2007-10-01, 23:48
Medlem
r det ngon som vet hur lnge torkade trattkantareller kan frvaras?

Om ngon rkar ha ett recept som utgr ifrn sdana s tar jag grna emot det!
Citera
2007-10-01, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightfly00
Det dr ser inte dumt ut alls, blev srskilt imponerad av din Karl-Johanskrd. Jag lyckas vldigt sllan hitta exemplar som inte hunnit bli angripna...

Tyvrr har jag inte hunnit plocka ngon svamp alls i r, men enligt uppgift ska det fortfarande finnas en hel del kvar ut i markerna (Gteborgstrakten). Trattkantarellssongen borde vl pg ett bra tag till eller?

Dligt med kallejohan i r ver huvudtaget.
Det har ju regnat duktigt i vstsverige p sistonde s nu borde svampen ploppa upp ven dr.
Trattisssongen hller i sig tills det blir tjle i princip, har plockat i december t.o.m.
Mnga svampsorter har varit vldigt sena i r, t.e.x. skggriskan r nstan en mnad sen.
Citera
2007-10-01, 23:50
Bannlyst
Citat:
r det ngon som vet hur lnge torkade trattkantareller kan frvaras?

Om ngon rkar ha ett recept som utgr ifrn sdana s tar jag grna emot det!

Hr har du en trd om torkad svamp;

http://www.flashback.org/showthread.php?t=540034

Edit, torkad svamp hller en "eviget" frutsatt att den frvaras torrt, vl slutet osv...
Citera
2007-10-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Dligt med kallejohan i r ver huvudtaget.
Det har ju regnat duktigt i vstsverige p sistonde s nu borde svampen ploppa upp ven dr.
Trattisssongen hller i sig tills det blir tjle i princip, har plockat i december t.o.m.
Mnga svampsorter har varit vldigt sena i r, t.e.x. skggriskan r nstan en mnad sen.
Ja det har ju regnat i princip dagligen den senaste tiden s det r vl bara att ge sig ut s snart som mjligt.

Citat:
Hr har du en trd om torkad svamp;

http://www.flashback.org/showthread.php?t=540034

Edit, torkad svamp hller en "eviget" frutsatt att den frvaras torrt, vl slutet osv...
Tack!
Jag hittade ngra undangmda burkar med torkad svamp som skert har sttt i sju, tta r. Det ser inte ut att vara ngot fel p dem. r det mer n en evighet i detta sammanhang?
Citera
2007-10-02, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ja det har ju regnat i princip dagligen den senaste tiden s det r vl bara att ge sig ut s snart som mjligt.

Tack!
Jag hittade ngra undangmda burkar med torkad svamp som skert har sttt i sju, tta r. Det ser inte ut att vara ngot fel p dem. r det mer n en evighet i detta sammanhang?

Om de ser och luktar ok s r det bara att kra! Borde inte vara ngot fel p dem, de kan tappa lite i smak bara.
Citera
2007-10-02, 08:00
Medlem
dePauls avatar
Har heller inte letat s mycket i r. Men p min dagliga promenad s ser jag sllan ngon svamp alls. Bor ocks i Gbg-trakten.

~Paul~
Citera
2007-10-02, 15:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har heller inte letat s mycket i r. Men p min dagliga promenad s ser jag sllan ngon svamp alls. Bor ocks i Gbg-trakten.

~Paul~

Hr finns det hur mycket som helst fr tillfllet, kolla lite tidigare i trden s ser du en del av grdagens skrd.
Citera
2007-10-03, 10:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hr finns det hur mycket som helst fr tillfllet, kolla lite tidigare i trden s ser du en del av grdagens skrd.
Jo, jag har sett det. Inte klokt va orttvist

~Paul~
Citera
2007-10-03, 18:22
Medlem
pindelskins avatar
Trattkantareller vs vanliga.

Min familj brukar varje r g ut och plocka svamp.
Rent allmnt hr man att vanliga kantareller r det godaste som finns, men vi I(och framfrallt jag) lskar de olika matrtterna man kan gra med trattisar.
P hsten har vi ett par slktkalas och varje gng serveras antingen trattissoppa eller potatis/lamm med trattisss, vilka jag anser vara en utav de godaste mltiderna p ret.
Jag har aldrig frsttt varfr Kantareller ses som den "bsta" svampen. Vad tycker ni? Vilken svamp r godast.

edit*
Om s nskas, lgger jag upp recepten.
Citera
2007-10-03, 19:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pindelskin
Jag har aldrig frsttt varfr Kantareller ses som den "bsta" svampen. Vad tycker ni? Vilken svamp r godast.

edit*
Om s nskas, lgger jag upp recepten.
Jag gillar vanliga kantereller men trttnar rtt fort p den ngot peppriga smaken.

Mina tv favoriter r KJ och blodriska som jag torrsteker. Smakar d som ktt.

Du fr grna lgga upp recepten om du orkar .

~Paul~
Citera
2008-05-24, 09:54
Bannlyst
Ja, som sagt dags att plocka murklor verkar det som. Ska bli intressant och se hur mycket man kan f ihop en skn lrdag.
Citera
2008-05-24, 09:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Ja, som sagt dags att plocka murklor verkar det som. Ska bli intressant och se hur mycket man kan f ihop en skn lrdag.
I vilken typ av skog letar du murklor?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in