Fick Scorsese-feber efter The Wolf of Wall Street oct kör ett mini Scorsese-race i helgen.
Först ut var
Taxi Driver (1973)
Taxi Driver är fortfarande Scorsese´s bästa film någonsin. Jag har sett den en gång innan och medvetet undvikit att se om den för att jag vet att det förmodligen skulle förstöra mina första upplevelse. First love never die you know.
Mycket riktigt så tyckte jag inte Taxi Driver hade samma exakta precishet som första gången jag såg den. Men ändå, det är fortfarande en av de bästa filmer jag någonsin sett. Om jag skulle ha gjort en lista över bästa filmer någonsin, vilket jag inte har gjort då jag känner att jag sett för lite film från 20-50-talet och för lite utländska storheter för att kunna göra en sådan lista, men om jag skulle ha gjort det, idag, så skulle Taxi Driver vara med på, ja topp 25. Den lågstämda stämningen, kombinerat med fotot och allt vackert skådespel skapar magi. Det finns inga rum för misstag här och det finns inte heller några jävla misstag. Det är perfektion.
Bernard Herrmanns musik är ju så jävla underbar den också. Jag vet att jag hade den där återkommande slingan i huvudet flera veckor efter jag såg Taxi Driver senast. Jag vet att det kommer bli likadant denna gång.
Jag vet att Scorsese aldrig kommer kunna överträffa Taxi Driver, hur många filmer om knark han än gör.
En fin detalj noterade jag denna gången som jag inte noterade förra gången - dessa jävla fantastiska eftertexterna, som rullar i högra hörnet i ett underbart typsnitt med en retro-anande färg, samtidigt som kameran ligger och vilar på backspegeln i taxin. Jag tycker alltid att Kubricks eftertexter är de bästa, men detta måste vara det bästa jag sett. Bara kolla på det
här (eftertexterna börjar 0:40. Näst snyggaste i filmen efter De Niros mohawk!
Taxi Driver får det ända betyget som den någonsin kommer kunna få -
10/10