• 1
  • 2
2007-09-03, 22:10
Medlem
Californias avatar
Hur torkar ni eran svamp? Sjlv torkar jag mina trattkantareller i ugnen p ca 50-60 grader i ca 6 timmar. Hrde att man kan lufttorka ocks? Hur gr man det bst? Sitter p ca 12 liter svamp...
Citera
2007-09-03, 22:58
Medlem
Domedagens avatar
Jag har ingen aning.

Kan man lana traden lite o fraga hur man gar tillvaga nar man ska tillaga den torkade svampen?

Ska man ha de i vatten o lata den suga i sig vatska eller kan man kasta i direkt om man gor tex en gryta...
Citera
2007-09-03, 23:11
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domedagen
Jag har ingen aning.

Kan man lana traden lite o fraga hur man gar tillvaga nar man ska tillaga den torkade svampen?

Ska man ha de i vatten o lata den suga i sig vatska eller kan man kasta i direkt om man gor tex en gryta...
Jag har krt med det sistnmda men har hrt att man kan bltlgga innan ocks! Funkar underbart med att smula ner i en ss....
Citera
2007-09-03, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av California
Hur torkar ni eran svamp? Sjlv torkar jag mina trattkantareller i ugnen p ca 50-60 grader i ca 6 timmar. Hrde att man kan lufttorka ocks? Hur gr man det bst? Sitter p ca 12 liter svamp...

Att lufttorka r enkelt, bara att lgga p tidningar eller allra helst p ett galler tills de r helt torra, inte svrare n s. Gr ven bra att tr upp p trd.
Citera
2007-09-03, 23:26
Medlem
fraess avatar
Precis, trattisar r som gjorda fr att torkas. Tidningspapper funkar kanon.
Jag gjorde slut p mina sista frn frra ssongen i lrdags.
Citera
2007-09-03, 23:27
Bannlyst
Citat:
Jag har ingen aning.

Det beror p hur du ska anvnda svampen, skall det anvndas i en gryta eller gratng med lng tillagningstid s r det bara att smula i. Ska du gra en ss med kort tillagningstid r det bra att bltlgga innan, ta grna tillvara p spadet ocks, mycket av smaken sitter dri.
Citera
2007-09-03, 23:33
Medlem
fraess avatar
Och sen beror det lite p vilken svamp det r. Trattisar suger ju t sig vatten p nolltid och frvandlas helt magiskt till frska. Svarta trumpeter r trgare och vill ligga lite lngre. Karl-Johan likas.
Citera
2007-09-03, 23:35
Medlem
Jag har anvnt ett gammalt lakan, uppspnt mellan gardinstng och bokhylla strax under taket. Stor yta att sprida svampen p, dessutom fin luftvxling. Inte heller r det i vgen fr annat (om man nu inte flyger modellflygplan inomhus).

Rekommenderas.
Citera
2007-09-03, 23:59
Medlem
fraess avatar
Om man som jag blir manisk och inte kan sluta plocka nr man hittar s gott som obegrnsat kan man f problem om det r stora kttiga svampar, som exempelvis karl-johan. Ska man lufttorka fr man skra i s sm bitar s man har att gra s lnge att svampen hinner ruttna. Iaf, nr jag hittade alldeles fr mycket karl-johan s byggde jag torkskp av en enorm kartong jag hade genom att tr garn p en grov nl fram och tillbaka genom kartongen till det var fullt av upphngningstrdar i den, sen klippte jag upp ett hl i nederdelen stack in en kupevrmare. Och ett luftutlopp i toppen fr den fuktiga luften frsts. sen var det bara att tr p grova skivor av svampen och kra p...
Citera
2007-09-04, 00:05
Medlem
Californias avatar
Kreativt!

Citat:
Ursprungligen postat av fraes
Om man som jag blir manisk och inte kan sluta plocka nr man hittar s gott som obegrnsat kan man f problem om det r stora kttiga svampar, som exempelvis karl-johan. Ska man lufttorka fr man skra i s sm bitar s man har att gra s lnge att svampen hinner ruttna. Iaf, nr jag hittade alldeles fr mycket karl-johan s byggde jag torkskp av en enorm kartong jag hade genom att tr garn p en grov nl fram och tillbaka genom kartongen till det var fullt av upphngningstrdar i den, sen klippte jag upp ett hl i nederdelen stack in en kupevrmare. Och ett luftutlopp i toppen fr den fuktiga luften frsts. sen var det bara att tr p grova skivor av svampen och kra p...
Det dr var ju riktigt kreativt! Ni skulle frresten knna doften i min lgenhet nu! Har rensat upp en hel knkafull plt som r i ugnen med luckan p glnt! Man blir hungrig!
Citera
2007-09-04, 00:32
Medlem
Domedagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av California
Det dr var ju riktigt kreativt! Ni skulle frresten knna doften i min lgenhet nu! Har rensat upp en hel knkafull plt som r i ugnen med luckan p glnt! Man blir hungrig!

Usch blir sa sugen nu..

svampsas e sa gott. tja steka svamp e underbart.

oki verkar enkelt o torka den. hur ska den forvaras?
i kylen eller morkt torrt o svalt?

jag hittar fan aldrig svamp i skogen. sen e jag livradd att ta fel sort sa man blir forgiftad. kantareller o calle johan e enkla.. fingersvamp diggas ocksa.
champinjoner e fan farligt ser ut som vit lfugsvamp. jag som e konstant full skulle sakert ta fel.. dum som jag e. bast o ta med de paul vid svamp plockning. sa kan man val grilla ute i skogen med en kall pilsner o skjuta lite pa tomma burkar. det e livet.. lyckas man feska sa e det annu battre
Citera
2007-09-04, 00:56
Bannlyst
Citat:
Usch blir sa sugen nu..

svampsas e sa gott. tja steka svamp e underbart.

oki verkar enkelt o torka den. hur ska den forvaras?
i kylen eller morkt torrt o svalt?

jag hittar fan aldrig svamp i skogen. sen e jag livradd att ta fel sort sa man blir forgiftad. kantareller o calle johan e enkla.. fingersvamp diggas ocksa.
champinjoner e fan farligt ser ut som vit lfugsvamp. jag som e konstant full skulle sakert ta fel.. dum som jag e. bast o ta med de paul vid svamp plockning. sa kan man val grilla ute i skogen med en kall pilsner o skjuta lite pa tomma burkar. det e livet.. lyckas man feska sa e det annu battre

Den torkade svampen frvaras mrkt och torrt (vanlig rumstemp).

Champisar r trots allt ganska enkla att skilja frn vit flugsvamp, kp dig en riktigt bra svampbok som du har med dig i skogen! Du kommer att hitta massor av svamp, folk brukar bara rikta in sig p kantareller, trattisar och kallejohan. Finns s mycket mer, t.e.x. kremlor, riskor o.s.v... som r mist lika goda matsvampar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in