Citat:
Ursprungligen postat av C.Keller
Snyggt första inlägg hörru, welcome!

Tack, det gäller ju att göra entré med stil

. Har lurkat runt här i forumet ett tag nu men inte orkat skriva, men tänkte att det skulle bli ändring på det. Jag kanske till och med kan slänga upp lite skisser, eller lite graffiti från min resa till New York nu i sommras.
Citat:
Mjo, visst är det lite som du säger men enligt min erfarenhet så gör det oftast inte så stor skillnad på om man påvisar dom estetiska aspekterna eller inte, för dom så "kostar det ändå en massa pengar" och är skadegörelse. Jag måste också poängtera att jag ofta argumenterar för den illegala graffitin, eftersom det för mig är mer intressant, vackrare på nåt vänster och adderar en liten dos av psykoanalys, varför dom gör det fast det är så riskabelt och sätter så mycket på spel för utövarna etc. Nästan alla jag pratat med ( som är negativa ) tycker att det är okej så länge det sker på duk eller lagliga väggar och då finns det inget att "bevisa". ( Inte för att målarna själva bryr sig... )
När det gäller den illegala graffitin, brukar jag lyftaa fram det offentliga rummet och medborgarnas rätt att nyttja det. Om jag ska bli lite akademisk så finns det en väldigt bra bok som är skriven av Cecilia Andersson
Rådjur och raketer: gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet som behandlar just detta, även om det är Street art som fokus ligger på, så är det en läsvärd bok.
Citat:
Många är också oroliga för att graffitin påstås leda till tyngre kriminalitet ( nu pratar jag inte om att tjuva burkar eller öl, utan droger och grövre brott ) och ett liv utanför samhället när dom blir äldre. Tyvärr så har jag inte så mycket fakta som motbevisar detta så det är svårt att göra det genom "tal". En forskningsrapport från blablabla-institutet, eller nån artikel i Metro som dom har läst väger tyngre än mina argument, även fast jag vet att dom flesta målare inte alls stämmer överens med den framtidsutsikten. Det är många gånger inte graffitin som konstform i sig som står i fokus för dom negativa åsikterna, utan att utövarna kommer från "trasiga familjer", "har en dålig självbild" och måste "fångas upp" innan dom förstör sitt liv.
Argumentet att graffitin skulle vara en inkörsport till grövre brottslighet är nog ett av graffiti-motståndarnas mest missbrukade argument. Den akademiska forskning som finns(väldigt lite) och som jag läst kan inte påvisa några tydliga samband utan, det man kan konstatera är att graffitimålare som grupp inte är homogen, vilket många gärna vill få det till. Min egna erfarenhet är att det finns både graffitimålare som stämmer in på schablonbilden och sen finns det de som inte gör det.
Som du säger så är problemet med den svenska debatten om graffiti att den är alldeles för ensidig, det är oftast de negativa aspekterna som lyfts fram.
Citat:
Jag argumenterar inte för legalisering ( kommer aldrig att hända ) utan att man ska kunna se det ur ett estetiskt perspektiv. Men det är svårt nog i sig. Speciellt när det kommer till tags & t-ups. Målningar har varit lättare men blir svårare när 95% av det som görs nu i Stockholm och det gemene man ser är rent skit ( nu pratar jag inte om legala väggar eller undagömda spots där man kan stå i timmar ), dom ser också skillnaden. Till och med jag har väldigt svårt att tycka om det.
Tyvärr är det väl resultatet av en allt hårdare politik genemot graffitin, vilket gör det svårare att producera bra målningar. Eller att folk blivit lata
Visst kan du få läsa min uppsats. Den finns inte upplagd på nätet, men jag kan skicka den till dig.