Intressant historia och solida insatser av främst Montgomery Clift och Karl Malden. Speciellt det första polisförhöret mellan Malden och Clift är något av det bästa skådespel jag sett på film. Man kan riktigt ta på stämningen och Clifts mimik känns så jäkla äkta.
Jag tyckte dock filmen efter ett tag föll något platt och blev smått tråkig. Hade gärna sett en mer utstuderad upplösning.
Hade som sagt lite filmkväll idag det blev Halloween 2, An American Werewolf in London, Cabin in the Woods och som en liten bonus gick vi igenom lite på Monsters Crash the Pajama Party DVD:n
Har sett alla innan utan American Werewolf så här kommer en liten recension:
An American Werewolf in London (1981)
Jag gillade verkligen denna filmen, som en skräckfilm funkade den, som en komedi funkade den och som en homage till varulvs filmer så funkade den.
Jag gillade karaktärerna och skådespeleriet funkade ganska bra igenom hela filmen. Den kunde va lite snabb redigerad vid vissa tillfällen men jag tror det också var meningen.
Jag gillade verkligen hur vi får se vad som försiggår i Davids huvud efter varulvs attacken och vad han går igenom inte bara fysiskt utan också psykiskt, att han sakta men säkert blir allt mer en varulv.
Sist men inte mins så älskade jag effekterna i filmen, det blir nästan inte bättre än detta och det slår alla effekter som görs idag. Speciellt transformations scenen, filmen vann ju också en Oscar för bästa effekter.
I sin helhet gillade jag verkligen denna filmen och jag tror nog att det är min andra favorit werewolf film rätt efter The Wolf Man (1941). Om ni inte sett denna redan så rekommenderar jag verkligen den, den har också en hel del humor och tror det är första gången jag skrattar åt ett skämt som berättas i en film.
Måste också snabbt till sist nämna några få ord om Monsters Crash the Pajama Party DVD:n.
Detta är en DVD som alla ni DVD samlare bara måste ha för det är inte bara en film. Vi såg inte själva huvudfilmen utan tog och såg dem korta filmerna (inte alla men några) och det är nog dem mest random absurda filmerna ni kommer se. Se bara på James review som förklarar allt ni behöver veta. Kommer ge en recension sen en vacker dag när jag sett huvudfilmen som egentligen inte är en riktig film då den bara varar i 30min.
James review: http://www.youtube.com/watch?v=aYxpHrowXZ0
Då du gillade den måste du också se An American Werewolf in Paris. Förbannat bra rulle och jävligt underskattad ser jag nu på IMDB. Var ~10 år sedan jag såg den, men minns att jag älskade den.
Då du gillade den måste du också se An American Werewolf in Paris. Förbannat bra rulle och jävligt underskattad ser jag nu på IMDB. Var ~10 år sedan jag såg den, men minns att jag älskade den.
Jag har hört talas om den filmen, dock har jag inte sett den men jag har sett att transformations scenen är datagjord vilket jag inte är ett så stort fan av men kommer nog ge filmen en chans i framtiden .
Jo de är långsamma men detta är också lite av charmen med Ozus filmer. De får ta tid. Såg själv Late Spring för en tid sedan: https://www.flashback.org/sp39309559.
Jag gillade dock Tokyo Story mer. Har även Good Morning på bluray som får bli den nästa Ozu-film jag ser.
Håller med om att det är en del av charmen. Att Ozu lyckas fånga vardagslivet och vardagsproblem på ett så intressant sätt är mycket fascinerande tycker jag. Jag föredrar Sent om våren framför Tokyo Story dock, jag tycker att den berör mer (slutscenen!). Good Morning är även bra den. Riktigt mysig och härlig.
En eftermiddag om hösten är dock min favorit när det gäller Ozu. Hans sista och bästa film!
Såg Expendables 2 nyss. Den var väl ungefär lika dålig som jag hade förväntat mig. Skaparna verkar försöka väga upp dåligheten med att låta så många de bara kan dö.
En massa dåliga repliker som har med skådespelarnas respektive storsäljare att göra.
Arnold:I'm almost out, I'll be back
Bruce Willis: You've been back enough, Ill be back
Arnold: Yippie kay yay...
Arnold tittar på Chuck Norris som kommer in
Arnold:Who is next, Rambo?
Detta är alltså EN konversation...
Inte nog med detta så var musiken otroligt dålig, I grunden helt okej, men så har de en massa trumpeter i bakgrunden som verkar vara spelade av ett par 6åringar som fått tillgång till musikrummet på skolan för första gången.
Fick mig dock att skratta vid enstaka tillfällen, mest på grund av hur dålig den var..
3/10
Enda anledningen att filmen inte fick en 2a var för att Chuck Norris kom in och var en jävla stjärna, hade de döpt honom till just Chuck Norris också istället för något random hade den fått en 0,5a till.
Senast redigerad av Kyozoku 2012-11-01 kl. 02:41.
Psycho (1998). Det största problemet med den är att Vince Vaughn inte lyckas se det minsta obehaglig ut för en sekund ens. Snubben ser ju ut som en stor snäll nallebjörn vad han än gör.
Tror knappast spoiler ens är nödvändigt men ändå. Scenen i slutet när Bates har på sig peruken minns jag mycket väl från första gången jag såg originalet. Det var fan som om hjärtat hoppade över ett par slag. Men till den här versionen skrattade jag så jag nästan ramlade av stolen.
Ett jävla mysterium varför Gus Van Sant valde att göra detta. Och hur fick han med sig respekterade skådespelare som Julianne Moore och William H. Macy?
Usch säger jag bara...
Den filmen är en jävligt onödig upprepning av Hitchcocks klassiker, och suger hängpung.
Såg nyss färdig filmen Max Manus som var känd för att vara en av de bästa sabotörer under WW2.
Filmen är verklighetsbaserad och rekommenderas att kolla på, själv hade jag oturen att inte få tag på rätt sub så jag missade en del konversation på tyska.
Men i alle fall, filmen är värd att se på 7/10
mvh M
edit.
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Såg Expendables 2 nyss. Den var väl ungefär lika dålig som jag hade förväntat mig. Skaparna verkar försöka väga upp dåligheten med att låta så många de bara kan dö.
En massa dåliga repliker som har med skådespelarnas respektive storsäljare att göra.
Arnold:I'm almost out, I'll be back
Bruce Willis: You've been back enough, Ill be back
Arnold: Yippie kay yay...
Arnold tittar på Chuck Norris som kommer in
Arnold:Who is next, Rambo?
Detta är alltså EN konversation...
Inte nog med detta så var musiken otroligt dålig, I grunden helt okej, men så har de en massa trumpeter i bakgrunden som verkar vara spelade av ett par 6åringar som fått tillgång till musikrummet på skolan för första gången.
Fick mig dock att skratta vid enstaka tillfällen, mest på grund av hur dålig den var..
3/10
Enda anledningen att filmen inte fick en 2a var för att Chuck Norris kom in och var en jävla stjärna, hade de döpt honom till just Chuck Norris också istället för något random hade den fått en 0,5a till.
Hade en känsla att filmen kommer bli mycket värre än den förra, efter din beskrivning av filmen, jag är glad att jag inte slösa min kväll på den.
mvh M
Senast redigerad av Mystiqe 2012-11-01 kl. 04:22.
Christopher Nolans långfilmsdebut och den får ses som mer än helt okej, upplevde den som ganska liknande Memento, Prestige och Inception när det gäller upplösningar i handlingen förutom att denna helt klart hade en mindre budget och aningen mindre intressant story. Skådespeleriet hos huvudpersonerna Jeremy Theobalt och Alex Haw var inte heller så illa som jag trodde på i förväg med tanke på att detta är deras enda insatser som skådespelare undantaget hos förstnämnde.
Riktigt skön slump förövrigt att det hänger en Batman logga utanför en lägenhet dom ska göra inbrott i med tanke på Nolans framtid
Den var helt okej. Jag har som sagt ingen referensram gentemot originalet då jag inte kommer ihåg så mycket. Den var stundtals härligt surrealistisk och innehöll en del schyssta gore-scener. Karaktärerna är ju dock papperstunna och de sista 20 minuterna av filmen drar tyvärr ner betyget en bit.
Den var helt okej. Jag har som sagt ingen referensram gentemot originalet då jag inte kommer ihåg så mycket. Den var stundtals härligt surrealistisk och innehöll en del schyssta gore-scener. Karaktärerna är ju dock papperstunna och de sista 20 minuterna av filmen drar tyvärr ner betyget en bit.
2.5/5
Om du vill se en äldre film i samma stil som originalfilmen eller The Haunting kan jag rekommendera The Legend of Hell House. Inget som klår gamla spökhusfilmer från sextio och sjuttiotalet!
Om du vill se en äldre film i samma stil som originalfilmen eller The Haunting kan jag rekommendera The Legend of Hell House. Inget som klår gamla spökhusfilmer från sextio och sjuttiotalet!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!