2012-01-21, 23:19
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma126
Det där var den finaste pizzan jag sett, och den ser helt klart lika god ut som de man köper. Du skulle inte vilja dela med dig av receptet specifikt?
Tack , receptet finns här. Tomatsåsen gör jag på ca 2 msk tomatpuré av bra kvalitet, en skvätt olivolja, eventuellt någon torr krydda (oregano, basilika) som jag smular ner, finmald svartpeppar, salt, lite flytande honung, eventuellt någon droppe vinäger sedan rör man ihop och späder till lagom konsistens med vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Du menar inte denna som finns på hans sida:
http://paindemartin.blogspot.com/200...ga-kanter.html
Den där ser sjukt god ut, har en vetesurdeg på gång som jag hoppas blir bra så jag kan testa surdegspizzan i morgon.

Förresten, det blir typ 850 g deg i receptet ovan, varje pizza hamnar därmed på över 400 g deg/st. Själv brukar jag köra på ca 230-260 g deg/pizza, då blir de ca 30 cm i diameter och underbart tunna. Någon som testat receptet ovan, eller annat recept med vetesurdeg? Något speciellt att tänka på när man bakar pizza på surdeg, t.ex. vad gäller degens elasticitet/springback?
Senast redigerad av irrbloss 2012-01-21 kl. 23:27.
Citera
2012-01-22, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Förresten, det blir typ 850 g deg i receptet ovan, varje pizza hamnar därmed på över 400 g deg/st. Själv brukar jag köra på ca 230-260 g deg/pizza, då blir de ca 30 cm i diameter och underbart tunna. Någon som testat receptet ovan, eller annat recept med vetesurdeg? Något speciellt att tänka på när man bakar pizza på surdeg, t.ex. vad gäller degens elasticitet/springback?

Tyckte också det lät som mycket mjöl för pizzorna, men skrev receptet som det är
Citera
2012-01-22, 13:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Tyckte också det lät som mycket mjöl för pizzorna, men skrev receptet som det är
Jag har degen på jäsning nu, fast jag fick ha i ca 200 g extra mjöl jämfört med receptet annars blev det bara smet av det. Så nu har jag delat upp den på fyra degklumpar som vilar i kylen i väntan på att bli pizza.
Citera
2012-01-22, 13:20
Medlem
Citat:
Jag har degen på jäsning nu, fast jag fick ha i ca 200 g extra mjöl jämfört med receptet annars blev det bara smet av det. Så nu har jag delat upp den på fyra degklumpar som vilar i kylen i väntan på att bli pizza.

Ser fram emot en rapport om slutresultatet
Citera
2012-01-22, 20:41
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:

Nå? Hur gick det?
Citera
2012-01-22, 21:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maardhufvud
Nå? Hur gick det?
Det blev ok, degen hade bra egenskaper, men slutresultatet var inte helt 100. För det första tror jag att man bör ha mer deg i en surdegspizza än i en vanlig. Jag gjorde min tunn som vanligt, men botten blev som en enda seg och hård skorpa (så som det brukar bli på surdegsbröd). Smaken var bra, men jag kommer nog i fortsättningen hålla mig till vanlig pizza. Ska även testa återstående deg när den fått vila ytterligare 1-2 dagar i kylen.
Citera
2012-01-24, 11:28
Medlem
irrblosss avatar
Nu har jag köpt Martin Johanssons surdegsbok, där visade det sig att jag gjort fel när jag gjort vetesurdegen. Jag använde vanligt vetemjöl när det skulle varit vetemjöl special. Har idag rört ihop en ny på vetemjöl special, den blev mycket tjockare i konsistensen. Mitt lite halvdåliga försök med surdegspizzan kan ju ha berott på att min vetesurdeg inte var bra från grunden... Ska göra ett nytt försök till helgen .
Citera
2012-01-24, 18:23
Medlem
Fleamans avatar
Citat:
Nu har jag köpt Martin Johanssons surdegsbok, där visade det sig att jag gjort fel när jag gjort vetesurdegen. Jag använde vanligt vetemjöl när det skulle varit vetemjöl special. Har idag rört ihop en ny på vetemjöl special, den blev mycket tjockare i konsistensen. Mitt lite halvdåliga försök med surdegspizzan kan ju ha berott på att min vetesurdeg inte var bra från grunden... Ska göra ett nytt försök till helgen .
Du kommer garanterat få bättre resultat med vetemjöl special
Citera
2012-01-29, 16:33
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Vad tror ni om att använda durummjöl (blandat med vanligt vetemjöl) för pizzadegen?
Citera
2012-01-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Vad tror ni om att använda durummjöl (blandat med vanligt vetemjöl) för pizzadegen?

Fungerar hur bra som helst, kan behöva variera vattenmängden något då durum absorberar mer än vanligt mjöl.
Citera
2012-01-29, 16:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Jag gjorde en riktigt trevlig deg på vetesurdeg, durumvete och vetemjöl special idag, enligt recept från Martin Johansson. Blev riktigt bra, men lite socker eller honung i hade inte skadat för färgens skull. Tyvärr gav receptet lite för mycket deg för en stor pizza och för lite för två pizzor, min botten blev alltså i tjockaste laget, nästa gång ska jag minska receptet med ca 1/3.

Resultat:
http://img40.imageshack.us/img40/6308/pizzaso.jpg
Citera
2012-01-30, 09:24
Medlem
Smesyltas avatar
Citat:
Jag gjorde en riktigt trevlig deg på vetesurdeg, durumvete och vetemjöl special idag, enligt recept från Martin Johansson. Blev riktigt bra, men lite socker eller honung i hade inte skadat för färgens skull. Tyvärr gav receptet lite för mycket deg för en stor pizza och för lite för två pizzor, min botten blev alltså i tjockaste laget, nästa gång ska jag minska receptet med ca 1/3.

Resultat:
http://img40.imageshack.us/img40/6308/pizzaso.jpg

Mycket stiligt! Jag brukar också köra på det här receptet med framgång. Jag brukar dock dela degen i bollar och jäsa dem så i kylen och tycker att detta är både bekvämare och bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in