2012-11-23, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Reservoir Dogs och Pulp Fiction är de enda filmerna utav Tarantino som jag inte alls har problem med att se i dagsläget, trots att dom blivit sämre med åren, fanns ett helt annat skimmer över dom då man var yngre och dom fortfarande var färska. Nu när man däremot blivit äldre och kommit till insikt med att Reservoir Dogs är ett plagiat av en Ringo Lam-film och att alla karaktärerna snackar på det vis som Tarantino önskar att han pratade så är filmerna fortfarande bra, men inte alls lika bra som på nittiotalet.

Du som har bra koll på film överlag, hur ställer du dig då till Howard Hawks-filmer? Nu har jag bara sett två-tre stycken, men där snackar de flesta på ett liknande sätt och väldigt orealistiskt jämfört mot vardagliga samtal. Jag personligen tycker att det är väldigt underhållande och likaså i de flesta Tarantino-filmerna. Varför är det ett problem att dialogen är stilistisk?
Citera
2012-11-23, 22:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Jag gillar hans filmer för att nästan alla känns unika även om han skulle ha plagierat, vilket jag är skeptisk mot såvida inte bevis kommer upp.

Antingen har du sett väldigt lite film överlag eller enbart mainstreamfilm? Det är ett välkänt faktum att Tarantino är en homageregissör utan dess like och älskar att plagiera ifrån gamla kult och B-filmer som oftast om inte alltid går pöbeln över huvudet som aldrig har hört talas om Roger Corman eller Lucio Fulci. Deras första titt på Sonny Chiba fick dom i livet genom Kill Bill och inte ens höra Meiko Kajis musik i sitt originala utförande i filmen som han plagierade.

Några referenser, homager eller plagiat (välj själv):

- I princip grunden med bankrånet i Reservoir Dogs är hämtat ifrån City on Fire
- Våldtäkten i Pulp Fiction är tagen ifrån Deliverance
- All musik i Jackie Brown är hämtad ur sjuttiotalets blaxploitationfilmer inklusive Pam Grier i huvudrollen
- I Kill Bill är det snott ur City of the Living Dead, Snobben (tunn referens), Battles without honor and humanity, Thriller - En grym film, massa spaghettiwesterns och musiken utöver den av RZA är uteslutande ifrån andra filmer där Morricone och Meiko Kaji tonsatt

Listan går bara vidare men antar att du inte sett tillräckligt med film för att uppfatta alla referenser?

Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Du som har bra koll på film överlag, hur ställer du dig då till Howard Hawks-filmer? Nu har jag bara sett två-tre stycken, men där snackar de flesta på ett liknande sätt och väldigt orealistiskt jämfört mot vardagliga samtal. Jag personligen tycker att det är väldigt underhållande och likaså i de flesta Tarantino-filmerna. Varför är det ett problem att dialogen är stilistisk?

Har inte sett något av honom ännu så kan inte uttala mig, ska ändra på det sinom tid när den dagen kommer och jag återigen får motivation till att se på film. Problemet med Tarantinos dialoger är att dom är bortom all trovärdighet och alla snackar som han snackar, han skriver in sin egen tankegång i karaktärernas dialog och såvida kan man inte känna något band till dom. Alla karaktärer är minikarikatyrer av Tarantinos persona, precis som Christian Slater i True Romance. Föredrar naturlig dialog framför sönderspelad sådan.
Citera
2012-11-23, 22:52
Medlem
Knasibass avatar
Såg nyss om Felidae. Jävla mysig film det där.
Citera
2012-11-23, 23:09
Medlem
EddieGeins avatar
Don't look back
Ett solklart 10/10 för ett dylan-fan.
Citera
2012-11-23, 23:14
Medlem
NirvanAs avatar
Pusher (2012, Remaken)

Står fast vid att den var onödig då originalet var mycket bra, dock är det ingen direkt dålig film, skulle rekommendera folk att se originalet ändå.
Citera
2012-11-23, 23:20
Medlem
SkoterBengts avatar
Såg tidigare ikväll End of Watch (2012)..
Helt okej för att vara helt meningslös med ett förutsatt slut
Citera
2012-11-23, 23:31
Medlem
BootyLuvs avatar
End of Watch (2012) - http://www.imdb.com/title/tt1855199/

Bra rulle. Gillade samspelet mellan Jake Gyllenhaal och Michael Peña.

Betyg: 4/5
Citera
2012-11-24, 00:01
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Antingen har du sett väldigt lite film överlag eller enbart mainstreamfilm? Det är ett välkänt faktum att Tarantino är en homageregissör utan dess like och älskar att plagiera ifrån gamla kult och B-filmer som oftast om inte alltid går pöbeln över huvudet som aldrig har hört talas om Roger Corman eller Lucio Fulci. Deras första titt på Sonny Chiba fick dom i livet genom Kill Bill och inte ens höra Meiko Kajis musik i sitt originala utförande i filmen som han plagierade.

Några referenser, homager eller plagiat (välj själv):

- I princip grunden med bankrånet i Reservoir Dogs är hämtat ifrån City on Fire
- Våldtäkten i Pulp Fiction är tagen ifrån Deliverance
- All musik i Jackie Brown är hämtad ur sjuttiotalets blaxploitationfilmer inklusive Pam Grier i huvudrollen
- I Kill Bill är det snott ur City of the Living Dead, Snobben (tunn referens), Battles without honor and humanity, Thriller - En grym film, massa spaghettiwesterns och musiken utöver den av RZA är uteslutande ifrån andra filmer där Morricone och Meiko Kaji tonsatt

Listan går bara vidare men antar att du inte sett tillräckligt med film för att uppfatta alla referenser?

Väldigt onödigt arrogant skrivet där.
Jag är inget fan av något slag och jag bryr mig inte ett dugg om Tarantino, jag tycker att han framfört sina filmer på ett bra sätt och var det enda jag ville tycka till om.

En regissör eller film för den delen, är väl inte dålig bara för att den tagits fram genom "fusk"?
Om någon gör filmen X och en annan gör sin version av filmen X med ändringar och tillägg så är väl inte filmen automatiskt dålig?
Du måste ha inspiration ifrån någonstans, eller?

Förhoppningsvis så förstår du att jag måste ge gensvar på ditt taskiga svar.
Så då undrar jag, är du en film hipster?
Citera
2012-11-24, 00:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Du måste ha inspiration ifrån någonstans, eller?

Om jag ska vara ärlig så hade Tarantino varit bättre om han låtit bli att plagiera och ständigt göra dessa homager till andra regissörer, det bidrar verkligen inte med någonting och om man läser/ser intervjuer med mannen så kommer man underfund med vilka hans inspirationskällor är. Det räcker för mig att veta att jag delar filmsmak med honom, jag vill inte ha det tydligt tryckt upp i ansiktet då jag ser på hans filmer däremot. Jag håller fortfarande Reservoir Dogs och Pulp Fiction förhållandevis högt även om dom sjunkit i kvalité med åren, nuförtiden ägnar Tarantino sig helhjärtat åt referensrunkeri vilket bara är tröttsamt och jobbigt, gynnar inte hans filmer alls på något vis. Det som gjorde hans tidiga filmer sevärda och bra var just att det inte var övertydliga referenser, sedan kom Kill Bill-filmerna och allt sattes på sin spets! Django Unchained verkar däremot bli en lika stor referensfest som Kill Bill, bortsett ifrån att Django är svart, annars är det samma gamla visa.[/quote]

Citat:
Så då undrar jag, är du en film hipster?

Nej, verkligen inte!
Citera
2012-11-24, 00:39
Medlem
Lotsos avatar
Argo (2012)

Var och såg denna på bio idag.
Jag ska vara riktigt uppriktigt och säga detta är för mig än så länge detta årets bästa film. Till skillnad från de andra bra filmerna jag sett detta året så bygger denna filmen främst på en baserad historia som verkligen har hänt. Den har inga data effekter vad jag kunde se över huvudtaget (kanske i slutet men jag tror inte det) och styrkan i filmen ligger i handlingen och inget annat.
Handlingen är vad jag älskade i denna filmen och att hur en fejk film ska ta ut dessa 6 amerikanska fugitives i Iran.
Ben Affleck vill jag gärna beskriva honom så som jag läste en person skrev i Kvällsposten
"Det fanns en tid när vi skrattade något alldeles förfärligt åt Ben Affleck. Han blev Hollywoods officiella driftkucku och rejält pissad på under lång tid. Minns dikeskörningarna med "Gigli" och "Jersey girl".
Tio år senare, efter att ha regisserat käftsmällarna "Gone baby gone", "The town" och nu "Argo", sitter vi alla med dumstrut. När Affleck är inne i den andra, rent remarkabla, delen av sin karriär går det inte att möta honom med något annat än den största respekt.

Mr. Affleck jag ber om ursäkt!
Alla andra skådespelarna gör också väldigt bra jobb och Bryan Cranston var såklart min favorit. John Goodman tillsammans med Alan Arkin var som de var gjorda för varandra som två Hollywood'are .
Argo har även väldigt dramatiska scener och en del involverar även Afflecks karaktär eftersom detta är första gången han ska försöka få ut några personer ur ett land. Slutet må vara typiskt Hollywood slut men jag ska inte ljuga jag fann slutscenen väldigt spännande och jag satt i kanten av stolen.
Den har även sina komiska scener som jag fann någorlunda roliga kanske inte alla skämt som föll mig i smaken men det är ju heller inte direkt någon komedi.
I sin helhet en sjukt bra film som jag verkligen rekommenderar att se på bio den är väll värd pengarna och i mina ögon detta årets bästa film. Vågar jag säga att det kan vara ett mini mästerverk.

5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1024648/

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=w918Eh3fij0
Citera
2012-11-24, 00:59
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Om jag ska vara ärlig så hade Tarantino varit bättre om han låtit bli att plagiera och ständigt göra dessa homager till andra regissörer, det bidrar verkligen inte med någonting och om man läser/ser intervjuer med mannen så kommer man underfund med vilka hans inspirationskällor är. Det räcker för mig att veta att jag delar filmsmak med honom, jag vill inte ha det tydligt tryckt upp i ansiktet då jag ser på hans filmer däremot. Jag håller fortfarande Reservoir Dogs och Pulp Fiction förhållandevis högt även om dom sjunkit i kvalité med åren, nuförtiden ägnar Tarantino sig helhjärtat åt referensrunkeri vilket bara är tröttsamt och jobbigt, gynnar inte hans filmer alls på något vis. Det som gjorde hans tidiga filmer sevärda och bra var just att det inte var övertydliga referenser, sedan kom Kill Bill-filmerna och allt sattes på sin spets! Django Unchained verkar däremot bli en lika stor referensfest som Kill Bill, bortsett ifrån att Django är svart, annars är det samma gamla visa.

Nej, verkligen inte! [/quote]

Django känns nästan värre än Kill Bill då han till och med tagit samma titel som en tidigare film man vet att han tycker om. Typ samma som med Inglorious Basterds, dock var han ju lite mer kreativ och bytte i alla fall en bokstav. Man börjar undra om han inte ens orkar komma på egna namn till sina filmer längre. (Oj glömde ju nästan att han faktiskt lyckades med att lägga till ett helt ord också med Django)
Citera
2012-11-24, 01:18
Medlem
NirvanAs avatar
Rope

Ännu en hitchcock rulle som utspelar sig i samma rum nästan hela filmen. Jag skulle ljuga om jag påstod att den var mycket bra, då jag tycker jag har sett nyare filmer som 'kopierat' grundkonceptet med ett mord och sen ett smartskaft som ska lista ut varenda steg, så jag har sett detta tidigare. Men jag kan tänka mig att den var grym när den kom.

Tycker dock den var helt ok och får således 3 av 5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in