2014-04-16, 06:00
Medlem
Punklivs avatar
Adams äpplen (2005)

Haha, fan vilken skön film! Riktigt bra och rolig svartkomedi, jag tror att saggesaliv kan gilla den här. Jag tyckte att den var lite småkrånglig att förstå först men allting klarnade till slut. Mads Mikkelsen är fenomenal som den sjuke prästen.

3.5/5
Citera
2014-04-16, 06:42
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Adams äpplen (2005)

Haha, fan vilken skön film! Riktigt bra och rolig svartkomedi, jag tror att saggesaliv kan gilla den här. Jag tyckte att den var lite småkrånglig att förstå först men allting klarnade till slut. Mads Mikkelsen är fenomenal som den sjuke prästen.

3.5/5

Om du gillade den lär du säkert uppskatta Blinkande lyktor, Sprängfarlig Bomb samt De Gröna Slaktarna också
Citera
2014-04-16, 06:51
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Feelgood.
Om du gillade den lär du säkert uppskatta Blinkande lyktor, Sprängfarlig Bomb samt De Gröna Slaktarna också

De verkar falla mig i smaken, ja. Ska definitivt kolla in dem, tack!
Citera
2014-04-16, 07:23
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Adams äpplen (2005)

3.5/5
Det låter absolut som någonting jag skulle kunna gilla! Landar i watchlistan!
Citera
2014-04-16, 09:02
Medlem
mendokusais avatar
Garden State 5/5

Handlar om en snubbe(Zach Braff) som flyttar hem till sen barndomsort efter 10 år på vift. Han träffar då en väldigt speciell tjej(Natalie Portman som för övrigt förgyller filmen i sig) och dom utvecklar snabbt en fin relation till varandra. Hela filmen är bara underbar. Rekommenderas!

Som scrubs hatare lyftes mina ögon en hel del för Zach Braff, likt Jim Carrey i ESOTSM, efter att ha sett denna, underskattad skådis.
Senast redigerad av mendokusai 2014-04-16 kl. 09:09.
Citera
2014-04-16, 10:04
Medlem
3:10 to Yuma (2007)
Bästa moderna västern jag sett! Skitbra skådespelare, bra handling, bra miljöer...slutet var väl inte det bästa, men det var väntat så det förstörde inte filmen. 8/10
Citera
2014-04-16, 10:42
Medlem
Punklivs avatar
The Rum Diary (2011)

Helt okej film. Inte lika bra som boken, verkligen inte, men bra. Det hade inte fungerat utan Johnny Depp. En del skådisar verkade ganska oengagerade. Amber Heard är ju för övrigt otroligt vacker, det var ungefär så jag såg Chenault i boken så det var perfekt.

3/5
Citera
2014-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Adams äpplen (2005)

3.5/5
Älskar både den och De gröna slaktarna, den absurda humorn passar mig perfekt. Blinkande lyktor är också riktigt bra, men gillar dom två andra snäppet mer. Hoppas att Anders Thomas Jensen kommer kommer med en ny film snart, väldigt begåvad regissör och manusförfattare!

Har du sett I kina käkar dom hundar och Gamla män i nya bilar?
Citera
2014-04-16, 12:34
Medlem
The Number 23 (2007)
Kändes väldigt märkligt att se jim carrey i en allvarlig thriller, men det funkade faktiskt. Annorlunda och väldigt spännande film. 7/10
Citera
2014-04-16, 12:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
The Rum Diary (2011)

3/5

Gillade du den ska du spana in Bruce Robinson's film Withnail & I som är otroligt bra!
Citera
2014-04-16, 14:36
Medlem
Lotsos avatar
Animation Month 3: Return of the Animation!

Alvin and the Chipmunks (2007)

Baserad på serien från 80-talet. Alvin, Simon och Theodore är tre ekorrar som håller på att samla in nötter till vintern. Deras träd blir nedhugget för att bli en julgran och hamnar till slut hemma hos Daves. Dave är en låtskrivare som aldrig lyckats trots flera års försök. Nu ska ekorrarna hjälpa honom på bästa möjliga sätt, för de kan även sjunga.

Jag har absolut ingen som helst koppling till Alvin and the Chipmunks. Jag har bara sett klipp från 80-tals serien och det är inget som har intresserat mig och inget jag växt upp med alls. Så filmen var den första officiella Alvin and the Chipmunks produkten jag sett från början till slut.
Vad jag har förstått har den inte så mycket med serien att göra, däremot det enda positiva folk har sagt filmen lyckades med var att Dave och "Chipmunksen" beter sig någorlunda rätt som de gjorde i serien.
Så den här recensionen blir från ett perspektiv från en person som inte alls är förtjust i Alvin and the Chipmunks och knappt sett någonting från serien.

Handlingsmässigt är det ännu en film där inget stort egentligen inträffar. Dave hittar "Chipmunksen", de blir en karriär och den onda personen övertalar dem mot hans sida så han kan tjäna mer pengar. En simpel handling som är extremt kliché strukturerad. Varför ska vartenda barnfilm följa de mest typiska punkterna inom filmformat som de bara kan. Det känns nästan som det står i manusförfattarnas bibel att de måste göra så här trots att det inte alls behövs.
Jag tyckte också "Chipmunksen" var ganska så irriterande. Theodore var väl lite söt ibland som när han hade fått en mardröm, men annars fann jag mig själv irriterad mesta dels av tiden på dem. Ja dem är "barn", men fortfarande gick de mig på nerverna i en del scener.

En sak är säker är att jag gillar Jason Lee en hel del och att se honom i denna var lite plågsamt. Han var inte dålig, men vad han gör i en sådan här film förundrar mig faktiskt. Som tur är lyfter han filmen en del och gör den medioker och sebar igenom från början till slut.
David Cross gör även han ett ok jobb som skurken som vill tjäna pengar, men samma sak här. Vad gör han i en sådan här film?
Jane Lynch dyker upp i en scen för 2-3 minuter och är borta lika snabbt som hon introduceras. Vad var poängen med att ha med Jane Lynch i en sådan kort scen, vem som helst hade kunnat spela den rollen hon spelade. Den är inte ens viktigt för filmens handling. Men det är Jane Lynch så automatisk blir hon awesome! Henne hade filmen gärna fått visa mer av.

Låtarna var heller ingen höjdare. Det var mestadels bara pop, hip-hop och sådant mög alla tonåringar lyssnar på idag som 2007, inte hänt så stor skillnad där inte. Sedan sjöng "Chipmunksen" bara 3-4 låtar under hela filmens gång, så det är jag väl tacksam för.
Men samtidigt lär ju fans utav serien blir missnöjda då det är väl det hela serien gick ut på? Fast då kan jag ha fel...
Animationen på "Chipmunksen" var helt okej. Det var väl få undantag då dem såg riktigt fejkade ut, som när Alvin duschar inne i diskmaskinen, eller varje gång Dave eller Ian gjorde kroppskontakt med dem. Annars såg animationen ganska så bra ut trots att man verkligen ser att dem är fejk.

I sin helhet en okej film. Handlingen är ganska så tam och extremt kliché strukturerad till punkt och prickar. Låtarna var ingen höjdare och "Chipmunksen" blev smått irriterande emellanåt.
Men Jason Lee och David Cross gjorde okej ifrån sig, mest bara för dem är vilka dem är och jag är ett stort fan utav Jason Lee. Så dessa två gjorde filmen hållbar och sebar, samt en liten cameo från Jane Lynch.
Om barn älskar Alvin and the Chipmunks lär de kanske få något underhållande från den, fast sen och andra sidan har jag inte sett serien så jag vet inte hur mycket den håller sig till dess källmaterial.
Personligen fann jag inte den vara så hemsk som många säger att den är, även ifall den är långt ifrån bra.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0952640/?ref_=nv_sr_2

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=TL-9QAZN_zM
Citera
2014-04-16, 15:29
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt filmer från 2010 36/60

Hämnden (2010)

Nu har jag sett den danska oscarsvinnaren Hämnden, som jag sett fram emot, och jag tyckte faktiskt den var bra. Först måste jag bara få tala ur mig Mikael Persbrandt. Som läkare i Afrika är Micke skitbra, verkligen, delarna med Fat Man var riktigt, riktigt bra och mina favoritdelar. Som svensk tvåbarnsfar i Danmark är han skitdålig, alltså verkligen skit - det som provocerade mig allra mest var hur otroligt falsk hans svenska låter - alltså så otroligt provocerande tyckte jag, det låter som han läser direkt ur manus och hans röst är tvärplatt. Men i övrigt så gillade jag filmen, väldigt mycket faktiskt. Allt som allt var detta en mycket mycket bra film, trots det klichéartade slutet, men vad kunde man vänta sig egentligen. inte riktigt värdig Oscarn då jag tycker att Biutiful so också var nominerad var mycket bättre.

Den räcker med nöd och näppe upp till en svag 7/10, pågrund av att historien är riktigt stark och barnskådespelet är otroligt. Även delarna i Afrika är mycket älskvärd. Dock så borde Persbrandt ha en stor känga i huvudet för sin röst, fyfan, jag tror att faktiskt att jag skulle placerat denna filmen mycket högre på min årsbästa-lista om det inte var för det störningsmomentet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in