Requiem for a Dream (2000)
En mycket bra film.
Skådespeleriet är riktigt bra och jag trodde inte jag skulle tro att Marlon Wayans kunde var en så bra skådespelare. Men personen som är bäst av alla och som gör denna filmen enastående är Ellen Burstyn som Harrys mor. Hon gör ett makalöst bra jobb att det är en av de bästa kvinnliga rollerna jag sett.
Vi får följa fyra personer som alla lever i drogberoendets helvete där var och en har sin egen drog och sitt eget sätt att hantera beroendet där de till slut hamnar i olika situationer. Men orsaken till beroendet är densamma för alla fyra, den amerikanska drömmens kollaps och i detta fallet är drömmen död och filmen ett fasansfullt sorgearbete över dess offer.
Det enda negativa jag kan säga är att slutet känns lite väll märkligt och konstigt och det hela känns som det är de gamla reglerna som gäller till exempel (SPOILERS!), när fängelsevakten slår Marlon Wayans och säger att han ska säga sir i slutet eller när Harrys mor får elchock för att kunna äta den metoden känns så gammalmodig och känns inte som om någon direkt skulle använda den metoden på 2000-talet det kändes bara lite överdrivet. Musiken är väll bra men jag har hört musiken innan jag såg filmen och har tröttnar riktigt rejält på den så varje gång den dök upp så tänkte jag bara att musiken kunde stanna hade också varit trevligt med annorlunda musik och inte samma hela tiden.
I sin helhet en mycket bra film med intelligenta idéer, förbluffade skildringar av drogförvirrande sinnen och fantastiska skådespelare och den har en form som i sig är betydelsebärande.
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0180093/
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=lgo3Hb5vWLE
Är det min favorit av Aronofsky? Nja inte riktigt då jag verkligen gillade denna filmen så står de andra tre filmerna närmare hjärtat för mig. Och jag måste erkänna att Aronofsky inte har gjort någon dålig film alls. The Fountain hade en del bra grejer i sig och i sin helhet tyckte jag den var bra dock den sämsta av han. Ni som inte sett Aronofskys filmer tycker jag ni ska ta och se alla för jag tror att Aronofsky är en av de bästa regissörerna vi har idag. Tror också min lista kommer ändras under åren som går riktigt svårt och sätta i någon slags ordning i alla fall topp 4.
Min rankning av Aronofsky's filmer:
1. Black Swan
2. The Wrestler
3. Requiem for a Dream
4. Pi
5. The Fountain