Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-02, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tricket med svamp är ofta less is more.

Steka kantareller, salta, peppra och så lägga dem på vitt bröd, som tidigare påpekats.

Annars är en enkel gräddsås (gärna på kantareller eller murklor) min favorit. Bara att steka, pudra med mjöl och hälla på grädde.

Smaksätta kan man med fördel göra med lite cognac.

Perfekt till såväl stekt/grillat kött som fågel och plattfisk.
Håller med. Det som folk oftast glömmer i samband med svamp är - soppa!

Om intresse finns så kan jag lämna ut ett sådant recept (folk är i allmänhet inte så förtjusta i soppa dock).

~Paul~
Citera
2007-08-02, 17:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Om intresse finns så kan jag lämna ut ett sådant recept (folk är i allmänhet inte så förtjusta i soppa dock).

~Paul~

Jag äter gärna soppa, så shoot!
Citera
2007-08-02, 17:31
Medlem
Pancevs avatar
Citat:

~Paul~
Soppa är kanske den mest underskattade maträtten, idag och bland vissa. Egentligen borde man äta/dricka en mindre skål soppa före varje middagsrätt.
Citera
2007-08-02, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag äter gärna soppa, så shoot!
OK.

Det här är den allra enklaste soppa man kan tänka sig men likväl väldigt god!

Svampsoppa (4 portioner)

Ingredienser:
- 400 g nyplockad blandsvamp av den fastare sorten
- 4 medelstora tärnade och kokta (!) potatisar
- 1 l kokande vatten
- 300 ml syrlig matlagninsgrädde
- 1 finhackad gul lök
- smör till stekning och redning
- vetemjöl till redning
- salt
- sv peppar
- hel kummin (ej spis)

Arbetsgång:
Fräs svamp och lök tillsammans med kumminet i smör. Häll på det kokande vattnet. Lägg i potatisen. Red av soppan med en toppredning och avsluta med att addera den syrliga grädden. Toppa gärna med färsk persilja.

Enkelt och väldigt gott.

~Paul~
Citera
2007-08-02, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Soppa är kanske den mest underskattade maträtten, idag och bland vissa. Egentligen borde man äta/dricka en mindre skål soppa före varje middagsrätt.
Håller med

~Paul~
Citera
2007-08-02, 17:44
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
OK.

Det här är den allra enklaste soppa man kan tänka sig men likväl väldigt god!

Svampsoppa (4 portioner)

Ingredienser:
- 400 g nyplockad blandsvamp av den fastare sorten
- 4 medelstora tärnade och kokta (!) potatisar
- 1 l kokande vatten
- 300 ml syrlig matlagninsgrädde
- 1 finhackad gul lök
- smör till stekning och redning
- vetemjöl till redning
- salt
- sv peppar
- hel kummin (ej spis)

Arbetsgång:
Fräs svamp och lök tillsammans med kumminet i smör. Häll på det kokande vattnet. Lägg i potatisen. Red av soppan med en toppredning och avsluta med att addera den syrliga grädden. Toppa gärna med färsk persilja.

Enkelt och väldigt gott.

~Paul~

Tackar. Känner nästan smaken i munnen, det där kommer att värma till hösten!

..och vist är soppa underskattat. En av mina kulinariska höjdpunkter i livet är den tryffelsoppa jag avnjöt på Restaurant Paul Bocuse, en annan en fabulöst god ostronsoppa jag fick som amuse en gång på Edsbacka bara någon vecka efter det att de fått sin andra stjärna i "Gidden".
Citera
2007-08-02, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar. Känner nästan smaken i munnen, det där kommer att värma till hösten!

..och vist är soppa underskattat. En av mina kulinariska höjdpunkter i livet är den tryffelsoppa jag avnjöt på Restaurant Paul Bocuse, en annan en fabulöst god ostronsoppa jag fick som amuse en gång på Edsbacka bara någon vecka efter det att de fått sin andra stjärna i "Gidden".
Lyckliga du . Får väl fixa en macka nu

~Paul~
Citera
2007-08-02, 18:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Lyckliga du . Får väl fixa en macka nu

~Paul~

Jo, men man äter inte så bra varje dag.

Rekommenderar en tripp till gamle "monsieur Paul" innan han kastar in handduken. Karln är 80+ och en levande institution i gastronomivärlden.

Dessutom är det inte lika dyrt att äta där som på trestjärniga i Paris, och till topic är tryffelsoppan som sagt fin + hans bressekyckling med murklor.
Citera
2007-08-02, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo, men man äter inte så bra varje dag.

Rekommenderar en tripp till gamle "monsieur Paul" innan han kastar in handduken. Karln är 80+ och en levande institution i gastronomivärlden.

Dessutom är det inte lika dyrt att äta där som på trestjärniga i Paris, och till topic är tryffelsoppan som sagt fin + hans bressekyckling med murklor.
Skulle säkert vara av stort intresse och kulinarisk upplevelse. Tyvärr planerar jag ingen resa till Frankrike inom kort.

Håller med att han är en institution och legend. Har för mig att det finns en bok med hans mest berömda recept??

~Paul~
Citera
2007-08-02, 19:19
Medlem
Sotiss avatar
Kantareller är absolut godast stekta i lite smör med salt och en aning peppar.

Godaste svampen tycker jag är Karl Johan, men finns inte alla år. Den ska tillagas i form av gräddsås och ätas till pasta, naminamm.

Nejlikbrosksskivling finns på gräsmattor lite överallt just nu, växer i häxringar. Missa inte dem! Den är jättegod stekt med lite schalottenlök.

I gräsmattor brukar man också hitta bläcksvamp. Ganska goda, men de funkar som antabus ihop med alkohol. Sägs man bli rejält sjuk av bara en lättöl ihop med bläcksvamp.
Citera
2007-08-02, 19:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotis
Kantareller är absolut godast stekta i lite smör med salt och en aning peppar.

Godaste svampen tycker jag är Karl Johan, men finns inte alla år. Den ska tillagas i form av gräddsås och ätas till pasta, naminamm.

Nejlikbrosksskivling finns på gräsmattor lite överallt just nu, växer i häxringar. Missa inte dem! Den är jättegod stekt med lite schalottenlök.

I gräsmattor brukar man också hitta bläcksvamp. Ganska goda, men de funkar som antabus ihop med alkohol. Sägs man bli rejält sjuk av bara en lättöl ihop med bläcksvamp.
Håller med. Kantareller skall man inte krångla till. Det är något som vi redan pratat om. KJ är fina. Har en del frysta från förra året . Har för mig att det endast är de unga bläckisarna man får äta? Dvs de med vitt kött?

~Paul~
Citera
2007-08-02, 19:45
Medlem
Sotiss avatar
Får och får...? Hmmm, vet jag inte, men gamla bläckisar ser så äckliga ut att jag tror inte man vill äta dem. Det gäller att vara snabb för de "blommar över" fort.

Glöm inte röksvamp! Många tror inte de går att äta, men små rökisar smakar gott stekta. Man ska flå dem först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in