2013-07-06, 17:12
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Dersu Uzala

En fantastisk film på alla plan, fotot är otroligt vackert och miljöerna från Sibirien var en fröjd för ögat och jag uppskattade att den var så lågmäld som den var. Tempot är inte högt men uppskattningsvis tog det tio minuter innan jag var helt fast i Kurosawas magi och hur mycket det än finns att skriva om alla tekniska aspekter så märks det hur viktig den här filmen var för Kurosawa. Här ville han visa att han var en regissör att räkna med och att han inte var slut och vilken uppvisning i filmskapande jag fick se. Det är svårt att inte älska karaktären Dersu och hans drivkraft till att stanna ute i naturen och jag kan inte minnas att jag sett någon annan film där vänskap har skildrats på ett så ärligt och fint sätt.

Det här var min sjunde film av Akira Kurosawa och den första där jag efter en sittning måste dela ut toppbetyget, det är möjligt att fler filmer av honom kommer att nå det betyget i framtiden men här finns det inte något att tveka över. Det är en fantastisk film om vänskap och hur människan har förlorat kontakten med naturen kombinerat med en film där varenda bildruta mer eller mindre är ren perfektion. Det här är utan tvekan en av de bästa filmerna jag har sett.

5/5
Den har jag faktiskt osedd, annars har jag sett ganska många av hans filmer. Måste ta itu med det snart...

Jag blev än mer sugen efter att ha läst ditt omdöme!
Citera
2013-07-06, 17:36
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Kul att läsa ditt omdöme och kul att du gilla den så pass mycket!

Tack själv, det var ditt omdöme som fick mig till att se filmen. Det är en sådan film som jag har tänkt att se i flera år och den levde upp till mina förväntningar och mer därtill.

Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Den har jag faktiskt osedd, annars har jag sett ganska många av hans filmer. Måste ta itu med det snart...

Jag blev än mer sugen efter att ha läst ditt omdöme!

Se den, du kommer inte att bli besviken.
Citera
2013-07-06, 18:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Tack själv, det var ditt omdöme som fick mig till att se filmen. Det är en sådan film som jag har tänkt att se i flera år och den levde upp till mina förväntningar och mer därtill.

Se den, du kommer inte att bli besviken.
Nej, jag har inte räknat med det heller. Har spart några av de största klassikerna till sist. 7 Samurai, Den Vilda Flykten och Dersu Uzala.

Se hans tidigare filmer också! Sugata Sanshirô 1&2, One Wonderful Sunday, tex.
Citera
2013-07-06, 18:26
Medlem
Ratis avatar
Full Metal Jacket (1987) Definitionen av klassiker
9/10
Citera
2013-07-06, 18:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Full Metal Jacket (1987) Definitionen av klassiker
9/10

Tycker dock att hela scenen där en av huvudrollsinnehavarna börjar att veva karatesparkar i luften då dom är i Hanoi och får kameran stulen är lite väl märklig, annars en väldigt bra film.
Citera
2013-07-06, 18:51
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tycker dock att hela scenen där en av huvudrollsinnehavarna börjar att veva karatesparkar i luften då dom är i Hanoi och får kameran stulen är lite väl märklig, annars en väldigt bra film.

Finns en del konstiga scener i filmen.
Första timmen av filmen får 10/10, dom sista 56 minuterna får endast 9/10.
Känns på något sätt inte riktigt som en tvättäkta krigsfilm.
Citera
2013-07-06, 18:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Känns på något sätt inte riktigt som en tvättäkta krigsfilm.

Som med Apocalypse Now, kriget är en bakgrundshandling till en annan story.

Håller med dig också, bootcamp-delen är en klockren femma i min bok, resten är en stabil fyra, håller den dock som Kubricks tredje eller fjärde bästa film. A Clockwork Orange slåss med den om tredjeplatsen.
Citera
2013-07-06, 19:48
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Nej, jag har inte räknat med det heller. Har spart några av de största klassikerna till sist. 7 Samurai, Den Vilda Flykten och Dersu Uzala.

Se hans tidigare filmer också! Sugata Sanshirô 1&2, One Wonderful Sunday, tex.

Jag har också sparat Den Vilda Flykten, den ska jag se någon gång under sommaren. Tack för tipset om de filmerna, de ska jag ta och se framöver.
Citera
2013-07-06, 19:49
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Jag har också sparat Den Vilda Flykten, den ska jag se någon gång under sommaren. Tack för tipset om de filmerna, de ska jag ta och se framöver.

Du kommer nog inte att bli besviken av The Hidden Fortress!
Citera
2013-07-06, 20:00
Medlem
L.V.X.s avatar
Bloody Spear at Mount Fuji (1955) i regi av Tomu Uchida. Den handlar om en ung samuraj (som behandlar sina tjänare som sina jämlikar men blir en helt annan person när han är full) och hans två tjänare som skall föra en värdefull teskål till Edo. På vägen möter de en massa människor vars historier alla vävs ihop: en sångerska och hennes unga dotter, en pilgrim, en äldre man som skall sälja sin dotter, en polis och en mystisk man som misstänks vara en eftersökt rånare.

En väldigt bra film från en av de mest intressanta perioderna inom japansk film, när regissörer började göra filmer som mer öppet ifrågasatte makt och traditioner. Den här filmen är inget undantag, och den är väl värd att se. Man bör dock vara medveten om att stridsscenerna (som är väldigt få) inte har åldrats med någon värdighet. Det är slag, sparkar och hugg som tydligt missar med en halvmeter, men som ändå dödar. Realistiskt är det inte, men kan man leva med det så är det en strålande film.

4/5

Jag har försökt hitta A Hole of My Own Making av samma regissör, men den verkar vara svår att få tag på: http://en.wikipedia.org/wiki/A_Hole_of_My_Own_Making
Senast redigerad av L.V.X. 2013-07-06 kl. 20:03.
Citera
2013-07-06, 20:06
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Du kommer nog inte att bli besviken av The Hidden Fortress!

Den verkar riktigt intressant på förhand, så jag tar nog och ser den redan nästa vecka.
Citera
2013-07-06, 20:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Den verkar riktigt intressant på förhand, så jag tar nog och ser den redan nästa vecka.

Den har lämnat ett stort avtryck i filmhistorien vilket som du kommer att märka efter att du har sett den!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in