2013-05-21, 17:41
Medlem
Lotsos avatar
Unbreakable (2000)

Om Superman var på denna jord och han inte visste om det, så beskriver Tarantino denna filmen och jag tycker han inte är så långt ifrån. Hur hade det sett ut om en superhjälte existerade bland oss och hur hade det sett ut från ett realistiskt perspektiv. Denna filmen är in princip det och den gör det på ett välplanerat dramatiskt sätt. Det är en välskriven karaktärsstudie film på vår hjälte David Dunn. Filmen vet vilka känslor den ska visa och skådespelarna gör det väldigt bra.
Det är en M. Night Shyamalan film och självklart kan du märka av spåren i den framför allt twist slutet som han har i alla sina filmer. Twisten här listade jag ut 10min innan filmen visade den, vilket är något jag alltid brukar lista ut i hans filmer. Är det en bra twist? Kanske inte direkt den bästa och den känns som en liten billig utväg på en annars välskriven och fantastisk film. Men kollar vi på senare M. Night Shyamalan filmer så är twisten här betydligt bättre men jag hade hellre sett ett litet mer djupt och bättre slut än vad filmen hade. Sedan så hade jag hoppats och önskat att filmen var lite mer än vad den var. Ta mig inte fel jag gillar vägen filmen valde och jag förstår att filmen är menad att vara dramatisk och seriös. Men jag hade hoppats på något lite mer extra eller sett David lite mer i action.
Som jag skrev innan så är skådespelarinsatserna fantastiska framför allt Bruce Willis som är en av mina absoluta favoritskådespelare för han spelar drama lika bra som han gör action. Och här gör han en av sina bästa rollinsatser i mitt tycke. Samuel L. Jackson får dock inte lika mycket att arbeta med och jag hade önskat att få se lite mer av honom och hans karaktär men sedan så ska hans karaktär vara lite mer av ett mysterium.
När jag skriver nu här superhjälte så ska ni inte tro att detta är en superhjälte film. Det är en dramatisk karaktärsstudie film om karaktären David Dunn. Han har inga riktiga superkrafter utan som jag skrev, hur hade det sett ut ifall en superhjälte hade funnits i den realistiska världen vi bor i. Och så som filmen porträttar honom känns rätt äkta och jag köper det. Färgerna och den mörka tonen passar utmärkt till filmen och ger den perfekta stämningen för filmen.

I sin helhet tyckte jag väldigt mycket om denna filmen. Jag har alltid velat se en sådan här film och det visade sig att den redan existerat i 13år. Jag kan förstå och se varför en del folk inte tycker om den och den är en hel del sakta av sig och tar sin tid så även en del lär nog finna filmen tråkig. Men jag älskade det och det passade in i filmen och dess tema utmärkt. Har filmen småproblem? Delvis ja men tillsammans med de långa scenerna, fantastiska skådespelarinsatser, underbara dialoger och en intressant karaktär gör detta till en väldigt bra film.
M. Night Shyamalan's bästa film enligt mig!

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0217869/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=R_f1uCWKZQs
Citera
2013-05-21, 17:47
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Ingen av Kurosawas bättre filmer men vissa vill envist hävda att det är hans bästa.

Det är väl fler som envisas med att Cure eller Tokyo Sonata är hans bästa filmer, känns som att ingen nämner Pulse längre då folk gått vidare med sina filmintressen och lämnat J-horror som genre bakom sig. Filmen var ovanligt populär då den var ny minns jag, idag snackar ingen om den.
Citera
2013-05-21, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är väl fler som envisas med att Cure eller Tokyo Sonata är hans bästa filmer, känns som att ingen nämner Pulse längre då folk gått vidare med sina filmintressen och lämnat J-horror som genre bakom sig. Filmen var ovanligt populär då den var ny minns jag, idag snackar ingen om den.

Fick inte den känslan för ett tag scen när flera gick in och hyllade den i asiatiska delen.
Citera
2013-05-21, 18:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Fick inte den känslan för ett tag scen när flera gick in och hyllade den i asiatiska delen.

Flashback är ju ett så pass stort forum och skrivs mycket i just filmforumet som samlar ihop de mängder med nördar som gillar J-horror, men nu menade jag i verkligheten där ingen nämner filmen längre. Kommer knappt över folk på Internet heller som skriver om den eller hyllar den, förutom här på Flashback då. Minns att jag såg filmen på bio, var knappt någon alls i salongen och det var den enda visningen av den i Sverige, kul att ha sett den på stor duk i alla fall.
Citera
2013-05-21, 18:18
Bannlyst
Ja det måste varit många skuggor i biografien att titta på..
Och varför ingen kom till filmen berodde väl på att alla gick upp i rök..
Senast redigerad av PieterBruegel 2013-05-21 kl. 18:53.
Citera
2013-05-21, 19:35
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Insidious (2010)

Utöver slutet, typ sista kvarten är denna film bra och jäkligt kuslig emellanåt. Bra skådespelare, intressant idé och bra handling. Jag trodde inte mycket på den här i förväg men blev positivt överraskad vilket var kul. Men den är som ruggigast så länge mystiken håller i sig. När allt blir klart och tydligt blir det lätt tramsigt och för överdrivet. Men som sagt, filmens ca 85-90 min är bra och bäddar för 7 av 10. Lite inspiration från Paranormal har man allt fått.
Citera
2013-05-21, 20:13
Medlem
BlackMetals avatar
Side Effects
http://www.imdb.com/title/tt2053463/?ref_=sr_1

Såg precis den här filmen utan veta mer än imdb's beskrivning; "A young woman's world unravels when a drug prescribed by her psychiatrist has unexpected side effects". Det ledde mig att tro att jag förhoppningsvis skulle få uppleva en ny skön film om depression och det är även vad första delen av filmen får oss att tro innan den snarare kanske blir mer av en thriller. I vilket fall som helst fungerade även det här för mig och om man ignorerar Jude Law's irriterande fru som misstror honom om allt direkt så var det ingen karaktär jag riktigt avskydde.

Rooney Mara gör en riktigt imponerande insats och det är hon som gör filmen sevärd. Annars är storyn och manuset helt okay men ganska förutsägbart tyvärr vilket drar ner filmen en del. Utöver det är det inget jag direkt kan klaga på. Jag gillade den mycket men jag är också svag för både Rooney Mara och filmer som behandlar psykiska sjukdomar.

7/10
Citera
2013-05-21, 21:53
Medlem
Guldtandens avatar
Snitch
Ganska bra och underhållande film! The Rock gör en bra insats tycker jag.
3/5 Värd att se på en fredagskväll med en polare skulle jag säga.
Citera
2013-05-21, 21:55
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Insidious (2010)

Utöver slutet, typ sista kvarten är denna film bra och jäkligt kuslig emellanåt. Bra skådespelare, intressant idé och bra handling. Jag trodde inte mycket på den här i förväg men blev positivt överraskad vilket var kul. Men den är som ruggigast så länge mystiken håller i sig. När allt blir klart och tydligt blir det lätt tramsigt och för överdrivet. Men som sagt, filmens ca 85-90 min är bra och bäddar för 7 av 10. Lite inspiration från Paranormal har man allt fått.
Fyfan vad vidrig den var att se på bio! Riktigt bra och rolig skräck att se på bio med kompisarna
Citera
2013-05-21, 21:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtanden
Snitch
Ganska bra och underhållande film! The Rock gör en bra insats tycker jag.
3/5 Värd att se på en fredagskväll med en polare skulle jag säga.

Såg att den kommit ut idag och går i tankarna på att se den trots att The Rock har huvudrollen som jag inte direkt gillar, finns bättre actionfilmer med WWE-stjärnor. Kanske ger den en chans någon gång i framtiden men prioriterar annat nu, och tror att The Rock gör sig bättre i Pain and Gain om man ska utgå ifrån stillbilder och trailern.
Citera
2013-05-21, 21:58
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Den här filmen borde vara värd att se på bio?

Såg du den i 3D?
Skulle säga att filmen är väldigt värd att se på bio! I 3D, riktigt välgjord film och underbar musik!
Lyssna på Florence+The Machine - Over The Love helt underbar låt.
Citera
2013-05-21, 21:59
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg att den kommit ut idag och går i tankarna på att se den trots att The Rock har huvudrollen som jag inte direkt gillar, finns bättre actionfilmer med WWE-stjärnor. Kanske ger den en chans någon gång i framtiden men prioriterar annat nu, och tror att The Rock gör sig bättre i Pain and Gain om man ska utgå ifrån stillbilder och trailern.
Se den nån kväll efter du vart på krogen när du inte behöver tänka så mycket, det är en sån typ av film
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in