Candyman: Farewell to the Flesh (1995) -
http://www.imdb.com/title/tt0112625/
Jag har fina minnen till den första Candyman som jag egentligen borde ha sett innan jag såg den här vedervärdiga uppföljaren då den samtidigt som den är ett hån mot första filmen en fortsättning och tar vid där första slutade. Minns inte helt och hållet hur första filmen slutade så det gjorde det lite svårt att hänga med i början där man knyter an till första, men resten av filmen gick att se hur lätt som helst utan att minnas alltför mycket, det är ju trots allt en helt nu historia om Candyman. Här väljer man att dra upp berättelsen om den moderna myten Candyman, mannen som hemsöker folk som säger hans namn fem gånger framför en spegel och ska enligt legenden i filmernas kanon döda en med sin krokförsedda hand. Kelly Rowan (från The O.C) spelar Annie vars familj tidigare har varit utsatta för historien och legenden Candyman (Tony Todd) och börjar nysta i fallet, något som kommer bli en resa hon sent kommer att glömma, förutsatt att hon överlver.
Såg att dussinregissören Bill Condon ligger bakom den här taffliga uppföljaren, han har b.la gjort två av de sämsta Twilight-filmerna medan han även gjorde Gods and Monsters som jag gillade, men det är väl också den enda bra filmen som han lyckats med bedriften att göra bra. Candyman 2 brister mycket i att man förstör mystiken kring legenden, drar upp den i ljuset och återskapar hur han blev den han blev, finns ingen som helst spänning eller mystik bakom filmen längre. I stället blir det en tråkig slasher i fina New Orleans-miljöer och bjuder på ett par bra scener som kan kännas lite som att Condon återskapar det som Clive Barker skrev, men annars ett stort meh, mycket svag tvåa.
2/5