2007-08-02, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
En sak till. Nr du hittat en finns det normalt mycket p en radie av ett par meter och sen inget mer i nrheten.
Aaa. Tack igen!

~Paul~
Citera
2007-08-02, 09:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Ser att mnga gr felet att steka lken med kantarellerna.
Jag brukar gra som du i vanliga fall. I mitt recept p svamprra har jag gtt ifrn det hr sttet eftersom det r just mosigheten jag r ute efter. Knaprigheten erhller man tack vare krutongerna.

Men visst har du absolut rtt. Jag brukar oftast kra svamp p lg vrme i torr panna fr att f bort en hel del vatten, innan jag fortstter vidare med receptet.

~Paul~
Citera
2007-08-02, 10:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Precis nr jag har vlsignat kantarellerna med en perfekt gyllene kappa av ren krlek fr jag ver lken och strr ver en ansenlig mngd finhackad bladpersilja, lite flingsalt och mediummalen vitpeppar. Detta sknks drefter upp p ett stort fat dr var man kan skopa upp hrligheten med klmmor av Pain Riche efter eget omdme.
Drggel

~Paul~
Citera
2007-08-02, 13:41
Medlem
sven_banans avatar
En trevlig frrtt som jag har bjudit p shr rs (speciellt om man inte hittar s mycket svamp) r en "minikrftskiva" bestende av:

Krftcappucino och smrdegsknyten med kantareller och vsterbottensost.

Kantarellerna brukar jag helt sonika avkoka och smrsteka med salt och peppar. Den stekta svampen och vsterbottensosten fr sedan utgra fyllningen i smrdegsknytena som jag brukar formar till calzones fr att sedan frdigstlla i ugn.
Till detta serverar jag en krftcappucino (jag brukar fnga egna krftor till detta men frysta gr ocks bra) bestende av krftfond (egengjord krftfond eller kpt hummerfond gr bra), mortter, fnklsfrn, vitt vin, schalotten, vatten, vispgrdde, konjak.
Vid servering toppas krftcappucinon (som serveras i kaffekopp alt. shotsglas) med skummad mjlk och cayennepeppar.

Som dryck brukar Skne eller OP passa perfekt.

ps.
(Fr att forstta p svamptemat kan en karljohansrisotto med grillad lammytterfil och rdvinsreduktion passa till huvudrtt. Jag har vid tillflle toppat av det hela med en avslutande efterrtt bestende av chokladganacher enligt Marcus Samuelssons recept och till dessa en egenkomponerad balsamicoreduktion smaksatt med passionsfruktskrnor.)
Citera
2007-08-02, 14:05
Medlem
Fittsparks avatar
Vill bara sl in p vgen med risotto.

Visst r karljohansvamp i risotto en klassiker, men sjlv hller jag en med kantareller n hgre!
Citera
2007-08-02, 14:15
Medlem
En konstig frga: Jag hatar svamp. Allt frn den konstiga konsistensen till den unkna bismaken, och stanken fr jag kvljningar av, speciellt nr svampen steks d vnder det i magen direkt. Frgan lyder, finns det ngot stt att preparera svamp s man slipper alla de dr grejerna men att den blir god p ett annat stt, jag antar att just de grejer jag str mig p r det ni svamplskare gillar med den giftiga lilla parasiten. Allts god svamp som inte smakar svamp. (jag gillar qournfrs tex). Detta r inte tnkt fr att trolla utan jag r faktiskt nyfiken. Kan ju vara ett stt att vnja in svamp i maten s man brjar gilla det, eller inte avsky det s mycket iallafall.
Citera
2007-08-02, 16:03
Medlem
snapcases avatar
jag och sambon plockade ca 5 liter kantareller frra helgen s det finns en del redan nu. Dligt med Karl-johan och andra soppar nnu dock.
Vi valde att fira med gratinerade kantarellmackor:
Frs svampen med finhackad bacon och stuva med vispgrdde.
Lgg stuvningen p rostbrd och skicka p ngra skivor vllagrad ost och sen i ni ugnen tills osten smlt. Avnjuts sen med en ltt grnsallad och en kall pilsner.
Citera
2007-08-02, 16:10
Medlem
dePauls avatar
Mnga smaskiga tips. Tack alla!

Fasen, jag bor nog p fel stlle. Var ute idag och hittade - ingenting!?!

~Paul~
Citera
2007-08-02, 16:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
En konstig frga: Jag hatar svamp. Allt frn den konstiga konsistensen till den unkna bismaken, och stanken fr jag kvljningar av, speciellt nr svampen steks d vnder det i magen direkt. Frgan lyder, finns det ngot stt att preparera svamp s man slipper alla de dr grejerna men att den blir god p ett annat stt, jag antar att just de grejer jag str mig p r det ni svamplskare gillar med den giftiga lilla parasiten. Allts god svamp som inte smakar svamp. (jag gillar qournfrs tex). Detta r inte tnkt fr att trolla utan jag r faktiskt nyfiken. Kan ju vara ett stt att vnja in svamp i maten s man brjar gilla det, eller inte avsky det s mycket iallafall.
Kan nog bli svrt och ocks ganska meningslst att leta svamp som inte smakar svamp Kp en kttbit i stllet

~Paul~
Citera
2007-08-02, 16:28
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Mnga smaskiga tips. Tack alla!

Fasen, jag bor nog p fel stlle. Var ute idag och hittade - ingenting!?!

~Paul~

Varfr inte lta polackerna gra jobbet t dig? Hr r dagens skrd:

http://i11.tinypic.com/5xqr2op.jpg

Jag ber om urskt fr den kassa bildkvalitn.
Citera
2007-08-02, 16:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Varfr inte lta polackerna gra jobbet t dig? Hr r dagens skrd:

http://i11.tinypic.com/5xqr2op.jpg

Jag ber om urskt fr den kassa bildkvalitn.
Nu fr du ge dig, jag svlter ihjl! Har inte tit ngot idag och s kommer du men en sdan bild

Var finns polackerna nr man behver dem .

~Paul~
Citera
2007-08-02, 16:59
Medlem
Mysonoxens avatar
Tricket med svamp r ofta less is more.

Steka kantareller, salta, peppra och s lgga dem p vitt brd, som tidigare ppekats.

Annars r en enkel grddss (grna p kantareller eller murklor) min favorit. Bara att steka, pudra med mjl och hlla p grdde.

Smakstta kan man med frdel gra med lite cognac.

Perfekt till svl stekt/grillat ktt som fgel och plattfisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in