2007-08-02, 17:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Tricket med svamp r ofta less is more.

Steka kantareller, salta, peppra och s lgga dem p vitt brd, som tidigare ppekats.

Annars r en enkel grddss (grna p kantareller eller murklor) min favorit. Bara att steka, pudra med mjl och hlla p grdde.

Smakstta kan man med frdel gra med lite cognac.

Perfekt till svl stekt/grillat ktt som fgel och plattfisk.
Hller med. Det som folk oftast glmmer i samband med svamp r - soppa!

Om intresse finns s kan jag lmna ut ett sdant recept (folk r i allmnhet inte s frtjusta i soppa dock).

~Paul~
Citera
2007-08-02, 17:13
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Om intresse finns s kan jag lmna ut ett sdant recept (folk r i allmnhet inte s frtjusta i soppa dock).

~Paul~

Jag ter grna soppa, s shoot!
Citera
2007-08-02, 17:31
Medlem
Pancevs avatar
Citat:

~Paul~
Soppa r kanske den mest underskattade matrtten, idag och bland vissa. Egentligen borde man ta/dricka en mindre skl soppa fre varje middagsrtt.
Citera
2007-08-02, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag ter grna soppa, s shoot!
OK.

Det hr r den allra enklaste soppa man kan tnka sig men likvl vldigt god!

Svampsoppa (4 portioner)

Ingredienser:
- 400 g nyplockad blandsvamp av den fastare sorten
- 4 medelstora trnade och kokta (!) potatisar
- 1 l kokande vatten
- 300 ml syrlig matlagninsgrdde
- 1 finhackad gul lk
- smr till stekning och redning
- vetemjl till redning
- salt
- sv peppar
- hel kummin (ej spis)

Arbetsgng:
Frs svamp och lk tillsammans med kumminet i smr. Hll p det kokande vattnet. Lgg i potatisen. Red av soppan med en toppredning och avsluta med att addera den syrliga grdden. Toppa grna med frsk persilja.

Enkelt och vldigt gott.

~Paul~
Citera
2007-08-02, 17:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Soppa r kanske den mest underskattade matrtten, idag och bland vissa. Egentligen borde man ta/dricka en mindre skl soppa fre varje middagsrtt.
Hller med

~Paul~
Citera
2007-08-02, 17:44
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
OK.

Det hr r den allra enklaste soppa man kan tnka sig men likvl vldigt god!

Svampsoppa (4 portioner)

Ingredienser:
- 400 g nyplockad blandsvamp av den fastare sorten
- 4 medelstora trnade och kokta (!) potatisar
- 1 l kokande vatten
- 300 ml syrlig matlagninsgrdde
- 1 finhackad gul lk
- smr till stekning och redning
- vetemjl till redning
- salt
- sv peppar
- hel kummin (ej spis)

Arbetsgng:
Frs svamp och lk tillsammans med kumminet i smr. Hll p det kokande vattnet. Lgg i potatisen. Red av soppan med en toppredning och avsluta med att addera den syrliga grdden. Toppa grna med frsk persilja.

Enkelt och vldigt gott.

~Paul~

Tackar. Knner nstan smaken i munnen, det dr kommer att vrma till hsten!

..och vist r soppa underskattat. En av mina kulinariska hjdpunkter i livet r den tryffelsoppa jag avnjt p Restaurant Paul Bocuse, en annan en fabulst god ostronsoppa jag fick som amuse en gng p Edsbacka bara ngon vecka efter det att de ftt sin andra stjrna i "Gidden".
Citera
2007-08-02, 17:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar. Knner nstan smaken i munnen, det dr kommer att vrma till hsten!

..och vist r soppa underskattat. En av mina kulinariska hjdpunkter i livet r den tryffelsoppa jag avnjt p Restaurant Paul Bocuse, en annan en fabulst god ostronsoppa jag fick som amuse en gng p Edsbacka bara ngon vecka efter det att de ftt sin andra stjrna i "Gidden".
Lyckliga du . Fr vl fixa en macka nu

~Paul~
Citera
2007-08-02, 18:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Lyckliga du . Fr vl fixa en macka nu

~Paul~

Jo, men man ter inte s bra varje dag.

Rekommenderar en tripp till gamle "monsieur Paul" innan han kastar in handduken. Karln r 80+ och en levande institution i gastronomivrlden.

Dessutom r det inte lika dyrt att ta dr som p trestjrniga i Paris, och till topic r tryffelsoppan som sagt fin + hans bressekyckling med murklor.
Citera
2007-08-02, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo, men man ter inte s bra varje dag.

Rekommenderar en tripp till gamle "monsieur Paul" innan han kastar in handduken. Karln r 80+ och en levande institution i gastronomivrlden.

Dessutom r det inte lika dyrt att ta dr som p trestjrniga i Paris, och till topic r tryffelsoppan som sagt fin + hans bressekyckling med murklor.
Skulle skert vara av stort intresse och kulinarisk upplevelse. Tyvrr planerar jag ingen resa till Frankrike inom kort.

Hller med att han r en institution och legend. Har fr mig att det finns en bok med hans mest bermda recept??

~Paul~
Citera
2007-08-02, 19:19
Medlem
Sotiss avatar
Kantareller r absolut godast stekta i lite smr med salt och en aning peppar.

Godaste svampen tycker jag r Karl Johan, men finns inte alla r. Den ska tillagas i form av grddss och tas till pasta, naminamm.

Nejlikbrosksskivling finns p grsmattor lite verallt just nu, vxer i hxringar. Missa inte dem! Den r jttegod stekt med lite schalottenlk.

I grsmattor brukar man ocks hitta blcksvamp. Ganska goda, men de funkar som antabus ihop med alkohol. Sgs man bli rejlt sjuk av bara en lttl ihop med blcksvamp.
Citera
2007-08-02, 19:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotis
Kantareller r absolut godast stekta i lite smr med salt och en aning peppar.

Godaste svampen tycker jag r Karl Johan, men finns inte alla r. Den ska tillagas i form av grddss och tas till pasta, naminamm.

Nejlikbrosksskivling finns p grsmattor lite verallt just nu, vxer i hxringar. Missa inte dem! Den r jttegod stekt med lite schalottenlk.

I grsmattor brukar man ocks hitta blcksvamp. Ganska goda, men de funkar som antabus ihop med alkohol. Sgs man bli rejlt sjuk av bara en lttl ihop med blcksvamp.
Hller med. Kantareller skall man inte krngla till. Det r ngot som vi redan pratat om. KJ r fina. Har en del frysta frn frra ret . Har fr mig att det endast r de unga blckisarna man fr ta? Dvs de med vitt ktt?

~Paul~
Citera
2007-08-02, 19:45
Medlem
Sotiss avatar
Fr och fr...? Hmmm, vet jag inte, men gamla blckisar ser s ckliga ut att jag tror inte man vill ta dem. Det gller att vara snabb fr de "blommar ver" fort.

Glm inte rksvamp! Mnga tror inte de gr att ta, men sm rkisar smakar gott stekta. Man ska fl dem frst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in