2007-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Keller
SIR var aldrig riktigt kungen av mångfald, och han sket i all wildstyleonanerande-krumelux-göra- allting-så-avancerat-så-man-nästan-inte-ska-se-vad-det-står som många målare ägnar sig åt. Han höll det enkelt. Däremot var han kungen av bombning och ägde tunnelbanan ett tag på ca. mitten av 90-talet.

Bjuder på en SIR-bild:
http://i19.tinypic.com/5xrs6xi.jpg

Ang. diskutionen du hade med din vän så promenerade jag och en kompis (som inte har intresse för graffen) på bron som går från riddarholmen till slussen där jag pekade ut diverse tags och drog kort info om upphovsmännen, samt pekade ut vilka målninga man inte kan gå över och varför. Jag höll allt ganska kort och han blev till min stora förvåning frågvis och började sedan peka ut tags och fråga om dom!

EDIT: kanske borde påpeka att jag syftar på väggen längst tågspåret på bron, den (korta) promenaden är värd en omväg ifall man är sugen på att se blandade tags och throwups från nu till tio år bakåt i tiden. Vackert solblekt är det dessutom
Citera
2007-08-03, 15:08
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloak
Bjuder på en SIR-bild:
http://i19.tinypic.com/5xrs6xi.jpg

Ang. diskutionen du hade med din vän så promenerade jag och en kompis (som inte har intresse för graffen) på bron som går från riddarholmen till slussen där jag pekade ut diverse tags och drog kort info om upphovsmännen, samt pekade ut vilka målninga man inte kan gå över och varför. Jag höll allt ganska kort och han blev till min stora förvåning frågvis och började sedan peka ut tags och fråga om dom!

Klockrent ju, tack! . Eftersom jag inte går in på "förbjuden mark" så har jag inte tillgång till dom bästa tagsen.

Min erfarenhet är att yngre människor kan bli mer intresserade och inte så
fördömande som 30+are. Såna brukar ofta referera till hur insidan av tunnelbanetågen såg ut på 80/90-talet och hur hemskt det var. Men majoriteten har en mer positiv syn på målningar än tags. Och det kan man ju kanske förstå.
Citera
2007-08-03, 16:00
Medlem
NDE12s avatar
Citat:
Det kanske är det som är grejen. Man måste nog sluta med "konstargumentet" och jämföra det med reklam för det håller inte. Många människor hatar det dom inte förstår så det kanske gäller att bara förklara för dom hur det fungerar etc. Men det spelar ingen roll riktigt, människor har hatat graffiti så länge som den funnits och den finns fortfarande. Och den kommer fortsätta hatas av majoriteten. Men det är roligt att få en människa att förstå någonting och kanske ändra åsikt.

Vet inte riktigt om jag tycker att man ska sluta med "konstargumentet". Tror snarare om man kan påvisa de estetiska kvaliter som finns, i tags, t-ups eller målningar och sedan lyckas förmedla dem till folk som bara ser det som klotter, så kanske man kan ge dem en ökad förståelse hela graffiti-grejen.

Nu i våras skrev jag en C-uppsats om Svensk graffitipolitik från 1987-2004 och det var ganska intressant att se hur personerna i min uppsatsgrupp till viss del började tänka annorlunda kring graffitin som fenomen. De fick defenitivt ett vidgat perspektiv och kunde se det från två olika sidor.

Roligast var dock examinatorn som mer eller mindre sågade många av de argument som graffiti-motståndare inom riksdagen har använt ända sedan debatten startades i Sverige. Vilket var ganska lustigt då jag fått för mig att han hatade graffiti men, så fel jag hade.

Tack för en mycket intressant tråd
Citera
2007-08-03, 20:29
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NDE12
Vet inte riktigt om jag tycker att man ska sluta med "konstargumentet". Tror snarare om man kan påvisa de estetiska kvaliter som finns, i tags, t-ups eller målningar och sedan lyckas förmedla dem till folk som bara ser det som klotter, så kanske man kan ge dem en ökad förståelse hela graffiti-grejen.

Nu i våras skrev jag en C-uppsats om Svensk graffitipolitik från 1987-2004 och det var ganska intressant att se hur personerna i min uppsatsgrupp till viss del började tänka annorlunda kring graffitin som fenomen. De fick defenitivt ett vidgat perspektiv och kunde se det från två olika sidor.

Roligast var dock examinatorn som mer eller mindre sågade många av de argument som graffiti-motståndare inom riksdagen har använt ända sedan debatten startades i Sverige. Vilket var ganska lustigt då jag fått för mig att han hatade graffiti men, så fel jag hade.

Tack för en mycket intressant tråd

( Dessa är från Södermalm. Jag kommer inte att lägga upp några nya bilder under lördag-söndag. )

http://pici.se/pictures/OtRraLfNA.jpg
http://pici.se/pictures/oEDSApbJT.jpg

Snyggt första inlägg hörru, welcome!

Mjo, visst är det lite som du säger men enligt min erfarenhet så gör det oftast inte så stor skillnad på om man påvisar dom estetiska aspekterna eller inte, för dom så "kostar det ändå en massa pengar" och är skadegörelse. Jag måste också poängtera att jag ofta argumenterar för den illegala graffitin, eftersom det för mig är mer intressant, vackrare på nåt vänster och adderar en liten dos av psykoanalys, varför dom gör det fast det är så riskabelt och sätter så mycket på spel för utövarna etc. Nästan alla jag pratat med ( som är negativa ) tycker att det är okej så länge det sker på duk eller lagliga väggar och då finns det inget att "bevisa". ( Inte för att målarna själva bryr sig... )

Många är också oroliga för att graffitin påstås leda till tyngre kriminalitet ( nu pratar jag inte om att tjuva burkar eller öl, utan droger och grövre brott ) och ett liv utanför samhället när dom blir äldre. Tyvärr så har jag inte så mycket fakta som motbevisar detta så det är svårt att göra det genom "tal". En forskningsrapport från blablabla-institutet, eller nån artikel i Metro som dom har läst väger tyngre än mina argument, även fast jag vet att dom flesta målare inte alls stämmer överens med den framtidsutsikten. Det är många gånger inte graffitin som konstform i sig som står i fokus för dom negativa åsikterna, utan att utövarna kommer från "trasiga familjer", "har en dålig självbild" och måste "fångas upp" innan dom förstör sitt liv.

Jag argumenterar inte för legalisering ( kommer aldrig att hända ) utan att man ska kunna se det ur ett estetiskt perspektiv. Men det är svårt nog i sig. Speciellt när det kommer till tags & t-ups. Målningar har varit lättare men blir svårare när 95% av det som görs nu i Stockholm och det gemene man ser är rent skit ( nu pratar jag inte om legala väggar eller undagömda spots där man kan stå i timmar ), dom ser också skillnaden. Till och med jag har väldigt svårt att tycka om det.

( Det skulle förövrigt vara mycket intressant att läsa din uppsats. Har du den upplagd nånstans? Kan du inte göra det isf? Eller så kan du skicka den till mig. Vill läsa! )
Citera
2007-08-03, 21:00
Medlem
jackees avatar
Citat:
( Dessa är från Södermalm. Jag kommer inte att lägga upp några nya bilder under lördag-söndag. )

http://pici.se/pictures/OtRraLfNA.jpg
http://pici.se/pictures/oEDSApbJT.jpg

Riktigt jävla vackert! Härligt att kung Que fortfarande kör på.
Åter igen så öser jag berömd över dina bilder. Det är fan snudd på orgasm varje gång.
Citera
2007-08-03, 21:18
Medlem
Moshs avatar
C.Keller har du börjat plåta reklam åt mercedes

Folk får tycka att graffiti är fel, fult eller vafan som helst, men jag tycker dom kan kolla på det först eller iaf ägna en tänkte åt det, gäller inte bara graffiti utan allt egentligen, sedan tycker jag Graffare/writers även dom borde ägna en tanke åt varför folk tycker som dom tycker, och inte bara köra sitt race.
Fred
Citera
2007-08-03, 21:29
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackee
Riktigt jävla vackert! Härligt att kung Que fortfarande kör på.
Åter igen så öser jag berömd över dina bilder. Det är fan snudd på orgasm varje gång.

Äsch, så bra är dom väl inte... . Väntar bara på att nån ska komma in och bröla om hur överskattad hela tråden är! Men vafan, den rullar ju så länge iaf. Kul att du gillar bilderna så mycket, tråden skulle ju inte vara nånting utan er.

Visst, det är helt otroligt att Que fortfarande är aktiv. Har sett lite nya målningar av honom på fotolog och det är intressant hur han har utvecklat nån slags retro-tuggumistil, nästan som att han "går bakåt i utvecklingen och historien", fast han går framåt liksom. Det är väl ett bevis på att han nu mästrar graffitin och sin tag fullt ut på nåt vänster. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar... Om nån har en bild på en ny målning av Que så lägg upp!

EDIT: Yep Mosh, hela tråden är egentligen ett marknadsföringstrick av Mercedes. Jag lägger upp lite bilder då och då med en Mercedes i så att vi ska kunna nå målarnas undermedvetna, och att relatera Merca med graffiti och pränta in det, så att dom får köper en när dom börjar tjäna the stora pengarna på sitt målande! Enkel reklampsykologi du vet.
Citera
2007-08-04, 01:25
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Visst, det är helt otroligt att Que fortfarande är aktiv. Har sett lite nya målningar av honom på fotolog och det är intressant hur han har utvecklat nån slags retro-tuggumistil, nästan som att han "går bakåt i utvecklingen och historien", fast han går framåt liksom. Det är väl ett bevis på att han nu mästrar graffitin och sin tag fullt ut på nåt vänster. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menar... Om nån har en bild på en ny målning av Que så lägg upp!

Dammit! Jag hade precis lagt huvudet på kudden när jag kom på mitt FASANSFULLA MISSTAG! Det var Uzi jag tänkte på innan. Inte Que. Correction, så att det inte blir några huvudbryderier. Det har varit en lång dag. För att kompensera för mitt FASANSFULLA MISSTAG! så lägger jag upp en throw-up av nämnda Uzi. Då blev det en bild under lördagen i alla fall. Nu får jag äntligen sova. Gäsp.

http://pici.se/pictures/RooLWYYmi.jpg

EDIT: Fixade länken.
Citera
2007-08-04, 14:01
Medlem
The_arnes avatar
Citat:
Dammit! Jag hade precis lagt huvudet på kudden när jag kom på mitt FASANSFULLA MISSTAG! Det var Uzi jag tänkte på innan. Inte Que. Correction, så att det inte blir några huvudbryderier. Det har varit en lång dag. För att kompensera för mitt FASANSFULLA MISSTAG! så lägger jag upp en throw-up av nämnda Uzi. Då blev det en bild under lördagen i alla fall. Nu får jag äntligen sova. Gäsp.

http://pici.se/pictures/RooLWYYmi.jpg

EDIT: Fixade länken.

Slice tagen sitter på ett rätt kontroversiellt ställe.
Citera
2007-08-04, 14:14
Medlem
NDE12s avatar
Citat:
Snyggt första inlägg hörru, welcome!

Tack, det gäller ju att göra entré med stil. Har lurkat runt här i forumet ett tag nu men inte orkat skriva, men tänkte att det skulle bli ändring på det. Jag kanske till och med kan slänga upp lite skisser, eller lite graffiti från min resa till New York nu i sommras.

Citat:
Mjo, visst är det lite som du säger men enligt min erfarenhet så gör det oftast inte så stor skillnad på om man påvisar dom estetiska aspekterna eller inte, för dom så "kostar det ändå en massa pengar" och är skadegörelse. Jag måste också poängtera att jag ofta argumenterar för den illegala graffitin, eftersom det för mig är mer intressant, vackrare på nåt vänster och adderar en liten dos av psykoanalys, varför dom gör det fast det är så riskabelt och sätter så mycket på spel för utövarna etc. Nästan alla jag pratat med ( som är negativa ) tycker att det är okej så länge det sker på duk eller lagliga väggar och då finns det inget att "bevisa". ( Inte för att målarna själva bryr sig... )

När det gäller den illegala graffitin, brukar jag lyftaa fram det offentliga rummet och medborgarnas rätt att nyttja det. Om jag ska bli lite akademisk så finns det en väldigt bra bok som är skriven av Cecilia Andersson Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet som behandlar just detta, även om det är Street art som fokus ligger på, så är det en läsvärd bok.

Citat:
Många är också oroliga för att graffitin påstås leda till tyngre kriminalitet ( nu pratar jag inte om att tjuva burkar eller öl, utan droger och grövre brott ) och ett liv utanför samhället när dom blir äldre. Tyvärr så har jag inte så mycket fakta som motbevisar detta så det är svårt att göra det genom "tal". En forskningsrapport från blablabla-institutet, eller nån artikel i Metro som dom har läst väger tyngre än mina argument, även fast jag vet att dom flesta målare inte alls stämmer överens med den framtidsutsikten. Det är många gånger inte graffitin som konstform i sig som står i fokus för dom negativa åsikterna, utan att utövarna kommer från "trasiga familjer", "har en dålig självbild" och måste "fångas upp" innan dom förstör sitt liv.

Argumentet att graffitin skulle vara en inkörsport till grövre brottslighet är nog ett av graffiti-motståndarnas mest missbrukade argument. Den akademiska forskning som finns(väldigt lite) och som jag läst kan inte påvisa några tydliga samband utan, det man kan konstatera är att graffitimålare som grupp inte är homogen, vilket många gärna vill få det till. Min egna erfarenhet är att det finns både graffitimålare som stämmer in på schablonbilden och sen finns det de som inte gör det.

Som du säger så är problemet med den svenska debatten om graffiti att den är alldeles för ensidig, det är oftast de negativa aspekterna som lyfts fram.

Citat:
Jag argumenterar inte för legalisering ( kommer aldrig att hända ) utan att man ska kunna se det ur ett estetiskt perspektiv. Men det är svårt nog i sig. Speciellt när det kommer till tags & t-ups. Målningar har varit lättare men blir svårare när 95% av det som görs nu i Stockholm och det gemene man ser är rent skit ( nu pratar jag inte om legala väggar eller undagömda spots där man kan stå i timmar ), dom ser också skillnaden. Till och med jag har väldigt svårt att tycka om det.

Tyvärr är det väl resultatet av en allt hårdare politik genemot graffitin, vilket gör det svårare att producera bra målningar. Eller att folk blivit lata

Visst kan du få läsa min uppsats. Den finns inte upplagd på nätet, men jag kan skicka den till dig.
Citera
2007-08-04, 17:52
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Tack, det gäller ju att göra entré med stil. Har lurkat runt här i forumet ett tag nu men inte orkat skriva, men tänkte att det skulle bli ändring på det. Jag kanske till och med kan slänga upp lite skisser, eller lite graffiti från min resa till New York nu i sommras.

Bra, skriv så fingrarna blöder! Släng upp dina skisser i skisstråden men bilder från NY är mycket välkommet i den här tråden.

Citat:
När det gäller den illegala graffitin, brukar jag lyftaa fram det offentliga rummet och medborgarnas rätt att nyttja det. Om jag ska bli lite akademisk så finns det en väldigt bra bok som är skriven av Cecilia Andersson Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet som behandlar just detta, även om det är Street art som fokus ligger på, så är det en läsvärd bok.

Jag är på din sida, att man faktiskt har en rätt att påverka den miljön man bor i, men vem är det som har bestämt över mig, jag faktiskt vill ha graffiti runt omkring mig men varför får jag inte... det gör mig frustrerad, jag hatar auktoriteter som styr och ställer utan att ge mig en riktig förklaring än att det kostar pengar eller är "fult". Det kostar ju pengar för att man tvättar bort det så fort och mycket liksom! Jag har även hört att SL sanerar ytor som ingen ser, bara för att få upp kostnaderna och hålla majoriteten kritisk. ( Vet ej om detta stämmer till 100% ). Svåra frågor det där... Ska kolla upp den där boken, tack för tipset!

Citat:

Argumentet att graffitin skulle vara en inkörsport till grövre brottslighet är nog ett av graffiti-motståndarnas mest missbrukade argument. Den akademiska forskning som finns(väldigt lite) och som jag läst kan inte påvisa några tydliga samband utan, det man kan konstatera är att graffitimålare som grupp inte är homogen, vilket många gärna vill få det till. Min egna erfarenhet är att det finns både graffitimålare som stämmer in på schablonbilden och sen finns det de som inte gör det.

Som du säger så är problemet med den svenska debatten om graffiti att den är alldeles för ensidig, det är oftast de negativa aspekterna som lyfts fram.

Den svenska graffitidebatten är bara ren propaganda. Det finns ingen debatt what so ever. Den andra sidan kommer ju aldrig till tals utan man bara matar folk med hur mycket det kostar så att dom ska hålla käften, för det är alltid en öm punkt hos människor. Demokrati my ass. Och om det nån gång figurerar en målare i media så är det nästan alltid nån som har "brutit sig ur från sin kriminella bana och destruktiva leverne" och nu mår jättebra av att måla på duk eller nåt. Varför är det ingen som rapporterar om den häxjakt målare utsätts från, som trakasserier från myndigheterna, eventuellt våld vid gripanden, hur väktare ljuger vid rättegångar för att få en fällande dom och det alldeles orimliga straff dom får pga sitt målande. Att betala böter, visst, det kan jag gå med på men fängelsestraff som kan sträcka sig i månader? Give me a break! Hur ligger det till med prioriteringarna egentligen.

Kolla på många av kommentarerna som motståndarna har här på Flashback. Att målarna ska piskas med piskrapp och låsas in för alltid etc etc. Det är så jävla absurt. Visst, det är lite extremt på Flashback, men jag har hört liknande åsikter från folk som jag pratat med ute IRL.

Citat:

Tyvärr är det väl resultatet av en allt hårdare politik genemot graffitin, vilket gör det svårare att producera bra målningar. Eller att folk blivit lata

Visst kan du få läsa min uppsats. Den finns inte upplagd på nätet, men jag kan skicka den till dig.

Jag håller med och det är nog en kombination av båda. Fast rent generellt så är det i min mening ett riktigt nedfall i kvalitet när det kommer till tags & t-ups t.o.m. Jag undrar ofta om det är ett resultat av att dagens nya målare är en produkt av "big-brother" generationen. Bli känd och bara bli känd till vilket pris som helst... men det kan också ha att göra med att dagens nybörjare kör så hårt ute på stan från början, torskar snabbt och slutar innan dom har fått tid att utvecklas. Det har alltid funnits talanglösa människor i alla "branscher", även i graffitin men nu går det 100 fula tags på 1 fin liksom.

Förlåt om jag raljerar så mycket, jag är lite trött. Jag PM:ar dig min mailadress så kan du skicka den dit.
Citera
2007-08-05, 05:27
Medlem
fick man farsa (som f.ö. tycker att målningar kan vara snyggt och klotter ser "förjävligt ut", ni vet den vanliga svenne-banan attityden) att förstå hur fett det kan vara med riktigt schyssta tags. Typ känslan av att gå in i en gammal tub med extremt najsa insidor. Ett ljus gick upp för honom och det kändes ganska kul, speciellt eftersom det va farsgubben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in