2013-09-18, 00:10
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Vilka filmer har du sett av Mats Helge? Funderar på att ta en Mats Helge-marathon jag med! Men det lär bli om några veckor då jag fick hem GTA V idag.
Hehe i feel you bro! Suttit och lirat de ett par timmar nu, skönt att de är tillbaka till "GTA-stilen".

Får se om jag överväger att kolla någon rulle senare eller om jag fastnar i Los Santos..
Citera
2013-09-18, 01:02
Medlem
Ollitos avatar
Har precis kollat klart ACAB: All Cops Are Bastards.

Filmen handlar om ett gäng italienska kravallpoliser som man får följa i deras privatliv och vad dom sedan tar med sig av det till jobbet. Tycker filmen var helt klart godkänd och är lätt värd en titt om man inte har något annat för sig.

3/5
Citera
2013-09-18, 02:14
Medlem
The Conjuring

En helt vanlig skräckfilm. Den hade en bra början och verkade rätt välgjord. Filmen handlar som vanligt om en familj som flyttar in i ett hemsökt hus. Saker väsnas, jycken dör, yngsta dottern får en låtsaskompis osv. Även om filmen inte var särskiljt originell så tyckte jag ändå om den i början, men den blev bara fånigare och fånigare. Tillslut så spårar den ur helt, morsan sitter upp och ner i taket besatt av en demon medans någon form av demonexpert försöker få bort demonen genom att läsa ur bibeln och skit. Filmen blev bara så jävla fånig, den slutade med att alla levde lyckligt vidare och demonerna var borta.

Jag ger den 5/10, om ens det.
Citera
2013-09-18, 02:47
Medlem
kuddenchristos avatar
Jag såg alldeles nyss Skyfall på BD, men tidigare såg jag den filmen två gånger på bio. Jag tycker att Skyfall är en av de allra bästa Bondfilmerna. Jag gav den 9/10 på IMDB.
Citera
2013-09-18, 12:04
Medlem
robomans avatar
Listan med 187 superkända titlar betas vidare. Efter succén med Elefantmannen (5 av 5) och min eviga kärlek till Twin Peaks, beslöt jag igår att ge mig på ytterligare två David Lynch-produktioner:

Blue Velvet (1986)
Första halvtimmen är en fullpoängare, den ÄR Twin Peaks-stämningen. Därefter är det bra, men inte fullt så bra. Kyle MacLachlan är en favorit sedan jag såg TP, så bara hans blotta närvaro gör filmen än bättre.
Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tycker inte att historien är lika bra hela vägen. Kanske är det bara för att stämningen skiftar till något hetsigare än den mysrysliga TP-stämningen. Pluspoäng för musiken och dansen på biltaket. Betyg 3 av 5 rödhakar, en ganska stark trea.

Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992)
Om man inte sett Twin Peaks först blir denna film fullständigt obegriplig. Har man däremot unnat sig att se Twin Peaks - ja då är filmen bara HALVT obegriplig. Med andra ord är allt som det ska vara när David Lynch varit i farten. Filmen inleds i underbar TP-anda, men likt Blue Velvet byter även denna film skepnad till något jag inte uppskattar fullt så mycket. Jag hade velat se mer av Cooper och de andra i FBI-gänget, de lämnar mersmak.
Det går från en femma till en trea helt enkelt. Man bör väl ha sett den här filmen, som något slags komplement om man sett serien, och har man inte sett serien bör man genast göra det istället! Med andra ord slutar det ändå med att alla bör ha sett den här filmen, vare sig jag gillar den eller inte! Betyg 3 av 5 ugglor, något svagare än Blue Velvet i mitt tycke.

Lite roligt om FWWM, hittat på twinpeaks.org:s FAQ:
Citat:
Ursprungligen postat av twinpeaks.org FAQ
F4. Why did critics almost universally pan the movie?

[...]

In short:

- anyone expecting a "regular" movie was disappointed and/or
angry

- anyone expecting a horror or "slasher" film (as the
distributor publicized it for the teen market) was
disappointed

- anyone expecting a rehash or resolution of the TV series
was disappointed

- anyone looking for the humor of the TV series was
disappointed

- anyone not very familiar with the TV series was confused

Part of the reason for this, of course, is that it is
typical David Lynch material...

Nu blir det nog något annat än Lynch ett tag. Jag ska nog börja med Reservoir Dogs, därefter Terminator 2, Blade Runner, The Usual Suspects eller Pulp Fiction. Filmer jag antar att man "bör" ha sett...
Citera
2013-09-18, 12:39
Medlem
Rakiis avatar
Breakout (2013)

En B-film med Brendan Fraser som gick direkt till video och det är förståeligt trots att det är en någorlunda bra och underhållande film, men som det ser ut i dagsläget kommer Fraser att fortsätta med B-filmerna då han är bankrutt efter sin skilsmässa och måste ta alla jobb som hans agent kommer över. Hans tid med The Mummy och Gods and Monsters är således förbi, och Dominic Purcell ifrån Prison Break medverkar också som skurk i filmen, ännu en skådespelare som hamnade i direkt till video-facket efter sista avsnittet av tv-serien. Breakout är en korsning av The River Wild (minns någon den?) och Deliverance, en familj blir jagade i skogen efter att ha bevittnat ett mord och måste överleva allt medan katt-och-råtta-leken mellan Frasers karaktär och Purcells karaktär knyter ihop filmen. Det är ett högt tempo samt en korsning mellan överlevnadsthriller och vanlig B-action, underhållande är det i alla fall och det är nog Purcell tillsammans med Ethan Suplee som drar det längsta strået.

2/5

Stitches (2012)

Enkel splatterfilm med enkel hämndhistoria; en clown dör under ett barnkalas och sex år senare då samma personer har födelsedagsfest i samma hus kommer clownen tillbaka och ska utkräva sin hämnd. Stitches är som sagt en ganska lättsam, lättsmält och komisk splatterfilm som inte direkt sparar på krutet då det kommer till våldsscenerna även om dom mestadels är over the top hela tiden, som Peter Jacksons tidiga filmer. Historien är enkel att ta till sig och förbiser man det förutsägbara i filmen så var det ändå en rätt bra upplevelse, även om hämnden var lite i det lamaste laget för en splatterfilm.

2/5
Citera
2013-09-18, 13:02
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Listan med 187 superkända titlar betas vidare. Efter succén med Elefantmannen (5 av 5) och min eviga kärlek till Twin Peaks, beslöt jag igår att ge mig på ytterligare två David Lynch-produktioner:

Blue Velvet (1986)
Första halvtimmen är en fullpoängare, den ÄR Twin Peaks-stämningen. Därefter är det bra, men inte fullt så bra. Kyle MacLachlan är en favorit sedan jag såg TP, så bara hans blotta närvaro gör filmen än bättre.
Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tycker inte att historien är lika bra hela vägen. Kanske är det bara för att stämningen skiftar till något hetsigare än den mysrysliga TP-stämningen. Pluspoäng för musiken och dansen på biltaket. Betyg 3 av 5 rödhakar, en ganska stark trea.

Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992)
Om man inte sett Twin Peaks först blir denna film fullständigt obegriplig. Har man däremot unnat sig att se Twin Peaks - ja då är filmen bara HALVT obegriplig. Med andra ord är allt som det ska vara när David Lynch varit i farten. Filmen inleds i underbar TP-anda, men likt Blue Velvet byter även denna film skepnad till något jag inte uppskattar fullt så mycket. Jag hade velat se mer av Cooper och de andra i FBI-gänget, de lämnar mersmak.
Det går från en femma till en trea helt enkelt. Man bör väl ha sett den här filmen, som något slags komplement om man sett serien, och har man inte sett serien bör man genast göra det istället! Med andra ord slutar det ändå med att alla bör ha sett den här filmen, vare sig jag gillar den eller inte! Betyg 3 av 5 ugglor, något svagare än Blue Velvet i mitt tycke.

Lite roligt om FWWM, hittat på twinpeaks.org:s FAQ:

Nu blir det nog något annat än Lynch ett tag. Jag ska nog börja med Reservoir Dogs, därefter Terminator 2, Blade Runner, The Usual Suspects eller Pulp Fiction. Filmer jag antar att man "bör" ha sett...
Ja. Filmer du bör se. Du kommer inte bli besviken.
Citera
2013-09-18, 13:29
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Ja. Filmer du bör se. Du kommer inte bli besviken.
Kan tänka mig det. Över huvud taget har den här listan levererat väldigt hög kvalitet (inte så konstigt eftersom jag valt världens mest populära filmer, så gott jag kunnat).

Efter 68 filmer har jag fördelat betygen så här:
5 - 3 filmer
4 - 31 filmer
3 - 21 filmer
2 - 13 filmer
1 - 0 filmer

Detta med ett betygsnitt i övrigt på 2,86 på filmtipset. Så jag verkar gilla det mesta på listan.
Citera
2013-09-18, 13:35
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Kan tänka mig det. Över huvud taget har den här listan levererat väldigt hög kvalitet (inte så konstigt eftersom jag valt världens mest populära filmer, så gott jag kunnat).

Efter 68 filmer har jag fördelat betygen så här:
5 - 3 filmer
4 - 31 filmer
3 - 21 filmer
2 - 13 filmer
1 - 0 filmer

Detta med ett betygsnitt i övrigt på 2,86 på filmtipset. Så jag verkar gilla det mesta på listan.
Det är bra att ha bred filmsmak. Även om de filmer du nämner är hyfsat snarlika.
Citera
2013-09-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Stitches (2012)

Enkel splatterfilm med enkel hämndhistoria; en clown dör under ett barnkalas och sex år senare då samma personer har födelsedagsfest i samma hus kommer clownen tillbaka och ska utkräva sin hämnd. Stitches är som sagt en ganska lättsam, lättsmält och komisk splatterfilm som inte direkt sparar på krutet då det kommer till våldsscenerna även om dom mestadels är over the top hela tiden, som Peter Jacksons tidiga filmer. Historien är enkel att ta till sig och förbiser man det förutsägbara i filmen så var det ändå en rätt bra upplevelse, även om hämnden var lite i det lamaste laget för en splatterfilm.

2/5
Låter rätt bra, ska se den senare i veckan kanske!
Citera
2013-09-18, 15:51
Medlem
Rakiis avatar
Curandero (2005)

Har överlag sett väldigt lite mexikansk skräckfilm så det är ju alltid roligt då det kommer nya filmer på tapeten som man kan se, faktum är att denna gjordes 05 men fick först ett släpp tidigare i år på DVD. Sen bör man också nämna att Robert Rodriguez ligger bakom manuset, men det märks inte så värst mycket förutom då det kommer till våldsamheterna och hela filmens styrka ligger mest i atmosfären och det snygga fotot. Trots en historia om religion och satanism överlag, gott emot ont så fanns det inte så mycket att hämta i filmen, den saknar ett driv och samtidigt ett djup som jag gärna ser hos skräckfilmer, så att det inte bara blir blod och hoppa-till-effekter mest hela tiden. Roligt att man har castat Carlos Gallardo som slog igenom i El Mariachi, Rodriguez debutfilm, överlag inte mycket annat att hämta här.

2/5
Citera
2013-09-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Curandero (2005)

Har överlag sett väldigt lite mexikansk skräckfilm så det är ju alltid roligt då det kommer nya filmer på tapeten som man kan se, faktum är att denna gjordes 05 men fick först ett släpp tidigare i år på DVD. Sen bör man också nämna att Robert Rodriguez ligger bakom manuset, men det märks inte så värst mycket förutom då det kommer till våldsamheterna och hela filmens styrka ligger mest i atmosfären och det snygga fotot. Trots en historia om religion och satanism överlag, gott emot ont så fanns det inte så mycket att hämta i filmen, den saknar ett driv och samtidigt ett djup som jag gärna ser hos skräckfilmer, så att det inte bara blir blod och hoppa-till-effekter mest hela tiden. Roligt att man har castat Carlos Gallardo som slog igenom i El Mariachi, Rodriguez debutfilm, överlag inte mycket annat att hämta här.

2/5
Tyckte att goret i framtidsvisionerna var rätt snygga faktiskt. Den hade potential att göras mycket intressantare då det fanns delar i manuset som hade kunnat utvecklats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in