2008-05-24, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I vilken typ av skog letar du murklor?

~Paul~

Det r i trakterna av norrtlje, s mycket sand och sten i naturen. Det r ofta averkad skog som gller...
Citera
2008-05-24, 10:04
Medlem
dePauls avatar
Ngot att tnka p:

http://www.svampguiden.com/art.asp?a...itra_esculenta

~Paul~
Citera
2008-05-24, 10:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Det r i trakterna av norrtlje, s mycket sand och sten i naturen. Det r ofta averkad skog som gller...
Hm, vi har tyvrr endast frsurad sumpmark i min nrhet .

~Paul~
Citera
2008-05-24, 10:06
Bannlyst
Citat:
Hm, vi har tyvrr endast frsurad sumpmark i min nrhet .

~Paul~

Sambon brukade visst plocka svamp tidigare s murkor ska det finnas gott om, jag har tidigare bara plockat dom mer vanliga matsvampare och en blodriska i mitt liv. Aldrig frsent fr att brja eller hur?
Med blodriska menade jag ngon svamp som var helt rd innuti, inte orange som jag ser att den r.

Edit : verkar har varit en Oxtungssvamp,
Fistulina hepatica
Senast redigerad av Lemasive 2008-05-24 kl. 10:12.
Citera
2008-05-24, 10:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Sambon brukade visst plocka svamp tidigare s murkor ska det finnas gott om, jag har tidigare bara plockat dom mer vanliga matsvampare och en blodriska i mitt liv. Aldrig frsent fr att brja eller hur?
Med blodriska menade jag ngon svamp som var helt rd innuti, inte orange som jag ser att den r.

Edit : verkar har varit en Oxtungssvamp,
Fistulina hepatica
OK. Blodriska r en av mina absoluta favoriter. Steks med frdel i en helt torr panna. Lite salt och peppar r allt som behvs. Smakar som ntktt med en liten brytning. Kanon som tillbehr i samband med hstens grillning (har fr mig att den har sin period i augusti-oktober).

Oxtungssvamp har jag dock aldrig plockat. r den ngot att ha?

~Paul~
Citera
2008-05-24, 15:29
Bannlyst
Citat:
OK. Blodriska r en av mina absoluta favoriter. Steks med frdel i en helt torr panna. Lite salt och peppar r allt som behvs. Smakar som ntktt med en liten brytning. Kanon som tillbehr i samband med hstens grillning (har fr mig att den har sin period i augusti-oktober).

Oxtungssvamp har jag dock aldrig plockat. r den ngot att ha?

~Paul~

Matig svamp, knns lite som en stek. Hursomhelst har jag bara hittat vitsippor idag tyvrr...
Citera
2008-05-24, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Matig svamp, knns lite som en stek. Hursomhelst har jag bara hittat vitsippor idag tyvrr...
OK. Hm, trkigt. Kanske fr tidigt?

~Paul~
Citera
2009-03-20, 16:53
Medlem
brunstigs avatar
Den hr trden borde passa mina funderingar. Jag har en fasligt massa svamp i frysen. De r frpackade efter sort. De jag har r trattkantareller, kantareller, karl-johan, diverse soppar samt rdgul trumpetsvamp.
Jag tnkte se om ngon har tips p ltta och billiga anrttningsmetoder. Har en bekant som sllan lagar mat sjlv s jag tnkte ge den frdiga anrttningen till honom.
Citera
2009-03-21, 04:34
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Den hr trden borde passa mina funderingar. Jag har en fasligt massa svamp i frysen. De r frpackade efter sort. De jag har r trattkantareller, kantareller, karl-johan, diverse soppar samt rdgul trumpetsvamp.
Jag tnkte se om ngon har tips p ltta och billiga anrttningsmetoder. Har en bekant som sllan lagar mat sjlv s jag tnkte ge den frdiga anrttningen till honom.

Svamppaj r ltt och billigt att tillaga, svamppiroger eller varfr inte en soppa, bra att frysa in i mindre frpackningar och slnga in i micron nr man r lite hungrig.
Citera
2009-09-06, 20:13
Medlem
Paines avatar
Idag har jag plockat eller rttare sagt fraktat hem en blomklssvamp, http://www.svampguiden.com/art.asp?art=Sparassis_crispa, stor som en fotboll. Frgan jag nu stller mig r vad jag ska gra med den? Har aldrig tillagat blomklssvamp tidigare, men tydligen ska den tillhra de bsta matsvamparna vi har. r det ngon med erfarenhet som kan ge mig ngot tips?
Citera
2009-09-06, 21:00
Bannlyst
Oxtungesvampen verkar intressant! Bra vegetarsikt alternativ till ktt antar jag?
Citera
2009-09-06, 23:10
Medlem
Hej.

Jag har den senaste veckan varit ute och rekat efter blcksvamp som rkar vara en av mina favoriter http://www.svampguiden.com/art.asp?art=coprinus_comatus och inte hittat ett dyft, jag r dock relativt nyinflyttad i nrheten av norrkping och undrar om den finns hr verhuvudtaget? ngon som har erfarenhet, d den vxer p tomter och i diken etc i bebygt omrde tycker jag att det vore vldigt konstigt om jag missat den, eller r det kanske fr tidigt nnu?

tack p frhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in