Thor: The Dark World (2013)
Fas 2 i Marvel serien är i fullgång och andra filmen är Thor: The Dark World. Jag minns när jag såg trailern och fler klipp från filmen och fick en känsla av att detta kunde mycket väl bli en film som var bättre än första filmen. Jag tyckte första filmen var bra men där var något som saknades och jag fann den inte så himla episk som jag ville ha den. Samt den kändes mer som den obligatoriska filmen inför själva Avengers filmen.
Trailern och klippen jag såg visade en mer episk och mer djupare handling samt en skurk som verkade mer seriös samt mer hotfull. Dessvärre så blev Thor 2 lite av samma visa för mig som med första filmen. Den var inte dålig och ganska så bra men jag förväntade mig fortfarande något lite bättre.
Den hade sin del av humor samtidigt som actionscenerna var väldigt bra gjorda och underhållande. Dessvärre så får inte alla karaktärerna tid att skina. Det är egentligen bara Thor, Jane och Loki som är i centrum här där resten blir mer eller mindre slängd åt sidan.
När halva filmen har gått så försvinner in princip Asgårds karaktärerna och in kommer jordkaraktärerna som Stellan Skarsgård och Kat Dennings. En sak som jag faktiskt gillade i första filmen var blandningen de gjorde mellan hur de skiftade från jord till Asgård. Men här så utspelar sig 80% av filmen i Asgård, 15% på jorden och 5% vid "The Dark World". Jag hade gärna velat se en mer skiftning som de gjorde i första filmen.
Filmen är dessutom rätt så förutsägbar. Där är en scen involverad en karaktär men hur det hela slutade var rätt så uppenbart, vilket är denna filmens största negativa. Jag fann den vara alldeles för förutsägbar. Vilket det känns lite som att dessa filmerna börjar bli lite. Kanske kör de lite på samma rutiner som dem gjorde innan vilket gör att nu vet man redan på ett ungefär hur det hela kommer sluta.
Skådespelarna gör fortfarande ett bra jobb. Jag gillar Chris Hemsworth som hor väldigt mycket och han är alldeles passande för rollen och får en fortfarande att skratta åt vissa saker som händer på jorden. Christopher Eccleston som jag mest känner till som Doctor Who känner man knappt igen i all makeup men gör även han ett bra jobb att spela skurken, dock får han inte tillräckligt med speltid framför kameran. Men personen som såklart stjäl showen är Tom Hiddleston som Loki. Ännu en gång visar han att detta är hans roll och ingen annan kan spela den. Precis som med Robert Downey Jr, kan jag bara se dessa två personerna spela dessa roller och ingen annan.
Jag vill också sanbbt bara nämna en scen som är i eftertexterna och jag vet inte riktigt om det klassas som spoilers men de borde det inte vara. Om något stanna kvar efter art-work scenerna spelats klart under eftertexterna så kommer en scen med Benicio Del Toro som The Collector. Detta är då såklart en scen som leder in till Guardians of the Galaxy.
Men under denna minut som Benicio Del Toro spelar The Collector sålde han mig! Om detta är så han tänker prata, röra sig, reagera och skådespela i Guardians of the Galaxy filmen kan jag inget annat än att var sjukt taggad. Hans rollinsatts på de få minuterna var helt makalöst hur han spelade den rollen. Det var nästan som om han var hög eller någonting men det passade in så jävla bra att han sålde denna karaktärerna att jag måste fan se honom som skurken nu i Guardians of the Galaxy.
Om han tänker skådespela som han gjorde i slutet på Thor 2 i Guardians of the Galaxy så kan det mycket väl bli en av de bästa superhjälte skurkarna någonsin porträttat inom film. Ja till och med där uppe med Heath Ledger som Jokern!
I sin helhet en bra film. Det är inte den bästa filmen inom dessa Marvel filmerna. Den har sin del av humor och actionscenerna är underhållande och bra gjorda. Skådespelarna gör som vanligt ett bra jobb och filmen lyckas balansera tonen mellan drama, humor, äventyr och action ganska så bra.
Jag må kanske ha förväntat lite mer från filmen men som den är, är det ingen dålig film alls utan snarare tvärtom en bra film överlag och ja, jag gillade den nog ändå något mera än första filmen.
Är ni inget fan utav superhjältefilmer eller dessa Marvel filmerna sen innan kolla inte hit då. Den följer samma mönster och samma linje som alla de föregående filmerna så denna lär inte ändra er åsikt. Men personer som jag som gillar dessa filmerna lär såklart ha en underhållande tid och finna filmerna bra i slutändan. Om något så fick jag se Benicio Del Toro som The Collector!
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1981115/?ref_=hm_cs_t1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=npvJ9FTgZbM