2014-01-11, 10:08
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
En lite kul detalj som jag hörde av en vän är att bankandet på bröstet, som blir en återkommande faktor i filmen, improviserades helt och var inte tänkt att vara med egentligen. Det var Scorsese som tyckte det lät så jävla bra när Matthew McConaughey gick och övade sin röst inför inspelningen, med ett bankande på bröstet, så att han tog med det, som en ganska stor grej också, i filmen.

Det är också något jag gillade med filmen, McConaughey är enbart med i 10 minuter i början men lämnar störst avtryck på karaktären Belfort. Det är han som gör och skapar det som komma skall.
Citera
2014-01-11, 10:55
Medlem
saggesalivs avatar
Fick Scorsese-feber efter The Wolf of Wall Street oct kör ett mini Scorsese-race i helgen.

Först ut var Taxi Driver (1973)

Taxi Driver är fortfarande Scorsese´s bästa film någonsin. Jag har sett den en gång innan och medvetet undvikit att se om den för att jag vet att det förmodligen skulle förstöra mina första upplevelse. First love never die you know.

Mycket riktigt så tyckte jag inte Taxi Driver hade samma exakta precishet som första gången jag såg den. Men ändå, det är fortfarande en av de bästa filmer jag någonsin sett. Om jag skulle ha gjort en lista över bästa filmer någonsin, vilket jag inte har gjort då jag känner att jag sett för lite film från 20-50-talet och för lite utländska storheter för att kunna göra en sådan lista, men om jag skulle ha gjort det, idag, så skulle Taxi Driver vara med på, ja topp 25. Den lågstämda stämningen, kombinerat med fotot och allt vackert skådespel skapar magi. Det finns inga rum för misstag här och det finns inte heller några jävla misstag. Det är perfektion.

Bernard Herrmanns musik är ju så jävla underbar den också. Jag vet att jag hade den där återkommande slingan i huvudet flera veckor efter jag såg Taxi Driver senast. Jag vet att det kommer bli likadant denna gång.

Jag vet att Scorsese aldrig kommer kunna överträffa Taxi Driver, hur många filmer om knark han än gör.

En fin detalj noterade jag denna gången som jag inte noterade förra gången - dessa jävla fantastiska eftertexterna, som rullar i högra hörnet i ett underbart typsnitt med en retro-anande färg, samtidigt som kameran ligger och vilar på backspegeln i taxin. Jag tycker alltid att Kubricks eftertexter är de bästa, men detta måste vara det bästa jag sett. Bara kolla på det här (eftertexterna börjar 0:40. Näst snyggaste i filmen efter De Niros mohawk!

Taxi Driver får det ända betyget som den någonsin kommer kunna få - 10/10
Citera
2014-01-11, 10:58
Medlem
Anchorman 2: The Legend Continues

Kan mycket väl vara den bästa komedin sedan Anchorman 1. Hysterisk i vissa fall, kunde på riktigt inte få luft. Skrattade så jag fick ont i magen och det var jag inte ensam om i salongen.

av 5
Citera
2014-01-11, 11:04
Medlem
[complex]s avatar
The wolf of wall street.

Den var riktigt jävla bra. En av dom bättre filmerna med Leonardo DiCaprio.
Kanske en av dom bästa jag sett på länge och med honom. Jag gillade den skarpt!

9/10. Rekommenderas varmt. Det var en grym film, gillade det mesta och har inget att klaga över. Bra skit. Inception och denna. Han förtjänar sin oscar nångång.
Citera
2014-01-11, 13:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Måste säga att jag är avundsjuk från din reaktion. Det var exakt så jag ville känna efteråt, men blev inte riktigt det.

Samma här, hade hoppats på mycket mera men blev en helt vanlig Scorsefilm i mina ögon som han har gjort sedan början av 00-talet, men jag är inget direkt fan utav honom heller, solid trea i betyg.
Citera
2014-01-11, 14:09
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Måste säga att jag är avundsjuk från din reaktion. Det var exakt så jag ville känna efteråt, men blev inte riktigt det.

Haha, ja, är fortfarande helt uppspelt av filmen. Alltså fan vad jag gillade den. Ville inte att den skulle sluta. En Caligula för.. ja, den här generationen, typ.

Lemmon-scenen måste gå till filmhistorien som en av de mest briljanta scenerna någonsin.
Citera
2014-01-11, 14:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Lemmon-scenen måste gå till filmhistorien som en av de mest briljanta scenerna någonsin.

Njae, visst var den bra gjord och var lite underhållande men knappast så pass briljant som du och många vill få den till. Filmen hade enormt bra potential till en början med Leo's voice over och Matthew (orkar inte ens försöka stava efternamnet), men sen blev jag bara mer och mer ointresserad.
Citera
2014-01-11, 15:12
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Njae, visst var den bra gjord och var lite underhållande men knappast så pass briljant som du och många vill få den till. Filmen hade enormt bra potential till en början med Leo's voice over och Matthew (orkar inte ens försöka stava efternamnet), men sen blev jag bara mer och mer ointresserad.

Den enda överdosscenen jag kan komma på som är lika genial är A Perfect Day i Trainspotting. Inte för att jag har någon aning om hur det är att vara påverkad av sånt där skräp, men filmiskt sätt så är dessa scener mästerligt utförda.

Hade inte alls förväntat mig att filmen skulle vara så rolig, men jag skrattade nästan hela tiden. Precis min typ av humor. Fan, den slår nog ut Pain & Gain när det kommer till den bästa filmen från 2013, enligt mig.
Citera
2014-01-11, 15:34
Medlem
NirvanAs avatar
Captain Phillips
Inte min typ av film, aldrig riktigt gillat dessa "yeah 'MURICA" filmer... Tom hanks gör det väl ok men inget som sticker ut typ "The Green Mile" prestationen, själva filmen fann jag inte så spännande heller och irriterande med alla gapiga äckliga somalier

2/5
Citera
2014-01-11, 15:34
Medlem
saggesalivs avatar
Andra Scorsese för dagen är nere.

Tjuren från Bronx (1980)

Först vill jag börja med att säg att jag såg Tjuren Från Bronx för väldigt många år sedan, då gillade jag den otroligt mycket. Tiden gick och jag glömde bort den mer och mer, men jag hade fortfarande bilden av att jag gillade den väldigt mycket och att det var en av Scorese´s bästa filmer.

Tjuren Från Bronx handlar som bekant om legendariska boxningsikonen Jake LaMotta.

De Niro som spelar huvudrollen som Jake LaMotta gör en av sina absolut bästa roller någonsin, inte konstigt att han tog hem en Oscars för den.

Men filmen var inte så bra som jag mindes. Tolka mig inte fel, det var fortfarande en väldigt bra film, en av de bästa boxningsfilmer jag någonsin sett. Underbart foto, fantastiskt skådespeleri, klippningen, musiken, ja, alla ingredienser är rätt för denna gryta av upplevelse. Genuint och äkta. Jag måste bara berömma klippningen ännu en gång, den har en perfekt dynamik i sin svartvita fasad som osar mörker. När det slängs in färgbilder som ska visa en mellanperiod där LaMotta gifter sig, så lyckas filmen, med ett nästan övertydligt budskap förmedla att dessa var tiden då LaMotta var lycklig.

Tjuren från Bronx var inte en så solklar tia som jag mindes den. Den landar däremot på antingen en nia eller åtta. Något tveksamt ger jag den nian. 9/10
Senast redigerad av saggesaliv 2014-01-11 kl. 15:37.
Citera
2014-01-11, 15:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Hade inte alls förväntat mig att filmen skulle vara så rolig, men jag skrattade nästan hela tiden. Precis min typ av humor. Fan, den slår nog ut Pain & Gain när det kommer till den bästa filmen från 2013, enligt mig.

Tyckte själv att Pain & Gain var bättre och mycket roligare samt mera underhållande!
Citera
2014-01-11, 15:39
Medlem
Bittersteels avatar
The Hitcher (1986)

Jag har hört mycket bra om den här filmen, och jag kan säga, att jag inte blev besviken. Det är en utmärk thriller som gör att man inte sliter ögonen från bilden. Rutger Hauer är Ruger Hauer (alltså awesome i allt) och det är ett nöje att se honom i den här. Bra film. Se den om ni inte har gjort det.

8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in