2007-08-01, 21:52
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det dr lt vldigt gott. Fasen att man aldrig hittar kantareller . Vet inte riktigt vad jag gr fr fel. Kanske fel milj eller ngot. Var vxer de bst egentligen??

~Paul~
Inte fr att jag r ngon kantarellexpert men mina hittar jag normalt bredvid spren av en skogsmaskin som gtt fram i skogen fr ca 10 r sen.
Citera
2007-08-01, 22:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Inte fr att jag r ngon kantarellexpert men mina hittar jag normalt bredvid spren av en skogsmaskin som gtt fram i skogen fr ca 10 r sen.
En mycket intressant iakttagelse. Nsta gng skall jag leta efter sdana spr

~Paul~
Citera
2007-08-01, 22:25
Medlem
sisususis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En mycket intressant iakttagelse. Nsta gng skall jag leta efter sdana spr

~Paul~
Dvs marken mste ha skadats mekaniskt p ngot stt fr ett antal r sen. Det tog mnga r innan jag brjade hitta kantareller fr de sticker ju inte upp ur marken som flugsvamp. Normalt ser man ju bara hatten som ltt frvxlas med ett gult bjrklv. Ett tips nr du hittat ett bra stlle men de r fr sm och plocka, slng ver lite granris s ingen annan ser dem. Kom tillbaka en vecka senare och skrda.
Citera
2007-08-01, 22:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisususi
Dvs marken mste ha skadats mekaniskt p ngot stt fr ett antal r sen. Det tog mnga r innan jag brjade hitta kantareller fr de sticker ju inte upp ur marken som flugsvamp. Normalt ser man ju bara hatten som ltt frvxlas med ett gult bjrklv. Ett tips nr du hittat ett bra stlle men de r fr sm och plocka, slng ver lite granris s ingen annan ser dem. Kom tillbaka en vecka senare och skrda.
Ahh, mycket fina tips. Tack igen!! Det brjar klarna lite nu

~Paul~
Citera
2007-08-01, 22:49
Medlem
Kantarellstllen

P de platser jag hittat dem har det vxt lvtrd, oftast bjrkar, alldeles intill. Ja, man mste gmma de sm rackarna, annars kommer ngon annan och tar dem.

En bekant till oss har en hund som r duktig p att nosa rtt p kantareller. Tyvrr har han inte dresserats till att ge fan i dem nr han vl markerat fyndplatsen, ofta har han hunnit att kka upp dem om de inte kopplat honom.

Under vrnplikten hittade jag av en slump ganska mycket kantareller under en vning. Upptckte att smr r mycket godare att steka dem i n Frsvarets Hudsalva, men det blev bra mycket bttre n ingenting.

Till viltfngad rding och liknande fisk r smrstekta kantareller otroligt gott!
Citera
2007-08-01, 22:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ard Rí
P de platser jag hittat dem har det vxt lvtrd, oftast bjrkar, alldeles intill.
Ett bra tips till. Det brjar bli en faktasamling

~Paul~
Citera
2007-08-01, 23:30
Medlem
Tjohildas avatar
Fr oss som bor nra storstan rekommenderar jag att kolla upp Citronslemskivlingen. Kantarellerna tar slut s fort de sticker upp eftersom det r enda svampen mnga knner till, men citronslemskivlingen r det inte mnga som plockar pg av att den ser s cklig ut. Den r god, och svr att frvxla med nt giftigt. Kommer lite senare dock, vxer grna i fuktig, halvmrk blandskog.
Citera
2007-08-01, 23:31
Medlem
Jag brukar gra en svampolja som r mycket populr hos frugan. Anvnder vanligtvis champinjon.

tes tillsammans med pasta och mycket dill (dill+svamp=sant)

Helt sonika ett par deciliter finhackad svamp som str i het olja ett tag, eventuellt mixa ocks, lite salt r allt som behvs.

Grekiska champinjoner r ocks en klassiker - champinjoner, vitlk, persilja och en vingrett. Men jag har grna i dill dr ocks. Har prvat med "ny" libbsticka ocks och det r inte s dumt (inga gamla blad, d blir det bara fr beskt). Skulle kunna tnka mig att prva med frsk koriander ocks, men det fr bli en annan dag.
Citera
2007-08-01, 23:34
Medlem
sisususis avatar
En sak till. Nr du hittat en finns det normalt mycket p en radie av ett par meter och sen inget mer i nrheten.
Citera
2007-08-02, 00:52
Medlem
Riddarens avatar
Ser att mnga gr felet att steka lken med kantarellerna. Det brukar ge en rtt sumpig lksmak p det hela eftersom lken inte tl de temperaturerna som kantarellerna behver fr att inte frvandlas till en kokande soppa. Nr jag ska tillreda det absolut godaste jag vet gr jag som fljande:

Jag brjar med att smlta en rejl smrklick i en liten kastrull p lg vrme. Sedan tillstter jag ett par sm finhackade schalottenlkar och lter dem bli genomskinlig. Kastrullen tas drefter frn plattan. En stor stekpanna hettas drefter upp med en nnu rejlare smrklick n tidigare. Runt ett halvt kilo kantarellerna tillstts exakt nr smret ligger mellan det att det slutat bubbla och att det brjar ta lite frg.

Precis nr jag har vlsignat kantarellerna med en perfekt gyllene kappa av ren krlek fr jag ver lken och strr ver en ansenlig mngd finhackad bladpersilja, lite flingsalt och mediummalen vitpeppar. Detta sknks drefter upp p ett stort fat dr var man kan skopa upp hrligheten med klmmor av Pain Riche efter eget omdme.
Citera
2007-08-02, 09:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Fr oss som bor nra storstan rekommenderar jag att kolla upp Citronslemskivlingen. Kantarellerna tar slut s fort de sticker upp eftersom det r enda svampen mnga knner till, men citronslemskivlingen r det inte mnga som plockar pg av att den ser s cklig ut. Den r god, och svr att frvxla med nt giftigt. Kommer lite senare dock, vxer grna i fuktig, halvmrk blandskog.
Vet inte om man vgar plocka ngot som man inte knner till dock. Jag r lite feg dr.

~Paul~
Citera
2007-08-02, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvin K
Jag brukar gra en svampolja som r mycket populr hos frugan. Anvnder vanligtvis champinjon.

tes tillsammans med pasta och mycket dill (dill+svamp=sant)

Brukar gra en variant p det. Lter den koka i olja en stund, lter st och pressar sedan. Gott i kinartter.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in