Captain Phillips (2013)
En sann historia som fyllde löpsedlarna i april 2009 när fartygskaptenen Richard Phillips, en gift tvåbarnsfar, kapitulerade och överlämnade sig till somaliska pirater för att skydda sin besättning utanför Afrikas kust.
En välgjord spännande thriller som har starka skådespelare som gör ett bra jobb och en handling som håller tillräckligt för att det känns bra. Det är ju baserad på en sann historia (ännu en från 2013?) så handlingen följer ju ett mönster, men att lyckas med att göra en film som utspelar sig enbart till havs kan vara knepigt. Men filmer som Life of Pi och en annan med Tom Hanks där han visserligen är strandsatt på en öde ö, men ungefär desamma, Cast Away, har lyckas göra det bra och detta är ännu en sådan bra film.
Men med det sagt är det långt ifrån ett mästerverk. Vad jag hatade mest med denna filmen var kameraarbetet. Jag förstår verkligen vad Paul Greengrass försöker göra och varför den skakiga kameran. då det ska känns mer dokumentär-artig och få en mer realistisk och seriös ton över det hela så du kan bli investerad ännu mer. Men det hela kändes som jag verkligen var ute i havs med vågor som var 20 meter höga, och jag fick i vissa scener huvudvärk då den skakiga kameran verkligen var mer jobbig än gav en effekt.
Sedan kändes slutet på filmen något utdraget. De höll på flertals gånger under 10-15 minuter att ändra riktning. "Nu är Tom Hanks nästan räddad, bara lite till... nej han blev fångad igen, vänta nu är han nära att bli räddad igen, aj piraterna fick honom igen".
Ungefär så kändes det framåt slutet och vare sig det hände på riktigt eller inte så var det väldigt utdraget och funkar inte alls i filmformat då du snabbt blir trött på det och tappar intresse att när han väl blir räddad i slutet är det inte alls lika dramatiskt som filmen vill ha det till att vilja bli.
Men filmen gör upp det med bra skådespelare som gör väldigt bra insatser. Tom Hanks är bra när han väl väljer rätt roller, och detta är en roll för honom och han gör bra ifrån sig. Desamma går för piraterna som alla fyra lyckas vara dem som kommer av sig som bäst och är höjdpunkten på filmen. Filmen kanske tappar lite utav tempot efter att Tom Hanks åker med piraterna i livbåten från fartyget men den blir ändå aldrig tråkig och är fortfarande hållbar och intressant.
I sin helhet en mycket bra film i mitt tycke. Kanske inte någon av 2013års bästa filmer, men inte långt ifrån. Den har bra skådespelare och en välskriven huvudperson som du sympatiserar med, en handling som håller intresset uppe även ifall slutet blir lite långvarigt och utdraget och med en fin touch på det hela är det en generellt spännande thriller film som lovar det den lovar.
Jag kan bara tänka mig vilket helvete det var för den riktiga kaptenen. Men i all ärlighetens namn, vad är det för titel? Captain Philips, nej bättre kan ni, var är fantasin någonstans?
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1535109/?ref_=nv_sr_2
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=_3ASoBrFGlc