2014-02-23, 21:48
Bannlyst
Soshite chichi ni naru-Like Father like Son
Regi: Hirokazu Koreeda
http://www.imdb.com/title/tt2331143/?ref_=nv_sr_1

Masaharu Fukuyama spelar Ryota Nonomiya som är en hårt arbetande och framgångsrik man. Han är en elitist! Hans måtto är självständighet och därför ska hans enda barn från början drillas hårt genom pianospelande, vet och etikett och en tydlig strukturerad vardag bestående av regler och uppmaningar. Något uppmuntrande vill han inte ge sin son utan det räcker med den kärlek han får från sin moder. Mer än så leder till att barnet blir bortskämd och inte kan stå på egna ben.
Rirî Furankîspelar Yudai Saiki vars liv ser helt annorlunda ut. Han driver en egen elbutik, tjänar inga större summor men tar ett stort ansvar för familjen och är ofta närvarande med barnen både genom lekar men framför allt genom att låta barnen vara där när han andas, lagar radiostyrda bilar och inte minst badar!! Hans mått i livet lyder "varför göra någonting idag när jag kan göra det i morgon". Han är något av en bohem men framför allt värdesätter han papparollen och vikten att vara närvarande när barnen växer upp...
Dagen kommer...när de båda familjerna får reda på beskedet om att deras barn har förväxlats...på sjukhuset..den där dagen för 6 år sen....

Koreeda har åter igen skapat ett relationsdrama av rang. Men denna gång har han gått ett steg längre ut i periferin genom att utforska ett kontroversiellt ämne om föräldraskap och blodsband. Hur långt är vi beredda att gå? Går det att byta ut någon man älskar som inte visar sig vara det biologiska avkomman?
Like Father like som behandlar dessa frågor samt frågan av identitet. Det är en sak att bli präglad av sina föräldrar men samtidigt finns det också nedärvda egenskaper som blir extra synliga när föräldrarna konfronteras med ödet.

Koreeda är mästerlig på att skapa stämning genom små medel. Istället för att överdramatisera saker så väljer han en lågmäld ton med vackert ackompanjerad pianostämma som får en att sitta klistrad från början till slut. Det är inte bara männen och faderskap det handlar om utan också kvinnornas roll i det hela. Skulden av att som mamma inte sett att ens eget barn från början aldrig var lik en själv. Like Father like son är ett socialt experiment som med Koreedas fingrar framkallar oerhörda känslor. Vi har barnens egna känslor, blandat med föräldrarnas sorg och hopp. Det är lätt att som regissör falla i fällan och överdramatisera en sån här historia men Koreeda är mästerlig på att berätta utifrån både barnen och föräldrarnas perspektiv. Det är det olika karaktärerna som får stå i centrum och ge filmen dess själ. Framförallt Ryota Nonomiya kalla och osympatiska person kontra Yudai Saiki som framstår som clownen med det varma hjärtat. Denna kontrast är vad som definierar Like Father like Son och bakgrunden till det ligger i det förflutna...

Betyg: Like Father Like son
är en emotionell resa från början till slut. Men det är varken såsigt eller överdramatiserat. Det är helt enkelt Koreeda och det finns ingen annan regissör idag som är så bra på att skildra historier mellan barn och vuxna från deras egna ögon. Med I Wish tog Koreeda oss iväg på ett härligt nostalgiskt sommarlov. Med Like Father Like Son får han oss att förstå föräldraskapets betydelse och inte minst faderskapet....Klar 4:a av 5. En av Koreedas bästa filmer och top 2 bästa filmer från 2013....
Senast redigerad av PieterBruegel 2014-02-23 kl. 21:50.
Citera
2014-02-23, 21:57
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Klar 4:a av 5. En av Koreedas bästa filmer och top 2 bästa filmer från 2013....

Vilken är etta?

Ser fram emot Like father Like Son. Av de filmer från 2013 jag har kvar att se är det en av de jag ser fram emot mest. Tyvärr så visade inte min lokala biograf den, och SF i min stad är för litet så där går den inte heller. Tråkigt, hade gärna sett den på bio, men jag tror nog inte jag kommer resa långa vägar för det. Väntar på en bra rip istället.
Citera
2014-02-23, 22:12
Bannlyst
Ettan är en hemlis. Men den som är insatt vet ju att det är en Japan det med...
Citera
2014-02-24, 08:40
Medlem
Rakiis avatar
Tänkte se Like father, like son i eftermiddag om allt går som det ska! Trailern gav mig verkligen mersmak!
Citera
2014-02-24, 10:01
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Kul att någon mer gillar denna fantastiska film. Innan tror jag bara det var jag och Rakii på hela forumet som gillade den, alla andra gav den en totalsågning. Stark sjua, nästan en åtta fick den av mig. Fortfarande en av 2013-års bästa filmer (18de plats av just nu 79 sedda filmer från 2013). Samt även den första filmen jag recenserade i denna tråden.

Exakt samma betyg från mig. Jag skulle nog säga att det är Refns svagaste film, men utan den jämförelsen står den stadigt.
Citera
2014-02-24, 10:23
Medlem
Rakiis avatar
Combat Shock (1984)

En ren och skär mardröm till film, och i synnerhet nu då jag såg Director's Cut av den som jag inte gjorde senast då jag såg den, mer närbilder på huvudpersonens missbildade bebis nu och mera våld känns det som. Mörk och tung skildring av PTSS och krigspsykos, skicklig skildring av huvudpersonens innersta tankar ackompanjerat till åttiotalssynthing musik som påminner om Carpenter och ja, finns väl inte mycket mera att säga, se den och hoppa över Sella Turcica som påminner om denna.

4/5
Citera
2014-02-24, 10:59
Medlem
Gosifs avatar
Robocop från 87.

En framtidsfilm som handlar om robotpolisen Murphy Aka Robocop. Såg filmen sist som liten grabb och jag tycker än idag att det är en väldigt bra film efter Terminator.

4/5
Citera
2014-02-24, 13:05
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Exakt samma betyg från mig. Jag skulle nog säga att det är Refns svagaste film, men utan den jämförelsen står den stadigt.
Nu har jag ju inte sett Pusher filmerna än, inte heller Bleeder (har den nedladdad och ska se snarast). Men alla andra jag sett av honom har varit mycket trevliga. Skulle säga att OGF är några strån vassare än både Valhalla Rising och Fear X.

Bronson och Drive är båda bättre än OGF, varav Drive är hans bästa enligt mig. (stark nia och en femteplats på 2011-listan).
Citera
2014-02-24, 14:00
Medlem
Punklivs avatar
Class of Nuke 'Em High (1986)

En charmig och smårolig film, den bjöd på några skratt. Förvänta er inget mästerverk (gör man det kan man nästan kallas dum i huvudet), men ett roligt tidsfördriv!

2.5/5, på Filmtipset får den 2/5.

Edit: underbart soundtrack för övrigt, som det nästan alltid är i sådana här rullar.

http://www.youtube.com/watch?v=7wcgKrBAAec

Edit 2; http://www.imdb.com/title/tt0090849/?ref_=nv_sr_2
Senast redigerad av Punkliv 2014-02-24 kl. 14:03.
Citera
2014-02-24, 14:21
Medlem
StonedSwedes avatar
Taken - Pierre Morel
En av världens absolut fånigaste filmer.. Men visst är den underhållande.
Citera
2014-02-24, 14:56
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Nu har jag ju inte sett Pusher filmerna än, inte heller Bleeder (har den nedladdad och ska se snarast). Men alla andra jag sett av honom har varit mycket trevliga. Skulle säga att OGF är några strån vassare än både Valhalla Rising och Fear X.

Bronson och Drive är båda bättre än OGF, varav Drive är hans bästa enligt mig. (stark nia och en femteplats på 2011-listan).

Bleeder kommer du nog tycka om! Valhalla Rising sjöng rakt in i hjärtat på mig en klar tia, men det är ju smaksak... Gillade slutet på Fear X väldigt mycket. Hur vi än rankar dem är vi nog överens om att Refn är genial.
Citera
2014-02-24, 15:11
Bannlyst
L'apollonide (Souvenirs de la Maison Close) Det är början på 1900-talet och filmen låter oss följa några prostituerade i en bordell i Paris. Till bordellen kommer en dag Pauline för att jobba. Hon är ung, 16 år verkar vara den ålder då många börjar jobba på bordellen, lite lagom mullig och rödhårig och hade därför säkert varit en fröjd för Gustav Ekdahl (Jarl Kulle), från filmen Fanny och Alexander, att tumla omkull i sängen med. Maj (Pernilla August) var ju ung, lagom mullig och rödhårig och den som gladde Gustav så mycket. Jag förväntade mig att Paulines ungdom skulle orsaka lite turbulens på bordellen, men inga direkta problem uppstår.

L'apollonide är en rätt stillsam film, en del skulle kanske kalla den tråkig, men jag gillade den. Jag hade såklart inte klagat om det hände lite mer saker som påverkade hororna på något sätt och gav filmen lite mer handling. Jag blev ganska förvånad att Hafsia Herzi visade brösten i filmen. Men kanske faktumet att hon är född i Frankrike har gjort att hon är sekulariserad muslim och därför vågade klä av sig. Hon gör en bra prestation i filmen Couscous för den som vill se henne lite mer.

7/10

På nätet finns det en version uppdelad på två filer. Med hjälp av VirtualDub och lite meckande med att klippa bort en liten bit från den första filen skapas lätt en fil på 1.35Gb. På nätet finns också en fil med engelska undertexter som blir synkad med ljudet om filmen sätts ihop rätt i VirtualDub. De filer med undertexter för den tvådelade versionen av filmen var tyvärr inte synkade med ljudet så att göra en fil med hjälp av VirtualDub är säkert bättre än att hålla på och försöka synka allt i VLC.
Senast redigerad av pethom 2014-02-24 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in