2007-08-06, 01:11
Medlem
NDE12s avatar
Citat:
Jag är på din sida, att man faktiskt har en rätt att påverka den miljön man bor i, men vem är det som har bestämt över mig, jag faktiskt vill ha graffiti runt omkring mig men varför får jag inte... det gör mig frustrerad, jag hatar auktoriteter som styr och ställer utan att ge mig en riktig förklaring än att det kostar pengar eller är "fult". Det kostar ju pengar för att man tvättar bort det så fort och mycket liksom! Jag har även hört att SL sanerar ytor som ingen ser, bara för att få upp kostnaderna och hålla majoriteten kritisk. ( Vet ej om detta stämmer till 100% ). Svåra frågor det där... Ska kolla upp den där boken, tack för tipset!

Det offentliga rummet och vem som har rätten till det och hur det ska nyttjas kan nog disskuteras en hel livstid. Det är som du säger väldigt svåra frågor men, ack så intressanta. Nä argumentet att saker och ting är fult är i sig väldigt kasst, då skönheten alltid ligger i betraktarens ögon. Dock så kan man inte bortse från att graffitin ofta är en olaglighandling, vilket om man tror på någon form av rättsstat alltid kan vara svårt att försvara sig mot(sen kan man ju argumentera för att vi borde byta system, men det är en annan fråga). Det är i alla fall min åsikt, vet inte hur ni andra ser på det?
Man kan ju alltid säga att man skiter i att det är olagligt och så är det inte mer med det. Personligen vill jag dock känna att man kan argumentera för sin sak.

Att SL sanerar ytor som ingen ser skulle inte förvåna mig, det är ju helt sinnesjukt och visar hur lätt det är att förvränga verkligheten. Det är väl precis på samma sätt som du skrev om graffitidebatten, hur ensidig den är och har varit. Vilket leder till att en skev bild av graffitin förmedlas till allmänheten.

Citat:
Kolla på många av kommentarerna som motståndarna har här på Flashback. Att målarna ska piskas med piskrapp och låsas in för alltid etc etc. Det är så jävla absurt. Visst, det är lite extremt på Flashback, men jag har hört liknande åsikter från folk som jag pratat med ute IRL.

Jag har alltid undrat, varför folk får denna hatiska reaktion mot graffitin? Det är som du säger att det känns på nått sätt som att det inte riktigt står i propotion till förseelsen, likadant är det med straffskalan. Det vittnar ju dock ganska tydligt om de prioriteringar som samhället gör och vad som värderas högt. Däri har jag en fundering om det är så att äganderätten, som man indirekt ifrågasätter när man målar graffiti(även om det inte sker på ett medvetet plan). Om det ifrågasättandet av en så pass grundläggande samhällspelare, delvis skulle kunna vara en av förklaringarna till att folk reagerar så starkt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det fanns mer att kommentera, men det får ske en annan gång. Nu skall sovas så man orkar jobba imorgon.
Citera
2007-08-06, 12:28
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NDE12
Det offentliga rummet och vem som har rätten till det och hur det ska nyttjas kan nog disskuteras en hel livstid. Det är som du säger väldigt svåra frågor men, ack så intressanta. Nä argumentet att saker och ting är fult är i sig väldigt kasst, då skönheten alltid ligger i betraktarens ögon. Dock så kan man inte bortse från att graffitin ofta är en olaglighandling, vilket om man tror på någon form av rättsstat alltid kan vara svårt att försvara sig mot(sen kan man ju argumentera för att vi borde byta system, men det är en annan fråga). Det är i alla fall min åsikt, vet inte hur ni andra ser på det? Man kan ju alltid säga att man skiter i att det är olagligt och så är det inte mer med det. Personligen vill jag dock känna att man kan argumentera för sin sak.

Hm, som sagt, hela debatten är lite av en återvändsgränd. Det finns inte så mycket att argumentera för när det är ett brott. Och att tjafsa om att byta system? I Sverige? Lol. Då blir man genast stämplad som en kommunist och dumförklarad. Det är så saker och ting fungerar här, myndigheter har alltid rätt. They say jump and you say how high. Nåväl.

Citat:
Ursprungligen postat av NDE12

Jag har alltid undrat, varför folk får denna hatiska reaktion mot graffitin? Det är som du säger att det känns på nått sätt som att det inte riktigt står i propotion till förseelsen, likadant är det med straffskalan. Det vittnar ju dock ganska tydligt om de prioriteringar som samhället gör och vad som värderas högt. Däri har jag en fundering om det är så att äganderätten, som man indirekt ifrågasätter när man målar graffiti(även om det inte sker på ett medvetet plan). Om det ifrågasättandet av en så pass grundläggande samhällspelare, delvis skulle kunna vara en av förklaringarna till att folk reagerar så starkt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det fanns mer att kommentera, men det får ske en annan gång. Nu skall sovas så man orkar jobba imorgon.

Den starka reaktionen ligger väl delvis att det är en slags våldtäkt av det allmäna rummet. Saker och ting ska vara på ett visst sätt och om någon sedan får för sig att ändra på det så får man en stark reaktion.

Man pratar om att det är "vår stad" som man måste ta hand om. Fast ingen verkar förstå att ingenting är deras. Dom äger ingenting alls. "Vi betalar skatt för det här" Jaha? Om staden skulle bestämma att alla bänkar ska målas grisrosa och verkligen genomföra det, då spelar det ingen roll hur mycket skatt du betalar eller hur mycket du protesterar. Då går man ut med att grisrosa bänkar är bra för hälsan, för att kunna föra igenom sin agenda och så blir det tyst. ( Som man gör med graffiti. "Det är kriminella ungdomar som mår dåligt och bara vill förstöra" ). Det är inte våra bänkar, vi har ingen äganderätt eller rätt att bestämma. Allmänheten verkar inte förstå det.
Det är också intressant att man är så mån om att det ska hållas fri från klotter ( hållas rent ) men ändå slänger ciggfimpar och smuts på gatorna utan att tänka efter...

Kom att tänka på en sak när jag promenerade igår. Ingen klagar över Akays rådjur som är klistrade över hela staden. Varför? Varför är det okey? Jo, kanske för att rådjur är söta och något man förstår. Då återkommer jag återigen till att man inte tycker om graffiti för att det är abstrakt, man har fått lära sig att det är hemskt och fult och att man i grund och botten inte förstår det. Rådjur är harmlösa, också på klisterlappar.

Phew, den här debatten kan diskuteras hur långt som helst. Vi får starta en ny tråd ifall det är intressant för vidare diskussion.

Citera
2007-08-06, 13:25
Medlem
C.Kellers avatar
Som en överfallsvåldtäkt på sinnena.

Många gånger när jag är ute och fotograferar så klagar jag för mig själv över att det finns så lite som är intressant. Det tar mycket tid att åka runt Stockholm och det är frustrerande när man återkommer till platser som man kommer ihåg varit bra men som nu är helt tomma. Staden har verkligen lyckats i sin sanering och det verkar som att målarna tröttnat på att slåss mot systemet. Men precis som jag lärt mig att inte hålla handen över en varm spisplatta så har jag lärt mig nu att den bästa strategin är att promenera runt på måfå och på så sätt hitta nåt intressant. En positiv aspekt av det hela är att jag nu utvecklas snabbt i mitt fotograferande, när jag klipper kort på saker och objekt som inte är graffiti eller klotter. 9 kort av 10 jag knäpper nu är på annat. Fast det blir fina bilder i allafall, och det är alltid positivt. Och att jag bränner fettet jag äter med mitt ändlösa, nästan besatta promenerande runt Stockholms konservativa gator. Även fast jag skulle behöva gå upp i vikt, snarare än ner.

Jag dricker dock mycket vatten för att hålla vätskebalansen. I balans. Och så äter jag en kanelbulle eller två från Pressbyrån. Så var inte oroliga för min skull snälla.

Men. Bland förbannelserna som susar i mitt huvud över all perfektion som håller på att träda fram i staden så ramlar jag ibland över spåren av råttorna som trots alla bekämpningsmedel vägrar att ge upp. Jag vet inte hur dom lyckas. Dom kanske söver staden med någon slags gas. Eller så stannar dom tiden med en förbjuden apparat. Fast med all säkerhet så är det deras år av erfarenhet som gör att dom lyckas. Erfarna råttor är mästare på att överleva. När vi får den slutgiltiga atombomben över oss som utplånar all mänsklig existens så kommer dom ändå att krypa ur sina skrymslen och fortsätta leva och smutsa ner staden med sina pennor, sprida sjukdomar med sin sjuka livsstil och förpesta vårt kära Stockholm med uttryck av kreativiteten som ingen vill ha.

Den här hittade jag av ren slump när jag promenerade bakom runt Hammarby Sjöstad. Den kanske är laglig. Ni kanske har sett den i någon tidning redan. Men det skiter jag i. Jag läser inte tidningarna. Graffitin hör hemma i staden. Min stad.

http://pici.se/pictures/wwhSlsYdj.jpg

http://pici.se/pictures/UazFnzgCy.jpg

http://pici.se/pictures/PvCmzeuuO.jpg

http://pici.se/pictures/DRLZodQmu.jpg

http://pici.se/pictures/VgVzUFCrX.jpg

//Kill that Keller!

( Imorgon kommer dom två smutsigaste bilderna jag klippt hittills. Down and Dirty! )
Citera
2007-08-06, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Keller
Många gånger när jag är ute och fotograferar så klagar jag för mig själv över att det finns så lite som är intressant. Det tar mycket tid att åka runt Stockholm och det är frustrerande när man återkommer till platser som man kommer ihåg varit bra men som nu är helt tomma. Staden har verkligen lyckats i sin sanering och det verkar som att målarna tröttnat på att slåss mot systemet. Men precis som jag lärt mig att inte hålla handen över en varm spisplatta så har jag lärt mig nu att den bästa strategin är att promenera runt på måfå och på så sätt hitta nåt intressant. En positiv aspekt av det hela är att jag nu utvecklas snabbt i mitt fotograferande, när jag klipper kort på saker och objekt som inte är graffiti eller klotter. 9 kort av 10 jag knäpper nu är på annat. Fast det blir fina bilder i allafall, och det är alltid positivt. Och att jag bränner fettet jag äter med mitt ändlösa, nästan besatta promenerande runt Stockholms konservativa gator. Även fast jag skulle behöva gå upp i vikt, snarare än ner.

Jag dricker dock mycket vatten för att hålla vätskebalansen. I balans. Och så äter jag en kanelbulle eller två från Pressbyrån. Så var inte oroliga för min skull snälla.

Men. Bland förbannelserna som susar i mitt huvud över all perfektion som håller på att träda fram i staden så ramlar jag ibland över spåren av råttorna som trots alla bekämpningsmedel vägrar att ge upp. Jag vet inte hur dom lyckas. Dom kanske söver staden med någon slags gas. Eller så stannar dom tiden med en förbjuden apparat. Fast med all säkerhet så är det deras år av erfarenhet som gör att dom lyckas. Erfarna råttor är mästare på att överleva. När vi får den slutgiltiga atombomben över oss som utplånar all mänsklig existens så kommer dom ändå att krypa ur sina skrymslen och fortsätta leva och smutsa ner staden med sina pennor, sprida sjukdomar med sin sjuka livsstil och förpesta staden med uttryck av kreativiteten som ingen vill ha.

Den här hittade jag av ren slump när jag promenerade bakom runt Hammarby Sjöstad. Den kanske är laglig. Ni kanske har sett den i någon tidning redan. Men det skiter jag i. Jag läser inte tidningarna. Graffitin hör hemma i staden. Min stad.

http://pici.se/pictures/wwhSlsYdj.jpg

http://pici.se/pictures/UazFnzgCy.jpg

http://pici.se/pictures/PvCmzeuuO.jpg

http://pici.se/pictures/DRLZodQmu.jpg

http://pici.se/pictures/VgVzUFCrX.jpg

//Kill that Keller!

( Imorgon kommer dom två smutsigaste bilderna jag klippt hittills. Down and Dirty! )

Väldigt vackert skrivet, Tunga props ifrån mitt håll.
Citera
2007-08-06, 13:54
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knerpster
Väldigt vackert skrivet, Tunga props ifrån mitt håll.

Tack! Jag förstår inte var det kommer ifrån, jag har aldrig varit ett fan av att skriva tidigare, har alltid tyckt att det är så tråkigt och oinspirerande. Det är på senaste månaden jag har börjat aktivt och nu kan jag fan inte sluta!
Citera
2007-08-06, 16:07
Medlem
papa_ogens avatar
Skitcool tråd Chris Keller!

Kul läsning och intressanta bilder.
Citera
2007-08-06, 22:12
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Skitcool tråd Chris Keller!

Kul läsning och intressanta bilder.

Thanks dude! Förhoppningsvis så kan jag hålla samma takt och nivå snart, när mitt riktiga liv börjar igen...
Citera
2007-08-06, 22:28
Medlem
Tänker hoppa på Prisa C.Keller tåget och säga: Fan du skriver så jävla bra. Sammanfattar precis den känslan som jag tycker att stan bör ha. Hejja dig!
Citera
2007-08-06, 22:41
Medlem
C.Kellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Tänker hoppa på Prisa C.Keller tåget och säga: Fan du skriver så jävla bra. Sammanfattar precis den känslan som jag tycker att stan bör ha. Hejja dig!

På Prisa Kellertåget får man måla hur mycket man vill också! Helst wholecars. Jag är inte så duktig på att teckna men har en känsla för bokstäver i allafall märker jag!

Fan, jag undrar om man inte kan byta nick här. Skulle vilja heta "Killer Keller" eller "Kill that Keller" istället, det är mycket coolare och låter farligt. C.Keller låter så byråkratiskt. MOD!!!!???
Citera
2007-08-07, 15:04
Medlem
Snabbtsomsatans avatar
Grabben, när släpps din bok?
Citera
2007-08-07, 15:10
Medlem
+Obi+s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbtsomsatan
Grabben, när släpps din bok?

haha exakt, köper den direkt
Citera
2007-08-07, 21:16
Medlem
C.Kellers avatar
Ett rop på hjälp från mamma Slussen.

Till alla er som undrar om min bok. Den utkommer den 37:e September 2046.
Håll utkik!

Ok, det blir ingen lång text idag, men det blir bra bilder istället. Dessa två foton är dom två bästa jag tagit hittills, jag skäms inte för att klappa mig själv på axeln och gratulera mig själv för ett bra arbete. Även om dom inte är direkt graffitirelaterade så är känslan likadan. Dom är knäppta i Slussen, som måste vara centrala Stockholms skabbigaste plats. Det luktar spya och kiss överallt och är lika smutsigt som den mest nergångna bordell på Calcuttas bakgator. Och såklart är det nu spikat för en total ombyggnad och kommer säkerligen bli ännu en opersonlig SUPERGALLERIA i glas som vi Stockholmare älskar så mycket. Man kan aldrig få för många gallerior, stockade med H&M och Dressmanbutiker! Presentkort åt alla! Då slipper vi äntligen äckelslussen, som lyser upp natten med sitt uringula sken där man går förlorad i tunnlarna som har sett mången heroinister skjuta ännu en fix och lova sig själv att det är den sista. Hej då Slussen.

Planscher och tag av Adams.
http://pici.se/pictures/yCSISoEBJ.jpg

Min favorit.
http://pici.se/pictures/mXmpDKnyA.jpg

EDIT: Kom att tänka på en sak igår med tanke på alla lovord jag får för tråden. Nästa gång nån är elak mot mig så tänker jag slå tillbaka med att säga: "Du kanske tycker att jag är blåst i huvudet, men det finns faktiskt folk som gillar mig på internet!". Det får nog tyst på dom jävlarna! Eller hur?!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in