej detta kan ändå bli något". Men dessvärre inte. Skådespelarna skötte sig inte så värst bra. Speciellt inte heller när karaktärerna inte är där. Joel Kinnaman spelar samma karaktär som han spelar i alla hans filmer typ. Den sliskiga och lite fega typen som ändå försöker vara tuff och elak. Gary Oldman är Gary Oldman och Tom Hardy som ändå försöker göra så gott han kan så kommer den där jävla dialekten i vägen för det.
Ibland körde vissa på brytning, ibland körde vissa skådespelarna bara deras vanliga röst som Gary Oldman. Det hela kändes väldigt fattigt i den aspekten och jag kände redan på mig i förväg att det inte skulle bli något bra.

Jag gillade dock att Paddy Considine dök upp i filmen. Jag missade hans namn helt i öppningsscenen så när han dök upp blev jag positivt glad. Jag tänker dock inte säga vad för roll han har, men för mig var han en av filmens höjdpunkter. Däremot fick hans karaktär inget avslut och kändes allt för hastat i slutet med honom.
Även Charles Dance dyker upp i slutet av filmen som en överrasknings cameo. Nu har jag sett tre filmer på bio på kort tid där han dykt upp.

En annan sak jag också gillade var musiken som faktiskt var en av höjdpunkterna. Den lyckades bygga upp en bra stämning mer än vad en scen gjorde.
Även filmens "look" var bra tyckte jag. De har lyckats fånga 50-talets Ryssland bra och även den gråa färgtonen som jag vanligtvis inte brukar uppskatta gav faktiskt filmen mer personlighet och var till nytta här.

I sin helhet är Child 44 en allt för tråkig film som inte har tillräckligt med spännande moment eller bra karaktärer för att jag ska bry mig. Filmens historia är intressant, där ligger någonting här som jag faktiskt hade uppskattat. Men sättet Daniel Espinosa väljer att berätta det på är allt för långsamt och allt för tråkigt gjort.
Skådespelarna trots den fina listan gör ingen anmärkningsvärda insatser. Vissa kör med brytning, andra inte och en del kommer av sig som de spelar karaktärer de spelat förr eller bara beter sig som du förväntar dig skådespelaren kommer skådespela.
Dessutom känns det för mycket med de två olika handlingarna som pågår samtidigt. Trots att de har en röd tråd genom sig så blir det alldeles för mycket.
Musiken och hur filmen såg ut tillsammans med några överraskande skådespelare som dök upp höll mig vaken under filmens gång. Men det är inte rekommenderat att se denna när du är trött, för då riskerar du att hamna i sömn.
På en speltid på 137 minuter blir det alldeles för långt och slutkänslan liknar något från Unbroken.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1014763/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Uia6y9SRsj4
Citera
2015-05-03, 12:58
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Drive är ju dock inte en mainstream-film. Den lyckades bara med att bli populär tack vare att den är riktigt jävla bra. Drive är absolut inte en film som vanligtvis går hem hos "mainstream"-publiken. Den bara gjorde det, men det är en sjukt jäkla bra film och jag kan verkligen inte se hur man kan tycka att Only God Forgives är en bättre film.

Jag hatade inte Only God Forgives för att den inte var en mainstream-film (hatade den inte heller iof) men däremot så är varken den eller Valhalla Rising i närheten av Drives storhet. Du vet också att jag inte är den "normala biobesökaren" eller flera andra skribenter här som har sågat den, så det argumentet faller ganska så snabbt.

Men en sak till: "Drive" riktade sig absolut inte till en mainstream-publik.

Nae, skulle väl kalla Drive för en arthouse-film. En midnight movie som slog igenom, liksom.

Och jag ogillar inte heller Only God Forgives för att den är flummig och annorlunda, jag ogillar den eftersom den är jävligt tråkig och ointressant. Man hade kunnat göra en cool, tv-spelsliknande actionrulle av handlingen, men istället valde Refn att göra en utdragen prettofilm helt utan något som helst underhållningsvärde. Något djup tror jag inte existerar heller. Filmen består vara av utdragna scener av ingenting.
Citera
2015-05-03, 13:58
Medlem
Merwinnas avatar
"Nell" från 1994, om vuxet vargbarn som tas om hand av ett läkarpar. Men frågan är vem som har mest att lära av vem..? Natursköna bilder. Mänskligt och med en underton av erotik som aldrig slår igenom för mycket - men man KÄNNER den erotiska spänningen mellan vargflickan och den manlige läkaren. Jodie Foster är en fantastisk skådespelerska!

Gripande och vackert, jag blir sällan rörd av filmer nuförtiden men jag fällde faktiskt en tår här! Ger den 8 av 10.
Citera
2015-05-03, 14:10
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Och jag ogillar inte heller Only God Forgives för att den är flummig och annorlunda, jag ogillar den eftersom den är jävligt tråkig och ointressant. Man hade kunnat göra en cool, tv-spelsliknande actionrulle av handlingen, men istället valde Refn att göra en utdragen prettofilm helt utan något som helst underhållningsvärde. Något djup tror jag inte existerar heller. Filmen består vara av utdragna scener av ingenting.
Jo där finns ett djup med ett omvänt oidipuskomplex mellan modern och sonen och dess relation är central. Det är Refn vi snackar som har en vison med sina filmer, inte Uwe Boll. Rekommenderar dig att se dokumentären bakom OGF My Life Directed by Nicolas Winding Refn (2014), gjord av frugan Liv Corfixen.
Citera
2015-05-03, 15:40
Medlem
Såg precis klart The Prestige.
Hade mycket höga förväntningar då den har fått så bra kritik och bra betyg på iMDb..
Filmen var enligt mig helt okej, inte jättebra men den var absolut inte dålig MEN ingen film som jag skulle se igen.
I slutet var det ju en härlig twist som höjde filmen en hel del.

Vad tycker ni om filmen?
Citera
2015-05-03, 17:22
Medlem
chessjamts avatar
In Bruges (2008) av Martin McDonagh med Colin Farrell.

Ja, en lite annorlunda gangsterfilm. Typ sightseeing i medeltidsstaden Bruges där den ena roliga situationen/händelsen uppstår efter den andra. Fast mer svart humor där särskilt dvärgskämt tas upp. Kul buddyrelation mellan Farrell och Brendan Gleeson. Filmen blir bättre eller mer spännande kanske jag ska säga när väl Ralph Fiennes dyker upp. Roliga dialekter på alla tre skådisarna. Gleeson och Farrell kör med skotsk respektive irländsk slur på sina repliker och Fiennes kör jag vet inte vad, cockneydialekt? någon annan inhemsk brittisk dialekt som låter rolig när han svär.

Kul annorlunda film där man säger för sig själv "vad fan är det här?" med ett flin i ansiktet. Uppfriskande.

Betyg: 3.5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in