The Call (2013)
En generellt spännande och underhållande thriller film den första timmen och där de sista 30 minuterna är dåliga.
Till en början gillar jag konceptet med en person som ringer och är i en bil tillfångatagen och hur taktiska och smarta de måste vara för att rädda personen och försöka fly. Visst är det taget en hel del från filmen Buried men det funkar fortfarande. Är det förutsägbart? En del men den tappar fortfarande inte stämningen eller tempot, vilket gör att den första timmen är underhållande.
Däremot så är det den sista 30 minuterna av filmen som verkligen drar ner filmen. Det är efter samtalet avslutas och när filmen är i tredje akten och ska avslutas. Abigail Breslin är inte längre i bilen och Halle Berry tänker personligen gå efter kidnapparen/mördaren Michael. För det första så blir filmen extremt förutsägbar och tempot och stämningen från de två första akterna försvinner totalt och blir en långsammare film som bara känns tråkig och dryg.
Den blir också allt mer skräckrelaterad och följer de klassiska strukturerna ifrån en skräckfilm vilket gör att också det hela känns som en helt annan film jämfört med hur resten av filmen spelas. Sedan så undrade jag varför Halle Berry inte ringde polisen. Jag kan förstå hennes frustration och vilja att gå ner där nere och attackera Michael och försäkra att Abigail Breslin lever. Men att hon inte ringer en enda gång blir bara skrattretande löjligt.
Sist men inte minst allra slutet som var så otroligt klyschigt dåligt att man bara utbrister i skratt över hur jäkla dåligt det hela spelades ut.
I sin helhet var detta en medioker thriller film. Det är den första timmen som gör den sevärd. Den har ett tempo och en stämning som aldrig blir segt och är underhållande.
Dock så blir den sista akten seg, tråkig, förutsägbar och känns totalt som en annan film. Den hade funkat betydligt bättre ifall det hela utspelade sig via samtalet.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1911644/?ref_=nv_sr_3
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=PmhyUuLKwa4