2014-01-20, 21:12
Medlem
Frijss avatar
Tokyo Twilight:

Detta är den blekast och sorgligaste filmen av Ozu som jag har sett. Många av hans filmer innehåller tragiska element, men filmens fokus på den yngre systerns inre konflikt och den äldres situation med en våldsam/kränkande man gjorde filmen till hans mest pessimistiska, och sedan förde slutet med sig en optimistisk känsla när det gäller den äldre dottern; hon har lärt sig av den ensamhet som systern kände och vill ha en ljusare framtid för sin dotter, dock kommer hon själv behöva kämpa med sin mans problem. Med fadern fanns tonen att livet fortsätter, men att dotterns död kommer att vara en vikt som han måste bära med sig .

Platserna som filmen utspelar sig på (Barer, Mahjong salong) innehåller endast smutsiga och osympatiska karaktärer.

En kraftful, sympatisk och välgjord film av den Japanska mästaren Ozu.

Fotografi är mörkt och dystert; passande till vintertiden som filmen utspelar sig i. Ozu medför subtila drag i bakgrunden av scenerna; efter en karaktär nämner vardagligt att det snöar ute ser vi snön falla, och det klipps sedan till huvudkaraktärernas hem där man ser bortom korridoren och rummet, att snön faller för fullt utanför fönstret, otroligt vackert.

4/5
Senast redigerad av Frijs 2014-01-20 kl. 21:59.
Citera
2014-01-20, 21:15
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Tokyo Twilight:

Detta är den blekast och sorgligaste filmen av Ozu som jag har sett. Många av hans filmer innehåller tragiska element, men filmens fokus på den yngre systerns inre konflikt och den äldres situation med en våldsam/kränkande man gjorde filmen till hans mest pessimistiska, och sedan förde slutet med sig en känsla av förlust av livsglädje, men med en ton av att livet fortsätter.

Platserna som filmen utspelar sig på (Barer, Mahjong salong) innehåller endast smutsiga och osympatiska karaktärer.

4/5
Roligt att läsa din recension, har planerat att se filmen den här veckan!
Citera
2014-01-20, 21:26
Medlem
Frijss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Roligt att läsa din recension, har planerat att se filmen den här veckan!

Det är en riktigt bra film, den yngre dottern för med sig en ömhet och svaghet som man verkligen reagerar på.

Filmen har verkligen en konstant känslomässig intensitet.
Senast redigerad av Frijs 2014-01-20 kl. 21:34.
Citera
2014-01-20, 21:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijs
Tokyo Twilight:

Detta är den blekast och sorgligaste filmen av Ozu som jag har sett. Många av hans filmer innehåller tragiska element, men filmens fokus på den yngre systerns inre konflikt och den äldres situation med en våldsam/kränkande man gjorde filmen till hans mest pessimistiska, och sedan förde slutet med sig en optimistisk känsla när det gäller den äldre dottern; hon har lärt sig av den ensamhet som systern kände och vill ha en ljusare framtid för sin dotter, dock kommer hon själv behöva kämpa med sin mans problem. Med fadern fanns tonen att livet fortsätter, men att dotterns död kommer att vara en vikt som han måste bära med sig .

4/5

Tack för tips.
Citera
2014-01-20, 21:44
Medlem
420anonyms avatar
Cube 3.

Den var inte bra, Cube 1 är sevärd men uppföljarna kan skippas om du inte har extremt tråkigt och inte orkar leta efter något bättre att se på.

4/10
Senast redigerad av 420anonym 2014-01-20 kl. 21:58.
Citera
2014-01-20, 21:59
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Jag hoppas att du inte förväntade dig något annat.
Haha nej, jag förväntade mig inget mästerverk utan ville bara få tiden att gå lite.
Citera
2014-01-20, 22:18
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Min favorit helt klart utav Carpenters filmer!
Jag är nästan böjd att hålla med dig här! Den mest underhållande filmen jag sett av honom hittills är det helt klart!

Funderar på att se om Halloween ikväll kanske. Har haft lite svårt att bestämma om jag gillar den eller inte, men just nu så känner jag mig som en idiot som ens övervägt att jag ogillat den... Har varit sugen på att se om den hela dagen och man ska ju se det man känner sig sugen på, så det får nog fan inte hjälpas att jag har massa osedda filmer som också ska ses. Klokt beslut antagligen...

Banshun ska också letas rätt på nu när första Japanfilmen jag inte sett äntligen är här!

Nu blir det se klart Catching Fire! (är inte extremt imponerad ännu...)
Citera
2014-01-20, 22:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jag är nästan böjd att hålla med dig här! Den mest underhållande filmen jag sett av honom hittills är det helt klart!

Nu blir det se klart Catching Fire! (är inte extremt imponerad ännu...)

Big Trouble in Little China är lika underhållande, men den har du nog sett redan?

Gillade inte Catching Fire, boken var mycket, mycket bättre för att använda en sliten klyscha.
Citera
2014-01-20, 22:26
Medlem
upperkatts avatar
Computer Chess. Ganska charmig film, men det räcker inte jättelångt. 6/10.
Citera
2014-01-20, 22:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Big Trouble in Little China är lika underhållande, men den har du nog sett redan?

Gillade inte Catching Fire, boken var mycket, mycket bättre för att använda en sliten klyscha.
Den var min favoritfilm när jag var mycket liten! År och dar sen jag såg den, men det ska det bli ändring på!

Jag kände på mig detta, nu är det en timme kvar visserligen, men känns inte som att den kommer bli bättre än en trea imo...
Citera
2014-01-20, 22:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Den var min favoritfilm när jag var mycket liten! År och dar sen jag såg den, men det ska det bli ändring på!

Jag kände på mig detta, nu är det en timme kvar visserligen, men känns inte som att den kommer bli bättre än en trea imo...

Den var en av mina favoriter i tonåren, kring 13-14 då jag hyrde den på video och såg, då såg man allt av Carpenter som man kunde komma över!

Catching Fire gav jag en svag tvåa i betyg, förstår inte att Filmtipset givit den en femma i betyg, första Twilight är t.o.m. bättre, det tål jag att erkänna!
Citera
2014-01-20, 23:36
Bannlyst
Lords Of London (2014)

Oerhört besviken. England förnekar sig inte som ett av de lägst stående kulturnationerna i Europa. En bedrövlig film trots känd skådespelare som spelar gangster och åker till Italien....
Tunn och barnslig handling och usel regi.

1/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in