Citat:
Jag är på din sida, att man faktiskt har en rätt att påverka den miljön man bor i, men vem är det som har bestämt över mig, jag faktiskt vill ha graffiti runt omkring mig men varför får jag inte... det gör mig frustrerad, jag hatar auktoriteter som styr och ställer utan att ge mig en riktig förklaring än att det kostar pengar eller är "fult". Det kostar ju pengar för att man tvättar bort det så fort och mycket liksom! Jag har även hört att SL sanerar ytor som ingen ser, bara för att få upp kostnaderna och hålla majoriteten kritisk. ( Vet ej om detta stämmer till 100% ). Svåra frågor det där... Ska kolla upp den där boken, tack för tipset!
Det offentliga rummet och vem som har rätten till det och hur det ska nyttjas kan nog disskuteras en hel livstid. Det är som du säger väldigt svåra frågor men, ack så intressanta. Nä argumentet att saker och ting är fult är i sig väldigt kasst, då skönheten alltid ligger i betraktarens ögon. Dock så kan man inte bortse från att graffitin ofta är en olaglighandling, vilket om man tror på någon form av rättsstat alltid kan vara svårt att försvara sig mot(sen kan man ju argumentera för att vi borde byta system, men det är en annan fråga). Det är i alla fall min åsikt, vet inte hur ni andra ser på det?
Man kan ju alltid säga att man skiter i att det är olagligt och så är det inte mer med det. Personligen vill jag dock känna att man kan argumentera för sin sak.
Att SL sanerar ytor som ingen ser skulle inte förvåna mig, det är ju helt sinnesjukt och visar hur lätt det är att förvränga verkligheten. Det är väl precis på samma sätt som du skrev om graffitidebatten, hur ensidig den är och har varit. Vilket leder till att en skev bild av graffitin förmedlas till allmänheten.
Citat:
Kolla på många av kommentarerna som motståndarna har här på Flashback. Att målarna ska piskas med piskrapp och låsas in för alltid etc etc. Det är så jävla absurt. Visst, det är lite extremt på Flashback, men jag har hört liknande åsikter från folk som jag pratat med ute IRL.
Jag har alltid undrat, varför folk får denna hatiska reaktion mot graffitin? Det är som du säger att det känns på nått sätt som att det inte riktigt står i propotion till förseelsen, likadant är det med straffskalan. Det vittnar ju dock ganska tydligt om de prioriteringar som samhället gör och vad som värderas högt. Däri har jag en fundering om det är så att äganderätten, som man indirekt ifrågasätter när man målar graffiti(även om det inte sker på ett medvetet plan). Om det ifrågasättandet av en så pass grundläggande samhällspelare, delvis skulle kunna vara en av förklaringarna till att folk reagerar så starkt? Eller är jag helt ute och cyklar?
Det fanns mer att kommentera, men det får ske en annan gång. Nu skall sovas så man orkar jobba imorgon.