2013-12-14, 00:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

Jag såg The Extended Cut på 3 h och jag får tillägga att jag inte är något fan av LoTR. Först filmen föll mig i smaken, men de två sista gav mig inget. Jag har således skjutit på att se The Hobbit men jag tänkte som filmintresserade måste jag ha sett de.

Det som jag främst gillade med Hobbit var dialogscenerna, särskilt vid Rivendall där skådespelargiganterna möts. Storyn var intressant men alla fightingscener blev tröttsamma i längden. Ibland kändes det som en barnfilm och det verkar tyvärr som Peter Jackson nästan enbart har haft dollartecken för ögonen när han gjort Hobbit, för att göra alla åldersgrupper till lags. Stråkmusiken som användas i tid och otid och det smöriga slutet när Thorin och Bilbo blir vänner och alla står och hurrar blev bara för mycket Hollywood. Kom igen Peter Jackson, kan du inte bättre? CGI:n var också en stor besvikelse med trollen, orcherna och goblinerna som inte såg naturliga ut i miljön. Det förstörde mycket av sagokänslan för mig och det kändes ibland som att kolla på ett tv-spel. Varför inte använda riktiga skådespelare och make-up när allt annat känns så fejk?

Skådespelarinsatserna var det inget fel på även om dvärgarnas jovialiska ton kunde varit något irriterande. Jag var lite skeptisk till hur Martin Freeman skulle axla rollen som Bilbo efter Ian Holm men jag tyckte han hittade ett perfekt tonläge.

Tyvärr känns det som att Peter Jackson har stressat sig igenom denna trilogi (för profitens skull) och förlitat sig alltför mycket på CGI i tron om att publiken inte ser genom den tunna fernissan. Hade mer fokus legat på dialog och relationerna och mindre på action hade jag nog gillat Hobbit mer.

The Desolation of Smaug får jag ju se nu, men jag känner inte för att se den på bio.

Betyg: 2/5
Citera
2013-12-14, 00:16
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Blev lite sugen på att se den serien, undrar om den går att få tag på...
Sök på Festival Family Classics på Youtube.
Citera
2013-12-14, 00:20
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Sök på Festival Family Classics på Youtube.

Tack!

Några av dem verkar ha släppts på DVD, får kolla närmre på det när jag kommer från jobbet.
Citera
2013-12-14, 00:57
Medlem
NaSteffes avatar
Fight Club (1999)
Det mesta har väl redan sagts om den här rullen, men man kan väl älta den lite till.
Första gången jag såg denna rulle. Konstigt kanske att se den så långt i efterhand och speciellt med all den berömmelse den har fått, men så kan det ju vara ibland. Har inte sett Titanic heller för den som undrar...
Det flesta vet väl storyn men jag drar igenom den lite snabbt.
En snubbe (Edvard Norton) som inte kan sova på nätterna börjar gå på olika terapigrupper. han upptäcket att det hjälper honom och fortsätter. Sedan kommer Martha (Helena Bonham Carter) och förstör allt för honom.
I jobbet träffar han Taylor Durden (Brad Pitt). En person som är rätt speciell. Efter att en incident sker så träffas det igen på en bar. Efter att ha varit på baren så uppmanar Durden Norton att slå honom, vilket han gör. Durden slår sedan tillbaka och Norton upptäcker att han finner det njutbart. Det börjar slåss och vips så upptäcker fler vad det gör. Detta leder då till att Fight Club bildas. Mer avslöjar jag inte.
Jag gillade filmen (surprise,surprise). Voice-over är någonting jag gillar, det rycker alltid med en i handlingen. Jag tyckte den var spännande och både Norton, Pitt och Carter spelar bra. Är någonting med Carter som jag tycker är speciellt, men inte kan sätta fingret på.
Sensmoralen (som jag tolkar den) med själva klubben är intressant. Sedan är också twisten bra. Det intressanta är att jag redan visste twisten (hade fått höra av kompisar som råkat försäga sig), men upplösningen var ändå rätt bra

Är osäker på betyg, har börjat få svårare för det på senare tid. Men ger 3.5. Kan dock lika väl vara en 4. Blir lätt snurrig.
Bra film i vilket fall!
Citera
2013-12-14, 01:10
Medlem
Sliparns avatar
Oldboy

Hade länge tänkt se denna film, men det blev aldrig riktigt av. Blev inte besviken kan jag säga! Hela storylinen kändes originell och genomtänkt, bra skådespeleri, sjuka twistar och rent allmän asian-style badassness. 8/10!
Citera
2013-12-14, 01:15
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Yes det kan jag göra. Jag har inte sett Pinocchio än men tänkte göra det snart. Vilka har du kvar att se?

Jag hittade denna också (som jag inte kände till sen tidigare), A Christmas Tree (1972).

http://www.youtube.com/watch?v=jAV0bySib8U

Det är ingen "officiell" Rankin/Bass Christmas Specials men ingick i en serie de gjorde på 70-talet som avhandlade klassiska sagor.

Tänkte om du ville se den...

Tack, det uppskattas! Kommer kanske se filmen vi får se då jag har andra julfilmer att ta mig igenom i första hand, men tack för tipset.
De två jag har kvar kommer det recension på nedanför då jag precis sett klart dem.

OnT:

Holiday Clusterfuck!

The Leprechauns' Christmas Gold (1981)

Utan tvekan den sämsta Rankin/Bass filmen. Jag vet inte alls vad jag såg i denna då jag tyckte handlingen var en enda röra och jag förstod knappt något.
En ung sjöman kommer i land på en ö som e bebodd av leprechauns där han ska ta ett träd eftersom kapten vill ha trädet (ja försök inte att förstå logik då det är den minst konstiga delen), och när sjömannen tar trädet så kommer en häxa upp och försöker ta till sig guldet då hon försökt få tag på guldet sedan flera år tillbaka.
Filmen känns otroligt kort för en sådan komplex handling och den känns väldigt förhastad och jag hann knappt med ibland. Sedan så var där knappt något utav intresse vid handlingen och att försöka göra en julrelaterad film med leprechauns och guld är riktigt långsökt i mina ögon.

Låtarna var dock bra och Art Carney gjorde en bra röstinsats och med tanke på att den enbart är 25 minuter lång så blev jag inte så arg då det inte var så mycket onödig tid. Men det är typ de enda tre positiva sakerna med filmen.

I sin helhet den sämsta Rankin/Bass filmen. Den har ingen charm eller lika bra som resterande filmer och jag vet inte hur denna idén ens kom till från första början. Halv mysig visst men väldigt långt ifrån en julfilm i mina ögon då den känslan var totalt frånvarande.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0223634/?ref_=fn_al_tt_1

Hela Filmen:
http://www.dailymotion.com/video/xw4...gold_lifestyle

The Life & Adventures of Santa Claus (1985)

Problemet med denna är att Rankin/Bass redan har en julrelaterad film som handlar om jultomtens ursprung och hur han kom till och även i mina ögon deras bästa film, Santa Claus Is Comin' to Town. Så varför göra en till origin story på jultomten? Det känns bara onödigt och framför allt när den inte når upp till samma kvalité som föregående film.
Andra problemet jag hade med filmen är att de försöker göra jultomten i denna versionen så likt som Jesus som möjligt. Jag vet att filmen är baserad på en bok, men det kom verkligen av sig som om jultomten var Jesus vilket jag kunde störa mig lite på.
Precis som förra filmen var denna också något förvirrande men det var bara för att så mycket saker hände samtidigt att jag satt som ett frågetecken ibland. Speciellt i början av filmen.

Det är verkligen synd att detta är den sista Rankin/Bass julrelaterade filmen då det verkligen hade sina höjdpunkter men någon gång faller de stora även också riktigt platt. Kola på Pixar till exempel, fantastiska filmer men sedan har de ju också Cars 1+2 som är riktigt dåliga. Men att gå ut på denna kändes lite tamt, tomt och något tråkigt.

I sin helhet var detta ingen direkt höjdare heller i mina ögon. Den hade heller ingen charm direkt i sig men något bättre än föregående var den då jag fick mer ut ur den och fann den inte lika meningslös även ifall Rankin/Bass redan gjort denna historien förr fast på annat sätt.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0089488/?ref_=fn_al_tt_1

Hela Filmen:
https://archive.org/details/TheLifeA...esOfSantaClaus

Brukar inte göra detta fören i slutet men med tanke på att Rankin/Bass filmerna var sin egen del så kommer hör för skoj skull min rakning utav alla deras julrelaterade filmer:

1. Santa Claus Is Comin' to Town (1970) 4/5
2. Rudolph, the Red-Nosed Reindeer (1964) 4/5

3. The Year Without a Santa Claus (1974) 3.5/5

4. The Little Drummer Boy (1968) 3/5
5. Rudolph's Shiny New Year (1976) 3/5
6. Frosty the Snowman (1969) 3/5
7. Frosty's Winter Wonderland (1976) 3/5
8. Pinocchio's Christmas (1980) 3/5
9. Jack Frost (1979) 3/5
10. 'Twas the Night Before Christmas (1974) 3/5
11. Nestor, the Long-Eared Christmas Donkey (1977) 3/5
12. The First Christmas: The Story of the First Christmas Snow (1975) 3/5
13. The Little Drummer Boy Book II (1976) 3/5
14. Cricket on the Hearth (1967) 3/5

15. Rudolph and Frosty's Christmas in July (1979) 2.5/5
16. The Life & Adventures of Santa Claus (1985) 2.5/5

17. The Leprechauns' Christmas Gold (1981) 2/5

Imorgon går vi in i Fas 3 bland julfilmerna!
Citera
2013-12-14, 02:04
Medlem
Dimaks avatar
jOBS 2013
Skit bra film, inte haft en sån här go känsla sen jag såg Deaparted första gången, Jag tycker Ashton kuthcer gör en jävligt bra roll som Steve Jobs!

9/10
Citera
2013-12-14, 11:53
Bannlyst
Fantastic 4

En okej film inte mer, den är ganska klyshig och röriga actionmoment, men stundtals underhållande. 5/10
Citera
2013-12-14, 14:12
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Brokeback Mountain från 2006(?)
Bra, deprimerande kärleksdrama. Är överhajpad bara för att det handlar om bögar men den funkar vilket som.
3/5
Citera
2013-12-14, 16:30
Medlem
StonedSwedes avatar
L.A. Confidential - Curtis Hanson
Otroligt bra, fram tills slutet.. När man får veta vem skurken är blir filmen nästan parodisk, var nästan så att jag trodde att han skulle säga "Oh.. so you finally figured it out, ey?". Sådär märkligt kliché-artat, passade verkligen inte in.
Citera
2013-12-14, 17:25
Medlem
Lotsos avatar
Holiday Clusterfuck!

All I Want for Christmas (1991)

All I Want for Christmas handlar om en pojke och flicka som vill ha deras föräldrar tillbaka tillsammans igen vid jul och planerar en egen plan för att se till att det händer.
Handlingsmässigt är det inget speciellt och den är fylld med de klyschiga karaktärerna. Modern gifter sig med en kille som är asshole och en snobb som ingen gillar, fadern älskar barnen och älskar fortfarande modern, medan modern är bländad och är först i slutet som hon själv försåt vilken asshole killen hon ska gifta sig med är och får känslor för fadern igen.
Det har gjorts miljontals förr och jag kan inte ens räkna upp hur många filmer som följer denna struktur. Men det är en barnfilm och så långt som barnfilmer går är denna något harmlös och har sin lilla charm till sig och att ha den vid juletid hjälper enormt också såklart.
Även Leslie Nielsen dyker upp som jultomten och till en början sak vi tro att han är en vanlig köpcentrums tomte men man förstår tidigt in att han är den riktiga tomten. Vilket såklart kanske känns lite konstigt att tomten verkligen existerar i denna världen när filmen har en någorlunda realistisk och seriös handling. Men det gör faktiskt ingenting då det ger en någorlunda härlig charm till sig och får en ännu bättre julkänsla till sig. Samt det är en bra ursäkt att ha Leslie Nielsen i den, en person jag verkligen älskar i filmer.

Filmen gjordes 1991 men känns mer som en 80-tals film då den har en del saker som utmärker 80-tals filmerna väldigt mycket i sig. Bland annat är där ett minimontage i mitten av filmen som ska vara ledsamt när Ethan (ena barnet) ser på en familjevideo från när han var barn. Sådana scener gör att filmen blir lite out dated, men jag som älskar 80-talet och filmerna som kom ut då är lite utav en sucker för sådana scener.
Filmen är definitivt mer riktad åt barngruppen än vuxengruppen. Dock torr jag att där är en del scener som lär uttråka barnet då filmen tar en ganska så "realistisk och seriös" ton i sig, och med det så menar jag där är inget extraordinärt som händer i den. Det är en händelse i någons liv vi följer eller ja två personer. Så jag tror en del av det barnen lär finna något tråkigt medan vuxna lär finna filmen väldigt klyschig.
Jag gillar dock att en barnfilm tar upp en sådan seriös fråga som många barn i världen upplever, en skilsmässa mellan deras föräldrar.Dessvärre så går filmen inte så mycket ner i djupet på den punkten och istället fokuserar mer på komedin och har en mer "underbar" tid och som sagt gör en klichéfylld film utav det.
Komedin i filmen var hyfsad, där var ett par ställen som jag skrattade och småfnissade åt. Men en renodlad komedi var det inte i mina ögon och hade kanske lite mer dramatiska och romantiska delar i sig än komedi.

I sin helhet en helt okej film. Den är klichéfylld och extremt förutsägbar. Man listar ut hur det hela skulle sluta inom 10 minuter. Men det hade en gnutta charm i sig, främst tack vare att den utspelar sig vid juletid och den är rätt så harmlös och i slutändan är du glad hur det hela slutade och ger en varm känsla i kroppen.
Dessvärre så tror jag att filmen har för många tråkiga delar för de mindre och alldeles för många klyschiga delar för de äldre.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0101301/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=NZcvznx1rPo
Citera
2013-12-14, 18:19
Bannlyst
Unstoppable:
Kansek en av de mest spännande och bästa filmerna jag har sett. Jag var insatt från början och till slutet, ett mästerverk rakt av.

10/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in